Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 973 ggr
Kiwi2024
0

Retriever

Hejsan igen! Jag tänkte bara kolla lite om ni har några förslag på retrievers som skulle kunna passa mig och min famil, då vi (typ alla i familjen) fortfarande är lite sugna på en till retriever. Jag är ju också väldigt sugen på apportering både på land och i vatten. Och eftersom att ganska många redan läst min andra inlägg kanske ni kommer ihåg lite vad jag/ vi söker i en hund, annars kan ni bara säga till så får jag förklara. Tacksam för svar!

Kiwi2024
0

Vattenarbetande & apporterande fågelhundar (för att förtydliga)

CayKantos
0

Kanske länka rill ditt förra inlägg?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Kiwi2024
0

Jag har flera haha och sen vet jag inte hur man gör😄

RosaMoln
0

Jättesvårt att hitta dina inlägg på måfå och de senaste två jag hittar från dig så var du helt inne på sheltie och inte retrievers :)

Kiwi2024
0

#4 Nej jag vet att jag inte var inne på retrievers men eftersom jag gärna håller på med apportering och resten av familjen hellre verkar vela ha en retriever tänkte jag fråga om dom också så att man har en retriever och en vallhund att välja mellan då jag gillar båda sorterna! #5 Man ser att jag gjort många inlägg om hundraser :) haha

RosaMoln
0

#6 Om jag förstått tidigare inlägg vill du ha en smidig retriever som funkar till agility? :) Tollare är smidiga hundar men kan vara lite svåra i uppfostran om jag förstått det rätt av de jag känner som äger dem men är man väl påläst och hela familjen hjälps åt borde det gå :) Men gå in på SKK och läs i rasgrupp 8, så man vet bättre vilka egenskaper du är ute efter (envis, Will to please, aktivitetsnivå etc.)

Kiwi2024
0

#7 Jag har hört att tollare kan vara lite envisa. Jag har läst om typ alla retrievers och du förstår rätt att jag vill ha en smidig hund. Jag vill gärna ha en med "Will to please" så det önskas. Det är bara det att jag tycker nästan alla retrievers låter så bra så det var därför jag ville ha lite hjälp härifrån!

Kiwi2024
0

Om inte vissa förstod så menade jag alla hundraser på ett ungefär från grupp 8

Kiwi2024
0

Putt!

Lona
0

TS, om du vill ha en hund att köra lite agility med för skojs skull så funkar de flesta retrievers och spaniels (kanske inte clumberspaniel). Vill du däremot satsa lite mer så är sannolikt en sheltie ett bättre val. Golden, labbe och flat är i de flesta fall lite för kraftiga för att kunna hävda sig väl, såvida man inte väljer jakttypen av golden eller labbe - och de är just jakthundar (i synnerhet labben) som bör användas till jakt. De är dessutom riktiga arbetsmaskiner, i klass med border collie och de mer arbetsavlade bruksraserna. Tollare är ganska knepiga hundar; det är svårt att hitta en som är riktigt bra mentalt och de har inte alls samma goa och glada attityd som man vanligtvis förknippar med retriever. Tollare har ofta en helt annan egensinnighet och skärpa än labbe/golden/flat. Dessutom är även tollare rätt krävande aktiveringsmässigt. En spaniel kanske, om vi nu skall hålla oss till grupp 8. Jag kommer inte ihåg riktigt vad du hade för önskemål för övrigt, till exempel vad gäller pälsvård.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lilahnee
0

En Engelsk eller Welsh springer spaniel kan både ta sig till klass 3 i Agility samt hänga med på apporteringsträning. :)

Isalel
1

Vet inte hur pigga dagens pudlar är på apportering men deras ursprung ligger vad jag förstått i att vara just apporterande vattenhundar? Dom verkar ju vara väldigt flexibla hundar som trivs med att arbeta och enligt ssk så är dom också högt rankade inom agility om du ville använda det till det också?