Tingat en valp!!
Ååh jag är så pirrig just nu. Jag har drömt om det här i 15 år och ikväll är det äntligen klart; har tingat en liten sheltie-tik!! ❤️🥳 Är såå lycklig!
Den 12:e är hon leveransklar 😃
Nu måste jag bara förbereda mig.. Det var jättelängesen vi hade valp här sist. Någon som har tips på förberedelser? Hur ska jag introducera valpen till katterna?
Inköpslista, någon?
Gud det finns säkert 100 likadana trådar, men man vill ju gärna ha en egen..
Justja - vill gärna ha tips på namn också, till en merle-tik =)
Grattis 🥳
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
Tack ^^
Grattis!! Minns känslan när jag tingade min första egna valp för tre år sedan, vi firade med en flaska champagne, var första gången på 8 år som det skulle bli valp i huset igen så jag förstår din lycka och känsla :-). De främsta sakerna man behöver köpa är mat/vattenskål, nån leksak, bädd, borste, något tuggben. Även koppel och halsband om du inte får med det av uppfödaren. Antar att du har det mesta hemma i hundväg så som klosax/bajspåse/hundbur och sånt då du verkar ha/haft hund sedan innan :-) Har aldrig ägt någon katt så den frågan överlåter jag till någon annan.
#3 Tack så mycket för svaret! =)
Hm, vi har nog lyckats ge bort alla gamla hundgrejjor, så vi får nog köpa allt nytt igen.. Har dock lite leksaker, godis och ben här som jag köpt till hunden jag är hundvakt åt ibland ^^
Kul med valp!
Angående kattfrågan så avgränsade vi ytan där valpen fick vara med en vedlåda och kompostgaller. Valpen var sedan i vardagsrummet och katten hade tillgång till hela huset inklusive vardagsrummet (han tog sig ju över, men valpen kom inte förbi). På så sätt kunde katten välja om han ville vara där vi och valpen var, eller om han inte ville vara runt valpen. De första dagarna visade sig inte katten, men sedan kom han också och ville ha kel. De vande sig vid varandra ganska fort, hunden har dock grov respekt för katten och det kan ju variera från hund till hund.
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
Grattis! 12:e den här månaden? Det är ju jättesnart! 🥳

Grattis! Inköpslistan behöver inte vara allt för komplicerad och #3 fick nog med det mesta. Köp lite olika leksaker, jaktleksak, en liten kamptrasa, något med päls eller ull kanske osv. Då kan du tidigt börja jobba med leken och vänja din valp vid att leka med olika föremål och på olika sätt. Det kommer ni ha stor nytta av i träningen och inte minst för er relation. Just ja, vill du klickerträna från start kan en klicker eller två (de försvinner av någon anledning) vara bra! Lycka till och ta vara på valptiden!
Stort grattis, förstår att du går som på nålar nu och bara väntar på leverans dagen 😃
Bas vad gäller inköp tror jag de flesta har prickat in, och gett bra förslag, på. Sen som hundägare så kollar och köper man konstant på sig saker både nyttigt och "bra-att-ha" 🤪 Blir ju valp lagom till jul så du kan ju alltid önska dig dyrare hundgrejer i julklapp!
Vad gäller introduktion mellan valp och katt kan jag säga beror på om katten sett och är van med någon hund sen innan eller inte. Har katten hundvana så är det i stort sett bara släppa ihop dem så får de känna av varandra på egen hand. Katten kommer att gå/hoppa undan ifall den tycker valpen blir för jobbig. Man får dock alltid hålla koll så att inget bus eller bråk går överstyr då katter har vassa klor och gärna siktar mot ögonen. Har dock aldrig haft problem mellan valp och katt då katt/en alltid (min erfarenhet) tar sig undan på säkra höjder ifall den inte vill vara med…..
Med en icke hundvan katt så kan det vara bra att skilja dem lite åt i början med tex kompostgaller precis som alltidnordin beskrev. Katten kan då, enkelt, ta sig till ett annat rum om den vill.

Behöver du köpa något till bilen t ex bur eller säkerhetsele?
Någon form av reflex, lysdiod, självlysande koppel eller reflextäcke om ni är ute när det är mörkt och det kan komma bilar?
Grattis!! :-D Vi ska också skaffa en Sheltie men får vänta tills sommaren -18 ;-)
Vad kul! Det ar jobbigt att vanta bara….
Ja, jag vet :-( Skulle gjort det nästa sommar, men mannens bil gick sönder, så nu behöver vi inte bara köpa 1 bil utan 2 :-( Min skrotis behövs bytas ut…
Finns det npgon bilder kanske?😇
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
grattis
Grattis! Så kul. Du har fått bra tips i tråden. Det första jag skulle fundera på är hur hunden ska transporteras i bil. Det tar lite tid att kolla upp olika bilburar och vilka som passar just din bil (om du har bil) .
Jag skulle välja en säker bur som är krocktestad. Det finns också andra sätt att ha hunden i bilen tex med säkerhetsbälte eller med hundgaller längst bak om du har en kombi/halvkombi. Hundgaller är inte så säkert och hunden kan hoppa ur direkt du öppnar bakluckan och det är inte så bra. Hundbur är bra om hunden ska åka hem efter en lerig skogspromenad.
Hundbur från tex Robust måste beställas några veckor i förväg. Robust finns till många olika bilmärken och fördelen är att de inte skramlar så mycket. Mim är också mycket bra, men skramlar mer, tycker jag. Vi har en Robust-bur och en Mim-bur. De är väldigt trevliga på Robust om du ringer dem. Vi fick buren levererad hem med lastbil. Mimburen köpte vi i en affär som säljer djurartiklar, men den finns på nätet också.
http://www.robusthundburar.se/
Nästa sak att fundera på är foder.Jag skulle läsa in mig på olika foder och fundera på vad jag vill ge. Till en början fortsätta med det som uppfödaren ger, men du inte gillar det, fundera över vad du vill ge istället. Torrfoder eller färskfoder? Om torrfoder, så är spannmålsfritt det som många väljer idag. En stor fördel med spannmålsfritt är att det är betydligt mindre risk för att fodret ska vara angripet av giftiga mögelsvampar. (inte ovanligt på spannmål och ofta då majs och ris.) Ris innehåller dessutom arsenik, så det är inte bra. Jag skulle välja valpfoder eftersom det är anpassat för valpar.
Lycka till med valpen! Uppdatera gärna med hur det går.
#0 Valp och katt. Har inte läst alla svar, så risk att jag upprepar mig. Om du har en innekatt skulle jag kolla upp att kattens klor inte är för vassa - ha klorna nyklippta och filade för att få bort det vassa längst ut.
Ha djuren åtskilda i början. Kompostgaller så att katten får bestämma när den vill komma fram. Ha höga möbler för katten att fly till.
Gnugga hundvalpen med en handduk och låt katten lukta och gör detsamma med katten. Sen kan du gnugga in katthandduken på hunden och hundhandduken på katten.
Efter något dygn har valpen fått hemmets lukt och då är det lättare för djuren att acceptera varandra.
Säg fy till valpen om den vill jaga katten. Beröm och ge godis när den är lugn med katten. Postitv förstärkning är bäst, så bra om du slipper fya så mycket. Vuxna katter brukar inte bry sig om hundar, om hunden inte gör något. Lycka till!
Vad roligt, grattis! Väntade också så länge på min första valp, minns när jag fick samtalet en solig Lördagsmorgon- jag var en av dom som fick köpa en valp. Direkt efter samtalet sprang jag upp och kunde inte ens berätta för de andra, jag bara grät och grät och grät av lycka, så förstår dig!! Så rolig men jobbig tid du har framför dig :D
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Grattis, jag tycker gott man kan låta tiden visa vad katten säger om valpen och tvärtom man kan köpa kompostgaller om man skulle behöva stänga av ett rum katter hoppar i regel med lätthet över gallret :P Här har våran katt funkat bra med valp,unghund samt andras hundar. Han är hundvan många nyfikna hundar får lukta på honom utan att han säger eller gör något. Vad är det för ras ni ska skaffa, kanske du redan skrivit men missat det isf ;D bjud på en drös bilder och hur det gått sånt uppskattar vi alltid 😉