Vilken overall är bäst?
Hellu.
Det verkar som om att hösten har kommit med sitt härliga regnväder, och det brukar hålla i sig under en lång period. Den här tiden på året är alltid extra jobbig då hundarna drar in så mycket grus och annat skit som fastnat i pälsen. Därför undrar jag om ni har något tips på vilken overall som är bäst att köpa om man endast ska ha den för skydd mot regn och grus - så att man slipper få in en hel sandstrand efter varje promenad. Den får inte ha någon fodring, då hundarna är långhåriga och inte har några som helst problem med kylan.
Den som verkar bäst av de jag hittat hittills är Hurttas Friluftsoverall och Hurttas Slush Combat Overall. http://www.eskilstunahundcenter.se/shop/4163/art63/h2887/19882887-origpic-6c4ff7.jpg href="http://www.eskilstunahundcenter.se/webbshop/produkter/klader/hund/overaller/hurtta-slush-combat-overall.html" rel="noopener noreferrer" target="_blank">
Men det verkar som om att alla har en öppning under magen (för hanhundar), och min ena hund är en tik, och jag känner att det är onödigt att ha öppningen där, då det kommer hänga ut en massa päls på henne som blir smutsig. Finns det någon overall som är gjord speciellt för tikar?
Har ni några tips?
"The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
but in developing the capacity to enjoy less."
Har också tikar och köpte hurttas gamla modell http://www.zootropic.se/product_info.php?cPath=742_759&products_id=5129&osCsid=3c18hnb11isjvi0o42uhvpcmo0 Har sökt overaller överallt men inte en endaste hade långa ben :( förutom modellen ovan :) jag har shelties och det funkar med öppningen under och det är mest deras ben som blir värst därav att jag ville ha långa ben . Den modellen du tittat på är endast korta ben iaf på storleken till mina shelties !
Hurtta är bra enligt mig & våra hundar :-) snygga, mycket reflexer & fina färger.
Jag har regnoverall från Hööks till min vuxna hund. Har inte hunnit testa den än, men är betydligt mer nöjd med passformen på den jämfört med passformen på hurtta-overallerna. Å andra sidan har ju min hund lite "konstig" kroppsform också ;)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 Ja, långa ben är viktigt. Det lutar mest åt friluftsoverallen ändå.
#3 Mina hundar har inte vinthundsform, så då kanske Hööks passar sämre till oss. 😎
http://www.satchmos.se/product/2833/justerbar-regnoverall-sv-showtech-60cm-modell-2012
Någon som har någon erfarenhet av den här? Den ser ju ut att täcka allt jättebra. Fast vet inte om det finns i storlek till mina hundar (Har inte mätt dom ännu). Fast den ser varm ut på bilden, och är den det så kan jag inte köpa den ändå. Men bilder kan ljuga.
#3 och #4, fast mina hundar har nog lite mer "normal" kroppsform och Hööks grejer brukar sitta som en smäck på dem. Har dock inte testat just den overallen. Jag har två jaktlabradorer (Lon@ fast jag kan inte logga in från mobilen, fick skapa nytt konto)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag har den i #1 till min äldsta Storpudeltik och den sitter bra!
Den du länkar i #4 har jag nästan precis köpt till min yngsta Storpudeltik eftersom jag tyckte den verkade så bra med att den skyddar håret vid nacken också, och det är den!
Jättebra båda två och ingen av dom är fodrade utan bara enkla regntäcken så jag hade inte oroat mig för att det skulle bli för varmt.
#1 Vilken storlek har du? Jag har också shelties och på hemsidan du länkade finns det ingen tydlig storlekstabell.
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Jag tycker om hurttas slush combat, eftersom den inte har prassel material. :)
Det är inte alltid lätt at le vackert!
#6 Den du hade köpt till din yngsta storpudeltik, sitter den som på bilden, dvs skyddar den ända ner till tassarna? Den verkar ha långa ben, vilket är super. Är det från satchmos du har köpt den? Eller någon annan stans?
#8 Slush combat, täcker den hela benen eller slutar den högt upp? Tycker dom ser så korta på alla bilder jag har sett. Jag vet inte om det går att köpa en storlek större än vad man bör ha, för att få längre ben, eller om den sitter konstigt då.
Någon som har någon erfarenhet av hurttas säkerhetsdamasker? Man skulle kanske kunna komplettera med sådana om benen på overallen är för korta.
#9 Ja den sitter ända ner till tassarna. Den är nästan lite för lång t.o.m för min tiks ben, men då är hon rätt liten å kompakt också. Köpt från Satchmos i deras affär i Lund. Storlekarna som stod på påsarna stämde inte överens med min Storpudel, men då är hon ju också som sagt liten å kompakt men hon behövde mycket mindre än deras tabell så prova gärna innan om du har möjlighet! Skickar med en dålig bild från ca en vecka sedan när dom båda hade på sina. Man ser ju lite skillnad iallafall :)
#11 Jag har ingen möjlighet att prova. Vad jag vet så säljs det inga overaller i närheten av mig. Så jag kommer att behöva beställa via internet. Men dom såg bra ut båda två, även om den från Satchmos såg lite stor ut.
Som det ser ut nu så blir det nog Hurttas. Men frågan är om jag ska ta Frilufts eller Slush Combat? 🤔
#12 Ja hon har lite annorlunda kropp + att hon hatar täcken så hon står väldigt konstigt på bilden :p jag föredrar hennes framför Hurttas men det är ju en smaksak och vad för slags hund man har :)
#10 jag köpte hurttas damasker för att sy fast på hööks overall som är längre upp då benen var alldeles för korta , men sedan hittade jag hurttas gammal modell som jag länkade i #1 så slapp jag allt dravel med att sy fast osv
#12 Jag har både den gamla regnoverallen och slush combat från Hurtta. Gillar helt klart slush combat bättre, den har bättre passform och skönare material. Regnoverallen är hårdare och passar inte lika bra på min cocker. :)
#15 men är det långa ben på nya hurrta ? För dom täckte inte ens hälften på mina hundar
Hurrta sitter bra på två av våra men mindre bra på ena så samma dilemma sig ts men fick lite hopp av tråden :) Lockande är både 3 tips och 4 tips 😃
#16 På slush combat finns det olika storlekar, dels längdmässigt över ryggen men även på benen. Vi har 45M till cockrarna, där 45 är rygglängden och M längden på benen. :)
#18 tack men jag vet det :) täckte enda bara en liten del av benen endå ! Jag vill ha enda ner annars är en overall helt värdelös för mig ^^ då kan jag lika gärna ha ett vanligt täckte . Jag vill skydda mot gruset som fastnar och som är omöjligt att få bort förens hundarna torkat . Tror inte ens en högtryckstvätt skulle få bort gruset haha :)
.. ett år senare och samma problem. Jag skaffade en Hurtta Slush Combat Overall, men jag tycker att den sitter dåligt på hunden. Stor men samtidigt för liten. Den fungerar, men jag känner att jag måste skaffa en som sitter bättre, då det inte ser bekvämt ut för hunden.. Är det någon som har en Rukka Protect Overall? Vad tycker du om den? Vad har du för hundras/vikt och vilken storlek har du på overallen? Visa gärna bild.. och ni som inte har en: Vad tror ni om den? Bra/Dålig?
Finns det några nya tips på overaller?
Nu vet jag ju att du frågar efter overall, men om det viktiga är att inte få in sand och blöta och du har lite tid kanske Plutoduken är något att titta på? Prövade när jag hade praktik på hunddagis och tyckte att den var väldigt bra!
Jag har en Rukka protect overall till schappen. Köpte den i vintras för att slippa snöklumpar i pälsen och det funkade den bra till. Bekvämligheten får godkänt också, skutta i snön var inga problem. Benen var för långa så de fick jag vika upp lite. Den sömniga fotomodellen är 43 cm hög och lite över 50 cm lång (ryggen). Overallen är storlek 60, jag trodde hon skulle växa mer än vad hon gjorde men den går ju ändå pga praktiska dragskor här och där.
22 den såg bra ut gillar att det är långa ben, ska se om man hittar denna i butik för behöver verkligen prova för att se att den passar :) En fråga bara vad är det för knäppning på denna ?
Det är blixtlås över hela på ovansidan.
Hurtta slush combat har jag till min tik och jag älskar den! Den bästa overallen man kan tänka sig
#21 Jo, den verkar bra, men jag tror inte att det hjälper när det kommer till grusproblemet.
#22 Åh, rosa. Fint. Jag hittar bara svart och gult.. vart har du köpt den? Hur mycket väger din hund? Tror nämligen min tik är ungefär lika stor. Tycker det är svårt att mäta och veta vilken storlek som passar..
#26 Jo, den funkar jättebra både mot grus och vatten! Även på långhåriga hundar såsom lapphund. Kanske kan komplettera med en sådan iallafall om overallen är grusig och blöt?
#27 Det är främst till min tik som har ungefär samma typ av päls som soozen's hund, tror du det fungerar till sån päls också? Lapphunden går i dagsläget utan overall och det funkar helt okej, även om en overall inte skulle skada. Men har tittat på såna där handdukar förut, så om jag köper en overall så ska jag nog se till och köpa en sån också. För overallen täcker ju oavsett inte allt.
#28 Det är nog inga problem! Är inte hundra, men tror absolut att det kan funka🙂