Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 655 ggr
Soffatoffel
0

När ska man kastrera?

Vi har bestämt oss för att vi ska kastrera vår valp när tiden är inne eftersom att vi vill kunna låta han leka med släktens tikar utan att vi ska få oönskade valpar.

När tycker ni att det är ''rätt'' ålder att kastrera hunden? Är det så tidigt som 6/7 månader eller när hunden har nått 1 eller 2 år?

russin
11

Ska man absolut kastrera, så efter hunden blivit helt vuxen - alltså efter 2-3 år.

Könshormoner behöver för både skelettets, och musklernas uppbyggnad och för den mentala utvecklingen.

Men varför skulle det bli oönskade valpar ? Det är väl bara att hålla undan hanen under löptider.

hemul
1

+1

jenmjao
2

6månader är tidigaste.
Jag bokade själv en tid att kastrera min hane (han bor med en tik) när han fyllde 6månader, Men jag avbokade tiden dagen innan.
Jag behöver kastrera för att "inga valpar" ska göras om jag inte kan få hjälp med tiken under löp, Men jag har ju inte ens gett hanen en chans att visa hur han är med min tik vid löp.. Så jag får helt enkelt vänta och se, Försöka hantera situationen då (hundvakt, eller olika rum beroende på hur det går), Och senare lösa problemet om det absolut inte går att hantera.

Changrila
4

Tikar kan bara paras och få valpar när de löper. Löper gör de vanligtvis i ca 3 veckor, 2 gånger per år. Det är så sällan att det för de allra flesta inte är några problem att hålla hundarna kopplade om de måste träffas under tiden tiken löper. Kastrerar du en hund så finns ju risken för många negativa biverkningar också, så försök först få det att fungera utan att kastrera :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Estelle13
3

Leka med tikarna kan han väl göra när de inte löper? Jag äger både tik och okastrerad hanhund men löser det på annat sätt när tiken löper. Det finns de som ångrar kastreringen av sin hanhund pga biverkningarna som kan uppkomma. En kastrering bör vara noga genom tänkt.