Dessa clowner!!
Jag ber redan nu om att hålla god ton i denna tråd!! Dessa clowner som härjar runt, jag vågar knappt gå ut efter mörkret när dessa finns över allt!! Skulle tagit nattfodringen i stallet men får ställa in det då jag inte vågar gå själv, och det känns ju sådär att ta med sig ett typ baseball ⚾ trä när man ska gå en liten sväng! Hur känner ni inför det här, hur skulle era hundar agera om ni blev attackerade? Tror ni? Vågar ni gå ut själva med hunden, vilken hund har ni?
Jag har turligt nog inte sett någon clown än, men det har dykt upp en hel del på sociala medier och liknande. Började allt i USA? Och sedan blossade det upp och spred sig hit?
Såg även nåt klipp där någon har klätt ut sig till batman och skrämt iväg dessa clowner. (Tror även det var från USA).
Personligen så känner jag mig väldigt nyfiken på vilka typer det är under dessa dräkter och vad de har för mål med sin utklädnad, det verkar ju vara mycket skrämsel i det hela. Jag undrar varför det har dykt upp just precis nu? Och är det en fluga som kommer passera om någon månad? 🤔
Jag är inte rädd och går fortfarande nattpromenader med hundarna. Åtminstone hanen skulle reagera om någon beter sig hotfullt eller bara konstigt och mest troligt skulle det avskräcka eventuella idioter. Sen vet jag inte om jag tror att han skulle försvara mig vid skarp läge men tveksamt om någon vettig människa tar risken (inte för att folk som klär ut sig för att skrämma folk är vettiga). Hanen är Rottweiler/Amstaff.
Det är inget nytt egentligen. Började i USA för länge sedan. En grupp som klädde ut sig till clowner med vapen och skrämde folk. Dom filmade detta och lade ut på nätet. De fick stryk ibland så klart. Så från början var detta för att skrämma och göra videos.
Så klart kommer det härmar med andra intentioner. Och media eldar på.
Nej jag går inte ut själv när det är mörkt, kan jag inte få sällskap så får hundarna aktiveras inomhus och kissa i trädgården… Det sägs att det setts clowner bara några ynka kilometer från där jag bor, lite mindre än en timma härifrån blev någon i min ålder knivskuren av en clown.. Och jag är väldigt liten i kroppsbyggnaden och har två mesiga hundar. Så nej, jag går inte ut i mörkret själv längre.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har en liten jack russell terrier, som alla misstar för en valp trots att hon är 3 år, och som har ett soligt och vänligt sinnelag. Ingen, vare sig clown eller andra, skulle bli rädd för henne. Å andra sidan har vi tack och lov aldrig hamnat i någon hotfull situation, så jag vet inte hur hon skulle reagera. Hon kan vara rätt vaktig hemma och springa fram till fönstret och morra åt okända människor.
Har visserligen mindre hundar, men dom kan agera ack så hotfullt om någon hotar oss. Vi har mycket bråk och tjafs i mitt område ändå, så en clown eller två skulle inte göra så stor skillnad känns det som i nuläget.
Hur känner ni inför det här, hur skulle era hundar agera om ni blev attackerade? Tror ni?
Vågar ni gå ut själva med hunden, vilken hund har ni?
Jag går fortfarande ut på natten. Jag bor i en enormt liten byhåla, på en internatskola med 250 elever, så alla känner alla. Jag känner mig trygg med att ingen skulle vara dum nog att göra något här.
När jag går på nätterna så har jag ofta två hundar. En svart labrador, och en störrevariant av en whippet. Jag tror att båda två skulle sätta tänderna i en eventuell hotfull person, men jag tror att jag skulle kunna övertala whippen att springa iväg istället, och då skulle han dra med sig labradoren.
Det gör jag att jag är trygg med att ha med dem, om personen inte har vapen kan kanske jag med hjälp av hundarna övertala personen om att vända tillbaka, men har personen vapen kan troligtvis jag skicka iväg hundarna till trygghet.
#7 - mina tre skulle garanterat agera väldigt olika. Men jag vill inte att dom ska gå in i försvar, för det brukar komma surt efter för många av dom hundar som fått göra det. Dom tappar förtroendet för den vanliga människan och kan ta lång tid på sig att bli 100% fungerande igen med folk. Har läst om allt för många hundar som blivit "känslomässigt skadade" efter en sådan grej.
Stor skillnad om det är en hund som är mer van att jobba med dylikt såsom polishundar, väktarhundar osv - men för den normala vanliga familjehunden kan det bli en traumatisk grej när matte/husse blir överfallen och även om hunden kanske hjälper till/biter eller liknande så kan det bli galet mycket socialt arbete för att få hunden på rätt köl igen.
Däremot är hundar många gånger avskräckande för vissa klientel som kanske tänkt göra något.
#8 Jag tror att hur man än gör i den situationen så är man lite körd på den fronten. Även om jag skickar dem ifrån mig så är ju det något som vi aldrig har gjort förut - matte är rädd, okänd person, mörker, sen ska matte tvinga dem att springa därifrån?
Eller om jag helt enkelt håller dem bakom mig. Blir jag överfallen och de bara ser på så är ju det också fantastiskt jobbigt.
Det är väl klart att de blir skadade av att ägaren/föraren blir överfallen, man lägger ju ner enormt mycket tid på att de ska lita blint på människor (allt som oftast) och helt enkelt ignorera andra människor. Sen en dag lär vi dem, väldigt kraftfullt, att allt vi tidigare lärt dem är fel, och att andra människor är jätteläskiga.
Med hjälpa till så syftar jag i allra främsta hand att de ska med hjälp av rösten skrämmas så pass att det ger tryck till mitt självförsvar (och skälla på människor är de vana vid, om än inte i en hotfull situation, eftersom att båda är skallhundar i söket - så själva skällandet i sig är inget läskigt så). Jag vill ju naturligtvis först och främst hålla dem utom räckhåll från en attack.
Att göra bittröskeln lägre på någon av hundarna är absolut inget jag vill göra - men jag är medveten om att de båda två faktiskt skulle kunna ta till tänderna om det kom till det.
Jag tror det bästa man kan göra är att springa andra hållet samt hålla sig på områden där det bor och rör sig folk då man kan skrika på hjälp.
Jag är inte mer rädd för att stöta på en clown nu som för alla andra gäng, våldtäktsmän eller idioter man kan möta överallt hela tiden. Och jag är inte särskilt orolig över det heller. Vem sjutton orkar hålla på och oroa sig över allt man kan råka ut för när man är ute hela tiden? Idioter är ute och rör sig överallt hela tiden och det är bara när det får genomslag i media som människor får någon periodisk noja och plötsligt är skiträdda ett tag. Sen glöms det bort och folk rör sig ute normalt till nästa våg i media kommer av något nytt..
Så för mig har det inte påverkat ett dugg, jag har inte förändrat något ute-gående alls varken med eller utan hund. Har daghund, en cocker-kille på 2,5 som jag inte riktigt vet hur han hade reagerat om något hände. Han är väldigt bra på att vara "kaxig" när han är trygg (andra sidan staketet, kan gömma sig bakom mig mm) men om han känner sig utsatt så blir han feg och flyr hellre. Skulle enbart attackera om det var sista utvägen för honom är jag säker på, så i mitt fall hade han nog inte varit till stor hjälp om inte hans skällande på en bits avstånd hade avskräckt clownen.
Det är olagligt att hota andra. Det kan ge fängelse Polisanmäl om ni blir hotade av clowner.
Det är olagligt att hota andra. Det kan ge fängelse Polisanmäl om ni blir hotade av clowner.
Jag är väl rädd för clownerna, Inte för dom är clowner utan ifall dom attackerar (men det är jag helt ärligt redan med vanliga människor). Däremot i mitt område åker det omkring en skåpbil med några män, dom har elpistol och zappar hundar för att sno dom till kamp, DET är jag rädd för, INTE clownerna. Clownerna får väl stå där, sålänge dom inte kommer för nära.
#14 Det går mycket rykten om sådant. Frågan är hur riktigt det är.
Men hur ska man få med en hund om den inte vill gå därifrån? Alltså om vi skulle möta en clown som skulle springa mot oss skulle Alpha nog troligtvis inte bara springa med mig dörifrån. Han hade bröstat upp sig som den vakthund han är och jag hade då haft problem att bara få han att släppa det när en clown skulle jaga oss. Om jag då skulle säga till clownen/clownerna, stanna eller så släpper jag hunden, samtidigt som jag ger Alpha kommando att han får gå fram och skallmarkera (i änden av kopplet) varpå den personen fortsätter komma fram. Alltså jag vill ju helst inte att Alpha ska behöva försvara mig för vill ej att någonting ska hända honom om personen har vapen, men i den situationen så tror jag de är svårt för Alpha att bara "släppa det" och springa iväg med mig… Men vill ju ändå inte att han ska bli skadad? Dock är jag medveten om att om någon mesig tonårskille skulle springa runt och skrämmas så hade dom nog backat om jag skicka ut Alpha i änden av kopplet och lät han mata på med skall. Men det är mer det här tänkt om tänket som tär på mig😩
Jag går promenader med mina hundar vid vilken tid på dygnet som helst utefter vad som passar vårt schema bäst. Jag är mer rädd för rånare och folk med dålig koll på sina hundar än vad jag är rädd för clowner eller våldtäktsmän. Bor i en stockhomsförort och har två salukis som inte är speciellt skräckinjagande. Vuxna tiken skulle kunna hota en person som betedde sig hotfullt, men skulle mest troligt backa undan om personen gick längre än till hot. Unghunden skulle bara studsa runt och tänka "Åh, en ny bästa kompis!"…
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#16 Då är det väl träning på det som gäller i förebyggande syfte kan jag tycka. Om hunden inte lyssnar på dig när du ber den släppa fokus på en sak och komma med dig så måste det ju tränas på i kontrollerade situationer. Sen vet man ju aldrig säkert hur en hund faktiskt agerar i skarpt läge, hur man än tränat.
#17 Var inte så säker. Min Berner hade aldrig visat aggressivitet, hade t.o.m. fått stryk av en rottis utan att försvara sig. Bara stod där och viftade förvånat på svansen och lät sig bitas. Trodde allvarligt att det var nåt fel på honom. Betedde sig lika dant om hanhundar gjorde utfall. "Men varför håller du på så där? Jag är ju snäll.".
Så en natt gick en kille efter oss i en park, hade sett honom meka upp en cykel inne på en gård tidigare, men tänkte att det kan ju vara hans egen, vem har inte tappat nyckeln liksom. Jag upplevde inget som helst hotfullt i situationen. Plötsligt blir hunden cujo, kastar sig bakåt med raggen på ända, vrålar som ett lejon och försöker hugga killen. Jag slog honom med kopplet, för det enda jag kunde tänka var hugger han killen kommer de att tvinga mig att avliva honom. Han kände det inte ens. Killen dröp av utan ett ord. Inget "håll ordning på hunden", ingenting. Först när vi kom hem förstod jag att han tänkt göra mig något, sno plonkan, våldta mig, vad vet jag.
En tid därefter hade vi en inbrottstjuv i trappen. Hunden stod vid dörren med rest ragg och morrade dovt. Jag kikade i nyckelhålet och såg en man med rånarluva stå invid vindsdörren som är bredvid min dörr och lysa med en ficklampa. När jag sa "ska du stå länge där eller" med hög röst sprang han. Det fick mig att tro 100% att cykelkillen verkligen hade ont uppsåt. Det var de två gånger hunden visade aggressivitet/vakt/hot i hela sitt liv. Det var inget fel i huvudet på honom, tvärtom.
# 19 Vilken tur att din hund reagerade vid dessa tillfällen. Önskar jag hade en skräckinjagande vaktande hund, med en liten spaniel är det jag som måste skydda honom överallt, känner jag i vart fall.
Min hund brukar skälla på natten i tid och otid, men tror han faktiskt skrämde bort någon utanför min dörr en natt genom att rusa fram och skälla.
tycker det är lämpligt med en sån tråd, inte på grund av clowner utan på grund av ökad risk att råka ut för något. För ett år sedan var jag inte så rädd och gick ute sent. Och vi som har hundar har inget val än att gå ut med hunden på kvällstid och om man är själv och inte har sällskap ja då blir det inte så kul att gå i mörkret.
#15 Eftersom jag hört det ifrån två olika, samma historia om samma människa tror jag inte att det är rykte på det sättet. Jag hoppas dock att det var en engångs händelse och att man kan slappna av här.
Sen att hundarna skulle tas till kamp kan väl vara påhitt, Man vet väl inte vad dom vill ha hundarna till.
#20 Ja, på sätt och vis. Med tjuven var det ju bra, men tänk om jag inte kunnat hålla honom och han hade bitit cykelkillen sönder och samman. Han var ju stor nog och det var en rätt spenslig kille. Vad hade hänt då? Killen hade ju inte gjort någonting och alla, inklusive jag själv, skulle väl ha trott hunden hade blivit knäpp. Det var sättet killen dröp av på som fick mig att börja tänka och till slut förstå.
En märklig sak var att han lugnade sig och var precis som vanligt så snart faran var över, båda gångerna. Så han hade mer ordning i hjärnkontoret än hans dumma matt någonsin fattat. Men om han lyckats hugga kanske han inte hade avreagerat lika lätt.

Hur många överfall har det varit där clowner är inblandade? Det händer mycket skit i samhället och naturligtvis är det bra att ha lite risktänk/ vara försiktig men just clowner känns inte som det största hotet. Jag promenerar ibland genom biskopsgården kvällstid (ligger en fin träningshall där) och har aldrig upplevt det så illa som många andra upplever det. Men det kanske snarare är en brist hos mig att jag inte alltid tänker på såna grejer. Jag tvivlar inte en sekund på att Humla skulle svara upp mot hotfulla typer. Det är ju ett av våra stora problem. att hon ser hot i folk som kommer nära eller uppför sig konstigt. Om jag dessutom (av någon anledning) inte kan styra upp situationen gör hon det gärna åt mig (tyvärr).
Om ni skulle bli skrämda och hotade,skulle ni låta hunden anfalla då?
#16 Men hur ska jag träna det? Be folk jaga mig för att se om Alpha kan springa med mig trots att det är någon några meter bakom som jagar? Alltså Alpha har "fastnat" på fullisar och skumma typer och då har det varit så att ja har fått dragit och lockat bort han en bit men sen har han släppt det, eller om jag bara väntat tills dom gått förbi så släpper han det. Men om någon verkligen skulle jaga oss och vara oss i hälarna tror jag inte att han skulle kunna släppa det på samma sätt. Förstår helt hur du menar, men känns som att detta inte är någonting som kan tränas fram hos Alpha då han faktiskt är en vakthund. (Menar absolut inte att låta taskig eller otrevligt på något sätt!)
#24 Skulle väll inte typ släppa hunden och låta han bita. Men hade sagt till den som skrämde eller hota mig att om han kommer närmare så släpper jag hunden, sen hade jag skickat ut Alpha i änden av kopplet där han skulle få stå och skälla. Om då den personen fortsätter fram (vilket jag med en 50kg rottis tvivlar på), då har jag inga problem med att Alpha skulle bita helt ärligt men de är högst osannolikt att dom ens skulle komma så nära utan de är mer för att skrämmas. Sen utifrån situationen hade jag kanske agerat annorlunda, hade det varit flera eller om jag ser ett vapen hade jag gjort allt i min makt för att ta bort oss från situationen och hade aldrig utsatt Alpha för någon onödig fara. Skulle skydda han med mitt liv utan tvekan.
Det här hände i min stad i våras, och nu när den värsta hetsen om att inte gå ut ensam och att hålla koll på omgivningen och mötande människor har lagt sig så kan jag inte förstå hur de som klär ut sig här kan tycka att det är kul! Hur tänker dom på riktigt?! Även om dessa clowner antagligen inte har i tanken att skada folk så innebär det ändå att folk behöver vara rädda utomhus 🤔😡
Jag är egentligen inte rädd för clownerna i sig, men jag är rädd för hur jag ska reagera om jag blir skrämd och hur mina hundar ska påverkas av det. Risken är att valpen blir livrädd då han är känslig och påverkas extremt mycket av min reaktion på saker. Och stora hunden kommer antagligen vakta, han är redan kinkig mot konstiga människor ute på kvällarna(vilket ändå är skönt) men jag är rädd för hur det ska utvecklas om vi hamnar i en situation där han verkligen känner att han behöver vakta mig. Jag vill inte ha en hund som är livrädd och en som är överdrivet spänd och reaktiv ute på kvällarna 😭
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#24 Nej. Min hund är inte tränad i såna aituationer och jag skulle aldrig riskera att han blev skadad och påhoppad istället för mig. Jag hade gjort allt för att hunden inte skulle anfalla.
Har inte förstått vad det här med clownerna är för nåt? attackerar dom folk på riktigt? Liksom misshandlar? Trodde dom bara försökte skrämmas?
Jag hade nog blivit förbannad å nitat nåt. Jävla trams!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
De flesta vill nog bara skrämmas/skoja, men en del har gått längre. De är väl nån slags halloweenbus som gått över styr och fått spridning.
Vilket spännande inlägg!
Jag tror absolut att min vovve hade försökt försvara oss, han är i vanliga fall ko-lugn, lägger sig på mage och vill att alla ska klia honom, inte ett dugg aggressiv i vanliga fall.
Men han har rest ragg mot skumt folk när vi ex. åkt tunnelbana på kvällar eller liknande, och det kan jag nog tycka är skönt, för det är rätt avskräckande med en skitförbannad BC, eller hund överhuvud taget.
Hade dock inte låtit honom attackera. Fast det är visserligen svårt att säga hur man skulle reagera utan att ha vart i situationen, men kan det undvikas så nej…dock så hatar jag clowner 😕
Jag skulle nog nita nån om dom hoppade på mig. Hade låtit mina bita om dom ville men dom är små så gör kanske inte så stor skada. Ger man sig på folk får man räkna med motstånd.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag är inte speciellt rädd av mig. Hundarna skulle skälla och jag skulle låta de hållas. Normalt funtade idioter (kan man säga så? :P ) vill ju komma undan snabbt och lätt utan att dra för mycket uppmärksamhet till sig. Skulle undvika en konfrontation så att inte hundarna blir skadade. Tror det är bäst att hålla huvudet kallt och föreställa sig en finnig liten målbrottsfjortis bakom masken ^^
Tycker ärligt talat det är skitläskigt med dessa clowner! Tycker clowner, och maskbeklädda människor överlag, och otroligt obehagligt sedan tidigare och detta gör inte direkt saken bättre. Tror ju inte de som väljer att klä ut sig kommer göra så mycket mer än att skrämmas, men det är nog för mig. Rör mig ute efter det blivit mörkt ändå för att jag måste, men det är inte utan att man ser sig över axeln några extra gånger.
Då skulle du inte ha gillat att möta de där fäktarna jag berättade om! Har tänkt på det efteråt, om de gjorde det för att skrämma eller om de helt enkelt inte tänkte på att folk kunde bli rädda.