Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3257 ggr
Cam88
0

Orolig matte!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min hund har fått en liten "knöl" på tassen, den är 3 mm och lite lätt ljusröd och mjuk , hon störs inte av den,slickar inte och kliar inte, det är mest jag som är orolig..

Så igår åkte vi till veterinären , hon bara kände på den och sa med en gång att det kunde vara en nybildning men absolut inte säker, något prov på den ville hon inte ta utan prata direkt om en operation, hon bad mig ringa igen på måndag hade den då växt eller var oförändrad så skulle hon operera bort den men hur ska hon kunna veta det när hon inte ens kolla hur stor den var, det kolla jag själv! 

Fick en orolig klump i magen och det kändes fel med denna veterinären… så innan jag vänder mig till en annan veterinär så undrar jag om någon varit med om något liknande eller känner till det? några tips? Kan det vara en nybildning? 

Tacksam för svar / Orolig matte

Medarbetare på Chihuahua

tiger tok
0

Grannens hund har sådär på tassar, fukteksem har han!!

[Gift]
0

Om du får en mindre bra känsla av en veterinär så hade iaf jag inte låtit den rör min hund.

Jag hade sökt ett andra utlåtande av en annan veterinär. Antingen på samma klinik eller på en ny.  

Tips smörj in "knölen" med kokosfett/olja så den inte stelnar och blir hård och huden spricker. Då de leder till klåda och då kommer hon börja klia och slicka mm. Sen ha kolla så hon inte börjar slicka jätte mycket och slickar bort päls eller slickar upp till ett sår.

De ser ut att sitta på leden på tån. Och de ser även ut som du böjer tån vilket dör att man i normalt sätt hade sett leden på tån. 

Lycka till

Cam88
0

Tack så mycket för svar och tips :) 

Jag får boka ny tid hos annan veterinär! 

#2 Den sitter på leden på tån

Medarbetare på Chihuahua

hemul
0

Vad menas med "nybildning"? Och vad är det veterinären inte kan veta? Är det cancer du oroar dig för? Om det är på tapeten så är nog det normala att man tar bort grejen och sedan tar cellprover och skickar in. Så gör man ivf för det mesta på människor med mindre oklara "utväxter".

Cam88
0

#4 Veterinären menar tumör när dem säger nybildning…

Medarbetare på Chihuahua

hemul
0

OK. Men då tror jag det veterinären föreslog är normalt förfarande. Men hen kunde ju ha förklarat det.

lizton
0

Det ser ut som en histiocytom. Det är nästan alltid ofarligt (en godartad tumör) och försvinner av sig självt inom 3-6 månader. Oftast är det unga hundar som drabbas. Om den inte går bort av sig självt kan veterinären ta bort det. Läs om det här:

http://www.djurcancer.se/9611/Kutant%20histiocytom

Bilder här:

https://www.google.se/search?q=histiocytom&espv=2&biw=1093&bih=527&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwib75m0j4PPAhXSKCwKHT7RBFEQ_AUIBigB&dpr=1.25#tbm=isch&q=histiocytom+hund

Cam88
0

Håller med dig #7 det ser ut som det… Jag ska ringa vetrinären på måndag och höra hur dem vill göra ! Tackar så mycket för era svar :)

Medarbetare på Chihuahua

JessieS
0

Om veterinären tror det är en tumör så hade jag opererat bort den på en gång. :/ Min hund hade vad jag trodde var två små fettknölar på revbenen vilket visade sig vara tumörer, varav en elakartad så jag kommer aldrig chansa med sånt igen. Det verkar som det är svårt att se om det är tumörer eller inte innan de opererat bort dem så det är nog därför de inte gjort så många tester. 
Men gå till en annan veterinär innan du bestämmer dig ifall det kändes fel första gången.

Janval
0

Hundar kan få nya utväxter efter mindre sårskada o D. Det är som typ en skyddande sårskorpa. Om det gör ont kan hunden slicka intensivt på skadan. Beroende på var den sitter kan de tas bort av veterinär, men det är svårt att skära och sy på områden där huden är tunn, exempelvis runt klor/tassen. Är det en godartad utväxt kan den läka ihop, men hunden kan inte vara där och slicka upp skadan om man har antibiotikabehandlat området. Min hund har haft några utväxter, alla har läkt fint.

hemul
0

Som jag förstått det är det inte så bra att göra biopsi heller, ifall det skulle vara cancer. Det är bättre att ta bort hela om det är möjligt och sedan kolla vad det var.

Janval
0

Säg till veterinären att labba på det!

[Devya]
0

Min brors hund hade en sådan utväxt. Veterinären gjorde inget åt det. Sen efter något år blev det värre och de åkte in till en annan veterinär som undrade varför de inte hade uppsökt hjälp tidigare då det det var helt klart cancer och det var nu för sent för att de skulle kunna rädda hunden. Hunden försämrades snabbt efter det här och efter ett par veckor fick de åka in med honom för att avlivas.  Vet inte exakt alla detaljer, bara att de började med tassen.

Men gå till en annan veterinär om du inte är nöjd med utlåtandet eller be samma veterinär att ta prover. Jag skulle dock nog låta veterinären ta bort det, oberoende.

hemul
0

Men den här veterinären har ju inte gjort något fel. Hon ville ju operera bort knölen. En fullständigt korrekt tillägagångssätt, så vitt jag förstår.

crins
0

Det behöver inte vara något farligt! Min väns flatte fick en "röd" knöl, den försvann av sig själv! I bland är det dock bra att ta bort knölen för att ligga på den säkra sidan! Det kallas för "tumör" även om den är godartat! Håller med dig ang, veterinärer, sök annars en annan veterinär för att få bedömning av denna!

crins
0

Kom och tänka på!kan det vara furunkulos? En djup inflammation i huden! Kan behövas antibiotika och utorkande medel. Sök hudveterinär, med speciallist kompetens!,