Dolda felförsäkring
Hej! Har sett annonser både på Blocket och hos uppfödare/kennel, där vissa av dem har tecknat "Dolda felförsäkring" medan andra inte har. Har ni köpt hund, som redan hade denna försäkring? Vilket är "bäst"? Kan man själv teckna den försäkringen?

Dolda felförsäkringen har bara uppfödaren nytta av.
Den träder (förhoppningsvis)in om djuret blir sjukt i en dold sjukdom.Har uppfödaren ingen försäkring och hunden/katten blir sjuk och det anses som ett dolt fel så är det bara för uppfödaren att plocka fram plånboken.
Stolt ägare till tre La permer

Uppfödaren är ansvarig för dolda fel hos hunden enligt konsumentköplagen. Får du en hund med dolt fel så kan du få ersättning av säljaren. En seriös säljare har dolda fel försäkring, som jag ser det.
Tack för svar! :-) Låt oss säga att jag köper en hund via Blocket och efter 2 år visar det sig att den har ett dolt fel. Kan jag då kontakta säljaren? Vad gör jag om han/hon inte vill stå för ev kostnader? Jag kan också tycka att det känns mer seriöst om den är försäkrad redan när man köper hunden..
Men den ersätter alltså bara värdet av hunden? Inte de veterinärkostnader som felet kan dra med sig?
Här kan man läsa lite mer om det hela hos SPHK
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Jag köpte valp från en uppfödare jag upplevde som väldigt seriös, men som inte dolda fel försäkrade. Han menade att han råkade ut för dolda fel så extremt sällan att han hellre tog från sitt hundbuffertkonto om något skulle hända än betalade för försäkring. Så för mig är det inte ett absolut krav att det finns, även om det så klart är tryggare för köparen. Sen har ju vissa raser mer problem än andra…
Om det har gått så lång tid som två år sen köpet är måste köparen bevisa att felet fanns vid leveransen. Det kan vara mer eller mindre svårt. Första halvåret är det köparen som måste bevisa att hunden var frisk om hen inte vill betala. Kommer man inte överens antar jag att det blir en rättslig process. Får köparen rätt och säljaren fortfarande inte vill/kan betala får man ta det via kronofogden. Det är alltså det krånglet man "försäkrar bort" med en dolda fel försäkring. Sen kan försäkringsbolag också krångla men det är en annan historia ;)
Här står det rätt bra om hur dolda fel fungerar
http://www.agria.se/hund/artiklar/avel-och-uppfodning/juridik-for-hunduppfodare-med-anne-skogh/
Tillägg: Om hunden har ett dolt fel har man tre alternativ. Lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka, behålla hunden och få hälften av summan tillbaka eller, om veterinärvård krävs, få vårdkostnaderna betalda upp till försäljningspriset.
Kan bli jäkligt dyrt med andra ord.
Detta var väldigt intressant! Som ni säkert märkt har jag noll koll, så alla svaren uppskattas! Stort tack! :-)
Jag har en liten fråga jag tänkte flika in här för ni verkar ha grymt bra koll! Nu gäller detta en katt men det är ju samma bestämmelser. Upptäckte vid ungefär 1,5 års ålder att katten har höftledsdysplasi. Det är inte säkert att hon någonsin kommer behöva operation och om hon gör det är det förmodligen flera år dit. Har vart på röntgen och fått utlåtande så det finns arkiverat gissar jag på :) Katten är nu 2,5 år och jag undrar hur detta kan bli OM hon i framtiden behöver operation? Jag ville inte utsätta henne för det nu iom att hon kanske aldrig behöver opereras. Vad skulle ni säga gäller i detta fall?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Försäkringen är väl mera en trygghet för uppfödaren än vad den är för köparen?🤔 Menar fanns felet i köpet och detta kan en vetrenär styrka på så har man rätt till få tillbaka hundens pris eller del av det, har uppfödaren inte den försäkringen så kan det bli dyrt för uppfödaren. Så har jag uppfattat dolda-fel försäkran. Men sen är det vanligt att folk har den som säljknep☝️ OBS kan ha fattat detta fel men jag har fattat denna försäkring mer hjälp/trygghet för säljaren.
Lite läsa om doldafel vad som gäller: http://www.skk.se/om-skk/det-har-ar-skk/kontakta-oss/skks-kansli-i-stockholm/juridiska-avdelningen/juridiska-fragor-och-svar/om-det-ar-fel-pa-hunden/
Jo, då är det nog. Men försäkringen gör ju att man vet att uppfödaren kan betala utan strul.
Men det skrämmande är att om felet går att åtgärda kan det ju bli väldigt dyrt och varken ägare eller uppfödare har en försäkring som täcker. Säg att valpen har medfött hjärtfel som är lätt att åtgärda. Valpen kan bli frisk, men en sån operation kostar. Taskigt läge då.
#9 - höftledsfel går sällan på dolda fel då det är en tillväxtrubbning som kan ha många orsaker - arv, miljö, foder osv.
Ska dolda felförsäkring utnyttjas, så ska det göras inom 3 år från det den såldes från uppfödaren. Det går liksom inte att komma när katten/hunden är 8 år och behöver opereras.
Numera tror jag att om man har Dolda fel- försäkringen och hundens fortsatta försäkring i samma bolag så tar den vanliga försäkringen över när DF är utbetalat. Om man köper en valp för 10 000:- och den visar sig ha ett DF som kostar 30 000:- att åtgärda så tar alltså uppfödarens DF-försäkring 10 000:- och valpens egen försäkring de återstående 20 000:- Det gäller dock inte alla bolag, jag har inte koll på vilka som har det då det inte varit aktuellt här på flera år.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
11. Det spelar ingen roll säljaren har skyldighet att betala. Jag personligen tar ändå att det är ett säljknep om det står i en annons många uppfödare har den försäkringen just för att det hjälper deras plånbok om det skulle vara något. 😎
#14, Jo, men det är inte helt ovanligt att mindre seriösa uppfödare inte har några pengar att hosta upp vid DF. Visst kan man driva det vidareutbildas det kostar ofta mer än det smakar, dessutom har många i den här kategorin redan andra skulder så se pengarna kan man se sig i månen efter. Å andra sidan så är det väl (förhoppningsvis) inte så många som med berått mod köper valp av någon som de upplever som oseriös - det brukar man upptäcka senare..,
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com