Isiga tassar
Har provat olika slags sprayer och salvor mot snöklumpar i tassarna, mer mellan trampdynorna men ingenting fungerar. Har någon ett bra tips mot det? Kan man klippa håret mellan trampdynorna? Fastnar så otroligt mycket snö och blir sedan isklumpar som hunden rycker bort med tänderna och resultatet brukar inte vara fint då man inte alltid själv hinner och peta bort. Skor är inget alternativ ännu iallafall, upplever att de flesta skor är otroligt hala och jag har hundarna nästan alltid lös och med deras fart är jag rädd för skador.
Jag klipper pälsen mellan trampdynorna, men är noga med att lämna ca 3 mm så att pälsen fortfarande sticker ut, annars kan det istället bli skavsår och köldskador mellan tårna. När hon är klippt på det viset fastnar inget :)
Jag klipper ner Pitchers ludd mellan trampdynorna annars får han snabbt "klumptassar" ute i snön. 🙂
// Harley
Tack! Jag har inte vågat klippa i.om osäker på om det blir köldskador istället, har tre hundar varav en långhårig och i den herrns tassar blir det alltid isklumpar. Men nu ska jag prova klippa ner lite iallafall. :) Tack för era svar!
Har hört om ett slags fett som vissa använder och gnider in där helatiden, så fastnar inte snön och bildar bollar/isar sig där i trampdynorna. Kommer sjutton inte ihåg vad det heter… de som håller på med drag borde veta kanske!