Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1302 ggr
[thildaaaa]
0

Kräsen hund

Jag har en liten kräsen vovve här hemma. Han äter vom, två st bollar, och torrfoder som jag blandar med för att dryga ut. Jag vill få honom att gå upp i vikt och har köpt orjien puppy, men det verkar han tycka är äckligt… Jag vill inte ha en debatt huvuda ja bör ge bara vom osv, utan jag vill ha tips på torrfoder med mycket energi och som kräsna vovvar brukar gilla Liten fråga till, jag har hört att det är större benbitar i antingen vom eller mush, flera har sagt olika, vilken av dem är det som har större bitar?

Rebornlady
0

Jag har en jättekräsen hund och nu äter hon magnussons, doggy och one och  får i sej vad hon behöver utan att tröttna på maten.

IngaTrnqvist
0

Min kräsna hund åt Standardt relativt bra, men ökade inte i vikt som jag ville så numera barfar jag. Förstår dock att det inte alltid är ett alternativ.

För att svara på andra frågan åtminstone, Mush Vaisto har större (grovmalda) benbitar. VOM tror jag är rätt finmald (antar att du menar Vom og Hundemat).

andrea-w
0

Det enda färskfodret min hund äter med någon slags aptit är Halla kött och potatis, allt annat ratas. Svårt att få tag på dock :/

Joyous
0

Jag har en malle som under lång tid har varit svår med maten. Vi har testat typ allt, barf, färskfoder och mängder med torrfoder. I perioder har jag även fått blanda ut torrfodret med burkmat. För henne fungerade det bättre när jag varierade fodret och bytte mellan flera sorter innan hon hann tröttna (just nu äter hon bara ett foder, Halla aktiv och det verkar falla fröken i smaken, ätit det i iaf 2 månader nu och har inte tröttnat än). För Humla blev det dock en enorm skillnad när jag började utfodra henne sent (tidigast 21 på kvällen). Hon får ha sin mat framme tills vi vaknar runt 06-07 och sen får hon ingen mer mat under hela dagen, förutom belöningsgodis då.

Em_
0

Blodpulver kan förvandla vad som helst till en delikatess, enligt min hund. Tycker egentligen inte om att dalta, men jag vill inte hamna i en ond kräk-cirkel heller.

Estelle13
0

Vill bara inflika att ett högenergi foder inte alltid behöver vara positivt för önskad viktuppgång, tvärt om så brukar sådana foder öka förbränningen ist. Tycker Mush är ett bra val, det äter mina hundar och mammas lilla nakenhund äter det utan problem med att det skulle vara för stora ben bitar. Skulle jag vara i din sits och välja torrfoder istället så skulle jag välja "normal energi" foder och istället försöka öka målen per dag och/eller lägga till fett/olja. Eller som ovan skrivit strö på lite blodpulver på maten.

[thildaaaa]
0

Tack för tipsen, ska läsa på om de olika sorterna! Hmm blodprover kan nog vara en idé för min vovve, får ta å prova det. Precis som #5 skrev så vill jag inte dalta… vill inte förvärra hans beteende. Men han måste ju äta, han är lite för tunn just nu… #6 jasså? Är du säker på det verkligen? #2 ja jag mena vom of hundemat :) han är tokig i det och blir supertaggad varje gång jag prasslar med påsen haha! Konstig nog så var han uppfödare otroligt säker på sin sak att hon aldrig ville köpa vom pga de större bitarna och att det finns skräckhistorier om hundar som behövts opereras typ. Sen sa jag det i djuraffären och personalen sa att de var tvärt om… jag blev väldigt förvirrad haha! Svårt att googla på också… jag hittar inte riktigt någon fakta… Ni med kräsna hundar, har ni något tips på gott hundtugg som är bra för tänderna? Min vovve ratar allt jag provat…

Maleficum
0

Har du testat ha lite vatten i torrfodret och värma det? Eller blanda med lite blötmat/färskfoder och värma?

Får min mosters hund att sluka sin mat (han annars är måttligt förtjust i) de gånger jag matat honom.
Annars så älskar han också arcana men han fick tyvärr extrem svamp i öronen av det så han kan inte äta det längre. Hemma hos oss äter han även vår labbes magnussons mat men det vägrar han äta när han är hemma hos sig :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[thildaaaa]
0

Jaa han äter det mycket lättare när det är uppblött, men de vore ju bra om han fick knapra lite dock… haha jaa han äter när det är konkurrens, kanske samma för din :)

lizton
0

Magnusssons Meat & Biscuit gillar min kräsna. Vi har det som godisfoder numera. Det finns Magnussons Meat & Biscuit Work för arbetande hundar, som behöver extra energi.

Magnussons har nyligen kommit med ett spannmålsfritt torrfoder, men det har jag inte testat.

Acana Wild Praire Dog  (kycklingfoder) är extra gott. Kräsna hundar brukar föredra kyckling. Lammfoder kan vara mindre gott för kräsna hundar (och även katter).

Kingsmoor har foder som kan passa kräsna, men jag har inte testat det själv. 

Föe en kräsen hund kan det vara bra att variera foder så att den inte tröttnar. Om du varierar inom samma märke brukar det gå bra för magen.  Blanda lite av det gamla i det nya under några dagar eller prova att byta direkt.  Jag byter mellan Acana-sorterna utan problem. 

Min kräsna har alltid lite mat framme och hon äter när det passar. Oftast på kvällen och olika mycket olika dagar. Hon reglerar det själv. Om din hund är frisk och bra i hullet kan du göra så.  I det vilda äter hunddjur väldigt ojämnt och de kan gå utan mat nån dag ibland. Perioder av mindre mängd mat förlänger livet för människor och ganska troligt också för andra däggdjur. "Svält är bra för hälsan, så länge den inte dödar oss", säger läkare.

JessieS
0

Har du testat att mata hunden under promenaderna? Min hund är väldigt kräsen och tröttnar snabbt på sin mat, men hon äter som en häst när vi är i skogen så jag tar alltid med mig en stor portion dit som hon får äta under promenaden. Hon kommer till och med och "frågar" efter maten nu när vi är ute på promenader.

Jag har märkt att min hund gärna äter under natten också, så jag brukar ställa fram en portion torrfoder innan vi går och sover. 

Fodret hon har nu är royal canin veterinary diet - gastro intestinal men i skogen är hon inte alls kräsen så det kan ju vara värt att testa att ge maten där i alla fall. 

Annars när hon äter hemma så brukar jag variera med vad för gott jag har i hennes torrfoder. Ibland får hon såna barf-bullar och andra gånger lite rester eller burkmat för att göra det roligare. Tidigare bytte vi torrfoder rätt ofta också men eftersom hennes mage är rätt känslig så håller jag mig till ett nu. När hon får bullar så brukar jag bara lägga dem frusna i torrfodret och sen hälla på kokande vatten så sväller torrfodret och blir mjukt medan bullarna tinar, sen går det att blanda ihop allt när det svalnat. 

Vi har testat en hel del olika torrfoder med hög energi men min tjej har tröttnat på alla så småningom så det bästa är nog att du testar lite olika och ser vad som fungerar. Flera djurbutiker/veterinärkliniker jag varit till låter en lämna tillbaka matpåsen och ger pengarna tillbaka  om hunden inte gillar maten så du kan ju alltid fråga om det innan du köper något nytt foder.

tiger tok
0

Magnussons

russin
0

Har aldrig sett större benbitar i Mush - inte i sorten Vaisto i alla fall (bullarna). ger mina småvalpar av det från 3 veckors ålder utan problem 🙂 Inte bara valpvarianten, utan alla sorter.

tiger tok
0

Four friends färskfoder korvar! Finns i flera smaker, toppen för kräsna hundar! Hundarna här älskar det, även den väldigt kräsna bulldogen! 😊 💖 Vet att du sökte Torrfoder, men tycker att det är värt att testa detta kanske?

Estelle13
0

#7 Ja annars skulle jag inte skriva det :-) #9 Att ge uppblött är bara positivt då fodret lättare bryts ner och viktig näring kan tas upp bättre av kroppen.