Era roligaste tricks!
Vill ni dela med er av era roligaste tricks/freestyle övningar? Mina vovvar älskar freestyle och trickträning, (jag också) men har lite idétorka :D
Fnys, krypa, dansa (liten pudel), backa på bakbenen, backa, snurr, spinn(snurr åt andra hållet), buga, krafsa, tass, andra tassen, sittfint (kan man utveckla med att ha saker på nos eller huvud), under, över, runt (hinder), ta den (ta saker), stänga dörrar/luckor. Kommer inte på allt, men vad kan dom?
#1 stänga luckor låter ju skoj! Inte tänkt på ens 😄 Tack för tipsen! De kan en hel del haha.. Därav brist på idéer till nya tricks :)
#2 Jag kan säkert komma på mer imorgon, vad är det för raser/storlekar det rör sig om så man vet ungefär vad de kan göra? 😃
Vår förra hund kunde nysa ock skälla på kommando, vet inte om det räknas som tricks men kul att lära hunden i alla fall! Öppna dörrar kan man ju lära hunden men det är ju kanske inte alltid önskvärt 😂
#4 Min mammas dvärgpudel kan fnysa, säga ARF (inte skälla bara säga arf) och morra på kommando. Min tik kan skall, och skall tystare så VOFF och poff. 😂 Hanen jag äger vill jag tävla med så han ska lära sig skallmarkera.. Det håller vi på att träna in.
Båda mina egna hundar har lärt sig själva att öppna dörrar…. vid 4 och 6 månaders ålder 😡
#2 det är bichon havanaiser och en pumi (min farmors men har henne just nu) Ja vad roligt! De är inklickade och kan targets så det brukar gå rätt lätt med nyinlärning :-) Vet du eller nån annan hur man lär in handstand? Eller att hunden backar upp mot en vägg tex. De kan "vanligt" backa. Backa runt mig i en cirkel har jag inte heller fått till riktigt. #4 haha att lära dom nysa hade ju varit ett jättekul trick! Hur gick inlärningen till där?
Tinja kan alla möjliga grejer. Är väldigt glad att jag nyligen lyckats lära in henne "upp med tassarna" och "pang!" så kör jag dem i följd ser det rätt festligt ut 😃
Men hennes största crowd-pleaser-trick är nog "stampa". Då lägger jag ut ett föremål, säger "stampa" och så letar hon upp det med baktassarna och kör värsta tap-dancen 😂
#7 haha tap-dancen låter ju helt fantastisk! 😂 Förstår att den blir en succé!
#5 grymt att dom kan så många olika saker! Ska nog försöka lära min nuvarande hund nåt liknande 😄 #6 Det var rätt många år sedan, men jag har för mig att hon nös nån gång och samtidigt så sa vi "nys" och berömde, samma sak igen nästa gång hon nös och kanske nån mer gång, hon var väldigt lättlärd så hon fattade ganska snabbt 😊
#5 haha det där med att öppna dörrar kan ju verkligen vara på gott och ont! Det är så häftigt med skall och morr osv på kommando! Vilka duktiga hundar alla verkar ha!
Pang som någon annan skrev förut är väldigt väldigt väldigt bra att ha inlärt (även om det inte är själva kasta sig i backen trickset) PANG ska alltså betyda ligg stilla på sidan tills jag säger till.
Det här har hjälpt mig när min tik blivit skadad, haft en fästing, behövt kollas igenoms, eller bara när jag klipper klorna! Jag säger Pang mer som ett kommando än ett tricks nuförtiden.
När jag säger pang så ska jag kunna röra runt på hunden utan att hon reser sig, så jag kan söka igenom allt, och skulle hon bli ormbiten skulle jag förmodligen köra pang på henne innan jag kunde föra henne vidare så giftet inte skulle sprida sig.
En hund jag känner kan andas ut under vatten så att det blir bubblor, han kan klappa hunden (man är två hundar och så säger man klappa hunden så lägger han tassen på) Backa upp mot väggar Ge tass /ge andra tass Snurra Skall i olika volym En annan hund kan dra saker bakom sig Åka pulka /skottkärra Pang osv osv
Framför allt min äldsta kan en uppsjö tricks men för att hålla listan kort så ta vi ett trick per hund; En av dem kan gäspa på kommando (om man frågar om han är trött), den andra kan blåsa bubblor, den tredje kan lägga sig ner på sidan och klappa med ena tassen i backen, den fjärde… kan inte ett enda trick överhuvudtaget kom jag på nu. Skamligt. Kan den inget tricks är den ingen hund som jag brukar säga.
Jag har inge speciellt roligt trick men finns en tjej här på iFokus som är riktigt grym på tricks! Hittade hennes inlägg på sajten klickerträning och brukar kolla igenom den och läsa när jag har idetorka! Rekommenderar starkt!
Vifta på svansen