Veterinärens skyldighet???
Min kompis har köpt en ras hund med stamtavla, men att hon tog ett dna där det togs celler från hundens kinder. Visade att det är en blandras hon köpt. Hon har inte vågat prata med sin veterinär om det då hon inte vet om det är deras skyldighet att anmäla kenneln hon köpt av. Någon här som vet om veterinär är skyldig till att anmäla kenneln?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Varför tog dom DNA prov på hunden om dem köpte med stamtavla? Sen är vet inte skyldig något alls, varför skulle hen vara det? DNA prov brukar inte vara 100% heller så förmodligen är hunden renras iaf om det inte finns andra misstankar till varför den skulle vara blandras…
Jo för den är allt utom ras typisk. Därav misstankarna och dna. Hon ville bara veta om vet är skyldig eller ej, men då kan hon berätta sanningen. Om dna inte är 100% säkert, hur många % säkert är det då?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
#2 Inte säkert alls, vet inte exakt men ibland har den någorlunda rätt och ibland helt fel. Kan hon inte prata med uppfödaren? Det är ju bara att kolla om uppfödaren är någorlunda seriös. Det är inte så svårt att köpa hund med riktig stamtavla. Finns många hundar inom varje ras som man kan tro är helt andra raser, behöver inte vara blandraser för det. Sålänge hundarna har stamtavla så kan man ju kolla längre bak i leden. Vad är det för ras?
Vad är det för typ av DNA test som är gjort?
Ett sånt där som ska bestämma vilka raser som är i hunden eller faderskaps/moderskaps test?
minavitas.wix.com/kennel
Såna tester är inte alltid pålitliga, hänt förr att rashundar (som de testat för att se hur pass det stämmer", visat att de är blandraser trots att de inte är det
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kan inte föreställa mig att veterinären har någon sådan skyldighet.
De där DNA-testerna för vilken ras hunden har är rätt oseriösa, jag skulle inte lita på dem. Är stamtavlan från SKK? Veterinären har inte någon som helst inblandning i den här typen av tester och kommer som sagt inte att anmäla. Det enda veterinärer har skyldighet att anmäla är när djur är vanskötta och liknande ärenden.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Testa för att veta vilka raser. Stamtavla i skk. Men varför finns dessa tester om de inte är säkra? Hon är köpt som Phaléne.
www.papillon.n.nu
#8 På vilket sätt är den inte rastypisk? har du bild?
Allt för att lura folk på pengar, tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Varför testerna finns… ptja, pga pengar. De är inte tillförlitliga. Finns massor av folk som gjort det på sina renrasiga för skojs skull och fått hysteriska resultat. Alla är ju inte rastypiska heller. Ibland kommer det individer som inte är det helt enkelt. Njut av din hund istället, jag kan sätta min högra hand på att du inte blivit lurad. Har du det är det såklart skandal men jag tvivlar.
Vill din kompis veta om hunden är den hund som det står i stamtavlan att hunden ska vara får hon ta dna prov mot föräldrarna, såna där tester som ska avgöra vilka raser som finns i hunden stämmer inte.
Olika raser har inte så specifikt dna att det går att avgöra med ett enkelt blodprov
minavitas.wix.com/kennel
Nu va ju detta inget blod prov. Absolut njuter hon av sin hund. :) Syns inte på utseendet direkt. Mer hundens sätt att gå och dennes personlighet.
www.papillon.n.nu

#12 va ? hundens sätt att gå har väl inget med rasen att göra ?
vad stod det i provet att det var blandat med då ?
You can't spell Bitchy without Itchy
För att få veta om hunden är renrasig eller inte, så krävs blodprov från valpen, från mamman och från pappan - i övriga fall går det inte att säga varken bu eller bä.
Även i samma ras, så kan individer skilja sig åt massor i temperament, personlighet och även många gånger i utseende. Misstänker man oegentligheter, så kontaktar man uppfödaren eller går med i SKK och pratar med dom o sina misstankar - man gör inga skumma egen-tester då man riskerar bli lurad och kanske osanna rykten sätts igång.
Veterinären har inget med saken att göra.
Äktheten i stamtavlan kan endast avgöras om hunden matchas med sina föräldrar som #14 skriver, precis så som mänskliga släktband fastställs.
Skulle man ha bevis för att stamtavlan är förfalskad på något vis så blir det ju att dels kontakta klubben som stamboksför rasen (eventuellt SKK) vilket gör att uppfödaren kan bli utesluten.
Alternativt så får man se vad man kan göra rent rättsligt om hen blivit lurad, men troligtvis kostar det mer än vad det smakar.
≧◔◡◔≦
#14 och #15, Dessutom krävs det ju i så fall att man är säker på att mamman och pappan är renrasiga, annars blir man inte mycket klokare ;-) . TS, jag tror inte att det är så mycket ni kan göra egentligen , förmodligen är det helt enkelt en icke rastypisk hund. Hur gammal är den nu? Valpar och unghundar kan se väldigt oproportionerliga och "konstiga" ut under uppväxten för att så småningom rätta till sig och faktiskt se ut som den ras de är.
Sättet att gå & personligheten säger inte mycket om rasen på så sätt, det är nog bara en ranglig unghund. :)
Hunden är 5 år i Mars. Så inte direkt en unghund längre. Hon går mer som en bulldogg med framtassarna och det finn både aggressivitet och stor kamplust i hunden. På dna svaret står papillon/Lhasa apso.
www.papillon.n.nu
#18 det låter mer som att hunden har något problem med framtassar/ben? Och inte har den bästa mentaliteten (tänker aggressivitet). Kamplust vet jag många Fjärilar som har, det tycker jag inte är något konstigt?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
NJä problem med tassar tycker jag inte, men ser lite lufsigt och lustigt it när hon går. Så kamplust finns i fjärilar??? Läste att kamplust, graviditet och låg retning hör ihop???
www.papillon.n.nu
#20 avvikande rörelser/"lustig" gång kan tyda på problem eller smärta. Jag skulle gjort en röntgen för att utesluta smärta/problem med fronten om min hund gick knasigt.
de jag träffat har tyckt kamp är kul, så ja varför inte? Vet chihuahuor som tycker kamp är det roligaste som finns, så det kan säkert vara väldigt individuellt också.
Finns det risk att hon är dräktig så kolla upp det hos vet?
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#18 Om hunden rör sig konstigt och dessutom beskrivs som aggressiv så låter det helt klart som att det är dags för ett besök hos vet och en röntgen!
// Harley
#18, Fast din beskrivning av hunden stämmer knappast med Lhasa apso heller. Med andra ord så är det sannolikt en papillon men jag håller med övriga om att den borde kollas upp av veterinär för benen/rörelserna/aggressiviteten. Har den alltid varit sån eller har det kommit senare?
Nej inte dräktig, skrev fel. :) Hon har alltid var it så sen hon blev tonåring, nej inget fel på benen, vårt att förklara bara.
www.papillon.n.nu
Har två papillon och jag kan säga att de rör sig väldigt olika. En något mera lufsigt, han är också stor för rasen. Den andra rör sig mera trippigt och är mera normalstor. De har båda mycket kamplust och älskar att leka ochkampa med grejer. Den yngre av dem, som också är den av modell större, är ganska tuff av sig. Leker tufft, bestämmer över den äldre hunden. Han har också haft endel resursförsvar osv. Det jag vill komma till är att de är väldigt olika i sättet och utseendet trots att de är av samma ras. Och jag tvivlar inte på att de är papillon, även om jag ibland kan säga att den yngre av dem kanske har lite terrirer i sig ;)