Vad tror ni?
jag ska skaffa min första egna hund nästa år och har börjat sortera bland raserna.
jag letar efter en ras som är social och gillar att vistas runt människor och andra djur. en ras som är ganska liten och gärna inte större än 40cm.
dagarna kommer att bestå av ganska normala rundor med familjens nuvarande hund (ungefär 1 timme per dag) och lite enkla lydnads och tricksövningar. jag är även väldigt intresserad att försöka göra hunden till en terapihund. jag har ganska svårt för hundar som skäller mycket men accepterar att hunden larmar när det tex. knackar, ringer på dörren. hunden får gärna ha lång päls, men inte någon ras som behöver trimmas.
så kort och gott en social, lättsam glad vovve. ganska lättlärd och behändig storlek.
Jag är intresserad av boston terrier, russkiy toy, chinese crested dog och petit brabancon. hade någon av dessa passat bra?
Nått särskilt som gör att du inte kan tänka dig trimras? Annars hade jag som jag oftast gör med små hundar rekommenderat att du även undersökt dvärgschnauzer :)
Jag ställer mig också bakom dvärgschnauzer om du vill ha en liten ras, annars rekommenderar jag Welsh Springer Spaniel, har själv en som assistanshund och känner flera som har dem som läs- och terapihund :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Jag vet inte hur det är med skällandet när det gäller Dansk svensk gårdshund. Annars kanske dsg kan vara ett alternativ.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#1 De dvärgschnauzrar jag träffat har jag upplevt som ganska reserverade.
#2 Welsh är nog lite för stor för min smak, men helt klart intressant. kräver dom inte mer än det jag erbjuder?
#3 Dsg har jag inte tänkt på, ska kolla in rasen mer!
#4 Självklart är det ju individuellt och en del av dem är mer krävande än andra men nä, det skulle jag inte säga.
#4 Vad trist! Jag har själv bara träffat dvärgar som varit väldigt sociala och framåt (vissa nästan lite VÄL sociala, men det var väl snarare lite brist i uppfostran då tror jag). Den mest "reserverade" dvärgschnauzern jag har träffat skällde lite upphetsat innan den sprang fram och hoppade runt mig för att ta kontakt. Och som alla andra var den i knät sen när man väl satt sig. Tja, det är min erfarenhet av dvärgar :)
Men jag har ju ingen total koll förstås, har sett att det finns massvis med uppfödare numera så det måste ju vara en väldig ökning av antalet individer..
#6 Den enda reserverade dvärgen jag träffat är en hane från Canada som enbart varit utställningshund och i princip levt i bur.
Jag tycker att alla raserna du själv föreslår skulle passa jättebra! Stor efterfrågan på Boston terrier nu så de är dyra och långa köer. Chinees crested är nog den rasen du kan hitta störst urval hos, de andra raserna är relativt små.
#8 Stort urval är inte särskilt relevant om det finns bra hundar i rasen.
#9 Det var ett konstaterande, jag la ingen värdering i det.
Jag var dagmatte till en dvärgschanuzer/pudel, han passar verkligen perfekt in i din beskrivning. Helt fantastisk individ. Titta på båda raserna? Papillon är annars fantastiska hundar, med rätt träning ska de inte skälla. Aktiva, pigga, smarta och tillgivna!