När reser sig öronen?
Hej! Vi har en härlig malinoisvalp här hemma som är 12 veckor. Hans ena öra står men lutar mot huvudet och det andra är inte helt platt men vikt. När bör de stå?
Får jag fråga vart han är ifrån? (alltså del av Sverige)
Vissa öron reser sig aldrig upp trots att dom ska ha ståöron. Min malle hade ståöron när han kom hem till mig men fick senare hängöron i en period 😃 Så det är totalt olika.
Han är från Skåne! Okej, det kan alltså variera. Får väl hoppas de ställer sig helt iaf, det är ju så vackert! Men majoriteten mallar har ju ståöron och jag antar att de flesta INTE är tejpade? =)
Jag har sett några med hängöron, men det är INTE vanligt. Så tejp är ingenting man behöver greja med alls, det kommer ställas upp.
Jag kände likadant när jag skaffade min första tik, alltså "när ställer sig öronen, ska jag tejpa?". Hon är blandras så jag trodde hon skulle få hängöron, Men nope hon har stående parabolöron 😂
Haha, okej! Men när kan man acceptera att se blir hängöron? Alltså vilken ålder är det "kört"?

Jag tror inte det är "accepterat", Men vita fläckar på fel plats, för mycket svart/fel färg, för stor och för liten är inte heller accepterat. Men det är knappast så att någon "avreggar" ens hund för det, Så det finns inte mycket att oroa sig för.
Ståöron kommer med brosket, Jag vet inte riktigt "när det är kört" men jag tror dom kommer ställa sig upp inom bara någon vecka, Så det är nog absolut inte kört ännu, Kanske vid 6månader-2år? Om ens då? Min mammas dvärgpudel (som ska ha hängöron) fick ena örat uppstående när han blev kanske 8år.. Så ingenting verkar omöjligt 😂
Min malle kom till mig som 10-12veckor och fick hängöron vid 14veckors ålder eller något.. När dom sen ställde sig upp igen grät jag av lycka, Så det är helt normalt att dom lever sitt egna liv just nu.
Nu skrev jag hel fel i ts. Han blir 14 veckor i helgen! Men jag får väl vänta och se :-)
Det kan ta lång tid. En bekant har en malle hane vars öron stälde sig upp vid 7 månader.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Varför är det så viktigt att öronen står upp? Är det irriterande för hunden om de hänger eller tejpar man bara öronen på hundar för sin egen skull?
För att hunden ser bättre ut med stående öron så som rasen ska ha! Hunden bryr sig varken om hängande öron eller tejp, så det är bara vad man själv tycker.
#13 Fast det är antagligen väldigt obekvämt att gå runt med tejp i öronen.
Det är nog obekvämt en stund med en vänjer sig väldigt snabbt och bryr sig inte.
Har en kompis med schäfer vars öronen ställde sig upp efter 9 månader haha, iof en annan ras men fortfarande ståöron. Det var en hane och nu är han runt året och öronen står upp!

#12 Det är snyggt och jag tycker öronen har en viktig del i mallens utseende. Sen hade jag själv aldrig orkat bry mig om att tejpa öronen, eftersom det enbart är estetiskt. Hade Humla fått hängöron hade jag älskat henne lika mycket ändå, men jag hade antagligen tyckt att hon var jäkligt mycket fulare.
Tejpa öronen är en lösning om man vet HUR man ska tejpa öronen, Gör man fel får domotroligt fula ärr som aldrig går bort och öronen kanske aldrig tar ställning ändå.
Jag vet om en tjej som tejpade sin hund som skulle ha hängöron, inget resultat + ärr i öronen efter tyngerdna och tejpen.
Men din malles öron kommer nog resa sig upp, Du såg ju min hane vid 5månader, Och nu står öronen som två tefat, Dom kommer inte lägga sig ner igen garanterat. Så jag skulle avvakta om du inte istället vill ha fula märken eller behöva byta och läsa på massa om tejpande öron.
Ja nä jag har inte tänkt tejpa, än iaf! Ger väl det några veckor till och ser utvecklingen! Hur är det med vikt på mallar? Jag tror han kommer bli enorm då han redan väger 15.5 kg. Vad brukar de väga vid r.ex 3, 6 eller 12 månader?
#19 Min hane vägde väl ungefär som din i den åldern. Han väger nu 34kg och är 10månader (så kan inte svara för 12månader). Han är 67-68cm i mankhöjd så han är ganska "stor".
Han vägde runt 29-32kg vid ca 7månader redan, det gick väldigt snabbt.
Ojdå! Då får vi räkna med en bamse här också. =) tack för alla svar