Gentesta för CDA?
Är det någon som vet hur man går tillväga? Hittar ingen bra sida som beskriver hur det ska gå till? Kontaktade Strömsholm och dom kan hjälpa till att ta själva provet om jag tar reda på var det ska skickas?
Vad är CDA ? är det något som är vanligt på din ras ? I så fall fråga rasklubben om sådana gentester finns och hur man gör.
Det är inte vanligt inom rasen men fick info från rasklubben att det ryktades om att farföräldrarna till min hund ev hade CDA som jag har uppfattat är en hudsjukdom som drabbar blåa och isabellfärgade hundar inom vissa raser. När jag googlar är det bara dobberman som dyker upp men min hunds pappa är importerad från Brasilien och där tycktes det vara mer vanligt med hudproblem. Min tik har problem med mycket tunn behåring på stora delar av benen och halsen och har besvär med demodex, vilket hundar med CDA har en ökad benägenhet att drabbas av. Eftersom det inte är ett vanligt förekommande besvär så vet inte rasklubben så mycket mer än det som går att googla fram, vilket inte var särskilt mycket om hur man går tillväga :/
Ah, då förstår jag.
Det är alltså Colour Mutant Alopecia du menar ?
Hittade detta på perroklubbens sida, så det finns ett ställe att kontakta om dom har gentest som fungerar även för din ras. Det är ju inte säkert att samma gentest fungerar på alla raser nämligen, men maila någon av dom och fråga och fungerar det så är det bara att beställa ett provkit så skickar dom hem med instruktioner om hur det ska göras (ta med till veterinär alltså).
Blodtest
Här är ett företag som analyserar blodprov:
EVG: www.eurovetgene.com
SWAB-test
Här är ett företag som analyserar salivprov via swab:
www.eurovetgene.com
TS, vad är det för ras? Kanske rasens klubb i hemlandet (eller om rasen är stor i något annat land) kan hjälpa dig? Du fick bra tips av #3, jag vill trycka extra på att det inte alltid är samma gener som orsakar en viss defekt eller sjukdom i olika raser. Du skulle alltså, rent teoretiskt, kunna få ett "falskt" svar att din hund INTE är bärare av anlaget, om du använder ett test som är anpassat för en annan ras och kollar fel gener. Var dessutom noga när du väljer företaget för analysen, det vimlar av oseriösa företag för DNA-tester. En del är dessutom duktiga på att slå i sina kunder diverse bullshit så se till att få referenser mm. De företag som används av rasklubbarna brukar vara ok, jag kan tänka mig att om en rasklubb använder ett visst företag för någon annan test så är det ändå ett tecken på att företaget är seriöst när det gäller övriga tester också. Det är även viktigt att provet tas med ID-kontroll av hunden (ta med stamtavlan), OM din rasklubb (eller ursprungslandets rasklubb) vill starta ett register så småningom - eller "bara" sparar hälsofakta rent allmänt - så är det bra att man kan garantera att det är rätt hund.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
3# vad jag förstår hette det så tidigare men nu heter det Color Dilution Alopecia (CDA) 4# Jag ska kolla igen med den egna rasklubben om dom har kontakter med nån utomlands :/ Hunden är en terrier Brasileiro och jag har hittills inte hittat någon som testar på den rasen, men det var från rasklubben jag fick höra ryktena om att hennes farföräldrar ev hade det…
#5 - det kan ju vara så att den hunden bakåt i släkten har blivit diagnosticerad på symptom. Alltså inte vis gentest - för det finns inte gentester för alt i alla raser.
OK, trodde de krävdes gentest för att konstatera, än har hon inte dom symtomen iallafall så då får vi kanske bara vänta och se. Just nu har hon "bara" demodex och tunn i pälsen, hoppas det stannar där!! pappan kom till Sverige med hudproblem vad jag fått höra i efterhand och tyvärr har hon ju lite riskfärg! Hon är isabellfärgad och pappan var blå så det är ju lite högre frekvens av hudbesvär med dom färgerna vad jag förstått.