Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1305 ggr
Aviz
0

Hunddagis med hårda metoder

Hej, 

Har haft det knepigt med hunddagis den senaste tiden och är så orolig. Hade min unghund (1 år) på ett hunddagis där hon dock fick sluta för att hon gnydde (då och då under dagen). Dagis tolkade det som att hon var osäker o tyckte för hennes skull att hon skulle sluta. I efterhand förstår jag kanske att introduktionen inte var den optimala för henne samt att matchen med hunden hon skulle dela rum med inte var den bästa (min lekfulla unghund med en äldre som inte ville leka alls).

Efter några veckor började hon på ett nytt hunddagis, där allt gick jättefint och introduktionen var suverän. Det som varit problematiskt tidigare (att hon yla/skällde i rummet) skedde aldrig, mkt för att hon fick vara med andra hundar som vill leka och busa samt att hon hade blivit trygg i sig själv (efter några veckor hemma med mig o träning). MEN nu vill jag byta dagis igen. Denna gång för att jag får känslan av att personalen enbart tränar med korrigerande metoder. Vid hundmöten kan hon börja skälla ordentligt om man inte avleder henne med godis. Jag har nästan inga problem m. hundmöten med henne, då jag a l l t i d skvallerträlar henne. Ser hon en hund sätter hon sig ner och tittar mig i ögonen o väntar på godis. Något dagispersonalen inte gör, de korrigerar/blir arga på hundarna istället och sprayar vatten på de i vissa fall.  Jag förstår att man måste säga till hundar också, men jag kan tycka att godis är the way to go i början/de första månaderna tills hunden förstår hur den ska agera. 

Jag vill inte ha min hund där längre, men jag är samtidigt rädd att hon ska ta skada av att byta dagis ytterligare en gång! Under största delen av dagen är hon ju i rummet med de andra hundarna och där leker hon och vilar under dagen, dvs har det fint! Men under just de två promenaderna som är om dagen, så är ju inte hanteringen som jag önskar. 

Hur skulle ni resonera?

Herveaux
2

Vilken jobbig situation!

Jag vet dels hur det är att vara ute och gå med 4-8st hundar och att man inte alltid kan hjälpa till att träna en hund på hundmöten (med tex skvallerträning). På dagiset jag var hade vi alltid som standard att i möjligaste mån undvika direkta hundmöten, och om dom var oundvikliga så vart det godisfest för hundgruppen.

Jag vet också hur det är när någon handskas med min hund med metoder som jag inte tycker om…

Har du möjlighet att byta dagis redan nu? Finns det en ledig plats? 
Vad säger magkänslan om det ev nya dagiset?

Jag hade gjort det som känns bäst i magen, kan det ske ett smidigt byte, och att personal, dagismiljö och rumskompis/ar känns och låter bra så hade jag bytt dagis.

// Harley

ForeverEmma_
2

Jag har erfaren het med både praktik och jobb på hunddagis och tyvärr väljer inte alla hunddagis att ha godis för att det kan/finns hundar som inte får eller är allergiska så då väljer man bort det eller så finns det hundar som är eller kan vara aggressiva runt mat och godis. Sen så kan man inte på ett dagis jobb just individuellt med just en hund under en promenad då man från dagis till dagis har mellan 5-10 hundar när man är ute och går. Då blir det enklast att korrigera en hund istället.

Men många dagis väljer också att gå andra vägar och undvika hundar så mycket som möjligt.

Så min resonering av din situation eftersom du vill att dem ska jobba med avledande metoder så tyvärr låter en dagmatte bättre som inte har lika många hundar eller bara din hund bättre för då får du ju precis som du vill ha det.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

[thildaaaa]
2

Har du pratat med dem? Kan ju vara en idé att uttrycka dian känslor kring detta. Min erfarenhet är att det varierar mycket mellan hunddagis hur de handskas med hundmöten, precis som det har nämnts ovan. Antingen kommer det att lyssna på dig och försöka ändra hanteringen av din hund, eller så tycker jag du ska leta efter ett annat dagis så du kan känna dig trygg :)

Aviz
0

Tack snälla för er input! Jag har faktiskt inte tänkt på det där att andra hundar i flocken kan lida av foderallergi/bli vaktiga.. Låter ju faktiskt rimligt att godis är ett besvär att jobba med då. Är ju glad över att hon trivs med sin flock och många av de anställda samt blir glad över att gå dit på morgonen, så vill inte riva upp det här allt för förhastat. 

Det finns flera dagis med lediga platser, men har ej undersökt metodik/hundgrupper närmare. Föredrar ändå hunddagis framför dagmatte, då dessa sällan har utbildning samt kan hoppa av uppdraget lite hux flux.