Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5302 ggr
Vinternos
0

Essential foods?

Har någon erfarenheter av detta foder? Behöver något till min Chihuahua hane att ha med när vi ej har tillgång till frys och det ska då helst vara små kulor. Fodret ser bra ut i sin helhet, är tillverkat i England och tillagat i 90 grader. Innehåll: Färsk lamm och hjort, sötpotatis, torkat lamm, ärtor, färska hela ägg, torkad kyckling, potatis, linfrö, lamm- fett, lucerngroddar, leverfond, vitaminer och mineraler, MOS, FOS, glukosamin*, kondroitin*, MSM* (*alla från naturliga källor), tranbär, acai, blåbär, mullbär, äpple, tomat, apelsin, päron, morot, spenat, blomkål, tång, ring- blomma, grönt te, ingefära. Protein: 30,0% Fett: 16,0% Mineraler: 8,0% Vatten: 8,5% Omega6: 2,8% Omega3: 1,7% Kalcium: 1,8% Fosfor: 1,3% Glukosamin: 0,09% Kondroitin: 0,07%

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

isblixt
0

Jag fick prover på det, de två sorterna jag har provat hittills är stora "kulor", snarare platta än runda. Mina hundar älskar det men de är cockrar ;) jag gillar innehållet.

Vinternos
0

#1 Tack för svar! :)

- Dalai Lama

Estelle13
0

Är väl upp till var och en men jag själv undviker alltid foder som innehåller  baljväxter som bl.a ärtor.  Potatis är si sådär och linfrön är giftigt. Glukosamin ska man inte ge i förebyggande syfte, såg även att deras valpfoder innehöll glukosamin. Är oftast äldre hundar med ledproblem som man ger glukosamin till.

Lona
3

Jag tycker att det är onödigt mycket "krafs" vilket det ofta är i spannmålsfria foder - det gör väl ingen skada men känns mer som att det ska se flashigt ut i innehållsförteckningen än att det verkligen är genomtänkt och BRA för hunden. Ofta är det dessutom i så små doser att det inte märks, utom på prislappen ;-). OM hunden till exempel behöver glucosamin så föredrar jag att tillsätta det separat för korrekt dosering, om hunden inte behöver det är det en totalt onödig tillsats. Men ja, jag hade väl kunnat tänka mig att ge fodret, lite beroende på pris. Det är inte ett big "no-no" för mig i alla fall. Sen skall man tänka på att det ser väldigt bra och nyttigt ut med färskt kött i innehållsförteckningen - och det är det såklart - men det innebär också att det är mindre kött i än om man jämför med ett foder som anger torkat kött. 26% färskt kött i ett foder är alltså en mycket mindre köttandel räknat i torrsubstans än 26% torkat kött.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Vinternos
1

Vi ska enbart ge fodret en kort period när vi är borta på resor där vi inte har tillgång till frys. Vill absolut ge ett foder tillverkat inom EU, men vill inte ha ris, majs eller vetemjöl i. Det skall även vara små bitar, eftersom att han är enormt glupsk och sätter större torrfoderkulor i halsen. Svårt att hitta torrfoder utan krafs i och som stämmer överens med vad jag söker. Angående linfrö så är de endast giftiga i otillagad form. Har ni något annat förslag på torrfoder som stämmer överens med vad jag söker? Han äter Mush vaisto i normala fall.

- Dalai Lama

isblixt
0

Vi ger Acana grasslands och är nöjda med det.

Lona
0

Hur små bitar skall det vara :-) ?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[AnimeV4]
0

Jag vet inte om bitarna, men Carrer Grain Free Chicken skulle jag ha gett om jag gav torrfoder. Innehåller dock potatis vilket är till för att binda kulorna. Sedan är det bara 1-2% andra ingredienser än potatis och animaliska produkter, om inte mindre.

lizton
0

#5 Magnussons Meat & Biscuit Grain-free har mindre bitar än deras övriga sortiment. Endast svenska råvaror (enda torrfodret som har det).

Brittiska fodret Simpsons Premium har spannmålsfria foder till bra pris. Det finns olika sorter och för kräsna hundar kanske kalkon eller kyckling  är godare än lamm. Vår ena hund äter lamm-fodret som ser ut så här:

Ingredienser: 
Lamm (minst 45% - torkat lamm, urbenat lamm, lammfett) potatis (minst 26%) betmassa, bryggerijäst, lammsky, torkade ägg, laxolja, mineraler, linfrön, vitaminer, yucca-extract, tranbär, nukleotider, mannan-oligosackarider (MOS), frukto-oligosaccharider (FOS), glulosamin, MSM, kondroitin. 
Analytiska beståndsdelar: Protein 25%, olja 14%, fibrer 3,5%, aska 11%, kalcium 2,09%, fosfor 1,14%, omega 6 2,95% och omega 3 1,72%.

Både zoolus och bitiba har Simpsons. bitiba är 20 kr billigare. 449 kr för 12 kg.

Danska Kingsmoor har foder för små raser. Det är europeiska råvaror både i Simpsons och Kingsmoor. Kingsmoor passar kräsna hundar.

Vinternos
0

#7 En ärtas storlek på ett ungefär.

Acana har vi testat tidigare, tyvärr är bitarna på fodret lite för stora. Carrier har jag inte testat, ska kolla närmare på foderkulans storlek. Magnusson grain free har jag visserligen hemma och får ta med det om jag inte hittar ett annat alternativ.  Hur stora är bitarna i Simpsons? Tycker det har liknande innehåll i jämförelse med Essential foods. 
Bomba mig gärna med mer tips på torrt som stämmer överens med mina krav, TACK ! :)

- Dalai Lama

russin
2

Essentials finns även för små hundar, så dom som fått hem prover med större kulor har alltså fått hem normalstorleken 🙂 Dom för små hundar är riktigt små kulor.

Vinternos
0

#11 Såg de att de hade små foderkulor som alternativ på hemsidan. Har du egen erfarenhet av Essentials? Bra eller dåligt? :)

- Dalai Lama

russin
1

#12 - ja råutfodrar ju till 95%, men har gett lite av det ibland - hundarna gillar det. Har vänner dock som ger av det på heltid och är nöjda 🙂

lizton
0

#10 Simpsons foderkulor är ca 1 cm i höjd. De är runda, klotformade och lite större än Magnussons M & B Grainfree.

Jag personligen litar mer på kanadensiska Champion Petfoods foder (Acana, Orijen) än på danska och brittiska foder, när det gäller kvaliteten på råvarorna. Champion Petfoods (tillverkaren) har aldrig haft några återkallningar. Magnussons Petfood känner jag mig också trygg med eftersom de har 100% svenska råvaror. När det gäller frakt och miljötänk så är förstås Europa närmare än Kanada.

Kingsmoors foderkulor  i 4-kg påsar är mindre än de större förpackningarna  (danskt foder). Innehåll Kingsmoor kyckling:

Innehållsförteckning Kingsmoor kyckling:

Kyckling, ärtor, potatis, linfrö, betfiber, animaliskt fett, fisk, rapsolja, mineralämnen, cikoriarot, ägg, foderjäst, morötter, örtblandning (alger, nypon, äpple, snärjmåra, blåbär, rabarber, björkbark, lucern, nässla, maskrosblomma och -rot, kamomill, hagtorn, enbär, valnöt och anis)

Olivers har spannmålsfria foder (danskt foder). Man köper via deras egen sida   http://www.olivers-petfood.se/hund/hundfoder/utan-spannmaal/olivers-adult-chicken-grain-free-new

russin
0

#14 - Magnussons M&B grainfree är nog trippelt så stora i bitarna som Essentials för små hundar 😉

Magnussons må vara helsvenskt, men mina hundar gillar det inte speciellt och dom gillar det mesta