Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1169 ggr
pannkaksrullar
0

Springa med lös hund?

Jag hade tänkt ta upp träningen igen, både för mig och vovven och planerar att byta ut en av de dagliga långpromenaderna mot en joggingtur i motionsspår och på skogsstigar. Jag tycker det är lite omständligt att springa med koppel i handen, särskild eftersom att min hund gärna håller lite för högt tempo. Vad tycker ni om att ha hunden lös när man joggar? Tänker främst på skogsstigarna där man sällan möter folk, men även i motionsspåren där det är tillåtet. Finns ju även sånt där bälte, vilket jag ej har prövat. 

Undrar även hur ni som har hundarna lösa gör vid möte av annan hund? Min hund ignorerar ofta i koppel, men ibland kan han dra ordentligt. Vet inte riktigt hur han skulle lyssna om han var lös och verkligen ville fram till någon. 😐

Ge gärna tips och berätta hur ni gör!

Hornslandet
5

Inte schysst mot omgivningen. Orkar du inte hålla i bältet så skaffa ett midjebälte tex! Tyckte själv aldrig det var nått större problem att bara lägga det runt handleden ett varv och hålla i det :)

Grejen är ju att det spelar ingen roll hur snäll eller bra din hund är, du kan möta folk med problemhundar samt att det inte är så trevligt för andra om din hund springer framför dig rakt mot dem tex. Själv är jag allt annat än hundrädd och bryr mig inte så värst om det kommer en lös hund, men jag tycker det är en allmän  brist på respekt när folk har dem lösa på stigar och spår i skogen och ofta inte ens har en bra uppsyn på vart de är.

Majken!
2

Ser inga konstigheter alls, springer/går/cyklar/åker skidor lös med min hund. Vanligt vett gäller, kontroll på hunden när du möter eller passerar människor eller andra djur.

Jag använder också dragsele och midjebälte, det kan jag rekommendera om du inte känner dig riktigt trygg med att ha hunden lös. Öva omkörningar också så har du inget mer att bekymra dig för.

#1 Varför skulle det vara ojuste?

pannkaksrullar
0

#1 Okej, tack för svar. :) Har funderat på midjebälte, så får nog ta och kolla om jag hittar ett. 

Självklart skulle jag ha bra koll på hunden och se till att han håller sig vid min sida, men förstår hur du menar. Små stigar i skogen då? Tänker på gamla orienteringsstigar tex. Där har jag bara mött någon 2 gånger på ett halvår tror jag. 

Kan ju lägga på en till fråga i tråden; ni som inte har tillgång till hundgård, vart har ni era hundar lösa? Om skogen är ett förbjudet område tänker jag, vart håller ni till då? 

#2 Vad kul att det funkar bra för dig. 😃Har du något tips på hur du tränade inför möten? Känner tyvärr ingen med hund, så har ingen bekant att träna med. :/

[felucca]
2

Beror ju mycket på var man är. Ute på landet där jag bor går alla hundar okopplade, så då är det ju inga konstigheter med att själv ha hunden okopplad. Bor man däremot i ett område där alla verkar ha hund i koppel jämt och det är folk överallt är det förstås känsligare.

Dina små stigar i skogen där du möter nån två gånger i halvåret känns ju spontant som om det borde vara okej att ha hunden lös. Men eftersom du är lite osäker på hur hunden skulle bete sig skulle jag nog inte släppa den lös imorgon, utan träna en massa på det först. Ut och jogga med koppel eller midjebälte och träna på möten och inkallning tills allt känns 100% 🙂

Hornslandet
2

#2 Tycker inte det är schysst mot andra människor som ofta får en hund framspringandes mot sig, med en ägare i "släptåg" nångång efter (ibland) ursäktande och förklarande över "hur snäll" hunden är. Ej heller schysst mot folk som är ute med sina hundar (i koppel) som får en hund framspringandes mot sig, varvid hundbråk kan uppstå. På forum såhär säger ju alla att de har full koll, inkallning och kontroll på sina hundar, dock har jag väldans ofta sett det totalt motsatta i verkligheten. Därför rekommenderar jag inte att man ska springa med hunden lös där det finns folk.

Vore det ute på öppna ytor där man ser folk kommandes på håll, där man ser sin egen hund hela tiden osv, då visst - kör på! 

#3 Jag är verkligen inte perfekt själv och har haft hund lös. Men jag tycker som sagt man då ska ta det VÄLDIGT seriöst att ha koll på hunden (vilket så många inte har tyvärr). Visst, är det så sällsynd med folk så är det väl antagligen ingen fara. Har dock en orienteringspolare som fått folks lösa hundar framsprungna på honom flera gånger, vilket väl ger mig en viss bias.. :) Du får ju göra som du tycker är bäst, om du känner din hund och hur den håller sig vid olika situationer som kan uppstå etc.. Jag pratar väl en del i allmänhet också, inte direkt bara om dig.

Åker man ut i skogen där det inte just är folk så tycker jag väl att det är OK att ha hunden lös med uppsikt! Eller kanske på större ängar/på isen på sjön på vintern osv där man har bra sikt! Nära mig finns det även hundrastgårdar vid skogen, som är inhägnade med staket där man kan ha hunden lös. Ibland finns det fårhagar som är inspärrade där det kan gå att vara även tex  (när fåren inte är där förstås).

Jag är ingen "hunden får aldrig vara lös"-nazist, missförstå mig inte. Men joggar man på typ elljusspår i skogen etc, så tycker jag man ska ha hunden kopplad.

Majken!
2

#5 Okej, jag tycker det är en märklig utgångspunkt.  Det måste få vara individen man har bredvid sig som avgör hur mycket styrning som behövs, inte andra människors förutfattade meningar om vad som eventuellt skulle kunna hända/någon gång har hänt någon annan/annan generell utgångspunkt.

Hornslandet
3

#6 Hmm.. nja, med tanke på hur folk är så tycker jag att det är en bra generell regel att i områden där folk och andra hundar vistas = använd koppel. Folk tror väldigt ofta alldeles för mycket om sig själva och sina förmågor att ha kontroll över sina hundar, enligt min erfarenhet iaf.. Teoretiskt så kan jag hålla med dig, men det är en annan sak. Plus att man aldrig kan kontrollera faktorer som tex hur problematiska andra hundar/människor man möter kan vara.

Majken!
2

#7 Jag har under 15 år som hundägare fått mina hundar påhoppade totalt tre ggr, varav noll gånger var allvarligt menade från den attackerande hunden. Som tillägg har jag själv haft en hund som jagade efter mig när jag stod på skidorna i längspåret häromåret, inte heller det blev någon allvarlig följd. Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har, men mina erfarenheter säger mig att verkligheten läst genom forum är bra mycket värre än vad det på riktigt är.

Hornslandet
2

#8 Jag upplever det inte som jag sagt emot dig något just. Alla kan ju ha olika upplevelser, jag har mina. Jag har varken blivit "påhoppad" själv eller haft en hund som blitt påhoppad. Däremot har jag på jogging/gångturer på elljusspår, grusvägar, områden runt skog mm haft lösa hundar som sprungit fram till mig bra många gånger! Ofta kommer ägaren 20-50m bakom hunden, ibland säger de inget alls, ibland säger de till hunden, nån enstaka gång ber de om ursäkt eller förklarar att hunden är ofarlig. Det är ingen konstig företeelse alls i min värld och där jag har bott att folk inte har koll på sina lösa hundar, med andra ord. Ingen allvarlig följd, men dock en viss brist på hyfs IMO.

Jag håller med dig om att forum inte representerar verkligheten särskilt väl.

Ambrose
2

Om du har full koll på din hund och vet att den inte springer fram till andra hundar eller människor så ser jag inget problem med att ha den lös, fast det kanske inte blir en så avslappnande springtur för dig :)

Kan däremot rekommendera midjebälte och dragsele. Då får du lite extra draghjälp, och din hund får göra vad den verkar tycka om… dra dig ;)

Om inte annat så har hurtta ett joggingkoppel för strax över 100-lappen. Som en "handske utan fingrar" du trär på. Så slipper du hålla i kopplet.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Nalle-]
0

Tycker absolut att du ska testa midjebälte och sätta dragsele på hunden! Tycker det är mycket roligare att springa med hund när den får dra, dessutom går det undan när man får draghjälp 😃 Jag skulle inte rekommendera att springa med hunden lös om du inte är säker på att den inte springer fram till folk och hundar. När jag springer med min har jag honom antingen lös eller i dragsele.