Agerande under hot
En underlig fråga kanske, men desto mer intressant. Hur tror/vet ni hur era hundar hade agerat i en hotfull situation, i vilken hotet är riktat främst mot familjen eller ägaren? Vill ni eller förlitar ni er på att hunden agerar defensivt i en sådan situation?
Just dådkraft och vaktinstinkt är eftertraktade egenskaper även hos en vanlig familjehund. Hunden ska verka avskräckande mot ovälkomna främlingar och ingjuta trygghet hos familjen. Dessa åsikter är ständigt återkommande och numera stöter jag på det ganska ofta i diskussioner. För min egen del är hundarna här hemma fegisar ifrån topp till tass och jag har ingen som helst förväntan att de ska försvara mig i en hotfull situation, det får jag göra själv så gott det går😃
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Labben har morrat mot människor som beter sig/ ser konstiga ut, men skulle aldrig låta henne anfalla!
Alltså, våra tidigare hade man bara sett en lurvig rumpa försvinna iväg om något hotfullt inträffade, men den nuvarande Borzoien skulle absolut svara upp. Hon har i många situationer varit väldigt på, morrat och markerat med skall att det inte är okej att komma närmre. Skulle däremot aldrig släppa henne då hon förmodligen skulle kunna bita. Italienaren är som de tidigare, alternativt att hon skulle bli superglad och vilja leka.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Tycker ni att hundarna agerar önskvärt när de morrar och markerar?
- Dalai Lama
Nej, det är inte önskvärt även om det i vissa situationer varit väldigt tacksamt. Men helst skulle jag ju vilja ha en hund som bara markerar på mitt kommando. Men det är ju något man får träna, det kommer ju inte automatiskt. Vi har försökt med Tesla, men det är knepigt att lära en vinthund skall.
Största problemet är att hon känner av mitt mående och mår jag lite sämre så börjar hon vakta. Då är det husse som får ta hennes promenader.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Skulle inte ha nått emot att min hund markerade genom morrning/skall i en (på riktigt) hotfull situation. Det bästa imo är ett mellanting, dvs att hunden inte flyr, men heller inte anfaller. Självklart skulle jag aldrig låta en hund jag hade attackera nån som bara såg hotfull ut dock!
Och det är ingen egenskap som jag liksom letar aktivt efter, inte mer än att jag vill ha en hund efter så allmänt orädda föräldrar som möjligt. Men det är inte för att jag vill ha en väktare, utan snarare för att jag inte vill att min hund skall plågas av rädslor.
Att förvänta sig att hunden skulle framgångsrikt försvara en tror jag är mycket dumdristigt, då det är rätt opålitligt.. I "försvarssyfte" ser jag bara att det är en liten fördel med att en relativt stor hund kan avskräcka vissa personer som TROR att den kan vara "farlig". Iaf att det är jobbigare att jävlas med nån+en hund än bara en ensam person. Inget jag tänker nått jättemycket på dock, rör mig inte på så många "farliga" ställen längre :)
Har ingen hund nu dock så kan inte svara för just nå mer :)
Tack för svar! Intressant att höra andras åsikter om ämnet.
Funderade lite på om vad lagen säger angående nödvärn gällande användning av hund i en hotfull situation. Anses det som övervåld? Hunden ifråga borde väl räknas som ett vapen eller tillhygge…
- Dalai Lama
Eftersom jag låter mina hundar utsättas för hot som en del av sin träning så har jag ganska god känsla för hur de kan tänkas agera. Jag tycker inte alls att en hund som morrar betyder att den kommer att stå pall för ett regelrätt anfall, jag har sett tillräckligt många hundar i träning för att se att väldigt många inte har något alls bakom sina morrningar och eventuella hotbeteenden.
Jag har fått för mig att hunden fungerar precis som alla andra tillhyggen när det kommer till våld, men samtidigt är det ju lättare att åstadkomma ordentlig skada mha en svårkontrollerad hund, än t.ex. nycklar. Min hund hade definitivt svarat upp om det hände något, och jag tror nästan att han skulle kunna sätta i tänderna om han kände att det behövdes, trots att han har den bittröskel han har. Jag anser inte att det är bra om han hade reagerat på eget bevåg för att försvara. Däremot hade jag inte haft några större problem att låta honom avskräcka på kommando, om det nu behövdes. Men säger jag ge fan, då ska han låta bli personen oavsett vad som händer. Jag hade nog aldrig låtit honom ta till tänder, endast ljuda (avskräckande + larmade för omvärlden) om det var till synes tryggt för hunden och han inte riskerar våldmot sig.
#7 Så är det ju! Ofta är det ju morr morr skäll skäll men skulle "den hotfulla" fortsätta komma närmre så är det en hel del som flyr.. Förhoppningsvis hade det haft en avskräckande effekt innan dess dock på en person som inte kan nått om hundar :)
Intressant ämne ändå, jag vet inte vad lagen säger #6, läser ofta att man är ansvarig för allt ens hund gör (vilket väl är sant), men har samtidigt aldrig läst om ett fall där nån blev dömd för att deras hund försvarat dem mot ett överfall.
Hanen morrar och skäller om han känner sig hotad, det handlar nog mindre om huruvida jag är hotad faktiskt. Jag ser det inte som direkt önskvärt. Blir han trängd hoppar han och stöter. Om han skulle slå pall vid en regelrätt attack, kanske. Jag gissar att han skulle ha en avskräckande effekt.
Tiken, ingen aning. Har aldrig hört henne morra åt en människa , bara skälla på två människor/hundar under hela tiden jag haft henne och vet inte vad hon reagerade på då för de var inte hotfulla. Generellt älskar hon människor, och andra hundar och människor. Ingen aning om hon mest skulle tänka att det var en rolig lek.
Jag har berättat tidigare om min Berner som jag trodde det var något fel på för att han aldrig visade aggressivitet. Fick till och med stryk (krävde veterinärbesök) av en rottis utan att försvara sig. Bara stod och såg förvånad ut.
Så en sen kväll (matte hade varit på krogen) gick en kille efter mig i en park. Hunden blev cujo och det vara bara tur att jag kunde hålla honom. Som jag nog sa förra gången trodde jag att han blivit galen och slog honom t.o.m. med kopplet, vilket han inte ens kände. Det enda jag hade i skallen var ju att biter han kan de tvinga mig att avliva honom.
Killen bara vände och dröp av utan ett ord. Hunden lugnade sig omedelbart. Först när vi kom hem begrep jag att killen tänkt göra mig något. Hade sett honom stå och meka upp en cykel på en gård innan, men tänkte att det kunde ju vara hans egen, att han tappat nyckeln. Men hans sätt att bara slinka iväg när hunden anföll var rätt talande.
Senare reagerade hunden genom att morra vid dörren och resa ragg när vi hade en tjuv i trappen.Även då lugnade han sig omedelbart när jag skrämt iväg tjuven genom att tilltala honom genom dörren. Jag hade kikat genom nyckelhålet och sett en kille med rånarluva stå framför vindsdörren.
Detta var de enda gånger han visade något som helst hotfullt beteende. Så bara för att ens hund aldrig vaktar eller hotar så ska man nog inte utgå från att den inte kommer att göra det i ett skarpt läge. Jag gjorde det och jag hade fel.
Jag vet inte helt hur min skulle reagera, han älskar allt och alla men säger också ifrån om han märker att jag inte gillar situationen. Om någon skulle försöka skada mig skulle han nog gå till försvar ändå, så länge jag inte säger till honom att låta bli. Jag tror inte han skulle gå in för att skada, utan snarare nafsa och morra/skälla en massa. I början när jag hade honom kunde han gå till försvar (morra) om jag va arg på någon och personen försökte komma nära mig, det har vi såklart tränat bort för länge sedan dock :)
Det är ett beteende som jag i en hotfull situation skulle uppskatta, eftersom det ändå är avskräckande med arga vovvar, men självklart inget beteende man vill ha till vardags.
#9. Så som jag förstått det så gör väl polisen beteendetest i sådana fall, har dock inga källor på det, men har för mig att det är så. Läste nyligen om en hund som bitit en clown utan konsekvenser, just för att det hade räknats som försvar (clownen skulle "attackera" ägaren)
#11 Hade du hunden med dig till krogen? Eller var det promenad efteråt? Du vet ju självklart bäst vad som hände, som en läsare här bara är det ändå lite komiskt att leka med tanken att hunden skrämde vettet ur nån stackare som bara råkade gå igenom parken =)
#12 Intressant..borde försöka hitta nått om det. Har också läst lite clownhistorier men vet inte vad som är sant eller inte av facebookposter :)
Överlag tror jag man ska vara glad över att folk helt enkelt inte är väldans kunniga när det rör hundar. Den allmänna uppfattningen tror jag faktiskt är mer att alla hundar kan vara ganska farliga och oftast försvarar sina ägare, vilket i sin tur förhoppningsvis avskräcker vissa attackerare.
Nej! Bara jag som varit på krogen. Menade det som en tidsangivelse. På den tiden betydde det väl kanske framåt 2 på morgonen. En tid man inte tycker det är så konstigt om folk beter sig lite underligt och många rör sig på hemväg från krogen. Hade ju antagligen sett killen sno en cykel (han ledde den när han gick efter oss sen) fast när jag såg att han såg lite ostadig ut tänkte jag att han tappat nyckeln i fyllan och villan eftersom han inte gjorde några ansatser att dölja sina förehavanden när jag gick förbi.
Jag förstår det, men hade du sett det hade du inte tvekat du heller. Killen dröp verkligan av. Slank iväg utom synhåll fort som fan med låg kroppshållning eller vad man ska säga, men utan att springa som han borde ha gjort om han fått panik och cykeln fortsatte han leda. Inga tecken på rädsla, inga krav på att jag skulle hålla ordning på hunden, inte ett ljud sa han. Ingen chockreaktion när hunden kastade sig mot honom med tänderna glimmande i lyktljuset 😂heller och han var bara någon meter efter oss. Han bara ändrade sig jävligt snabbt och vände tvärt om.
Nu långt efteråt blir jag rätt stolt över den fina hund jag hade. Han var så himla snäll och godmodig. Men han visste tydligen när det var dags att inte vara det. Han försvarade inte sig själv, men han försvarade mig. Man blir allt lite tårögd.
#14 Därför som jag sa så vet du bäst som var där, det var mest bara en udda tanke som flög in i skallen :) Poängen är iaf att hunden uppfattade situationen som hotfull och markerade, vilket var bra!
Ja, det tycker jag också, även om jag inte tyckte det just när det hände. Nu utgår jag ju enbart från hunds och "gärningsmans" beteende, men ihop med hur hunden senare reagerade på tjuven och hans annars fårlikt fromma sinnelag så är jag faktiskt övertygad om att jag kunde ha råkat väldigt illa ut utan min hund. Verkar långsöktt att killen skulle ha våldtagit mig med cykel och allt (men är man sexig så är man!😎), men kanske knackat mig i skallen eller slagit ner mig på annat sätt för att ta plånkan.
Jag hade INTE brytt mig om hunden reagerade på ett hot, däremot hade jag inte accepterat (vardagligt) att en hund "tar situationen i egna tassar". Alltså, Mina hundar får tycka precis vad dom vill om allt, men dom ger sig inte på något utan att det är tillåtet, boll, leksak, godis eller människa (ja jag bussar dom på människor så dom kan pussa ihjäl dom😉).
Min tik hade förmodligen agerat väldigt direkt om någon gjorde något, hon har alltid haft problem med att vara reaktiv.. Min hane däremot vet jag inte hur jag vågar tolka, Kanske skulle han reagera med bett, kanske lyckligt bett.. Han har blivit riktigt arg en gång när en kille betedde sig konstigt men han gjorde inget förutom att yla (detta var en vän som låtsades springa stampandes i marken). Men jag tror däremot att han skulle hänga på tiken om hon gjorde något.. Men jag uppmuntrar inte det, Och det häftiga med skydd som jag tittat på är just att hunden inte ska bita "otillåtet", För mig är det häftigare än själva bettet.. Att se hundar hålla emot totalt när någon hetsar men bita bara för du sa det, Nu är det inte riktigt så det fungerar i t.ex IPO men det är dom klippen jag blivit mest imponerad av.
#17 verkligen! Kollade på KNPV-tävling för ett tag sen, blev mest imponerad av kontrollen över när attacken skulle ske eller ej. Att avbryta en hund mitt i en fullfarts-attack med bara ett kommando sådär, det var imponerande!
Mina hundar skulle reagera men jag har svårt att tro att de skulle gå längre än att bara skälla. Hoppas att jag slipper få veta…
Kan det inte tänkas vara så att en hund som tränas inom skydd på en professionell nivå blir betydligt mer reaktiv och uppmärksam i vardagen(vilket i sin tur skapar en stressad och spänd hund)? Lite OT kanske men personligen känner jag att det vore en svår balansgång om inte hunden ifråga ser en tydlig skillnad mellan arbete och fritid. Varför tränar man sin hund inom skydd till att börja med(om man inte tänker använda den i tjänst)? Bara en fråga av ren nyfikenhet.
- Dalai Lama
#20 Menar du folk som tävlar nu? Dom bite rju i en arm/klädsel inte i en människa, Man lär ju in att själva ärmen är det roliga att bita i, alltså själva belönandetblir som att bita i en leksak inte en främling. Så nej jag tror inte det blir stressigare.
Varför man tränar dom i skydd? Det är en sport, det är lite som att fråga "varför kör man skytte när man inte ska arbeta med det?" det är något man vill göra, Skydd betyder inte att bita i en oskyldig människa.
#21 Även om jag håller med och inte har nått emot att man tränar skydd, så är nog inte den liknelsen helt rätt. En människa är ju inte en hund, och även om de är duktiga på att göra skillnad i vad som är lek, arbete eller annat så är de inte som en människa i en liknande situation.. Jag tror ändå det är värt att komma ihåg det, nog kan vissa delar av träningen spilla över i situationer även i vardagslivet? Att det skulle bli "stressigare" dock vet jag inte varför.. Om något är de nog ganska trötta och avslappnade efter all hårdträning :)
Det där är svårt. Det är egentligen väldigt få hundar som vågar svara upp mot en riktig attack. De hotar (vilket oftast är mer än tillräkligt) men om någon verkligen skulle flyga på dem så är det inte många som vågar sig på att bita, utan istället backar de.
Min tik är ju tränad inom IPOt och där backar hon aldrig, är dominant och är väldigt belasningsbar. "I verkliga livet" så har hon skällt bort en okännd person som smög omkring i buskarna vid en garagelänga och troligtvis hade något fuffens för sig, och hon har svarat upp när två killar på spårvagnen skulle "testa hur tuff hunden egentligen var" och kom rusandes rakt mot oss(Det slutade med att killarna trillade ihop i en liten hög för att de försökte vända sig om samtidigt när Nita svarade upp, och en väldigt nöjd hund som la sig tillrätta med glad svans och full fokus på killarna resten av resan).
Men jag ställer mig ändå tvivlande till om hon skulle våga gå till sluthandling vid en riktig attack.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Min kille har fått testa på och jag vet att med ett visst kommando skulle han svara upp om jag ville, annars så skulle han aldrig bita en person OM den inte skulle försöka skada mig. De fullisar vi träffat hitills och de "skumma" personerna vi träffat hittills har han bara fäst blicken på tills dom försvunnit, hade dom börja gått mot oss hade han nog morrat och skällt. Hade dom rört mig hade han definitivt bitit, han hade ALDRIG låtit någon komma nära mig eller någon i min familj och han skulle känna av att dom vill oss illa. Det har jag faktiskt inget problem med, han är ju vakthund så om vi inte ville att han skulle ha vaktinstinkt skulle vi ju skaffat en annan ras isåfall.
Elviz skulle lätt agera, temperamentsfull och envis som den lagotto han är.
Harley skulle dock inte våga, kanske nafsa.. Men då inte för att skydda mig eller så, utan snarare för att han själv blir skraj.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#22 Nej alltså självklart är inte en människa en hund, Men jag tänker att det finns så puckade människor så 😂 Skämtåtsido, Varför kör man agility om man inte ska använda sin hund till att hoppa i verkliga livet, Och blir inte dom så stressiga av att hoppa så dom hoppar på alla stenar och staket? Varför spårar/söker man om man inte ska använda sin hund till att söka "riktiga" saker (typ knark, vilt, sprängmedel m.m.). Det finns mycket att jämföra med.
Min hund morrar om någon får för sej att klappa henne, vilket jag är snabb med att säja men om dom fortsätter så naffsar hon men hon är enbart rädd.
#26 Tror att det menas att liknande situationer som det som tränas i skydd kan uppstå i vardagen, och hur beter sig då en hund som är tränad på just det. Osv. Som sagt, att det skulle göra hunden mer allmänt "stressad" ser jag ingen som helst anledning till, tvärtom då de aktiveras ordentligt i den träningen.
En mer korrekt jämförelse vore väl tex.. om du tränar din hund i agility, kan det göra det mer troligt att de springer zickzack mellan pinnar som råkar stå i en park? Men inte ens den jämförelsen blir ju helt rätt då hundarna inte kör nån del av en agilitybana utan en förare som "leder" dem (väl?). Eller om man tex tränade sin hund i nosework att hitta eukalyptusdoft, kan det göra att de sätter nosen på nåns ficka som innehåller halstabletter? :D
Jag kan ta ett exempel från verkligheten. Hälsade för en tid tillbaka på en uppfödare utomlands som håller på mycket med KNPV och gjort det under en lång tid. Jag tycker alltid det är kul att leka runt lite med hundar jag träffar om det är okej för ägaren (självklart tar jag det i lagom takt med hundar jag inte känner, och jag går inte huvudlöst fram till nån hund och bara KÖR). Men lite finta, kampa med nått tex, springa runt lite (ja jag är lite av ett barn inombords). Självklart känner man ju av hur hunden är och svarar upp, jag tränger mig inte på dem utan bara bjuder in till lite lek isf. Med just denna uppfödarens ena hund så var vi utomhus och gick runt och lekte lite, när uppfödaren sa åt mig att inte röra mig på vissa sätt då hon sa att det kunde vara för likt figgarna vid träning, och hon ville inte att hunden skulle svara upp mot det på nått vis. Självklart skulle jag aldrig gå på en hund så och ropa nått hotfullt eller göra nån slagrörelse eller nått, det var inget sådant.
Hur troligt eller inte det vore att hunden skulle bita mig även fast jag inte hade bitdräkt eller ärm vet jag inte, kanske var uppfödaren bara extra försiktig och det förstår jag också isf. Men just dom var ju iaf uppenbarligen av åsikten att just den träningen kan utlösa beteenden i icke-träningssammanhang, utan just den utrustningen också. Men som sagt, jag är tveksam själv att det finns nått starkt sånt samband.
#28 Oj vad konstigt! Jag hade inte kört med min hund (och jag gör inte det än) om jag inte visste hur den agerade i vardagen efter det.. T.ex om vi säger att båda mina hundar var renrasiga (vilket min tik nu inte är) så hade den bästa av dom på tävlingsbanan varit tiken, Hon biter vääääldigt fint, Men jag hade aldrig ens tränat med henne då hon varit reaktiv, Nu vet jag att alla inte tänker så men jag känner så själv iallafall.
Men för mig ska inte skydd vara något alls i närheten av liksom.. livet i vardagen, Och för MIG ska inte en hund svara upp i en situation som uppstår utanför en bana, Eller utan kommando.
Men det finns ju hundar som hoppar, studsar och går runt föremål (väldigt stressigt beteende) för dom aktiverats på ett visst vis (agility t.ex) innan, Så det går ju att vända all aktivering till negativ aktivering om man säger så. Man kan göra hundar boll/pinn sjuka tills dom behöver avlivas, man kan hetsa sin hund till att hugga saker den inte ska.. Allt möjligt, Men jag ser inget samband med en hund som tävlar i skydd och en "äkta situation", Man går ju knappast med skyddärm/dräkt och attackerar någon och det är ofta just det hundarna kan "tända till" av, själva dräkten eftersom det är deras belöning.
Skulle aldrig vilja ha en hund som aktivt går in i försvar av egen tanke. Hundar kan lätt misstolka vardagssituationer. Tänk om en joggare snubblar och tar tag i min arm - ska då hunden hugga denne i ansiktet för att den tror att det är ett överfall?
Nej.
Tinja skulle säkert morra, resa ragg, visa tänder, morra högre och högre… Och sen skulle hon backa, skälla, backa, skälla, morra, skälla. Tror inte hon skulle springa ifrån mig, möjligtvis runt mig och göra skenutfall om läget var riktigt illa och jag faktiskt blev misshandlad, men hon skulle nog aldrig våga attackera, och det är jag glad för.
Benji… Skulle nog kunna knocka ut en tand på en anfallande, en riktig labbekyss rätt i nyllet från 30 kilos superglad labbe i högsta fart, det kan nog vara rätt så avskräckande i sig 😂
#21 Var står det i mitt inlägg att jag tror att hunden biter direkt i armen på en människa? Man eggar ju hunden att bita i figuranten eller att stoppa figuranten vid flykt. Figuranten i fråga är ju de facto en mänsklig varelse, så jag förstår verkligen inte vad du menar med att det är likställt med att bita i en leksak. Sen vet jag att man fokuserar mycket på kontrollen, att bita vid RÄTT tillfälle.
- Dalai Lama
#29 Ja, det förvånade mig något faktiskt, men då jag tycker allt är intressant så började jag fundera lite på det där. Missförstå mig inte, jag är inte på nått sätt emot skyddsträning och tror inte att det gör hundar farliga eller stressade. Men om jag själv höll på seriöst med det nångång i framtiden så hade jag nog ändå tänkt till och beaktat möjligheten till att det kanske kunde påverka hur min hund betedde sig i vissa situationer även utanför träningsplanen. Beror ju förstås på exakt vad man tränar, allt inom skydd är ju inte " på kommando", hunden svarar ju själv upp från fotgående på "attacker" tex, eller i vissa grenar försvarar hunden ett föremål självständigt, osv. Jag ser absolut hur det kan översättas i situationer i "vardagen", men har man koll på det så ser jag ingen stor fara i det, mest att man ska vara medveten om att man har tränat sin hund till vissa saker, och har ett ansvar för att se till att det inte leder till nått oönskat utanför träningsplanen, så att säga.
Håller med dig och förstår absolut detta med "leksaker", som ärmen och dräkten. Eller ja, främst ärmen vilket jag tycker är rätt mycket att likställa med typ en kamptross eller dylikt. Däremot håller jag nog inte lika mycket med om skyddskläderna, det behöver ju inte se så otroligt olika ut några rejält baggiga jeans/lösa kläder? Jag säger inte att hunden inte märker skillnaden i regel, men kan man vara säker på att den alltid kommer ha den distinktionen med i huvudet, i alla situationer?
Jag säger heller inte att jag har helt rätt. Generellt sätt håller jag helt med dig, jag vet alltför väl hur bra hundar (och fanken även en katt jag kände) vet EXAKT skillnaden på att gå loss på en grov handske/ärm/skyddsgrej/etc än en naken arm eller tshirt. Jag vet bara inte om det alltid är så med alla individer, i alla situationer :)
#30 Jag håller med dig, men jag log ändå lite åt detta att en joggare skulle snubbla precis bredvid en och ta tag i ens arm precis samtidigt som hunden var inom "hugg-håll". Den chansen kan ju inte vara alltför stor =)
Log åt det andra :D Det bästa försvaret kanske är överösning av kärlek? Dvs att ens hund brottade ner attackeraren av glädje och slickade denne i ansiktet så mycket att de blev helt äcklade och flydde. Avskräckande, och ofarligt =D
#30 #33 Måste bara tillägga att min hund definitivt märker skillnad på en joggare som snubblar och tar tag i mig kontra en människa som försöker smyga sig upp bakom mig och ta tag i mig! Alpha hade skitit på sig av rädsla om en joggare hade ramlat vid oss😂
#34 vad är han för ras?:D
#35 Rottweiler
#36 Ok! Missade helt, borde sett det från den andra tråden egentligen.. :S
Ja, Rottweiler har ju även ett ganska "starkt" och lite avskräckande utseende (och rykte på gott och ont). Iaf tyckte jag det förut, särskilt innan jag nånsin haft hund själv..numera gillar jag skarpt hur de ser ut :)
#37 Ja det är nog många som backar bara dom ser honom så på så sätt känner jag mig väldigt trygg, tror det krävs en person som verkligen vill mig väldigt illa för att våga komma så nära. Jag är HEEEELT såld på rasen!!😍