Hund rycker i benet
Hej,
min 12 veckors valp har på senaste tiden börjat 'rycka'i bakbenet samtidigt som han morrar. Han morrar inte åt mig eller någon annan sak, utan han verkar morra åt benet?
Han gör det bara när han ligger ner några gånger om dagen och det ser ungefär ut som att han sparkar med benet. Har känt igenom och han ömmar inte, men är det normalt eller ska jag vara orolig?
Jag är absolut inget proffs, men jag tycker att det låter konstigt. Känns som att han morrar åt att benet känns konstigt/obehagligt?
Kan ju dock vara så att det bara är en ny grej han har kommit på, typ som att vissa valpar/hundar jagar svansen. Jag hade kollat upp om ingen annan här kommer med några lugnande ord 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag tycker det låter som att valpen leker med sitt ben. Inget konstigt med det :)
Kände igenom igen idag och idag skrek han till när jag kom till en speciell punkt. Det var samma punkt på båda sidorna som han skrek till på. Provade 'trycka in' (försiktigt såklart) benet under magen, som när vi människor kurar ihop oss och trycker upp knäna i magen och då skrek han till trots att jag gjorde det vääääldigt försiktigt. Han fortsätter sparka med benet till och från. Ska till vet på Torsdag, hoppas det inte är något farligt! Har ngn mer varit med om detta?
Är det en liten ras kan det vara patella, stor ras växtvärk eller något värre.
Jag har inte varit med om exakt samma, Men min valp (7månader) börjar lätt halta och skrika när han haltar, Han haltade i början utan anledning, Men skrek aldrig. Efter ett tag slutade haltandet, men då började han halta om han slog i benen, Vilket för mig är normalt. Men gör det så ont att hunden skriker vid beröring är det bra att göra som du gör och söka veterinärvård, Och bara hålla tummarna på att det är något mindre allvarligt.
Jag har använt MSM och grönläppadmussla till min valp, Samt ett valpfoder, Jag läste att om man inte använder valpfoder kan hunden också börja halta, Vilket jag inte gjorde i början (det stod att det var både valp och unghundsfoder, vilket förmodligen inte stämde).