Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1002 ggr
ipopuma
0

AKUT HJÄLP

En hund som är asstressad och slagen hur reagerar man

Schhh
0

Kan du berätta något mer? Slagen av vem? Är den skadad? Är hunden hos dig eller såg du det bara?

Är den skadad ska du ta den snarast till veterinären om du kan. Annars ring en jourveterinär. :(

[AnimeV4]
0

Ring en veterinär! Antingen så behöver du åka in eller så kan du åtminstone få hjälp med tips över telefon!

ipopuma
0

Nej alltså hunden är hemma hos mig nu på fosterhem. Tänkte om någon har något tips. INTE skadad. Förra hemmet. Fick honom idag

VildaVittra
1

Gör inga häftiga rörelser, utan ett tag framöver får du röra dig som en zombie. Låt hunden vara, det är den som ska söka sig till dig. Har det gått några veckor och det inte skett, så kan du behöva klappa den med en attrapp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AnimeV4]
0

Det låter ju som att han behöver tid och ha det lugnt omkring sig med fasta rutiner så att han lär sig när saker ska hända. Annars kanske Adaptil, Pet Remedy eller Zylkene kan fungera som start?

Schhh
0

Är problemet att den inte litar på dig och vill bli hanterad? Om den är matglad skulle du kunna testa att använda dess foder/godis och antingen mata ur handen, eller t.ex. lägga matbitar i närheten av dig tills den blir mer bekväm med att vara nära (beror på hur orolig den är). 

Ibland kan stressade hundar må bra av lugnande medel, men sådant är kontroversiellt och jag tycker du ska jobba med successiv träning i stället. Ställ inte krav och träng dig inte under några omständigheter på hunden. Adaptil och sådana feromoner kan fungera lugnande (du kan ringa till veterinär för att diskutera sådana alternativ). 

Det är okej att den är stressad och eftersom den nu kommit till ett nytt hem är det nästan att vänta sig.

Ambrose
2

Låt den bara vänja sig, och börja med att ha den i ett begränsat utrymme ifred, men inte allt för trångt, tills den har lugnat ned sig. Passa på att läsa, sitt på golvet i närheten och bara var.
Hundar lever i nuet så låt den söka kontakten med dig, så borde det nog lösa sig :)

Gör ingen stor grej av det, och ömka aldrig!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
4

Han är inte så rädd. Går mycket bättre nu han är lugnare.

[Lukasgraham]
0

Vadå har han blivit slagen i förra hemmet?

Är han lugn eller jätte stressad? liten eller stor hund?

tulinia
0

Jag har tagit hand hundar som tidigare  varit misshandlade. En av dem var livrädd för händer och människor i största allmänhet. Det enda som behövs är tid och kärlek. Låt hunden få koppla av och känna trygghet. Inga häfta rörelser, fladdra inte med händerna, och titta på hur hunden reagerar på olika saker. Vissa är livrädda för hinkar och slangar medan andra inte klarar av käppar och händer. Prata med varandra, för mig har muntlig kommunikation fungerat med hundar som farit illa. Prata lugnt och stilla, lite om vädret å så vidare bara för att de ska lära sig din röst. Men aldrig fysisk kontakt innan hunden själv bjuder på det.