Hundrastgårdar
Ni som släpper era hundar i hundrastgårdar ibland, hur gör ni. Om det är nån där inne och ni vill släppa in er hund frågar ni först om det går bra eller antar ni bara att det går bra för att alla som släpper sina hundar där måste ju ha snälla hundar?

Jag går nästan varje dag till hundgården här nedanför oss. Jag frågar alltid lite om hunden först vad det är för kön osv. De får lukta på varandra genom stängslet, sedan om det verkar som om det går bra, då släpper jag in ludde så han får springa av sig lite. :)
Frågar såklart om det är okej först.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kul att höra att några gör det iaf. Tycker det finns så otroligt många som bara släpper in sin hund utan att säga nått alls! Visst har man en väldigt aggresiv hund så kanske man ska låta bli att släppa den i hundrastgårdar överhuvudtaget, men det finns ju så många hundar inklusive min egen som ogillar nån speciell ras eller kön. Jag tycker att det är konstigt att dom inte är mer rädda om sina hundar.
Det tycker jag är en självklarhet. Om inte annat för min egen skull också, jag vet ju inte hur den andra/de andra hundar är.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Lite längr bort från där jag bor finns de en hundgård/rastgård. Den är alltid okuperad av två huskys och en liten skit.. Ägarna till dem kan sitta i hela dagar och bara snackar.. brukar t.om ta med sig matsäck om sommaren osv.
Många som sagt till om de där, för finns flera som vill ha sin hund där. Husky hundarna tål inga andra.. så är lite svårt då.
Men dem bryr sig iaf inte ett skit om att människor säger till. Är de tomt någon gång och man går dit och släpper sin vovve kan dem komma efter ett tag och verkligen stå och vänta ut en.. då är de inget kul att vara där heller.. Dom tror dem har ensamrätt..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
I skogen en bit härifrån finns det en inhägnad till hundar. Där hänger man kopplet på grinden för att visa att den är upptagen. Då måste den som är utanför först prata med dem som är där inne för att se om dom kan komma in samtidigt elelr för att se hur länge de som är där inne ska stanna.
Jag hade aldrig tålererat att någon okuperar. Måste finnas ngt man kan göra åt det?
I skogen en bit härifrån finns det en inhägnad till hundar. Där hänger man kopplet på grinden för att visa att den är upptagen. Då måste den som är utanför först prata med dem som är där inne för att se om dom kan komma in samtidigt elelr för att se hur länge de som är där inne ska stanna.
Jag hade aldrig tålererat att någon okuperar. Måste finnas ngt man kan göra åt det?
Jag är rätt så noga med vem min hund får leka med så jag frågar alltid innan jag släpper in.

Släpper aldrig mina hundar i några rastgårdar själv, men tycker att hela grejen med rastgårdar är bra. Att man "ockuperar" en rastgård anser jag vara helt ok. Man släpper ju sin hund i inhägnad rastgård för att man inte kan ha den lös i skogen. Eller för att den kanske inte gillar andra hundar. Det är ju för dessa hundar rastgårdarna är till för. Att även dessa hundar ska kunna få springa lösa.
En av hundrastgårdarna vi åker till brukar det väldigt ofta vara olika hund-dagis som avlöser varandra, det är väldigt irriterande. Men det mest irriterande dom gjort är att dom släppte in ca 20-30 hundar utan att säga nått alls. Inte så kul för min hund som alla skulle nosa och leka med då han var "ny". Jag fick gräva mej igenom alla hundar för att hitta min ihopkrupna hund i mitten men svansen mellan benen som han aldrig brukar ha (förutom när det är kallt)… är helt säker på att han fått men av det.. nää stackars min lilla terrier haha.
#9 Fast grejen är ju den att det finns ju fler som vill använda den av kanske precis samma anledning, så man får ju ta och dela med sej faktiskt.
#9 Rastgårdarna är till för alla, inte bara vissa hundar. Det finns väldig5t många som inte kan springa löst bortsett från inhägnader. Så hur kan du se att det är rätt att vissa då är där flera timmar?
Är det fler som vill in får man faktiskt visa respekt för dem. 30 min är lagom om det är kö. Man får annars försöka gå dit då det ine är många andra som är ute.
Ja, att folk sitter där hela dagar är väl iaf oresonligt! Jag kan inte heller ha ecko lös bland rörelser och andra i området vill gärna också ha gården på dem premisserna. Vet en ägare med en dobberman som inte kan vara lös. Han har försökt många gånger eftersom hans hund också måste vara själv. En gång då han var inne i gården stallde sig dem andra som sagt utanför och stampa med foten i stort sätt. Drev honom därifrån!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Så respektlöst alltså.

Fy så fult gjort, jag skulle då inte kunnat vara tyst, alla har ju rätt att släppa sina hundar där…dom får väl vänta på sin tur då…

Ja, att sitta en hel dag är väl lite väl egoistiskt. Det jag menar med att ockupera är att man tar hela rastgården för sig själv för en tid. Kommer det ytterligare en hundägare som vill in så får man väl komma överrens om hur lång tid var och en ska få.
Zebben: Aha, jo men så ska man ju göra. Vi tar ju inhägnaden för oss själva så länge vi kan. Sedan om det kommer någon kommer vi överens om en tid.
Dock hände det en gång att två tjejer med en liten hund, knöt AV VÅRT KOPPEL från grinden och GICK IN då vi var där. Dom fick ju inte litet skäll av oss. Fattar inte hur blåst man kan vara. Det står till och med en STOOOR skylt utanför att man inte får gå in om det hänger ett koppel på grinden..
FArligt det där, om vi inte hade sett hunden före Hades vet man ju aldrig vad som kunnat hända. Hades kan inte leka lugnt.
#17 Ja i en sån situantion, varför är man inte rädd om sin hund?
Jag skulle aldrig våga släppa in min hund bara sådär utan att fråga om deras hund är snäll/vill ha nån att leka med.
#18 Precis, man undrar ibland hur folk är funtade :)