Vad anser ni?
Idag är de allt möjligt som göms i gräset som skadar hundar och övriga djur. De är förgiftning mm.
Min älskling tar inte godis när vi är ute eller i hundrastgården. Han vill inte leka med leksaker utomhus men ÄLSKAR de inomhus samma med godis.
För mig är detta helt okej. Då jag INTE vill ha en hund som äter saker utomhus. Han är en liten hund på max 5 kg och risken för förgiftning är högre nu än för några år sen.
Som i hundrastgården blir han dunder glad när tex jag kallar in han. Att jag är skit glad och klappar han som beröm.
Jag har testat med olika hundgodis. Tex torkade lever, torkad lunga, vanligt billigt godis. Men Nopp. Han tag inte de. Men inomhus tar han allt i godis väg så länge de inte luktar och smakar som hans mat ;) Haha.
Tänkte se med er andra hur ser ni på de?
Anser ni att de är "viktigt" att er hund tar godis ute?
Underlättar godiset för er mer än när ni tränar något?
Är de där av viktig att hunden tar godis även som avledning?
Förstår inte riktigt, menar du att du undrar om andra tycker det är viktigt att hunden kan äta hundgodis de får från ägaren, även om man är utomhus? Fattar inte riktigt frågan..
Men om så är fallet, så bryr jag mig inte så mycket. Skulle absolut inte vara rädd för att ge min hund mat eller godis utomhus. Min erfarenhet är från tidigare hundar som man dock fick hålla efter lite så de inte satte i sig dåliga saker utomhus (typ kvarglömda grillben, djurkadaver mm). De älskade det tyvärr, så man fick vara på hugget :)
Asså jag är inte rädd för de. Men jag vill inte lära han de när han frivilligt inte vill ha.
För vissa hundägare/hundtränare så är de uppenbart viktigt att hunden tar godis när man tex kalla tillbaka eller lär den saker. Men om hunden inte vill ta de utomhus ska man verkligen träna hunden till de då? Vi bor i utkanten av en stor stad där glokosförgiftning blir rapoterade hela tiden. Så är extremt glad att jag inte behöver ha den "stressen" att ha ögonen på han så stenhård som nu i hundrastgården. Just för som de är nu tar han inte fast vi har haft andra hundar runt om som tar.
Hos min bekant där han bodde ett tag. Hos henne tog han godis och sånt utomhus men här gör han inte de.
Man kan belöna med rösten, klappa, gosa, leksaker (bollar, kamp, pipsaker), eller godis.
Jag tränar med allt, Oavsett vad. Min tik kan ta saker utomhus jag tränade in "spott ut" och hon spottar ut kycklingben (folk lämnar vid trottoarkanter), Och får då en godis istället, det ha rhjälpt mig med att hon inte ska äta olämpliga saker iaf. :) Men hon tar alltid och vädligt gärna jämt, godisar ifrån mig.
Det viktigaste för mig är att hunden lyssnar, inte vad den får som belöning.
#3 du sa lite vad jag tänkte skriva, men antagligen i bättre ord än jag hade fått till :P
Tror lek och kamp kan vara en precis lika bra belöning som godis. Det där blir ju rätt individuellt också, det är inte alla hundar som är så fruktansvärt motiverade av godis hela tiden heller, precis som det finns de som är det. Jag tänker att man bör väl motivera och belöna sin hund på det sätt som funkar för just den, inom rimliga gränser.
#4 Vissa hundar blir ju dölyckliga bara man klappar/gosar med dom, Så jag brukar köra fot och klappa, berömma och fortsätta gå sen godis/leksak, Så att man liksom varvar alltihopa, vänjer in allt och får en hund som älskar dig och tycker DU är rolig. 😃
#5 och vissa ÄLSKAR att kampa med en tross! I princip handlar det väl om att hitta det som motiverar hunden att göra någonting man vill att den skall göra, eller ett beteende man vill att den ska ha? Vare sig det är levergodis, klappar, kamp eller nått annat :P
#0 Men att en hund tar emot godis eller ätliga belöningar utomhus betyder ju inte att den kommer gå som en dammsugare på konstant matjakt?
Jag tycker det är smidigt med en hund som gillar godis-belöning, men det är bara för att jag är van vid just såna hundar, får jag en hund som uppskattar lek eller kel mer så är det bara att köra på det istället. 🙂
// Harley
Det viktiga är väl att man har belöningar som funkar. Är inte hunden intresserad av godis ute är det så klart en jättedålig belöning. Det låter ju som lek och stoj funkar, så det är väl bra.
Jag personligen nu som han inte vill ta godis. För mig är de en stor trygghet. Just de att även om de har varit godis av folk vi känner så tar han inte de. Oavsett om han är ensam eller flera hundar runt om. Ärligt. De är så jäkla skönt för jag slipper vara på vak att han inte ska ta något. Men hos min kompis tog han godis och hon ger de som mellan mål till sig. Godiset där är torrfodert som är deras mat.
Men här tar han inget sånt. Känner att jag slipper oroa mig .
Min fd tik hon tog heller inte godis tex vid hundmöte. Men kunde ta i hundrastgården
#9 Nu ska jag inte skrämma upp dig, men att en hund inte tar emot godis utomhus betyder inte automatiskt att den inte skulle äta något på marken ute.
Jag hänger inte med i din logik där.
// Harley
Ne automatiskt är de inte så. Men för mig känns de som en säkerhet att som de är nu. Han frivilligt inte äter godis när han är ute utan nöjer sig med massor av kärlek. Så är de för mig är de en trygghet.
Men lika mycket vet jag om att de finns folk som anser att Godiset ska vara belöningen.
Men men. Nu frågad ejag om vad folk anser typ vad dom gillar och hur dom gör. Vi alla gör olika. Du gillar att din hund tar godis/belöning. :D
#11 Nej, jag har inte skrivit att jag "gillar" att min hund tar godis som belöning, se mitt inlägg #7, jag föredrar inte något före något annat.
Det som hundar föredrar är ju det man får köra på.
// Harley
#11 Är det något särskilt du vill komma fram till?
Jag bara undrade vad andra anser/tycker.
#12 Förlåt misstolkning

Min hund får godis ute när vi tränar, blandat med kamp, lek eller beröm som belöning. Hon tar ändå inte saker ute eftersom jag har tränat henne att låta bli tills jag säger varsågod (om det är något hon får ta) eller får något annat av mig. Hon frågar både inne och ute vilket jag tycker är kanon. Finns mycket inne också som kan vara otroligt farligt för en hund, tabletter som alvedon exempelvis. Jag bill inte ha en hund som dammsuger inne. I princip ägnade jag hela hennes första år åt att tappa köttbullar i huvudet på henne. Hon lärde sig att tog hon bara kontakt fick hon i de flesta fall det jag tappade. Det lönade sig helt enkelt mer än att bara svälja. Visst kan det kanske vara bra om hunden inte dammsuger ute, men jag vill hellre ha lite kontroll på beteendet och tycker det är lika viktigt inne som ute att hunden inte bara tar saker. Vi har mycket inomhus som kan döda en hund…
För mig är det väldigt viktigt att mina hundar tar godis utomhus och de får väldigt gärna uppsatta att leka/kampa ute också. Det finns så himla mycket jag tränar ute och jag tränar väldigt belöningbaserat. Men jag ser det som skillda saker att de tar godis från mig och att de har godis från främlingar eller plockar upp saker från marken. Har faktiskt tränat en del på att de istället för att ta upp skit från marken när de hittar det vänder sig om till mig och får godis eller lek.
// Nadja

Tar min enda hund inte godis ute är han blockerad av stress (på rött) och det ser jag inget positivt med alls.
>>>Malum domesticum<<<
Vore glad om mina godismonster kunde uppskatta något annat än godis! :-) Så länge inte hunden vägrar godis pga rädsla/stress/blockering så spelar det ju ingen roll. Så länge hunden belönas med något som den verkligen älskar.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf