Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1838 ggr
[Daniela1983]
0

Klarar alla att sitta fint?

Min hane har lite svårt  med balansen, har nyligen börjat lära honom tricket.

Finns det hundar här som inte klarar av det tricket helt enkelt? Han har lindrig patella luxation om det spelar in, så vi tränar inte jättemycket på detta utan tar det lugnt.

belliiboii
1

Min kille lärde sig ej de förrens han var runt året, trots att jag tränade det varje dag haha. Så vissa behöver knäcka koden eller växa till sig innan dom kan, för efter han blev året så släppte det helt och på bara några få gånger kunde han det helt själv! Han är även en tung ras på 50kg så det kan ha spelat roll då han är rätt stor och klumpig😉

Lilahnee
6

Precis som när vi människor ska lära oss att stå på händer så krävs det koordination, styrka och balans och det kan ta ett tag för det att utvecklas. :) Tycker dock att man ska vara försiktig med hundar som har långa ryggar då sitta vackert kan vara för stor påfrestning för dem.

[Forest]
1

Stilen kan vara lite olika 😉 Jag har fått tagit hjälp i att lära ena hunden ligga men sitta har dom lärt sig snabbt 🙂 Jag har andvänt mig av klicker även dottern kör med klicker och tycker det har funkat kanon.

jenmjao
3

Sitt fint har JAG hört att det är för det mesta ryggmusklerna som späns och att det är en bra "balans" övning. Men alla hundar (speciellt de med längre kroppar) har inte så lätt för att sitta fint utan hjälp. Börja smått och känn efter vad din hund klarar,Min tik har lärt sig sitta fint sens hon var 9veckor men kan ändå inte idag sitta fint på platsen(alltså utan hjälp) i mer än 3sekunder, och jag accepterar det.

JoannaLi
2

Jag tränar ofta, ofta med min annars väldigt starka labrador och han pallar det inte. Jag ser det som att han vet vad jag vill ha, men att han inte "kan" betyder att han inte är fysiskt stark nog för det. Så vi fortsätter öva, kravlöst och lugnt, för att stärka musklerna sakta men säkert.

Hiro
1

Hundar med lång kropp brukar generellt sett ha svårare att sitta fint vad jag har upplevt

Joyous
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jojo, min border collie som tyvärr inte lever längre, lärde sig aldrig sitt fint. Hon kunde inte balansera upp ryggen och hittade heller aldrig rätt teknik. Hon kändes framtung på något vis.

Humla lärde sig det däremot väldigt snabbt. Till en början såg hon ut som ett torn som var på väg att rasa (svajade åt alla håll) men numera sitter hon stabilt.

Zadeira
1

Lite komiskt måste jag berätta att de enda hundar i min närhet som sitter så frivilligt, alltså gärna sitter så i soffan och glor på TV, är långryggade hundar. Har alltid hört att det är svårare för långryggade hundar att sitta så, men just dessa hundarna (2 stycken) verkar inte ha förstått det då de kan sitta så frivilligt hur länge som helst framför TVn.

Jag har inte kunnat lära min daghund det alls och tror det har med balans och styrka att göra. Han är väldigt "sladdrig" i kroppen överlag och han har dålig kroppskontroll i kombination med att han inte är så musklad. Han sitter fint om han får lov att vila tassarna på ens arm som stöd så jag tror att med träning kanske han kan träna upp sig att klara det "själv".

hemul
1

Räknas podengo som långryggad? Insåg just att jag inte vet om det är skillnad på långryggad och kortbent eller om det är samma sak. Har ivf träffat såna som sitter så för att spana. Ser ut som surikater - jättecharmigt! 😛

Catta-
1

Min storpudel hade lite problem att lära sig det då hon är lite klumpig. Men nu kan hon :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Nalle-]
1

Jag har försökt lära min storpudel det, men har fått ge upp! Familjens lilla blandras kan det dock utan problem.

tulinia
1

Felix sitter fint om han får ha tassen på någonting, gärna mina lår men ibland sitter han och håller i sig i en stol eller liknande. 
Han försöker även att sitta själv och ibland går det och ibland inte, men han tappar balansen bakåt ^^

[tk1971]
1

"Sitta fint"? Är det när hunden sitter upprätt som en människa på bakbenen? Nä, det är inga problem för min hund. Särskilt inte när hon tror att det finns nåt gott ätbart i närheten. Och det har ingen ens lärt henne ; )

[Daniela1983]
0

Räknas cavalier/cocker som långryggad? Jag har gett upp det här tricket för är rädd att det inte är bra för hans knän och så har han uppenbarligen svårt att hålla sig uppe.

CissiD
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som de innan skrivit så är sitt fint ett trick som oftast tar lång tid att lära in. Det krävs muskler och balans så det går inte att stressa in. Jag har en hund med längre rygg och han har inga problem med att sitta fint. Men det gäller att bygga upp musklerna. Jag tränade på det lite nästan varje dag i några månader innan Pascal fick in det. Och han har också lätt patella så det tror jag inte spelar in. Tror nog snarare att det handlar om att sakta bygga upp de ryggmuskler som behövs. Det är inte ett trick man lär in på någon timma som många andra trick. Det krävs mycket tålamod. 😃

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Forest]
0

Jag trodde det var sitt inte sitta på rumpan :) Så tar tillbaka mitt tidigare inlägg om detta, här är det bara en som kan sitta fint på rumpan och hon lärde sig detta med dottern gissar på att hunden var ca 1 år gammal.