Svårt att välja
Jag har kontakt med två olika uppfödare. De båda säljer en hund på 6 mån, av samma ras (powder puff), samma färg, uppfyller mina "krav" osv. Det som skiljer dom åt är avståndet till dom, samt priset (litegrann men inte avgörande). Samt att ena är tik och andra är hane. Tiken är något mer blyg mot främlingar, även mindre i stl men robust. Hanen verkar mer avslappnad. Jag har så svårt att välja, tiken är super gullig och jag gillar att hon är lite mindre, men hennes blyghet/osäkerhet? Gör att jag tittar mer på hanen också. Såklart hade jag föredragit att träffa båda innan jag avgör men pga avståndet behöver jag försöka välja utifrån det jag får veta från uppfödarna. Hur ska jag välja? Hur hade ni tänkt? Kön spelar ingen roll för mig, nackdel är löp men vissa löp är ju lättsam. Nackdel med hane är att vissa kan börja lyfta på benet och skvätta överallt. Jag har en kastrerad hane nu så han går bra med allt och alla.
För mig vinner en trygg hund över en osäker hund i alla lägen.
Även om skillnaden är liten nu kan det visa sig vara väldigt större skillnad när de mognar. En hund som är lite osäker som liten valp, den tid när de är som mest öppna och nyfikna, riskerar ju att vara etter värre när den blir vuxen.
Jag håller helt med #1! Hade alltid valt en trygg hund över en osäker.
Håller mer föregående skrivare, att det "redan nu" är en osäker hund vs en trygg hund så är valet i alla fall ganska enkelt i mina ögon
Tur man får andras syn på saken! Ni har rätt! Tack
Instämmer med övriga, i synnerhet som jag träffat ett antal hundar från rasen som varit osäkra, för att inte säga rädda. En mentalt stabil hund är guld värd, hur mycket inser man nog inte förrän man upplevt motsatsen… Jag hade alla gånger valt den som var mest stabil och framåt!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
De kineser jag träffat som varit osäkra/rädda har också haft väldigt nära till bett… tyvärr! Så jag hade absolut valt hanen :)
Lycka till med den nya hunden! Du får gärna uppdatera oss med bilder sedan 😃
#5 har upplevt motsatsen! Har två. En som är lugnet själv, inte rädd för något alls helt cool i allt, alla miljöer och helt fantastisk lättsam. Och så en som är rädd för det mesta (typiskt rasen) orolig, stressad och försiktig, förutom mot dom hon känner dock. Men hon är absolut aldrig nära till bett, såklart ska man respektera om hon säger till att ta avstånd (mot främlingar) men jag vill ju inte riskera att ha en till sån. :) Vi ska kolla på den trygga hanen! :)