Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 3286 ggr
Frida B
0

Hund som tröttnar på maten

Nimbus har alltid varit Svår med maten… tröttnar efter en stund. Han måste stå på skonkost (snällt för magen mat). Lägger jag i ngt gott äter han endast det, kladdar jag ner alla torrisar med blötmat slickar han upp blötmaten… Tips på hur jag får honom att äta? Färskfoder/BARF är inte aktuellt.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

DesK
3

Jag hade lite liknande problem med min Borzoi och fick då rådet av uppfödaren att lägga in en matfri dag i veckan. Detta gjorde faktiskt att han åt lite bättre, de övriga sex dagarna. Hundar klarar utan vidare att inte äta varje dag. Borzoien var smal i hela sitt 12-åriga liv, men aldrig sjuk.

/Désirée

Lexie82
0

Min tröttnar också på sin mat, Jag vet ju inte vad din hund kan äta, men jag brukar lösa det med min genom att ha på lite olika goda saker som är svåra att "rensa bort" från maten, så att han får variation. Till exempel en tesked blodpulver, lite olja eller riven morot,

[tk1971]
1

Vad händer om du inte blandar i en massa annat gott? Hur länge svälter sig hunden?

Karolina-H
5

Lägg inte på massa annat utan om hunden inte äter så tas maten bort efter ett tag sen blir det inget förrän nästa mål mat. Det kommer inte dröja länge innan de fattar att man får passa på att äta när det bjuds för annars blir det inget

Codeavalone.blogg.se

Frida B
0

Han är 4 år och har alltid varit sån här. Alltid när jag haft honom har han fått skylla sig själv om han inte vill ha, men det funkar inte utan har börjar gå ner i vikt. Har alltså kletat in varenda liten foderkula med blötmat men han lyckas ändå slicka bort det…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

#3 han svälter sig inte länge men han äter bara 1/2 dl istället för 2 till exempel… tar jag bort det goda äter han inte alls.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
1

Vid löp så brukar våran ena tik inte vilja äta. Men om jag kokar upp lite kycking sparar spadet (kokar kycklingklubba mm) blockar bort då allt kött. Mixar köttet med stavmix  i kastrullen spara allt spad.  På med spadet/soppan då varmt på torrfodret låter det stå och dra när det har svalnat ger jag detta då har torrisarna sugit åt sig spadet och smakar gott. Alla våra tre älskar detta så alla får denna tid kycklingsoppan med torrisarna 😉 Det går bra att ha det i mindre portions-påsar eller frysa in i mindre plastlåda (som är 2 dagars soppa i) Jag tycker det håller sig i 3 dagar i kylen efter man gjort soppan.

Den vilda djungelkvinnan
2

Jag hade en 22 kilos hund som skulle äta ca 6 dl per dag men hon åt max en halv dl per dag. Köpte ett högenergifoder och lät henne va kräsen och hon hade ett bra liv. I perioder kunde man skymta revbenen men så såg hon ut liksom. Testade allt från barf till kattmat i desperation men inget dög.

Den vilda djungelkvinnan
0

Alltså testa ett fetare foder om.möjligt och låt honom äter lite. Vissa hundar är sånna bara av naturen.

Lona
0

Hmm, äter han veterinärfoder alltså? De flesta av de fodren finns även på burk, det blir väl ohållbart ekonomiskt (och platsmässigt…) att bara ge blötmat men vad händer om du blöter upp torrfodret väl och sedan mixar/mosar ihop med lite blötmat, alternativt välkokt ris/kyckling/vitfisk/annan hemlagad skonkost? Ratar han alltihop då? Om han har känslig mage är väl "svältmetoden" inte särskilt lämplig - den funkar dessutom inte på alla hundar även om man är stenhård. Har du testat foder med liknande funktion men från annat märke? Tillsätt B-vitamin? Det kan öka aptiten och borde väl inte vara farligt för magen tycker jag, kolla med veterinären för säkerhets skull om han är extremt känslig. Byt matskål? En av mina tidigare hundar var väldigt petig med maten men åt bättre på en stor bricka (eller direkt på golvet). Jag tror nog inte att det hjälper i ert fall men det är ju lätt att testa :-) .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

TjockaBerta
0

Min ena hund äter veterinärfoder. Han gillade inte torrfoder så värst men nu ger jag hälften burkmat och hälften torrfoder och det går bra.

>>>Malum domesticum<<<

Frida B
0

#10 precis veterinärfoder. Jag har inte testat att blöta upp och mosa, värt ett försök… som sagt han lyckas sålla ut burkmaten på ngt höger o vänster. Japp testat olika skonkost men inget är gott nog. Kan ju testa med b-vitamin.. inte testat än. Skål har jag testat att byta.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

alltidnordin
1

Min hane åt typ ingenting. Det hjälpte inte att som #4 säger, ta bort maten och hunden får skylla sig själv = den börjar äta. Tog jag bort maten efter 15-20 minuter, så åt han kanske 1 dl på 2 veckor. Han gick ner rysligt mycket i vikt, magen började krångla, han visade tydliga tecken på att han inte mådde bra. Så det knepet kanske fungerar på vissa, men långt ifrån alla.

Det som fungerade för oss (när han fortfarande åt endast torrfoder) var att ge honom mat inför natten - då åt han allt. Han gillade helt enkelt att pilla med det under natten i mörkret. Nu äter han färskfoder på morgonen och Standardt Mild på kvällen, enda han fungerar på. Skall tilläggas att han numer är kastrerad sen en vecka tillbaka och aptiten har förändras enormt! Positivt för mig!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Wellcraft
0

Min BC kan vara lite petig, men det är löst nu.
Det vi har gjort är att ge mat en gång om dagen (men vi erbjuder frukost ändå) och ser till att variera, så hunden inte behöver äta samma gamla torra foderkulor varje dag.
Man kan variera massor, ägg, laxolja, tuggpinnar, korv m.m.
Jag är mån om att mina hundar ska tycka maten är god.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

SuperLimm
1

En kompis som har en kräsen hund varierar både mattider och platser. Hunden får aldrig mat samma tid eller ens lika många gånger per dag. Ibland hoppar han över en dag så hunden är hungrig dagen efter. Vissa dagar får hunden mat två gånger om dagen men oftast bara en. På det här sättet vet aldrig hunden när den ska få mat. Hunden äter inte om det blir för regelbundet men är det väldigt oregelbundet äter den bra. Har du inte testat det kan ju det vara en grej att testa.

Nu vet jag att du skrev att färskfoder inte var ett alternativ men vill skriva det i alla fall ifall någon annan läser som har möjlighet att ge det. Den största fördelen men färskfoder tycker jag är att man kan variera så mycket. Det går att ge både olika märken och smaker utan att hunden blir dålig.
Jag har en hund som när hon åt torrfoder var dålig i magen varje vecka då hon går på dagis. Hon var väldigt känslig för att äta annan mat än sin egen. Eftersom hon är väldigt matglad hittade hon och åt en hel massa olika grejer på dagis så hon var nästan alltid dålig i magen. Sen jag bytte till färskfoder är hon bara dålig i magen någon gång, när hon bajsat ut det dåliga är hon bra i magen igen nästa gång. Hon har aldrig haft några problem med att få olika märken. Just nu ger jag 3 olika märken med olika smaker. Jag upplever att hundar får bättre tarmflora och bättre immunförsvar av råkost. Sen brukar de flesta kräsna hundar gilla råkost (inte alla dock, några få undantag finns ju alltid).

Mvh Linn

Frida B
0

#15 jag känner att det finns alldeles för många nackdelar med färskfoder för min del. Dels hygienen, platsbrist och att nimbus mage totalkraschar av allt som färskfoder heter.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Belphi
0

Min krånglar en hel del han med, kräsen som få och det funkade inte att ta undan maten; han svalt hellre helt enkelt. För hans del har vi löst det som så att maten står framme jämt, kanske inte optimalt för alla, men för oss funkar det fint. Han går och äter när han vill och han är nöjd.

andrea-w
0

Att ta undan maten efter tio minuter fungerade inte för oss heller utan slutade bara med att vi fick en mager stackars skrutt som inte åt alls. Här står maten framme 24/7 istället och det funkar finfint. Han äter oftast mitt i natten och småäter lite under dagtid. Vissa dagar äter han inte alls, andra dagar moffar han i sig tre deciliter i ett svep. Så länge han är pigg och är i fint hull är jag inte särskild orolig; jag tror att hundar klarar av ett oregelbundet matintag bättre än vad vi gör. Äter han dåligt under en längre period får han lite extra gotta på maten, typ kattmat/överbliven sås/pasta/creme fraiche/ett ägg/smält smör… Vad som helst för att sparka igång aptiten igen. Sen när han fått tillbaka "matvanan" går det bra att ge torrt igen :)

Frida B
0

Jag har ju dock en till hund som skulle kunna äta ihjäl sig… :P

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wellcraft
1

BC mat står också framme, lagotton skulle kunna äta ihjäl sig men rör inte borderns mat då han vi har lärt honom att allt är förbjudet så länge jag inte sagt varsågod. Inte ens när de är ensamma så rör han någon förbjuden mat, tror det går att lära de flesta hundar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frida B
0

#20 Dobby har stulit nimbus mat flera ggr. Han är verkligen matfixerad, vi får spärra av när han har ätit klart så inte han knuffar undan nimbus och snor maten…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

andrea-w
0

Då hade jag krossat torrfodret ordentligt - typ till pulver - och blandat ut med något jättesmarrigt. Hade nog hällt i lite vatten också så att det blivit gröt av alltihop för då går det ju verkligen inte att pilla ut godbitarna.

LinDajSon
1

Vad händer om du ökar motionen? Hur mycket rör han på sig i dagsläget, snitt på en vecka?

Frida B
0

#22 ska se om det öht går.. xd

#23 de gånger det varit ökad motion har inte gjort någon skillnad på maten. Vi är ofta iväg och grejar, är i skogen så dom får röja en bra stund varje vecka, promenad varje dag, bus med andra hundar varje vecka på jobbet. Sen har vi ju hjärngympan också.

Men alltså såhär har han hållt på hela livet, så detta är ju ingenting som uppkommit nu…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LinDajSon
0

Ja… jag försöker inte så mycket hitta anledningen till varför han inte äter, jag menar alltså inte att jag tror att han får för lite motion (så du inte tror att det var så jag tänkte), men jag har upplevt att ordentligt -ökad- motion (som ökar energiförbrukning osv) ofta sätter fart på aptiten även hos hundar som annars inte har så bra sådan. :) Får de i vanliga fall en promenad på två kilometer plus rastningar om dagen så kan de gå på sparlåga och hålla igen. Det är inte lika lätt att ignorera den hunger man känner (oundvikligen) efter att ha bytt ut det mot att ha sprungit en eller två mil om dagen, fem dagar i veckan. Typ. Nu kanske det var att ta i lite i överkant men om man ska testa att öka motionen för att påverka aptiten så får man nog göra det rätt rejält, fast stegvis såklart så de inte får andra problem istället. :)

Frida B
0

#25 förstår vad du menar! Men har också tänkt så, men har inte varit någon skillnad på aptiten tyvärr…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Paxxa
0

Mina prickar äter inte heller särskilt bra, så de har maten står framme hela tiden. De är väldigt kräsna så det duger inte att blanda på "gott" eller ge burkfoder för det är nämligen äckligt ;) De äter gärna på kvällen, väldigt tidigt på morgonen eller efter ordentlig motion.  Min lilla BC skulle kunna äta ihjäl sig men hon har lärt sig att ge fan i prickarnas mat. Visst händer det att hon stjäl nån gång ibland, men inte ofta. Så visst borde du kunna lära din andra hund :)

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

[Nalle-]
0

Har inte läst alla svar nu men min hund är precis lika dan, nu 4 år gammal. Honom fungerar det inte alls med att låta honom "svälta", för då tappar han bara ännu mer i vikt. Det jag gör med honom är att dels se till stt han äter med jämna mellanrum, för blir han för tom i magen kräks han galla och mår illa- då äter han ännu sämre. Jag brukar variera det jag blandar ut hans mat med för att han inte ska ledsna, det kan vara lite färskfoder, burkmat, blodmjöl eller något smuligt hundgodis.

Elsis matte
0

Testat blodpulver? Passade en notorisk matvägrare men när jag blötte upp torrfodret och blandade med lite blodpulver så nästan studsade han i förväntan och åt allt på nolltid.

Frida B
0

#27 Alltså ska jag vara helt ärlig tror jag faktiskt inte det går att lära honom det, inte än i alla fall… Han får mogna lite till i sådana fall. Tror inte det går att lära alla hundar allt ^^

Testade att blöta upp maten och låta det stå så vattnet sögs upp och det var helt plötsligt så gott att det inte ens var värt att ge matte en "seriöst, får jag bara detta?" blick! Tack alla!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maleficum
0

#30 Vad skönt det verkar löst sig :)

De knep som funkat för de kräsna hundar jag passar ibland är bla att blöta upp fodret, extra bra brukar de tycka om man har på varmt vatten eller värmer på i mikron en kort stund så maten blir ljummen (även om man blandat med lite blötmat).

Sen tycker ena hunden det är betydligt godare att äta om man ger han maten i tex godispyramid eller godisboll eller liknande så han måste jobba för det (då kan han äta mer än vad han ska till skillnad om det ligger i skålen där han bara går och tittar på det). Annars har han också tidigare varit sån som helst ätit maten mitt i natten och fortfarande så vill han ofta inte äta förrän man varit ute på första promenaden (trots ökad aptit nu pga kemisk kastrering).

Även ge maten ute på gräsmattan är mer uppskattat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Forest]
0

13 Så gör våran ena hund med så att göra som 4 säger funkar inte på alla. 

Sen om hund har magproblem så skulle jag inte våga tipsa om låta hunden matvägra för länge.