Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1414 ggr
tulinia
4

Hundrastgårdar

Vi har en gigantisk hundrastgård i närheten av där jag bor. Det är ca 3-4km om man väljer att följa staketet och gå runt hela. En perfekt rastgård för att träna sin hund på att vara lös med andra ord. 
Jag har världens socialaste hund och försöker lära honom att inte alla hundar är lekkamrater. Därför vill jag kunna gå in i rastgården, gå längst bort och kunna träna. Självklart så gör det inget om han möter en annan lös hund, det är bra träning, och jag vet att det är en rastgård. Där är hundar lösa! 
Men det som gör mig galen är att det sitter människor precis vid grinden och väntar på andra hundar. Om det bara är en person inne i rastgården kan hon/han sitta precis vid grinden och titta på sin telefon och vänta på att hunden ska få någon att leka med. "jag vill att min hund ska bli trött"…
Är det flera så står ägarna och pratar precis vid grinden och hundarna hoppar mot staketet och skäller mot andra som går förbi. Ägarna total ignorerar sina hundar och låter dom hållas.

Ibland verkar det som om en hundrastgård är en plats där det inte finns några regler för hundarna annat än de reglerna som hundarna skapar själva. Ägarna går dit för att "slippa" promenera med sina hundar och för att dom vill att hundarna ska bli "trötta" utan inblandning för dom själva. 

Är det jag som är kinkig med att jag tycker att min hund ska lyssna på mig vare sig jag är i en rastgård eller inte, jag går inte bara dit för att han ska bli trött, utan för att han ska få en chans att springa utan koppel, att träna inkallning på avstånd osv…
Men i slutändan är det jag som alltid får förklara mig, varför jag inte stannar vid grinden och låter dom leka. "dom har ju sååå roligt" får jag ofta höra. Ja, men min hund har roligt med mig också. 
Självklart är hundrastgårdarna till för alla. Men måste man ställe sig precis vid grinden och blockera ingången, när det finns hur mycket plats som helst att röra sig på? 

Vad anser ni om hundrastgårdar?

Herveaux
5

Jag kan absolut förstå din frustration när det är stopp redan innanför grinden, men samtidigt tycker jag att det är ganska smidigt när folk håller sig nära ingången, då kan jag enkelt checka av att det är okej att min hund kommer in tex. utan att jag får ta med en megafon för att göra mig hörd till andra sidan rasthagen. 🙂

Jag håller helt med dig om irritationen över att vissa hundägare använder rastgårdar för att hundarna ska få gå helt bananas utan minsta tillstymmelse till ordningsregler. Urk!
I en rasthage i Sthlm fick jag gå in och avbryta bråk mellan hundar då deras ägare inte ens såg vart deras hund var någonstans. 🥵

Jag som inte kan släppa min hund hur och var som helst tycker om rastgårdar, men det borde vara mer öppet sinne för att alla inte går dit för att hunden ska få röja ur sig utan för att ha lite egentid med sin (lösa) hund eller som du är inne på, nyttja rasthagen som en perfekt träningsplats.

// Harley

Karolina-H
1

Jag gillar inte rastgårdar generellt och skulle aldrig släppa in någon av mina hundar en sådan med andra okända hundar.

Jag gillar inte det här med att hundar ska leka ihop och rasa av sig, de behövs inte i mitt tycke utan de kan leka ihop eller med husse/matte. Att släppa ihop ett gäng hundar som inte känner varandra är recept på att det ska bli bråk.

Om alla dock tänkte som du att man kan träna hunden på att vara lös och att den inte ska gå fram till alla då hade en rastgård varit jätte bra. Tyvärr har alla rastgårdar jag varit i varit som jag beskrivit ovan att man inte engagerar sig i hundarna och tycker att alla ska leka med alla för de har ju så roligt.

Rastgården där jag  bodde innan så var jätte liten och precis vid en gång/cykelbana man kunde inte promenera förbi utan att bli totalt utskälld vare sig man hade hund med sig eller inte och ingen sa något till sina hundar. Var ofta när någon gick förbi det också  blev bråk mellan flertalet hundar då de gick upp i varv och blev stressade, inte kul att se

Codeavalone.blogg.se

Hornslandet
3

Beror ju som sagt på huruvida man känner till hundarna som brukar vara där eller inte kanske.. Varit med om en rastgård bara, eller ja det var väl inte riktigt en regelrätt rastgård, men det användes som en… Det var i allmänhet bara kul, då de hundarna lärde känna varandra och det fanns ingen "bråkstake". Hundarna hade lite sina favoriter och andra de ignorerade, men det fungerade väl. 

Däremot har jag mycket emot allt det här snacket om att "trötta ut" sin hund, blir samma sak som folk verkar se på barn numera. Man ska få dem att vara lugna och hålla tyst så man kan göra nått viktigare, typ. Varför då ens ha en? Näe..

jenmjao
0

Rastgårdarna jag har varit i har ofta varit knasiga. Människor är lite knäppa, Ibland släpper dom bara in sina hundar, Ibland bara sina barn (min tik VAR barnaggressiv) utan att ens fråga eller ge en extra blick.. En annan hundgård som inte är i min stad är ganska stor och människorna har varit supertrevliga där, Har dock också upplvet att många åkt dit för "att hundarna ska få leka av sig" och när man själv försöker träna sin hund tycker dom och säger att man ska låta hundarna leka, Jag brukar undvika att gå in när människor är där redan.. Inte för det är så lätt.
En gång kom en kille in med sin Chihuahua, satte ner den och sa "han behöver lite stryk han är så kaxig", vi var då i den stora hundparken (finns en mindre bredvid för småhundar) och det var bara stora hundar där, Min tik märkte inte hunden i början men när hon väl gjorde det var det för hunden gjorde utfall emot henne och det var påväg att bli fight mellan min 27kgs tik och hans högst 3-5kgs chihuahua… Så man får passa sig i rastgårdar, Och man får försöka säga till "nej tyvärr är här för att träna". Är rastgården dock så stor så borde du kunna gå in och säga bara "oj vi är här för träning" och gå iväg med din hund tills den andre hunden lämnar eran sida (det sker inte alltid men då kan man be människan ta sin hund).

Odietamo
1

Inuti eller vid sidan om rastgårdarna här finns det ofta en valpinhägnad/rastgård i lite mindre format här där jag bor och där brukar jag gå in med min 8 månaders. Så jag brukar inte ha det problemet eftersom det oftast är tomt där.

Gollums Fru
3

Förstår frustrationen. Jag går sällan in i rastgårdar när någon annan är där med sin hund och vi använder rastgården generellt sett mest till att min hund ska få göra kravlösa saker. Ibland tränar vi även kommando och inkallning där. Dock, om någon kom in där som ville träna med sin hund när vi var där och lekte, så skulle jag dock antingen gå (för min hund skulle bara förstöra träningen) eller själv ta tillfället i akt att träna med min hund nära nån annans hund fast kopplad. Jag använder npg ofta rastgården till att "trötta ut" min hund, tex. göra godissök, leka kurragömma eller bara låta honom gå omkring och nosa på marken. Tycker hundrastgårdar är en jätteviktig bit i våran vardag (eftersom min hund har svårt att vara lös på andra ställen), dock tenderar de att väcka obehag (främst för mig) eftersom många som släpper in sin hund i rastgården tar för givet att min hund är bra med alla andra hundar. Har tom. hört nån säga "Varför går du hit då om din hund är rädd för vissa andra hundar?". Värst var en gång när två äldre hundrädda damer helt sonika satt sig i hundrastgården för att rensa sina bär som de plockat i skogen. Jag gick in och förklarade att jag tänkte släppa hunden strax och att han var ivrig på främmande och kanske kunde vara lite hoppig. Om de inte kunde acceptera det så fick de sitta någonannanstans med sina bär, för det här var enda möjligheten för min hund att vara lös inom iaf någon mils radie. Dom sade att jag fick släppa hunden och efter nåt varv runt i gräset så lade han ena tassen på en av tanternas knä. Tanten blev väldigt indignerad och började skrika på oss och min hund (och jag) fattade nada. Tror det är det störigaste som hänt mig i en rastgård. Det och att många har den som festplats, så på måndagarna får man helt enkelt plocka fimp och ölburk innan man kan koppla loss sin hund.

Jasa nej saja!

Zyloon
2

En hundrastgård är vill till för att just rasta hunden, inte för träning? Det är så jag uppfattat det iallafall. Ska man träna hund är det bättre att vara på en apellplan som i princip alla brukshundsklubbar har. 

Att dom är precis vid grinden ser jag som något positivt, då kan man fråga om det går bra att man kommer in, så man slipper skrika och skapa en ännu större stressnivå. Kan du inte förklara för dom som står vid grinden att du vill komma förbi för att du vill träna en bit längre bort?

Jag håller med dig att det är tråkigt att man går till rastgården och sen bara sitter vid grinden och inte gör något med sin hund. Men man får helt enkelt försöka samsas om rastgårdarna.

I skövde har vi fyra stycken (ganska små). Två stycken av dom är tomma nästintill hela tiden.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

jenmjao
0

#7 Bruksklubben jag varit på har då inte haft stängsel runt så man kunnat träna hunden på att vara lös t.ex.. Jag tycker man ska få göra precis vad man vill i en rastgård och kommer man dit och vill träna sin hund ska man få göra det, Är man där för att ens hund ska få leka av sig ska man också respektera om någon annan inte vill göra det med sin hund, eller om personens hund inte klarar av det.

Zyloon
0

#8 Vi har samma på våran brukshundsklubb, men trodde de flesta andra ställen hade inhägnat iom att våran ligger ute i skogen typ. Menar mer på att det hade varit lättare isåfall om TS hade någon inhägnad apellplan på någon klubb i närheten.

Sen förstår sig inte vissa på vanligt hyfs (kanske fel ord?) och flyttar på sig, lämnar hundrastgården om man inte gör något osv. 

Vill bara höja ett varningens finger också! Vissa påstår att deras hundar inte är aggressiva och aldrig skulle göra något, men det har hänt att folk släppt in sina hundar då och att det uppenbarligen inte stämde ..

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Snuffles
1

Vi har en rätt så stor rastgård med agilityhinder och sen en bit bort är det som en miniskog, och massa utrymme för hundarna att springa på. Men stör mig på när folk bara sitter där inne med sin hund (som ligger under bänken typ) och inte fattar att andra vill in. Och sen när de bara kopplar lös sin hund utan att fråga om det är okej.

Zadeira
1

Vi har en jättebra rastgård dit jag går ibland med daghunden. När där inte är andra brukar jag träna, men är där andra brukar jag låta hunden leka fritt med sina kompisar. Däremot är det aldrig problem om någon säger att "nu ska vi träna, så vi går bort en bit". Om vissa ägare är där går man inte in för man harlärt sig att de inte kan respektera att man kanske vill vara i hundgården utan att hundarna leker hejvilt.

Jag föredrar när ägarna står vid ingången så man faktiskt kan kolla läget innan man går in. Då kan man också passa på att säga att man tänkte gå bort till andra änden av hundgården och träna lite, eller vad mna nu har för avsikt med sitt besök i hundgården. Hos mig är det aldrig någon som inte respekterar det utan då ser man till att dela på platsen.

Däremot kräver det ju en ömsesidig respekt. Om man nu inte har trevliga hundägare i sin närmsta hundgård kanske man inte ska använda den när där är andra hundar. Vi har lärt oss att när vissa hundägare är där går vi inte in för det är inte värt det.

#10 Jag förstår inte, vad är problemet med att folk sitter i hundgården med en hund som ligger under bänken. Varför skulle man inte kunna komma in då?

densomundrar
0

Jag har många gånger åkt till hundrastgården men målet att leka eller träna med min hund men det luktar så mycket gott där inne att han blir totalt ointresserad och det spelar ingen roll hur mycket han luktar för han hittar hela tiden något nytt, därav gör jag inte så mycket med honom i just rastgården. Däremot brukar jag vara med och leka när det är andra hundar där inne, då är han mer mottaglig och lättare att leka med. :-)

densomundrar
0

För ja, jag förstår att du reagerar, att gå till hundgården för att släppa in hunden och sedan vara totalt ointresserad är som föräldrar som går till parken med barnen och sedan inte ens kan slita ögonen från mobilen för att kolla vad barnet håller på med…. :-(

Therese
2

Jag åker gärna till en rastgård för att träna, eller så tar jag med en av mina vänner som har hund som känner min hund så får de leka av sig, de kör ordentliga terrier-race, vilket de ju inte kan göra kopplade, tränar även när hans kompisar är med :) Men inte för att jag inte orkar motionera min hund själv, vi promenerade 2km dit :)

Däremot vill jag inte att han träffar så mycket andra hundar, främst för att han har tillräckligt med hundar runt omkring sig, men även för att han har svårt för vissa hanar och jag undviker helst att något händer.. Han har inget behov av att umgås med främmande hundar.

[Baltazar13]
0

JAg gick en hel del till en rasthage när min hund var yngre. det var också en stor inhägnad så man kunde promenera runt inne. Det blev lugnare lek då när man samtidigt promenerade.  Någon brukade alltid hålla sig vid ingången för att ha lite koll på de som kom in och tala om vilka som var i hagen.

Jag vet inte vad jag tycker om idén att träna inne i en rastgård samtidigt som det är andra hundar där. När jag tränar vill jag att min hund ska känna sig helt trygg i att ha fullt fokus på mig och inte oroa sig för att en leksugen hund ska springa fram.

Snuffles
1

#11 För de behöver ju inte gården om de bara ska sitta där och inte göra någonting, och sen när det är stora hundar också vill jag inte gå in för det händer olyckor så lätt när man har en liten hund.

tulinia
2

Det låter som om många av oss har samma syn på hundrastgårdar. Jag tycker inte heller om att släppa in min hund till en massa främmande hundar och självklart vill man kolla läget innan man går in. Här i kommunen så är det "oskrivna" regler om olika hundrastgårdar. Det finns en stor som har 4st ingångar och sen den här gigantiska där går man in utan att fråga, just för att det inte går att ha koll på om det är någon annan där inne eller inte.  Så där får man alltid vara beredd på att det kan komma någon annan. I de övriga så brukar folk stå på kö utanför för att komma in. Den allmänna regeln är mer "finns det mer än en ingång är det fritt fram, finns det bara en så fråga eller vänta på din tur"
Jag vet att folk använder hundrastgårdar på olika sätt och att jag vill gå in där för att träna min hund beror mycket på att jag kan inte ha honom lös överallt ÄN. Mest pga att han springer fram till andra hundar. Vart ska man annars träna om inte där det finns andra hundar under ordnade former? 

#13 det är precis så jag menar! Hundarna skäller och hoppar mot staketet och ägarna står och tittar på sina telefonen "hit fido…." noll respons från hunden och då skiter ägaren i det också. 
Varför ska det vara som "nu är jag i en rastgård så nu existerar det inga regler" 

#7 för mig är att rasta hunden just förknippad med träning. Varje promenad är ett moment där jag och min hund gör någonting tillsammans. Vi har kontakt, vi drar inte i kopplet, Vi gör balansövningar, vi leker, vi gör godissök osv. 
Men träningen blir lek. Självklart får han nosa också men inte konstant jämt och hela tiden. Jag vill att han ska lyssna på mig även om det är andra hundar i närheten, leker han med någon hund ska han ändå höra när jag ropar på honom, och jag vill inte att han ska springa fram och hälsa på allt och alla. 

#6 Självklart får man "trötta ut" sin hund i en hundrastgård. Att leka kurragömma är svinroligt det gör jag med min också. Det jag menade var mer att man går och väntar på att det ska komma en annan hund så man slipper att aktivera sig själv. 
Jag mötte en tjej på vägen till en rastgård och hon utbrast "oh vad jag är glad att jag hittade er, vill ni leka? Jag har vart i fyra rastgårdar men det finns inga hundar ute nu. Hon måste bli trött jag orkar inte träna henne idag….."
Och självklart ska din hund också få springa löst även om han är rädd för vissa hundar, allt handlar om respekt. 

Man kanske ska ta med sig en skylt och hänga på grindarna? 
"min hund vill inte ha sällskap"
"min tik löper" osv..