Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1413 ggr
[Nalle-]
0

Hundåret 2016

Trots att det är några månader kvar på 2016, så börjar ju faktiskt året gå mot sitt slut! Hur har erat hundår varit? Blev det som ni tänkt er? Hade ni några mål, och nådde ni upp till dom i så fall? Finns det kanske något ni fortfarande vill hinna med innan året är slut? Berätta! Tycker det är så spännande att läsa om 😃

jenmjao
1

Min hundår vändes upp och ner när jag fick hem min valp. Pappa köpte honom, Jag hade tänkt skaffa valp inom 2år. Så för mig blev inget som det tänkt och jag hann inte riktigt med något hahaha, Allt har börjat om på båda hundarna och vi har fått köra grunder för båda, Samt regler. 
Men jag hoppas att vi ska komma lite längre i lydnaden, Jag och båda hundarna innan året är slut 😃

Growing Nerves
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh vad rolig tråd!

Mitt hundår blev inte alls som tänkt. Planen från förra året var att jag skulle ta valpar på min tik. Men hon fick KCS. Och fick nyligen höra att det är bevisat att det är ärftligt. Är otroligt glad att jag faktiskt inte parade henne. Men då satt jag där, med kennelnamn och allt redo, men inget att avla på och inga pengar över till att köpa en valp för. Men som en skänk från ovan fick jag pengar och bestämde mig att köpa en valp. Då var det bara att hitta en parning jag var intresserad av, och det gjorde jag. I Överkalix fanns uppfödaren. Så jag och min fästmö tog planet upp och hämtade henne. En riktig buse, ett riktigt charmtroll! Vilken vändning det blev. Och i helgen gick startskottet för utstillingskarriären. Hon var helt fantastisk duktig för att vara 4,5 månader. Nu ser vi framemot två inoff i år för mer träning och nästa år blir det minst 12 st utställningar vi far på. Ska bli otroligt roligt. Bifogar även en bild på kennelns nya stjärna. Jomi-Woo's Miss Maggie May.

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

Fisherling
0

Jag har påbörjat utbildningen till hundinstruktör och lyckats börja tävla! Med ganska bra resultat dessutom, så det är ju en bonus. Har haft mycket att göra hela året och mer lär det bli nästa år.

kajsa_johansn
0

Hundåret har varit ganska negativt än så länge, 11-åringen har blivit helt döv och nu börjar även synen svikta, han har blivit helt kantig av att kortison tar musklerna också, så snart är det dags att ta beslutet. 

Men vi december blir vi med valp så det slutar i topp och nästa år börjar i topp.

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

CayKantos
0

Nja.. planen var ju att skaffa hund vilket inte hända så kan inte rigtigt säga så :P blir först 2017 ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

apportbocken
0

Fick min hund efter år jag tjat, såååå, ja, ett och annat mål gick ju i uppfyllelse. Dock var det inte 100% planerat att det skulle bli en beardis, men det känns som en fullträff just nu, en aktiv hund att träna med men som ändå är en bra förstahund att slussas vidare inom hundvärlden med. Jag vill gärna gå någon kurs till innan året är slut, är just nu mest sugen på rallylydnad och nosework, men jag skulle inte ha något emot att träna lydnad och brukssök med. Vi får se helt enkelt.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[Nalle-]
0

#1, Det låter verkligen som ett omvälvande år! Men roligt! :) 

#2, Vilket fantastiskt år! Lycka till med nya stjärnan :) 

#3, Spännande med instruktörsutbildning! Går du någon inriktning eller är det mer allmänt? Kul med tävlingar också, det är ju något speciellt med de första tävlingarna :) 

#4, Vad tråkigt att höra! :( Men vad roligt med valpplaner, så man får något annat att tänka på. 

#5, Håller tummarna för hund 2017! :)

[Nalle-]
0

#6, Kul med ny hund! Kan verkligen rekommendera både nw och rally, verkligen jätteroligt :)

Fisherling
0

#7 Valp- och allmänlydnadsinstruktör, man måste ju börja någonstans :P

[Nalle-]
0

Måste verkligen tänka efter när det gäller mitt hundår, det känns som att det hänt så mycket! Det största var ju helt klart att jag skaffade valp. Inte helt oplanerat, ville gärna ha valp i år men trodde egentligen det skulle bli till nästa år. Men lyckligtvis blev det valp ändå och jag fick hem en helt fantastisk liten individ! Han blir 11 veckor imorgon och har inga planer alls med honom under detta år, förutom att han förhoppningsvis ska bli rumsren 😉

Med Asko har jag dels gått en kurs i nosework, vilket var jätteroligt! Vi har fortsatt träna under hösten och ser fram emot att göra doftprovet med honom. Vi har även börjat träna sök vilket vi båda verkligen fastnat för! Tävlingsmässigt har det bara varit fokus på rallylydnad i år. Vi fick vårt tredje godkända resultat i nybörjarklassen i augusti och har hunnit med att starta fortsättningsklass en gång.
Nu i höst är tanken att vi ska börja lägga grunden för viltspår så vi kan sikta på viltpårschampionat nästa år. Vi kanske även kör någon fler start i rallylydnad, men vi får se.

[Nalle-]
0

#9, Men absolut! Jag är utbildad inom samma, tycker särskilt allmänlydnadskurser är roliga att hålla men är sugen på att utbilda mig vidare inom någon gren så småningom :)

ipopuma
0

Blev sådär. Många vändningar och lite onödig träningar med byte av gren. Löst ett stort problem med ena hunden. Avlivade en hund i påskas som var hemskt. Gick för snabbt så man blev lite chockad. Mim hund blev skadad nu o ska börja sättas igång försiktigt. Så blir nog ingen ipo 2 för oss i år. Valpen börjar bli stor. O unghund. Henne har det gått bäst med då vi har varit icäg på 2 läger pga min andra hund var sjuk o den andra blrjadw att löpa. Men fy vad vi har utvecklats! Rent generellt nog ett ganska dåligt hundår faktiskt. Dock varit på 3 superläger! Men bort med alla avlivnigar och in med fler tävlingar o läger så ska det gå

Jetaime
0

Zuki har varit frisk och vi har både tränat, tävlat och gått olika kurser och kommit en bra bit sen förra året. 

Här är lite mål som jag skrivit om inne på australianshepherd.ifokus:
"* AgD II - Jobbar fortfarande på det, en pinne kvar.
* AgHD II - **Check! Gick väldigt fort, lyckades även ta ett par bonuspinnar (typ hälften av dom är klassvinster, vilket är ganska häftigt! Alla är åtminstone pallplatser, samma med agility2:an).
*** Uppflyttning till klass 3 i både agility och hopp. - Check, har dock inte flyttat upp i agilityn än eftersom jag vill ha den sista pinnen för diplomet. Lyckats ta en SM-pinne också i hoppklassen.
* Starta i avanceradklassen i rallylydnad. - Inte blivit av, inte tränat rally en enda gång.
* RLD A - **Inte uppnått, men har inte haft någon lust med rallylydnad detta året, har blivit lydnad istället.
*** Starta i lydnadsklass 1. - Check. 
* LP1 - Check. Tre raka första pris med 1:a, 2:a och 3:e placering.

* Ställa ut minst en gång med excellent som resultat ;) - Ja, det sket sig, kan man ju säga, kommer nog aldrig mer ställa ut igen. Även om det var en domare tycke, och jag ogillar (hatar) utställning ännu mer nu än jag gjorde innan efter att domaren diskade min hund för att hon "inte var en australian shepherd". Men så vitt jag vet så är hon renrasig och har lika mycket rätt som alla andra att visas upp i utsällningsringen. Detta var dessutom en SBK-utställning. Så nej det skiter vi i.

* Gå kurs för Annika Aller (agility). - Check, riktigt nöjd med den kursen!
* Gå A1 utbildning (agilityinstruktör). - Check, har dock inte hunnit hålla i en egen kurs än.

Sen var även tanken att det skulle bli tillökning i början av året, men verkade inte bli en tik till mig, tyvärr. - Blev ingen, tyvärr och har fortfarande inte hittat någon, men har lite planer på g, så vi får se om det går vägen."

Förutom detta har vi äntligen hittat en instruktör i vallning som bor i närheten, där vi sen i början av september har gått ca 1-2 ggr i veckan och dessutom har kommit en bit på vägen mot vårt nästa mål :)

Vi har gått en-dagskurs för Veronica Bache (agility)
Vi ska gå kurs två kvällar för Åsa Emanuelsson och startar kurs för Jouni Orenius i slutet av oktober (en gång i veckan, åtta tillfällen). (Agility)

CayKantos
0

#9 #11 bara en fråga.. hur i hela - har ni råd med dom utbildningar?? Vill så gärna gå i framtiden men kostar ju himla mycket $$

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
0

Vårt år har varit bra! Han har kommit riktigt långt med hundmötena, så det är jag fantastiskt nöjd med. 

Vi har kommit igång med söket ordentligt, vi har provat att spåra mer, vi har provat att gå kurs (men blev tyvärr lite avskräckta). 

Så får vi se! Jag kikar lite på två olika tävlingar, i slutet av oktober och slutet av november. Väntar med att bedöma ordentligt tills efter det :S :D

[Nalle-]
0

#12, Usch då, vad hemskt att förlora en vän :( Hoppas 2017 blir ett bättre år för er! 

#13, Ni har verkligen hunnit med mycket i år, kul! Roligt att det gått så bra på tävlingsbanorna :) 

#14, Jag gick genom SBK och då stod min klubb för den :)

Fisherling
0

#14 Jag har en väldigt snäll och go mamma som stöttar mig och min dröm som betalar hela kalaset 😇

Haztparken
0

Har gått både upp och ner! Dafne har fortsatt på sin sjuktur med alla möjliga olyckor hon lyckas med, såsom en ögonoperation och blivit attackerad av en hund. Sen det gamla vanliga med ryggen. Men hon har blivit mycket bättre i allmänhet! Från den stressade hunden hon var till att vara så cool nu och möta andra hundar på ett bra vis så är jag supernöjd! Juste hon har gått upp 5kg också! Från att vara otroligt underviktig i alla sina 6 år har vi äntligen hittat ett foder hon funkar på så nu är hon nästan min lilla tjockis istället haha. Nyx är ju mitt lilla stjärnskott, så enkel och rolig även om hon har skit för sig ändå ibland så överväger det positiva. Vi har äntligen hittat en balans mellan oss båda på utställningar så nu känner jag att vi nog kan börja komma någonstans! Vi har gått kurser i både agility och Rallymix där hon briljerar som bara den! Valp planerna är fortsatt i rullning för henne inför nästa år så det är en spännande tid framför oss. Jag har tyvärr varit en del sjuk, legat på sjukhuset bland annat pga min kroniska tarmsjukdom så har tyvärr inte hunnit med allt jag velat men är ändå nöjd hittills med året. Jag känner att vi kommer framåt alla 3 och det är riktigt roligt :) Slänger in en nytagen bild på busarna.

tootiis
0

Året började sådär, jag var inte på topp efter att killen gjort slut så det blev knappt någon träning. I mars/april fick jag praktik på en djuraffär och i samband med det tog träningen fart igen! Tränade lydnad med Birk och han utvecklades, vi kom varann närmare under denna tiden. För Birks del så blir det mycket träning och mycket bus nästa år! I slutet på juni, början på juli så fick vi reda på att älsta hunden hade prostatacancer. Han mådde bra och skulle få leva på tills vi kände att de fick räcka. (Han skulle fyllt 14 år idag).. Men så runt den 14/15 juli så blev han (vad vi tror) ormbiten. Akut in till veterinären som gav honom vatten under huden och smärtstillande. Vi fick åka hem. Dan där på så såg han bättre ut, men vid 14-tiden hade hela hunden svullnat upp igen, så det blev akut in igen och vi bestämde att han inte skulle behöva lida mer.. Bästa beslutet för honom, men otroligt jobbigt.. Jag blev timanställd på praktiken efter 2 månaders sommarjobb. Hade planer på en valp 2017, hade hittat och mailat min uppfödare och jag stod uppskriven på listan. Men så fick jag reda på att jag skulle jobba så pass lite i september, att jag skulle ha tid med en valp redan nu. Funderade och pratade med min mamma ang det. Mailade uppfödaren som hade en kull lev. klara 1 september. Vi åkte dit och klickade direkt med en av valparna. Satte jag ner honom så kom han krypandes på en gång! Så det blev valp! Allt gick otroligt snabbt, och jag hann knappt med men jag ångrar inget. För Folkes del så blir det förhoppningsvis en inoff redan i februari, sen får vi se vart vi tar oss :) Ska bli kul att se hur uställningsvärlden funkar! Kort sagt, hahah - detta hundår blev så långt ifrån vad vi hade tänkt oss!

// MT ♥

Catta-
0

Jag har tyvärr inte så mkt roliga saker att berätta som ni andra. Mitt hundår har varit väldigt svår. Arbetslöshet i samband med en depression gör ingen bra kombo. Har inte kunnat göra hälften jag velat med Luna, inte kunnat gå på kurser och utställningar och hade en otroligt misslyckad parning hos uppfödaren(endel av ni pudelmänniskor känner till historien). Hon har däremot varit pigg och glad som vanligt och vi har tränat endel rally på hemmaplan. Känner mig taggad att förhoppningsvis kunna starta nybörjarklassen nästa år! Luna har även landat mycket i sigsjälv och är mycket tryggare överlag.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

fridarebecka
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

JA! Året började med att jag hade bestämt mig för att Bearded Collie var den ras jag var mest intresserad av, och efter en noga scanning av alla kennlar så hade jag kontaktat en uppfödare i december. Sen har jag följt allt som hänt kring kullen under våren/sommaren och i september hämtade vi hem vår Flax! 😍 Jag är helt kär i lilleman och ser så mycket fram emot 2017 med honom! 

När det gäller Trassel så har allt inte alls gått som planerat, men jag försöker att tänka positivt iallafall. Ett mål vi hade var att våga oss ut och tävla i rally när karensen efter Trassels kemkastrering gått ut, vilket skulle vara nu i Oktober. Jag hade sett fram emot det under hela sommaren men nu kommer det inte att bli av och varför vill jag inte skriva ut i den här tråden. Jag är rätt less och besviken för att det inte kommer att bli av, men jag försöker ändå att tänka positivt och nu vill jag bara fokusera på att ha kul med honom resten av året så tar vi nya tag gällande tävling nästa år.
Vi tävlade iallafall i nosework i våras och det var också ett mål vi hade!

En "dröm"/mål som jag hade var att om vi skaffade valp så ville jag åka till fjällen med båda hundarna medan valpen fortfarande var valp. Vet inte riktigt varför det kändes så viktigt haha, men det blev av iallafall 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[Nalle-]
0

#18, Det låter som att ni har haft ett spännande år! Tråkigt att läsa om Dafnes olyckor, men det låter ju som att ni gjort många framsteg ändå. Dom är ju så fina båda dina damer :) 

#19, Alltid lika ledsamt att höra om djur som somnat in, även om de börjar bli till åren :( Men vad roligt att få hem en valp!

#20, Tycker att ha landat i sig själv och blivit tryggare låter som otroligt positiva saker :) Tävlingar och kurser hinner man alltid med senare! Men jag hoppas 2017 får bli ett bättre år för er. 

#21, Helt fantastiska bilder, och lilla valpen är ju bara för söt! :) Kan ju vara rätt skönt att mest fokusera på valpen ett tag. Nosework tävling lät ju då väldigt spännande!

Fridaaaa
0

Inte blivit som tänkt
Våran Lillan fick somna in, hann inte "fira" sin 9 årsdag <3

Men annars överlag har mycket varit som jag hade tänkt, dock inte tänkt så mycket :)

Älskad och saknad <3

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ipopuma
0

#16 tack så mycket det hoppas jag också 😄

tulinia
0

Vi har haft en underbar resa hela året. Jag hämtade hem Felix i december förra året, så halva 2016 har varit ett valpår och just nu är vi inne i slyngelåldern. 
Vi har hunnit med valpkurs, vardagslydnadskurs och nose work kurs. Hemma tränar vi massa trix och försök till apportering. Sängen har blivit trängre och jag har blivit nummer 2 i både sambons och hundens ögon men det känns helt ok. 
Nu ska vi på vår första inoff utställning så får vi se vad det leder till. 
Jag har haft ett helt underbart hundår!

Changrila
0

På ett sätt har året varit uselt, på ett sätt har året varit fantastiskt..

Det dåliga: Jag hade mängder av roliga tävlingar planerade, bland annat tävla min vuxna tik utomlands för att fixa internationellt championat (hon har absolut kapacitet för det).  I samband med en av resorna skulle vi dessutom hälsat på en vän till mig som har en syster till min unghund. Meen massor av småskador ställde till det, småskador som egentligen inte påverkade min tik men jag vägrar tävla henne om hon inte är i toppskick. Vid ett tillfälle fick hon även ett sår på benet som gick hela vägen in till skelettet och fick sys med massor av stygn. Då försvann min motivation helt och hållet och först nu känns det som om vi börjar vara tillbaka ordentligt.

Det bra: Unghunden har växt till sig och nu blivit just unghund istället för valp. Hon är mer och mer fantastisk för varje dag som går och trots skyhöga(!) förväntningar på hur bra hon skulle bli så har hon överträffat allt redan nu. Jag tänker inte ens ge mig på att skriva alla anledningar till det, det skulle bli ett för långt inlägg. Hon är helt enkelt perfekt för mig.

Vi har dessutom tävlat rallylydnad, jag och vuxna tiken. Det gav oss kvalificerande resultat i nybörjarklassen. Ett till och vi är klara för fortsättningsklass, vilket jag fortfarande har en liten förhoppning om att få till innan året är slut. Unghunden är även hon startklar nu, så nästa tävling blir debut för henne.

Unghunden har även kommit igång med sin lure coursing-träning. På söndag är det dags igen och då ska hon springa sitt första licenslopp (de behöver tre godkända sådana på rad för att få tävlingslicens). Det är hur kul som helst och hon är nästan mer vild, glad och galen än väntat :D

Våra promenader är dessutom underbara. Vi har möjlighet att nästan varje dag gå där unghunden kan vara lös i princip hela promenaderna. Min vuxna tik är jättelätt att ha lös, men ja, skadorna har ställt till det även där… Men att kunna ha två salukis och gå med dem lösa i en timme i skogen, vandra runt och bara njuta.. Jag älskar det!

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

nadilda
0

Tyvärr har mitt år inte alls gått som tänkt. Hade så mycket att träna, så många kurser att gå på och även en del tävlingar i sikte. Min egna hund har gått från 6 till 18 månader och väldigt mycket har hänt, men där är jag hur nöjd som helst. Hon är lika fantastisk som jag tänkte att hon skulle bli. Tyvärr så har det gett mig en hel del dåligt samvete eftersom jag vet hur bra det skulle kunnat gå för henne i träning och tävling om hon bara hade haft en matte som orkat. Har till och med haft dagar då jag undrade om det var rätt att skaffa henne.

Anledningen till att jag fått lägga allt under mattan  är för att jag har varit väldigt dålig i perioder. Året började med att jag tuppade av i ett dike när jag var ensam ute med båda hundarna och efter det blev jag rätt så rädd för att vara ute själv med dem på ställen där det inte finns något folk. Dessutom har jag haft ca 3 migränanfall i veckan och under skolterminerna kronisk spänningshuvudvärk som krånglat till livet för mig.  Så jag har visserligen orkat ge hundarna det dem behöver när det kommer till aktivering och så, man har definitivt inte orkat med någon metodisk träning….vilket suger. Så nu håller jag tummar och tår för att nästa år blir bättre!😃

[Nalle-]
0

#23, Vad tråkigt att höra, vila i frid 🌺

#25, Det låter ju helt fantastiskt! 

#26, Överlag låter det ju som ett härligt år! Hoppas ni får slippa skador under nästa år :) 

#27, Usch vad otäckt! Hoppas verkligen att nästa år får bli bättre för dig.