rastråd- tävlingshund
Hej jag är lite vilsen om vilken ras som skulle kunna passa mig till nästa hund och undrar om någon har några förslag.
varför vill jag ha hund; För att kunna träna och tävla i lydnad och bruks (spår kommer att tränas ev. testa på sök ) men även bara för att få gå långa promenader och ha en vän.
Vad kommer du att göra?:Lydnaden kommer bli en stor satsning Det är jag stensätter på då jag är en lydnadsnörd. Spåret kommer också vara en annan del som jag kommer att utöva och planen är ju att jag ska komma ut och tävla i de båda grenarna och försöka ta mig så långt som möjligt. Jag är en liten perfektionist och älskar att jobba med detaljer när det kommer till hundträning. Jag kommer komma ut och tävla och ta mig så långt som jag bara kan. (Kan man säga jag vill ha en hund som inte stoppar mig för det?)
Jag kommer även att springa med hunden och hålla på lite med drag men bara på hobbynivå. I nuläget drar/springer jag ca 1-4 pass i veckan med min riesen så det kommer ju bli ca detsamma med nästa hund när den är redo.
Allmänt vill jag ha en hund med föremålsintresse och mycket go i. Den ska vara arbetsvillig och helst ha will to please i sig. En liten arbetsmaskin ;) enda kravet på päls är att den inte ska kräva alltför mycket pälsvård. Någon trimning eller klippning någon gång i månaden och genomborstning 2-3 gånger i veckan kan kanske ge ett perspektiv på vad jag vill ge tid på det max.
Australian kelpie :)
Tervuren?
Malinois?
En flat från arbetande linjer?
Jag har en schäfer/labrador korsning och en Malinois.
Jag avskyr spår/sök och allt som harmed det att göra, Men jag lägger spår ändå. Lydnad kör jag och är även intresserad av IPO och bruks (läser om det och försöker förstå mig på allt dock).
Min schäfer korsning är otroligt lik en schäfer, alltså knappt labbe i henne, färgen och vissa uttryck kanske.. Men annars är det mest schäfer.
Jag kan säga att hittills har schäfern mer "will to please" och mallen har mer "will to work the f*ck out of shit". Klickar jag fel en gång med mallen (och jag gör det ofta) är jag körd och får ofta börja om. Klickade in ligg en gång och råkade klicka att han ifrån sitt, ställde sig upp och sedan la sig fast kommandot tydligt var ligg. Men då tyckte han att ligg var "stå sen lägga sig" så fick träna bort det. Tränade in buga nyss och råkade klicka fel några gånger så fick börja om. Men det går jädra snabbt när det väl går rätt.
Malinois är dock en extrem hund hund. En arbetande hund. Och får du en malle som vill arbeta ska den få arbeta.. Oavsett om det ärmed lydnad, skydd eller spår eller vad som helst. Alla hundarär individer 🙂
Pälsen på en malle är underbar, har inte gjort något med Nemo (min malle)s päls, aldrig. Inte ens borstat, Han är dock 9månader (snart 10).
Min tik är 6år och jag kan berätta att hon landade inte förns hon var runt 3-4år, innan det var hon okontaktbar och rena rama skithunden. Efter det världens bästa hund jag säkert skulle kunna träna långt i tävling (men inte gjort).
Jag kan inte rekommendera någon ras rakt av, känns bara som om jag kommer skriva något som kanske inte alls passar dig, så jag kan bara skriva vad jag lever med och vad jag upplever av mina hundar. Hade jag själv kört "bara" lydnad hade jag nog köpt en schäfer. Men då är jag schäfer frälst och malle tokig.
Schäfer
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Tack alla för tipsen :) . Ni får gärna utveckla hur ni tänker :) #4 tack för dina tankar :)
Vet inte om det framgick när jag läser det jag skriver tror det då jag skrev jag vill ha en liten arbetsmaskin. Men vill hellre ha en intensiv hund än loj ;) Fast tror att det framgick ;)
Tror du ska kolla bland bruksraserna, just det här med föremålsintresse tror jag också kan bero på mycket linjer och lite personlighet. Alphas kullbror har riktigt högt föremålsintresse medans Alpha knappt har något alls.
Kelpie, Aussie, Schäfer, Belgisk Vallhund, Boxer, Collie, Dobermann, HH, Hovawart, Beauceron, Rottweiler, Border Collie och Vit herdehund kan ju vara alternativ som kommer upp först i mitt huvud när jag läser. Men du skrev liten arbetsmaskin men vet ej om de är ett uttryck eller om du vill ha en mindre hund, kallar min 50kg kille för lille snuffe (😉) så du får avgränsa till vilken storlek du vill ha.
Jag har bara erfarenhet av Rottweiler och dom har väldigt mycket egen vilja haha, dom är också såklart will to please men på ett helt annat sätt än BC upplever jag. Tror att de "tuffare" raserna är Schäfer, Dobermann, HH, Belgisk Vallhund, Rottweiler och Vit herdehund. Hovawart och Beauceron har jag ingen erfarenhet så kan ej uttrycka mig. Men just de raserna jag radade upp innan har jag upplevt inte varit lika förlåtande och där har det varit extra viktigt att lägga en mycket längre och stabilare grund innan. Vi har gjort fel vid hundmöten och passivitet bl.a för Alpha är vår första hund ever, och då är de inte så kul att ha en 50kg hund som inte sköter sig i hundmöten och passivitet medans jag spekulerar att det kan vara någonting som är lättare att hantera och rätta till med en lite mindre mjukare ras. De individer jag träffat från dessa raser har självklart varit samarbetsvilliga, men de har haft nästan lika mycket egen vilja om inte mer. Så ägarna har hela tiden fått tänka ett steg längre för om hunden får in ett fel beteende så tänker det inte ändra på det i första taget.
Jag av egen erfarenhet upplever att Kelpie, Aussie, Boxer, Collie och Border Collie är lite mer mjuka och förlåtande. De driver väldigt mycket på att tillfredsställa ägaren och trots att de har egen vilja så berörs den ändå och tar åt sig av ägaren hela tiden. De individer jag träffat iallafall.
Nu är jag partiskt schäferälskare men rasen är ju hundarnas hund om man är ute efter arbete och en bra skalle.
Det är knappast svårt att hitta rätt individ för just dig. Schäfern formas och stöps i alla former, nästan så man ibland kan få en skräddarsydd hund efter sina önskemål..
Men man ska ju inte heller överdriva, mellan individer varierar det men jag vågar påstå att schäfern är ett säkert kort.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#7 Boxer har en massor jävlaranamma men det är väääldigt individuellt om man får en arbetande hund som har will to please eller en arbetande hund som har will to work. Båda typerna behöver och älskar att arbeta, beror bara på sättet de föredrar. Men du har rätt i att de är mer förlåtande, väldigt härdiga som inte bryr sig så mycket om snedsteg :)
#0 Finns många bra arbetsmaskiner, du får nog grotta ner dig lite extra i vilken mentalitet du vill ha på hunden. Reserverad? framåt? Annars så är det bara att välja och vraka mellan alla bruksraser :)

Jag tycker att många arbetande raser passar in på din beskrivning men vill du satsa på lydnad och bruks, komma långt och vill ha en riktig utmaning rekommenderar jag malinois! ;) Arbetsmaskin? Absolut, det finns inte mycket en malle säger nej till och den har förmågan att ge allt! Motor så att det räcker och blir över, oftast. Will to please? Njae… Här skulle jag säga att det är väldigt individuellt. Och beror också lite på vad man lägger in i det uttrycket. Mallen kan ha extremt mycket egen vilja och drifter. Det kan se enkelt ut när en duktig malle jobba men det ligger oftast hårt slit bakom. Det kan ta tid innan man hittar rätt knappar och som sagt, rasens drifter, självständighet och vilja kan vara en riktig utmaning. Det som gör rasen rolig att jobba med på appellplanen: Explosivitet, kamplust, humör, envishet och förmågan att reagera blixtsnabbt kan vara aningens mindre roligt i vardagen. Det går snabbt utför med en malle, be om hjälp i tid om (när) problem uppstår, förvänta dig aldrig att någonting växer bort/försvinner av sig själv. Jaktlust finns, mer eller mindre. Pälsen… Ptja, de mallar jag känner fäller något otroligt när de väl fäller och håren sätter sig som nålar. Glömmer aldrig den gången jag skulle städa ur bagaget på pappas bil. Det började med att jag optimistiskt hämtade dammsugaren och slutade med att jag satt och svor samtidigt som jag plockade håren med en pincett. Däremot rinner smuts av Humla på två röda och hon torkar på nolltid. Jag tror att du skulle få roligt med en malinois (gråa hår och blåmärken får du på köpet) men var noga med linjer, det kan skilja sig mycket inom rasen.
#6 För att utveckla mitt svar. Malinois har jag inte träffat många alls men känner en som både äger och föder upp, det är verkligen hundar som verkar gilla att få arbeta med diverse olika grenar och som man kan komma långt upp i tävling med om man lägger ner tiden till det :) Flatten skrev jag eftersom att det finns ett enormt föremålsintresse, de flesta kennlar börjar med apportering lite smått redan innan du fått hem din hund MEN vill du ha en intensiv flatte så måste det vara från två arbetande föräldradjur. Vi har en här hemma som vi hade kunnat klättra långt med i tävling om vi hade valt att tävla. Mängder av Will to please och en underbar ras om du har lite humor. De är valpiga i sitt sätt långt upp i ålder, först när vår var 7 år slutade han jaga löv som fladdrade förbi i trädgården >.< Så summa summarum så kan jag inte supermycket om malle men du har ju fått svar från andra malleägare här på iFokus och flatten är en underbar hund som hänger med på allt, var bara noga med vart du köper :)
Satsar du högt inom lydnaden är nog de säkraste korten bc, kelpie eller jaktgolden. Sedan beror det ju på tycke och smak, vad du vill ha för egenskaper i övrigt hos hunden. Och en bc bör optimalt få möjlighet att valla.
Vit herdehund? Kan inte säga som mycket om rasen men då jag var på söktävling en gång mötte jag två stycken som båda var väldigt matte uppmärksamma ochans hade mycket will to please. Den ena klarade sig superbra på tävlingen. Den andra har jag ingen aning om. Båda var väldigt lugna innan sin tur men visade fortfarande lekbeteende och glädje. Kamplust hade den ena iaf, herregud vad kul hon tyckte det var! Dom körde lite lydnad på skoj vart den ena hunden var superduktig och visade stort intresse, andra inte lika duktig men verkade lika intresserad och verkade tycker det var superkul att "dansa" runt med matte. Kan inte säga så mycket mera då det är dom endaste individer jag har träffat :)
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
TS, vad gillar du hos riesen och vad skulle du vilja ha annorlunda (antar att det är en med brukslinjer som du har?)? Jag tänker att det kan vara lättare att tipsa om man har lite mer att utgå från :-) . Vill du nå LÅNGT så välj en ras med dokumenterad kapacitet. Det finns till exempel rhodesian ridgebacks som blivit både SeBCH och SeLCH - men det innebär inte att rasen är lämplig om man vill ha en tävlingshund så välj en ras med både bra "bredd" (att många i rasen går bra på tävling) och "höjd" (att en del dessutom når RIKTIGT långt, SM och så vidare). Det är väl främst kelpie, schäfer, malle och ev andra belgare (i synnerhet nu när man får para mellan typerna), HH och eventuellt aussie som gäller. Kanske ACD eller rottis också? Ovanstående raser syftar jag givetvis på brukslinjer i de fall rasen är delad. Bc och jaktlabbe är två mycket kompetenta icke bruksraser men jag är av åsikten att de skall få valla respektive jaga. Jaktgolden kan vara aktuellt, de är mer allroundavlade än labben, men bör i så fall åtminstone få tillfälle till apporteringsträning - som är väldigt mycket mer än att bara "slänga en dummy och låta hunden hämta den". Det är kul träning! Vill du ha en hund som verkligen är "på tårna" eller en som är lite mer "cool"? De förstnämnda (tex malle) kan bli riktigt, rintigt bra, men kräver sin förare och det kan lika gärna bli tokfel. De senare (tex rottis) är inte lika "flashiga" och blixtsnabba men KAN vara lite enklare, beroende på hur man är som förare. Jag har träffat några väldigt trevliga (bruks)rottisar de senaste åren.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#14 jag kan säga att bc passar mig som handen i handsken både i träning och i vardag (har släkting med bc som jag har passat och tränat) men det är just vallet som får mig att tveka. Vet inte om jag kommer att kunna ha tiden för att erbjuda vall när man vill satsa på allt annat :/ och när man ska plugga samtidigt
Men ja jag gillar hundar som är mer på tårna och det passar mig också mer än en hund som är cool.
#15, Ok, då tänker jag mig belgare, kanske HH, kelpie eller möjligen aussie. En aussie är längre från bc än vad många tror men vissa mentala likheter har de ju :-). Även om det finns bra och dåliga hundar i ALLA raser och det gäller att göra sitt förarbete väl, i synnerhet om man vill ha en riktigt bra arbetshund, så tror jag att det är lättare att hitta en riktigt bra malle än HH eller aussie. (Faktiskt har jag träffat ytterst få bra aussies, trots att det är bruksavlade jag umgåtts med.) Sen har ju jag en viss förkärlek för de långhåriga belgarna, främst terv, men det beror inte på utseendet utan att jag har hållt på mest med dem. Det FINNS bra tervar, om man vet var man skall leta (och en del malle/tervkorsningar), däremot är det tunnsått bland grönisarna om man vill ha en bra hund. Enstaka strökullar, möjligen.
Vad är det för skillnader på HH och mallar egentligen?
#17 enligt min uppfattning finns det större variation inom HH och man bör även ha öppen ögonen för dårlig/ostabil mentalitet. Mallar är ju rigtigt tuffa hundsr, viket HH oxå är. Men efter dom individer jag har träffat kan HH va lite mer feg och är ganska följsam/matteglad. (Glömt det "oficiella" hundtermen") 😅 Men detta är bara utifrån vad jag har hört, läst och uppfattat utifrån dom två HH JAG har mött
Instagram
Corrooo importera en HHtik så kan jag ta den om du ångrar dig sen ❤️😍 (lite för kär i HH, tur att Marcie kom in i mitt liv annars var risken stor för HH)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#19 haha förstår totalt! Långhåriga är ju speciellt fina! Dom har den där perfekta längden 😍
Instagram
#20 nääj korthåriga eller strävhåriga 😍
#21 HH finns inte som strävhåriga? Korthåriga är fina med men tycker verkligen dom langhårede har den perfekta längden 😍
Instagram
#22 det gör de väl?
saxat från SKK:
"Strävhåriga har raggigt täckhår och mjuk underull. Färgen är blågrå, peppar och salt, guld- eller silverbrindle. Korthåriga har en ganska hård, slät, åtliggande inte för kort päls med underull. Färgen är brun med gula strimmor (guldbrindle), eller grå med silverstrimmor (silverbrindle) med tigrering över hela kroppen. Långhåriga har en lång, rak, åtliggande kraftig päls, med mjuk underull. Färgen är densamma som för den korthåriga varianten."
Men va?! Har jag helt skippat det på rasbeskrivningen eller??? Är du säker på det inte är ngt nytt?? :0
Instagram
#24 haha jag har varit småkär i HH i flera år och är 100 på att strävpälsen funnits rätt länge? 🤔
#24 mfl, strävhåren har funnits länge (alltid?) inom HH - liksom inom belgarna. Jag upplever mer svajighet i mentaliteten på HH, de första hundarna som togs in hit var väl inte så bra har jag förstått. Tror dock att det är på väg att vända :-) . Som sagt, alla raser har dåliga hundar, men en dålig belgare eller HH är en ren katastrof som dessutom kan bli rejält farlig. Det finns ju fler och mer erfarna uppfödare att välja på inom malle, jag hade valt en som VET vad de sysslar med och avlar på och även kan råda valpköparen om rätt linjer och rätt individ för bästa matchning.
#26 lite så jag tänkte. Men mina ögon måste ha svikit mig 😂 har totalt missat HH har en sträv version. Malle visste jag ju:)
Instagram