Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 1610 ggr
JoannaLi
0

Skydd med AK?

Finns det någon möjlighet att kunna klättra i skydd med AK? Jag hittar vissa videor med AK's som kör skydd, men då verkar det generellt vara IPO1. 

Träffade en liten kelpie-tik i veckan på sökträning, och hon var så sjukt härlig. Arbetsmoral och driv till tusen, snabb och smidig, liten och fin (behändig storlek), social och trevlig, men lagom reserverad och väldigt förarbunden. Helt enkelt - hade jag trott att jag kunnat springa ifrån ägaren hade jag stoppat henne under armen och sprintat 😂😉

Men, ni som kan lite mer. Tror ni att det skulle gå att köra skydd med en sådan liten räv? Med möjlighet att tävla, och kanske på högre nivå?

Majken!
1

Nej, knappast. Generellt så kommer den att brista i kamplust, för att orka gå i korg ska den ha massvis av kamplust för att inte sluta jobba när det gör ont. Satsa på en annan ras om skyddet är viktigt, men en kelpie räcker gott i alla andra grenar.

belliiboii
1

Jag kan inte yttra mig så mycket i detta då jag ärligt talat inte har någon aning. Men tyckte det var intressant de du skrev så kollade på youtube och om du inte har gjort det tycker jag du ska kika och bedöma själv hur det ser ut! 😃

Här var några jag hittade!

https://www.youtube.com/watch?v=C5lZdZysZHQ

https://www.youtube.com/watch?v=KWxY1ptg_ic

https://www.youtube.com/watch?v=bDNNsxMCutU

JoannaLi
0

#2, Jo, 2 av 3 hade jag kollat på! Första och sista var IPO 1, och jag hittade inga från högre IPO-klass, så det var därför jag blev nyfiken :)

Lona
0

Är det svenskskyddet eller Ipo du är intresserad av? Om du främst är intresserad av AK och bara vill testa skydd och se om det funkar så kör på en kelpie. Vill du däremot SATSA på skyddet och ha en hyfsad chans att komma någon vart - köp en schäfer, malle eller möjligen HH från gedigna skyddslinjer! Är du dessutom nybörjare inom skyddet så välj gärna en uppfödare som själv är aktiv inom grenen och kan ge råd och och, kanske framför allt, bra kontakter. Att ha hund från "rätt" kennel kan öppna en hel del dörrar ibland…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Joyous
2

I ipo finns det inget korgarbete. Men vill du satsa på skyddet så bör du välja en annan ras som har bättre förutsättningar. Inte minst så blir det lättare att hitta en träningsgrupp om du har en hund som du verkligen vill satsa med och som är av "rätt" ras. Men visst kan du testa. Jag vet en bc som kör, svinhäftig liten filur!

apportbocken
0

Vet att det finns några aussies som kör IPO/skydd, rätt lika kelpien i storlek och snarlika i psyket (även det förstås finns många skillnader).

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

apportbocken
0

Så det jag menar är att om du vill ha en liiite mindre brukshund att köra skydd med så kaaaanske det kan vara ett alternativ.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

JoannaLi
0

Jag vet än inte om jag vill satsa-satsa, men jag vill gärna ha möjligheten om det är något för mig och blivande hunden! Tidigare har jag naturligtvis varit inne på hh och malle, men kelpien var så enormt fin i storlek och verkade också ha mycket tryck, och så kändes den stabilare mentalt. 

Jag ska ta mig en funderare på vad som känns viktigast för mig :) (Det är ju också 2 år kvar innan det blir valp, så lite funderingstid finns det ju! ;) )

Tack för alla svar!

Joyous
1

Du får nog ta dig en funderare! Jag lovar att du skulle kunna bli lika förälskad i en malle! :) Är det just den kelpien som du fallit för eller har du träffat flera? Fantastiska individer finns det inom (iaf nästan) alla raser. Lås dig inte vid det utan fundera över vad du vill göra med hunden. Är skyddet viktigt så har du malinois, holländare och schäfer som mer säkra kort. Sen finns ju rottis, acd och boxer som också kan prestera, men där skulle jag vilja säga att det blir svårare att hitta en bra hund. Kelpie, bc osv är inga hundar du vinner mästerskap med men visst kan ni träna. Tänk på att skyddet tränar du inte ensam. En träningsgrupp tar inte in vem som helst och chanserna ökar om du har en viss ras. Om jag säger så här. Varför inte en malle? Eller schäfer?

Lona
0

#9, Bc går dock inte att tävla med och då är det nog ännu svårare att komma med i ett bra skyddsgäng (för att inte tala om vilken skepsis man skulle möta om man kom med en bc i kopplet :-P ).

Joyous
1

Nej just ja. Det har du ju helt rätt i! Glömmer alltid bort att den inte klassas som en brukshund. Haha nej precis, jag vet som sagt bara en bc som kör!

JoannaLi
0

#9 Oh, ja, jag är jättekär i både mallen och hh'n,  så det är inte problemet! Det är nog främst bara osäkerheten som sätter i. "Tänk om jag inte orkar med den? Tänk om den blir jätteunderstimulerad? Tänk om jag inte alls klarar av att få den till en fungerande hund?". Egentligen vet jag att det är inga problem, det är faktiskt inte en drake jag tar hem, utan bara en hund, men… Jag kämpade jättemycket med det innan jag fick hem Arrak också, och där kan jag väl själv säga att jag har presterat över förväntan, så egentligen är det väl inga problem. 

Men ångest är svår att resonera med ibland :S 

Teoretiskt tycker jag väl om schäfern också, men kan inte riktigt tänka mig att ha en i "verkligheten". Den känns för grov och klumpig, och de bruksschäfrar jag har träffat har haft för lite driv jämfört med vad jag vill ha. Det finns helt säkert någon som skulle passa mig, men… Nja. Jag lutar starkt åt malle/hh.

Qepta
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har både en malle och en hh. Himla trevliga hundar bägge två. 

Mallen kommer alltid att vara min ras, men alltid roligt att testa något nytt. Tycker att mallen kräver mer av mig som förare, tydligare regler och att jag ligger steget före hela tiden. Holländaren är enklare på de planen, men har så galet mycket energi att jag ibland blir gråhårig. Ska bli roligt att börja träna skydd med henne och se hur hon är i den träningen. 🙂

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Lona
0

#12, Det beror ju också på vilka linjer man väljer :-) . Det finns definitivt schäfrar med mycket motor och "klipp" i men det är klart att de har ju inte den där…überkänsligheten som malle och HH har - på gott och ont. Sen, om man väljer malle/HH så måste man ju inte köpa värstingvalpen ur en kull som förväntas bli "extra mycket allt" utan välja en mer…lagom kull och individ. Där är förstås en erfaren (och ärlig) uppfödare ovärderlig :-) .