Val av hundras
Då jag och min familj inte riktigt är överens om vilken ras vår nästa hund ska vara, så frågar jag här.
Vi ska inte skaffa hund än på några år men jag tänkte så att man kan läsa på lite om rasen det blir och veta vad som krävs etc. Just nu har vi en Norsk Älghund som fyller 10 år i november och hon är världens gulligaste.
Kraven/önskemålen vi har på hund:
- den ska kunna lära sig tricks och vara ganska smart
- rätt aktiv, men inte typ Border Collie stuk.
- mankhöjd ej över 55cm
- ej enmanshund, vi är tre som bor här och flera av mina syskon har flyttat ut men kommer ofta på besök och hunden borde hälsa glatt
- ska gilla/kunna bli lärd att gilla att bada i sjö eller hav
- inte mycket pälsvård, kort päls men att den fäller lite hela tiden eller mycket 2ggr per år t.ex gör inte så mycket
- ska gärna kunna gå lös i skogen (vet att detta är en träningssak med men liksom inte att den får vittring av något eller hör något och rusar iväg)
av många så passar bland annat labrador, golden och flat in
Tollare ( Nova scotia duck tolling retriever)
Labrador :)
Dalmatiner låter passande!
Sheltie. Lång päls men lättskött.
/ Sofia
TeamBlackShelties på Instagram
#5 Sheltien är tyvärr lite för liten och de jag har träffat har varit alldeles för nerviga :/
Holländsk Herdehund verkar dock passa oss, någon som har erfarenhet av den?
#6 Är inte dem väldigt aktiva? Typ australian Shepherd liknande i behov av aktivering?
#6, Hollandse herdershond är en brukshund ut i klospetsarna och kan närmast jämföras med de belgiska vallhundarna - en hund som kräver en hel del!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Storpudel
TS, tycker du att sheltien är för nervig så ska du definitivt inte ha en holländare! Att gilla bad är visserligen till viss del rasbundet (retrievers är klassiska "badhundar") men beror ofta även på individen. Värt att tänka på när det gäller badglada hundar á la retriever är att de har en viss förkärlek till att plumsa ner i ALLT tillgängligt vatten - inklusive leriga diken och stinkande skogsgölar… Annars tänker jag också spaniel, retriever, Pudel, kanske portugisisk vattenhund? Inte jaktvarianterna av spaniel/retriever dock!
Engelsk/Welsh springer spaniel, mellan/storpudel (klippt är lättskött!), labbe? Eurasier har jag inte träffat nån live men låter trevlig på beskrivningen.
#10 Jag har läst runt väldigt mycket om HH och även om den behöver mycket motion så verkar den passa bra. Inte för stor, pälsen är lättskött (tänker mig den korthåriga), den är smart och man kan lära den mycket. Har också sett att vissa gillar att bada. Sen sa jag inte att sheltien är nervig i sig, bara individerna jag har träffat (:
Det finns två brukshundsklubbar nära mig och min styvpappa har haft schäfer innan som han tränade i lydnad och han är väldigt van vid hund och erfaren. Jag har tänkt att om vi skaffar en holländare så ska jag träna den i lydnad och kanske agility om den funkar i det.
Retriever är vi inte så positiva med, det bor en längre upp på gatan (golden) som både har attackerat vår hund och bitit min styvpappa*, det är ju inte så att alla goldens är så men nä, det vill inte vi ha.
Spaniels vet jag inte riktigt, min styvpappa är det ju vi bor hos och vissa hundar är han helt emot, vet inte om spaniels dock. Pudel tror jag att han mest skulle skratta åt. Vi vill ha en rätt "hundig" hund.
*Kan lägga till att händelsen gick till såhär: Min styvpappa stog ute och målade på bikupor som han skulle ha nånstans. En man som bor längre upp på gatan som inte äger denna Golden Retriever men en Schäfer blandning (den ser inte helt renrasig ut) gick upp för backen (vi bor i en jättebacke) med hunden, gick fram och pratade lite med min styvpappa. Min styvpappa satte sig ner på knä och sträckte långsamt fram handen till hunden, för att inte skrämma den eller så. Hunden struntade i hans hand och bet honom i armen. Min styvpappa var inte glad alls..
En annan gång när det var vinter och jag precis skulle vända om och gå hem igen när jag hade gått ut med hunden så hoppar samma hund ut genom snön, vet inte hur den har kommit ut från sitt hus (de brukar ha ett litet stängsel längst upp i trappan på deras veranda) men där kommer den, min hund ställer sig direkt framför mig och blåser upp sig för att skydda mig. Denna hund springer fram framför min hund och biter henne i sidan, min hund nafsar tillbaka. En dam som bor granne med hunden går förbi och ropar på hunden och då springer den fram till henne hur glad som helst, viftar på svansen till och med. Min hund är eftersöks- och jakthund så det är viktigt att hon inte blir sjuk eller skadad, som tur är så blev hon inte det. Min styvpappa blev riktigt sur på hon som äger hunden och han gick och pratade med henne en lång stund.
Men som sagt så är ju självklart inte alla Goldens så, men vi har ju inte stor lust att skaffa en :)
Tycker du ska fråga om HH inne på brukshundar.ifokus för där finns en del med mycket kunskap om den rasen :) det är min uppfattning iaf, har själv ingen koll då brukshund inte passar mig.
Får jag fråga hur gammal du är och hur mycket hunderfarenhet du har? En HH kan ha rätt mycket skärpa och vara rätt jävlig - för att inte säga farlig - i fel händer och även om din styvpappa har mycket erfarenhet och kan styra upp hunden när han är med så måste ju du klara av den också om ni till exempel skall köra agility - där hundarna ligger rätt högt i stress. En HH har inte särskilt hög bittröskel och kan tänka sig att nypa till både föraren och andra om den går ur hand. Den behöver definitivt fingertoppsstyrning och även om de är blixtsnabba och lättlärda så kan det lika gärna bli fel. Om "kusinen" belgare brukar man säga "fort men fel", de har inte alltid huvudet med sig utan handlar före de har tänkt klart. De är alltså inte särskilt lätta hundar, jag skulle vilja påstå att en ras som schäfer är mer förlåtande för förarfel än HH. Dessutom, om du inte vill ha en hund i klass med bc när det gäller aktivitet och träningsbehov så går holländaren bort. Det är som sagt en brukshund ut i klospetsarna med allt vad det innebär. Vit herdehund då? Lite mer "brukshund light", lättlärd och ställer upp på det mesta men inte med samma klipp som en holländare. Och förhoppningsvis inte för mesig för din styvfar :-) . Collie? En BRA collie är en riktigt bra hund och kan väl också sägas vara "brukshund light". Schapendoes? Käcka och glada, oftast ganska okomplicerade hundar. Går att klippa ner om man inte vill ha lång päls och inte tänker ställa ut.
#14 Oj haha, den verkar lite för mycket, har inte fått den infon förut men tack!
Vit herdehund hade min styvbror förut! Ecko hette han och var jättegullig och fin. Dreglade när han fick se en fästing haha. Han gillade att bada och leka med sin boll så det kan ju vara bra. Lite stor men jag kan nog övertala min styvpapap haha! Ska läsa på mer isåfall men tack!
Bild på Ecko! Tyvärr dog han kanske 3 år sedan av en tumör stor om en knytnäve ):