Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2049 ggr
parsley
0

Börja med spår

Jag funderar på att börja lägga enkla spår som aktivering.  

• Hur går jag lämpligen till väga?

•  Hur länge behöver spåret ligga innan hunden får söka? 

• Hur långt ska det vara? 

• Var är lämpligt att hålla till? Kan jag vara på en gräsplätt vid ett villaområde i stan?  Det verkar aldrig som någon håller till på den gräsytan.  Måste man ut i skogen? 

• Kan man ha den vanliga promenadselen med lina, eller behöver man en extra sele för spårning?

Sökrutor och godisletning har vi pysslat en del med, så det ingår så att säga i de aktiviteter som vi normalt sett håller på med.  

Valpen är en liten ras och ledarna på valpkursen tycker han är för liten för att spåra i skogsterräng. Enligt dem ska han alltså inte ut blåbärsriset och leta efter sin favoritleksak, utan hålla på med andra nosövningar.

AnneN
2
  • Hur går jag lämpligen till väga? Det beror på vad du ska lägga för typ av spår och vad syftet är, ska du tävla så är det kanske lita andra krav än om du bara vill ha det som aktivering. Är även olika på om du ska ha viltspår, godisspår eller person/bruksspår. 

•  Hur länge behöver spåret ligga innan hunden får söka? För nybörjarspår så brukar jag låta det ligga minst 20 minuter och max 1 timme.

• Hur långt ska det vara? Första spåret brukar jag lägga ca 20-30 meter och bara rakt, inga vinklar, det kommer senare när hunden förstått att den ska spåra med nosen i backen och inte söka med synen.

• Var är lämpligt att hålla till? Kan jag vara på en gräsplätt vid ett villaområde i stan?  Det verkar aldrig som någon håller till på den gräsytan.  Måste man ut i skogen? Lämpligt är att börja någonstans där det är så lite störningar både med dofter på marken och saker runt om för din hund.Är hunden van att träna på gräsmatta i stadsmiljö och inte blir störd av omgivningen så kan det absolut fungera att börja där, är hunden inte van vid miljön så kan det bli för mycket störning. En hund som inte är van att vara i skogen med alla dofter och ljud som finns där så kan det vara större störning än stadsmiljön.

• Kan man ha den vanliga promenadselen med lina, eller behöver man en extra sele för spårning? Ja det går alldeles utmärkt att ha samma sele till promenad och spårning, förutsatt att du inte har en antidragsele. Signalen för att det är spårarbete på G för mina hundar är just att jag byter kopplet mot spårlinan, men har samma sele hela tiden + att jag ger kommandot "Spåra".

Tycker att du ska ta och visa dina kursledare denna artikel och säga till dem att sluta svamla om att små hundar inte kan springa i snårskogen!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hemul
0

Vad är det för ras då? Den lär ju inte vara mindre än en vavva.😃

Kallaterrier
0

Hm, vi har haft med dvärgtaxar på våra spårkurser, det gick finfint, så storleken är verkligen inget hinder i det här fallet :) Att det såg roligt ut när dvärgtaxarna spårade i snö är en annan femma, man såg bara en lina röra sig :)

Om man har tänkt spåra på egen tass är den här boken kanon: http://www.bokborsen.se/Barvefjord-Ulla/Alla-Hundar-Vill-Sp%C3%A5ra/4422060

"Alla hundar vill spåra" av Ulla Barvefjord, rekommenderas varmt!

Här är en artikel från en annan hundsida. Artikeln fokuserar på bruksspår, men det kan ju alla pyssla med även om man inte tävlar. Spår är kul! https://vovve.net/Bruks/spar.asp

parsley
0

Det är en kleinspitz, så den är liten, men inte jätteliten. Den är van vid att gå i villakvarter, parker och skog. I skogen verkar den mest trivas på stigen. Att fajtas med blåbärsriset brukar den inte vara så pigg på. 

Ska försöka få tag på Barvefjords bok, tack för tipset.

Zyloon
2

#4 Har också en väldigt liten hund som är lite pimpinett av sig. Hon vill knappt gå i gräset. Men när vi spårar så kan hon gå i högt gräs, hoppa över små buskar osv. Så tror inte det kommer vara några problem.

Annars kanske ett korvspår kan vara något, inte testat själv men. Man knyter ett snöre runt en korv och drar korven bakom sig, dom flesta hundarna brukar vilja följa det spåret.

Jag har boken "Alla hundar kan spåra" av Ulla Barvefjord. Tycker den är kanon, står i princip allt man behöver veta om spår i nybörjarformat. 

Små hundar kan spåra i skogen, tro mig. Själv har man sprungit i skogen som en tok efter en liten hund. Har även kört viltspår med en Chihuahua, allt går om man bara vill!

Kan skriva lite om det jag lärt mig.

Helst ska man börja i en skog med lite buskar och träd, eftersom doftmolekylerna lättare fastnar i dom istället för att flyga runt. Att spåra där många har gått kan vara svårare för hunden, så det ska man helst undvika med en nybörjarhund. Det perfekta vädret för att spåra är när det är småfuktigt i luften, men inget regn. När du lägger ditt spår ska du ha vinden i ryggen.

Spårstarten markerar man antingen med flagga i marken eller en snitsel i ett närliggande träd. Vid spårstarten ska du trampa upp marken, ungefär som du gör när du torkar av skorna på dörrmattan. För en nybörjarhund brukar man släpa fötterna i marken. Spåret ska vara ca 30-60m långt. Du snitslar med jämna mellanrum. I slutet av spåret kan det ligga antingen en person som lagt spåret, eller som jag brukar göra, lägga en sluten burk med godis (som man tar upp locket på när hunden hittat den).

Liggtiden för nybörjarhund brukar ligga nånstans mellan 20-30min. Det kan man justera senare. Te.x om man har en hund som hellre har nosen uppe i vädret än i backen så kan man låta spåret ligga längre, då doften då riktigt har hunnit lägga sig på marken. Under tiden lägger man ut spårsele och spårlina vid spårets start. Såklart går det bra med den vanliga promenadselen, en spårsele är bra om man vill va riktigt tydlig för hunden att det är jobb på gång. Om spårlinan inte redan har en eller två knutar vid slutet av linan så kan det vara bra att göra det själv. Då vet man lättare när linan håller på att ta slut, så man slipper tappa hunden.

När det är dags att börja spåra så selar man på hunden och tar på spårlinan. Man ställer sig vid spårstarten och visar hunden med handen mot spåret och säger typ "Spår" eller "Sök" lite eggande. Du kan berömma lite tyst till hunden när den har nosen i backen, men helst ska man försöka vara så tyst som möjligt. Fastnar hunden och tittar mot dig, så tittar du bara rakt fram i den riktning spåret fortsätter. Försök att ha lite avstånd från hunden så du inte står 1m bakom, använd linan.

När hunden hittat spårets slut så berömmer du jättemycket, öppnar burken och låter hunden äta godiset. Kanske ta fram någon leksak eller liknande om hunden gillar att kampa. Är det en person i slutet av spåret ska den vara jätteglad, bjuda på godis och/eller kamplek. Ha inte bråttom med att sela av hunden, låt den vara stojig och springa runt ett tag. Sedan selar du av och går ut från spåret utan att gå tillbaka mitt i det. Går man tillbaka till spåret efter du avslutat så kan hunden börja spåra bakåt nästa gång.

Sen är det bara det roliga kvar (eller inte), sätta hunden i bilen och plocka upp alla snitslar igen.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

hemul
2

#3 Kallaterrier, vill bara tacka för tipset om boken. Jag blev också intresserad och beställde den och fick den idag. Har precis börjat läsa men har bläddrat igenom den.

Spår är nåt jag skulle vilja hålla på med med min kommande hund men har ingen aning om hur det går till. Boken verker verkligen bra och svarar på mina frågor. Gilar stilen den är skriven i också. Tack!

Jag köpte inte exet på Bokbörsen, så det finns fortfarande kvar.

Kallaterrier
0

#6 Vad roligt att du tyckte om den! Tack för att du berättade!

hemul
0

Läste ut den dan därpå. Helnöjd! Det är bara en sak jag har frågetecken kring - och det är lite! - och det visade sig lättgooglat. Önskar bara att den varit längre, tagit upp mer. Men har man grunderna i "personspår" klart för sig så är det säkert mycket lättare att ta till sig metodiken med andra varianter om man vill det sen.

Det är faktiskt en av de absolut bästa hundböcker jag läst även om ämnet är snävt. Tycker ofta de är ganska luddiga och svajiga och kommer inte med så mycket konkreta råd så man fattar hur man ska göra. Den här gjorde verkligen det.

Har du tips om fler böcker i den stilen för du gärna komma med dem. Jag är intresserad av lite allt möjligt som man kan ta sig för med hunden. 🙂