Råttfälla för hundar
Det här måste vara det dummaste träningsredskap jag sett!
http://www.ideverkstaden.com/dressyrredskap.html
"Dressyrredskapet orsakar ingen smärta och har inga lösa kringflygande delar som kan skada djuret". Öh. Nähä. Men hela grejen flyger ju i huvudet på hunden och den är gjord i kantig metall. Klicka på "Funktionen" så ser ni teckningar på hur det fungerar.
Jag kan göra något precis lika effektivt utan redskap. Om hunden försöker ta nåt från bordet vrålar jag nej och slänger en stol åt dens håll. "Aldrig mer försökte hunden ta något från bordet."
Gud vad sjuka en del människor är! 😡
(Och som PS, bara så ingen tror att jag var allvarlig, översta stycket är ironiskt skrivet.)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Är den ens tillåten i Sverige?
Fy vad jag lider av vetskapen att den finns :/ Stakars hund. De är skonsammare så att spruta lite vatten på hunden. Eller så kan man ställa sig runt hörnet och vänta ut hunden ta de på bar hjärning och morra på den. De är smällare och en mer vänlig "skrämsel" Även för en stol som inte rör hunden men de är jo läskig för den rör sig hahaha
Hittade den genom att jag följde en länk till Svensk Jakt i vargtråden. Den här killen tillverkar viltfällor också och hade skrivit en korkad insändare eller debattinlägg eller vad det var där han länkade till sin sajt.
http://svenskjakt.se/opinion/debatt/vad-hander-med-vildsvinsfallorna/

Jag vet något som är idiotsäkert för att hunden inte ska stjäla från bordet = lämna inte hunden obevakad i det rum det står mat framme!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#4 håller helt med dig AnneN! Straffa inte hunden för att den ser något och försöker ta det. Lämna inte ätbara saker framme.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag vill bara lägga en såndär under täcket hos dem som använder dem på sina husdjur…
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Bör man inte kunna anmäla detta till JBV eller liknande, bör ju vara i samma klass som andra tortyrredskap såsom stackelhalsband och elhalsband?
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Blir det inte jobbigt att ha all sin mat i fällor? 😃 Jag menar, en någorlunda smart hund räknar snabbt ut att det är fällan och inte maten i sig som är farlig. Värdelös uppfinning även om den skulle vara skonsam för hunden.
Håller med #4! Varför inte låta hunden vara i en sådan miljö där den inte kan göra "fel"? En grind för köket hindrar effektivt hundar från att komma in där och sno mat.
Ingen normalt funtad människa lämnar sitt barn i en opassande miljö där dom inte får röra något. Varför har inte folk samma tänk med sina hundar? En grind för köket, låsspärrar för lådor och skåp där dom inte får komma in, är det jättejobbigt eller?
Dessutom är det en hund man skaffar, ett levande djur. Klarar man inte av att hunden är en hund så kan man lika gärna skaffa ett gosedjur istället.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Måste bara kommentera, Är inte FÖR redskapet, Men jag tycker inte det kan jämföras med ett tortyr redskap, Som jag uppfattade det ska den bara slås ihop och flyga på hunden inte slå igen på hunden så den får ont?
Och man kan inte alltid undvika ett problem, T.ex ett rum, eller ett bord, eller mat på bordet eller si eller så, Men det finns andra metoder. Men att stänga igen rum är inte alltid en metod, Och att undvika problemet är inte för mig heller en metod, Det är bara att helt enkelt undvika.
Min valp var benaggressiv när han kom, Han hugg mig när jag inte visste om det, Jag tränade bort det, Igenom godis, klappar, glad röst, leksak, Andra ben och med hjälp av min tik.
Så man behöver inte undvika något för att det ska funka, Men man kan hitta bättre metoder.
Och kan tillägga att ett galler, eller en stängd dörr skulle aldrig hindra mina hundar om dom verkligen verkligen ville något, Båda kan öppna dörrar, Hanen (valpen) kan hoppa över galler, ha ner galler, eller hoppa över spärrar.
Så fattar jag det också. Men titta på prylen hur den ser ut. Om en aluminiumprofil kommer flygande genom luften och träffar mig i tinningen så gör det ont.
Men hur vet man att redskapet inte träffar fel och skadar exempelvis öga eller tänder? På en mindre hund kan det ju dessutom vara direkt livsfarligt. Hoppas ingen är dum nog att bidra till hens utveckling av så kallade dressyrredskap…
- Dalai Lama
Nja, man kan väl inte dömma hur ont det gör förns man känt det, Men onödigt är det ja.
Och jag tror inte dom är till för en mindre hund, verkar ju vara till för platser som egentligen inte ska nås, Som då större hundar kan nå.
Ljud kan ju vara väldigt effektivt, även flygande saker om man då hade garanterat kunna ordna så dom inte skulle skada djuret eller ens träffa djuret.
Man får förmodligen be honom testa den på sig själv och bedöma smärtan 1-10 då ;)
- Dalai Lama
#13 Jag har inlevelseförmåga och erfarenhet nog för att kunna förestålla mig ganska väl hur det känns. 😉
#15 Som sagt, det är en dum och onödig grej, Men det är inget tortyr redskap direkt, Man kan få glas, Burkar, skålar och allt möjligt i huvudet när man är kort och sträcker sig efter något, Men de är ju inte tortyrredskap för oss bara för det.
Men som sagt, är INTE FÖR det här redskapet.
#16 Hmm… fast det är ju inte en rättvis liknelse, detta är ju ett redskap vars syfte är att skrämma eller eventuellt, om oavsiktligt, skadar hunden. Om jag får en skål i huvudet och det gör ont är det inte samma sak enligt min mening. Förstår att du är emot skapelsen i sig dock och du är berättigad till din åsikt, men argumentet håller inte riktigt :)
- Dalai Lama
#17 Kan väl jämföra det med en "råttfälla" då, Får hellre en råttfälla kastad i huvudet än blir klämd av den. Garanterat. Vet inte om den här kan råka klämma till heller, Men men.
Jag trodde det var ett skämt först :-( ! Synnerligen dåligt, visserligen, men det här är ju helt vrickat - hur kommer man ens på idén? Nog för att folk har blivit rekommenderade att göra fällor förr för hundar som stjäl mm men den här ser ju direkt farlig ut om den hamnar fel (för att inte tala om hur rädd hunden kan bli). Trodde att folk kommit längre i sin hundträning än såhär :-(
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja precis. Varför har han inte konstrurat den så man kan ladda fällan med något mjukt som kastas iväg mot hunden medans själva fällan står kvar? Det hade ju varit en helt annan sak, även om jag inte hade varit spekulant då heller. Ska det kastas kan jag kasta själv. 😛

Jag har fått rådet att slänga en kedja efter Humla i vissa situationer och jag har valt att inte följa det rådet då jag inte vill ha en hund som reagerar negativt eller blir stressad kring ljud/skrammel. Det känns som att denna fälla skulle kunna ge samma negativa effekter.
Jag får inte uppfattningen att fällan nödvändigtvis ska användas kring mat, utan snarare vid otillåtna platser, som exempelvis möbler. Jag tycker dock att det finns bättre sätt att träna på. Det låter dessutom inte helt ofarligt med en stor metallgrej som flyger på hunden.
#13 "Hunden eller katten kommer att lära sig att en obehaglig bestraffning kommer även när ingen människa är i huset"
Alltså är redskapet tänkt till både små och stora hundar iom att katter brukar vara ganska små 😕
Tortyrredskap skulle inte jag kalla det. Men den är säkerligen ganska farlig iom att den kan flyga iväg och ev träffa djuret.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Vad tusan! Är inne på samma spår som Vinternos. Det borde väl gå att anmäla?
Det är ju inget tortyr redskap om man inte skulle kasta den hårt på hunden, använda den konstant, nypa hunden med den, hugga hunden med den, Då är väl ändå elhalsband och stackel som faktiskt "ska" skada hunden värre än något som ska flyga över hunden (menat att göra, men kanske inte alltid gör).
Jag funderar på att köpa en och prova på mig själv, INTE mina hundar, Men jag tror inte jag gör det, för då tjänar dom pengar på produkten.
_"Så fungerar Nej:"
_http://www.ideverkstaden.com/nejfunktion.html
I samma ögonblick som Zeb rör matbiten utlöser "Nej". Den tar
ett skutt mot hunden och landar på huvudet. I nästa sekund rusar
hunden skamsen och förskräckt bort från bordet. Zeb försökte
aldrig mer stjäla mat från bordet. "Nej" orsakar inte djuret någon smärta eller skada.
Mhm… Ingen smärta eller skada…? Att en metallgrunka "skuttar" i skallen på en känns nog ganska ordentligt och kan ju vara livsfarlig för en mindre hund eller katt.
Jag hoppas verkligen den här produkten säljer fruktansvärt dåligt. 😢
// Harley