Det är nu det händer!!
Nu, nu är det äntligen min tur att skaffa hund! Som jag längtat och längtar fortfarande ;) För idag kom det fram att jag ska få en hund, min syster och hennes kompis får dela på en häst. Men efter tretton år av läsande och erfarenheter av hund, även om jag är en rasnörd, så blev jag lite kluven om vilken ras det ska bli! Jag har runt fyra timmar för enbart aktivering (mental och fysisk aktivitet) Sedan plus 2 timmar promenader och sedan plus små kissrundor. Jag är mest intresserad av lydnad och agility, med sikte på tävling. Men skulle absolut vilja testa på andra sporter, och se vad jag och hunden tycker är kul! Sedan tycker jag även spår är ganska kul. Har säkert glömt skriva något men fråga på om ni undrar något!! Kraven på hunden, Ingen trubbnosig Inte krullig päls Rasen ska inte ha jaktinstinkt (vet att det kan skilja sig mellan individer) Den ska inte älska alla främmande, men inte vara en vakthund!! Inte så långt under en normal knähöjd på en vuxen, lite över är okej. Rasen ska inte ha så många rasbundna sjukdomar! Den ska inte vara känt aggressiv mot andra hundar Den ska klara att träna och gå långt! Har säkert glömt skriva något, är trött och överlycklig ;)) Inom familjen har vi stor erfarenhet av hundar, och känner många väldigt kunniga och erfarna!
Det ska inte vara en retriever!!
Eurasier eller Sheltie?
// Harley

Vad tänker du själv att du vill ha för ras? Det brukar vara en bra utgångspunkt. Är du yngre och ska skaffa din första hund rekommenderar jag verkligen att välja något du kan växa med. Alltså en hund som inte kräver för mycket utav dig men som ändå uppskattar olika typer av aktiviteter och som hänger med på det du erbjuder. Berätta gärna mer om vilka raser som intresserar dig. Tänkte direkt på sheltie :)
Tänkte också på sheltie:)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
FYRA timmar per dag för aktivering? Plus två timmar för andra promenader? Alltså, jag tror ingen hundras i världen
kräver
fysisk+mental "aktivering" fyra timmar om dagen utöver vanliga promenixer, så du kan nog lugna ner dig lite där iaf :) Logiskt sett så lär du inte kunna hålla i nån sån takt, det blir nog mer viktigt att fundera så att du inte lär upp en arbetsnarkoman som blir för jobbig att dras med de perioder du inte orkar/kan/känner för att superkämpa med hunden i timtal varje dag.
Med det sagt är det förstås fantastiskt att du vill lägga ner tid och vara aktiv med hunden!
Vilka raser är du själv intresserad av?
sheltie
shapendoes (stav?? 😂)
corgi?? (tvek med storlek dock, men det är sjukt roliga och aktiva hundar!)
dansk-svensk gårdshund? (sprudlar av energi och glädje, älskar dem!)
Jack russel? Energiknippen! Jakt dock.. och lite små?
staffe?
Finsk lapphund?
Finsk spets?
isländsk fårhund (trevliga små filuter, snabba som attan, liksom agility yaaas)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Några raser som jag själv är intresserad av och som gillar att jobba, kanske kan va ngt stt kika på :) Mittelspitz Kelpie Berger des pyrenees Pumi (dock lockig)
Haha, fyra timmar innebär att den följer med till gården där jag är ledare, där finns det många människor och djur, innebär mycket mental stimulans ;) Och fysisk såklart ;) Men jag kommer såklart att träna andra saker med, inte bara vara på gården. Klarar eurasier agility bra, aldrig sett någon på varken lydnad eller agility plan? Dansk svenska gårdshundar är för roliga, ska kolla mer på dem! Jag älskar staffar, men pappa är rädd för dem (blev biten av sju stycken i benet..) Pappa älskar corgis så det är absolut en hund vi ska kolla mer på! Sheltie känns lite för "lätt", alla i familjen har stor hundvana även om det är jag som har mest intresse för hundar. Men vi kommer kolla mer på rasen. Mamma tycker pumis är super gulliga i utseendet, men vi har faktiskt inte läst på så mycket om dem! Vi är delägare på en labrador (inget kontrakt skrivet, men det var mer en överenskommelse), men jag känner att labrador och övriga retriever inte är vad jag söker. Själv tycker jag mycket om Kelpies och vallhundar av alla dess slag! Dock känner jag att Bc är för mycket hund, och det tror jag ni håller med mig om? Mamma är inte heller jätte mycket för väldigt långhåriga hundar, och jag är väl inte så där sugen för tusen år av pälsvård, nån gång i veckan är okej! Sedan gillar jag berger des pryreenes à face race mycket, men dem känns ganska hypade,och svårt att få tag på valp då dem ju är ganska ovanliga!? Hundraserna ska helst inte älska sin röst för mycket, bor i lägenhet.. Förlåt för rörigt inlägg, vaknade precis!
Varken Kelpie eller Bergers är nog speciellt bra som förstagångshundar. Blir det fel i uppfostran, så som det kan bli när man inte riktigt har vanan, så blir det lätt fel med råge. De är skarpa och inte speciellt förlåtande hundar.
Isländska fårhundar är extremt skälliga, samma med Pumi. Även Finska Lapphundar gillar ljudet av sin egen röst väldigt mycket.
Jag skulle säga Sheltie! Extremt roliga hundar som kan komma långt inom många olika sporter. De kommer i ett otroligt storleksspann, vissa är små som Jack Russels och andra är lika stora som Labradorer. Vissa har mer päls, andra mindre, men det är inte så att långhårigt = mycket pälsvård. Borsta någon gång i veckan och pälsen sköter sig själv resten av tiden. (Om man nu inte köper värsta utställningssheltien, men det lär du inte göra eftersom du vill att hunden faktiskt ska kunna jobba :P )
Springer spaniel, Engelsk eller Welsh? Collie, korthår? Kortklippt Shappe?
Men är det första hunden? Tolkade det som om det fanns ganska stor hundvana inom familjen :)
Sheltie
Bearded Collie! De kan vara ganska "älskaralltochalla" men om du kan tänka dig att nedprioritera det? Du kan även hålla din beardis kortklippt om du inte orkar med pälsvården.
Med vänliga hälsningar, Apportbocken
Hoppas du får en härlig dag! 😃
ah missade ljudligheten hahah… då kanske inte spetsar och fårhunden är någon bra ide 😂
Vad är DU intresserad av för ras? Att rekommendera en ras (vilket många redan gjort) som du sedan inte riktigt tycker om kommer man inte så långt med. Vi skulle kunna rekommendera sheltie om och om och om igen, Men gillar inte du sheltie kommer det inte spela någon roll.
Vad för raser har du funderat på och drömt om? Vad kan du tänka dig ha för ras och vad är det för utseende/beteende/storlek m.m. du fastnat för?
Ska det bli din hund? Hur mycket erfarenhet har du av hund?
Schapendoes, kräver inte alls mycket pälsvård, deras päls ska vara rätt så sträv och behöver bara kammas igenom en gång i månaden. Fast de drar in en del skräp utifrån. Går utmärkt att ha dem kortklippta :)
Kelpie
Lanchashire heeler
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Det är första hunden vi som familj har, men mamma är uppvuxen med weimaraner och Västgöta spets, pappa är uppvuxen med jämthund och border collie. Jag har alltid älskat och hållt på med hundar, labben vi är delägare på är omplacering sedan fem gånger tillbaka, och hon tål inte att man gör något fel, på henne sätter det ordentliga och djupa ärr!! Vet att långhåriga hundar inte automatiskt innebär mycket pälsvård, men mamma vill inte ha långhår ändå, max en tunnare sheltie päls! Bearded Collie känns lite flamsiga, min granne har en nu och har haft flera, men ska kolla på rasen!
Har du planer på att tävla högre upp i klasserna? Annars funkar ju te.x en eurasier om du inte satsar högt i agilityn osv.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Jag vill ju tävla så högt jag kan, sedan får vi se vad jag och hunden har kapacitet till!
Beardisar kan ha en del humor ja, men det beror ju på vilken typ av hund just du gillar att träna. Min beardis är iallafall OERHÖRT lättlärd, han kan förstå saker redan efter 2-3 repetitioner (men ofta liiite fler). Han fattade t.ex vinken i fritt följ genast. Bara för att göra lite reklam för rasen så att säga.
#20 ja, vill ju att hunden ska kunna hålla fokus ett tag under träning, och inte vilja leka hela tiden ;) Även om jag såklart kommer leka med hunden också!! BTW jätte kul att ha fått så mycket respons!
Är inte corgi långa i kroppen vilket blir svårt i agilityn?
#22 har pratat med flera som tränat agility med sina och tydligen ska det inte vara ett problem? De är ju i den lilla hoppklassen (eller hur??) så det är inte så höga hinder?
Corgi är väl inte dem snabbaste, men hoppa kan dem!!
#21 Beardisar kan absolut fokusera, men det kanske inte är rätt ras för den som vill träna riktigt allvarligt och att träningen ska flyta på seriöst ända upp i elitklass. Till det finns det kanske bättre raser. Men jobba kan de absolut, det är flera beardisar som fått titeln lydnadschampion. Bara att träningspassen blir ännu mer fyllda med härliga skratt om du tränar med en beardis. Nu ska jag inte tjata så mycket, vill du inte ha en så behöver du inte ha en haha. Men det kanske kan vara något att ha med på listan, fast inte högst upp?
Jag ska själv köpa kooikerhondje, och har ungefär samma krav som du. Dock skäller de och vaktar en del.
#25 jag menade absolut inte att smutskasta din ras, tycker dem är super charmiga och kommer ta med den i mitt tänkande! Skönt att dem går att klippa också, annars blir det ju lite pälsvård även om dem ser ut att behöva mer pälsvård än vad som egentligen behövs! #26 vaktande har jag inget problem med ;)

Jag ser inte riktigt problemet med att en hund är för "lätt"? Bara för att man har hundvana sedan tidigare behöver man ju inte ta en "svår" hund. Sheltien som du klassar som "för lätt" går ofta väldigt bra på agilityplanen. De har många av vallhundens bra egenskaper, följsamma, tycker om träning, ingen överdriven vakt och inte översociala. Med träning är de oftast ganska okomplicerade med andra hundar. Det du får se upp med är stress och rädslor, var noga med uppfödare och linjer. Tänker att du ska skaffa dig en ras där du har möjlighet att utvecklas och ha roligt. Fastnar du sedan för en viss hundsport och känner att din "lättare" hund inte räcker till så kan du ju titta på andra raser inför hund nummer 2.
#28, nej, det var dumt formulerat av mig, sorry! Men dem känns så veka? Eller är det bara jag? Det kan ju vara att dem som jag har träffat har haft rädslor!

#29 Ja det är ju en helt annan sak och där kan jag förstå dig! Även om långt ifrån alla shelties dras med rädslor så är det väl överlag en mjuk ras och det tilltalar inte alla! :) Ska sluta tjata om sheltien nu ;)
Håller med #28 där!
Mycket bra skrivet! Fler borde läsa ditt inlägg!
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
#30 läste på mer om Sheltie nu och dem passar mycket bra! Men nu ska man bara hitta en kennel med mentalt stabila hundar ;)
#29 Min är inte ett dugg vek, tror det har mycket att göra med hur man är som ägare & vad man väljer att förstärka/inte förstärka. Jag uppmuntrar alltid han till att ta egna initiativ & miljötränade honom mycket, vilket gav mig en framåt hund. Han är envis som tusan också & aktiv som in i 😃 Min vän gjorde motsatsen med sin sheltie, väldigt strikt med att hon inte får göra mycket utan hennes tillstånd, så hennes är mer tillbakadragen och "finns bara där" mest när jag träffar henne… Så tror man har en väldigt stor roll själv i hundens liv angående det!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#33 Lägg upp bild !!😃
.
#34 Visst, han är en fluffig liten prins 😍

#35 vilken kennel kommer han ifrån??
#35 Så otroligt vacker bild!
Min kompis har en söt Sheltietik *blink blink* 😂😉
.
#36 Den är tyvärr avvecklad nu, han är 6 år… Men du kan hitta fler inne på sheltie iFokus! eller kanske tom starta en tråd och fråga om tips på uppfödare där inne som avlar på den mentaliteten du söker efter =)
#37 Tack! Han är redan förlovad med granntiken 😉
Har själv ingen erfarenhet, men har hört att den amerikanska sheltien ska vara lite tuffare. Kanske är en idé att titta på kennlar som avlar på amerikanska linjer :)
#39 Det stämmer.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#40 eller någon annan, vet ni någon speciell kennel med mentalt stabila hundar som är avlade från amerikanska linjer??
https://www.humlebyns.se/kennel/ Kanske?
Shelties avlade för arbete (oftast agility) är i regel mest stabila.
De jag träffat från utställningslinjer ( i vissa fall med lite agilitylinjer i t.om) har alla varit veka och osäkra.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#41 Det finns några sheltiekennlar som är mer noggranna med sin avel. Exempelvis så röntgar de HD/ED samt gör BPH med hundarna 🙂 Och som #43 säger så är de mest stabila de som är avlade för arbete!
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
Humlebyns verkar ju bra, ska kontakta henne!! Om ni vet fler kennlar så skriv dem här, även om jag letar själv också ;)
om du bor i skåne så tävlar dessa & avlar på arbetande shelties (håller i tävlings-inriktade kurser också), har ingen aning om annat än på hemsidan dock gällande mentaliteten, så det får man mejla om 🙂
Humlebys har jag hört gott om, de verkar riktigt bra!
Skåne är en bit härifrån, bor i Stockholm, men jag kan åka en bit för en bra hund!! Humlebyns planerade valpar 2017, måste nog flörta lite med dem :D