översätt promenadsträcka
Hur många minuters promenad är 1 km resp 5 km i ganska långsam takt?

Hur långt är ett snöre? 😉
Det hänger ju på vad man tycker är långsamt. Går jag rejält raskt går jag en kilometer på tio minuter. Om jag går vad jag anser är långsamt tar det 12 min. Min mamma tycker det är lite för snabbt.
Har du en telefon du kan ha en app som tex runkeeper i, så kan du mäta exakt hur långt du går och vad du håller för hastighet.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ett normalt tempo för mig är 6 km/h (vilket är samma som Vattnadal ovan). Med hund (med tillhörande kiss- och nospauser, bajs, plocka upp, fippla med koppel) brukar jag snitta på 4 km/h, men då trampar jag också på ordentligt.
Så allt mellan 3-6 km/h skulle jag säga är promenadtempo.
Om du då säger att du går långsamt, så gissa kanske 3-4 km/h. Då tar en km 15-20 minuter.
15*5=75 min (per 5 km) - 4 km/h
20*5=100 min (per 5 km) - 3 km/h
Okej, det är inte jag som går utan ett hunddagis som går en sträcka på 5 km, men mig säger det ingenting då jag räknar alltid promenader i tid. Tackar för uträkningen.
#1 runkeeper? ska se om jag hittar den i mobilen.

Hur lång tid en promenad på 5km tar beror ju på hur snabbt man går, för mig som inte är så snabb så tar det ca 1 timme eller mer, har jag dessutom hundar med mig och låter dem gå och nosa, hittar på olika aktiviteter, mm under promenaden ja då kan det ta betydligt längre tid också. Har en arbetskamrat som går ca 1 mil på strax över 1 timme då hon tar motionspass, den sträckan för mig hade tagit över 2 timmar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
För oss tar 5km 1,5-2h att gå, så ungefär 1km/35min och då tycker jag ändå att vi går fort :P

Jag går som #2. 4km/h med två hundar som ska nosa på allt. Jag håller också ett ganska högt tempo.
>>>Malum domesticum<<<
Jag var med typ 2 veckor i scouterna (det var taskiga ledare), men jag lärde mig en användbär sak. Att man går ungefär 5 km i timmen (normalgång utan att pressa men utan att söla heller), springer ungefär 10 km/h (samma förutsättningar) och cyklar 15 km/h (på en gammal enpetare då). Har jag faktiskt haft nytta av många gånger för att bedöma avstånd eller hur lång tid en viss sträcka kommer att ta. 😛
På hunddagiset där jag hade praktik hade nog 5 km tagit nästan 2 h, inga snabba takter där.
feral jesus
För mig går det långsammare ju längre på rundan vi kommer eftersom jag blir trött/får ont. Men snittar väl att 5 km tar oss runt 1 timme och 40 minuter.
Låter som väldigt lång promenad då. :) Att de orkar gå så länge.

Inser att jag nog går ganska fort i jämförelse, när jag läser här. Jag har alltid runkeeper på, och tycker att vi gått riktigt sakta om vi går under 5,5 km/h, siktar på 6 km/h som snitt. Detta inklusive stanna och nosa, kissa, bada lite när det är varmt od.
Jag har hundarna i flexikoppel på 8 m, i tolkbälte, så de har lite längre nostid utan att jag ska behöva stanna ideligen. Promenaderna är motion, även om de så klart får stanna och nosa och göra ifrån sig. De blir ju inte trötta av att gå 4-11 km, även om jag blir det. De går ju i rätt långsam trav, när jag pinnar på allt jag kan.
MVH Elin
#12 Jag tror att precis som med mycket annat har vi olika förutsättningar. Dels i oss som människor och dels i vilken hund man har. Man kan nog inte jämföra hastighet och sträcka med varandra rättvist utan man får mäta med sin och hundens mått. Allt är ju relativt 😉
Jag har fibromyalgi, kronisk värk, och kan helt enkelt inte promenera raskt. Kan oftast inte gå så långt som 5 km på en gång heller, utan mina rundor är oftast inte längre än 3km. Så kallar jag det inte heller motion heller utan promenad 😉 Vill jag att hunden ska motionera snabbare eller längre cyklar jag istället. Då är det motion i mina ögon 😉
#12 Ooh, hur har du satt fast flexit i tolkbältet? Låter ju hur smart helst! :o
Du kan ju ladda ner en app på din telefon tex. runkeeper, och mäta både sträcka och hastighet.
Normal promenadtakt för mig brukar bli ca 5 km på en timme.. fast då går vi inte så raskt och hunden ska få nosa, kissa och bajsa osv.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

#13 Jag har tack och lov sällan så ont att jag inte kan gå fort, sen jag skaffade balansskor. Den enda motion jag får är när jag är ute med hundarna, så jag jobbar på allt jag kan, gärna så jag blir svettig. Behöver hundarna röra sig mer bklir det cykel eller hellre sparkcykel eller helst släde. Jag har ju stora raska hundar oxå, så de håller alltid glatt högt tempo.
#14 Jag har ett baggen softbelt. Jag har tagit bort snabbkopplingen (remmen för att kunna koopla loss hundarna fort) och trär helt enkelt remmarna med BGB-hake genom handtagen på flexikopplen, och hakar den ena BGBn i den andra. Har minst 2, ibland 4 hundar i flexi kopplat i tolkbältet. Det gäller att de håller sig på sin plats och inte snurrar runt varandra. Går bara så hemma på våra skogsvägar där vi inte möter annat än enstaka jägare eller bärplockare, oftast i bil
MVH Elin
#16 Vad skönt att du hittat skor som hjälper! Ja,storleken på hundarna påverkar ju verkligen hastighet har jag märkt, i alla fall när det inte gäller valpar eller gamla hundar för då kan det vara lite si och så.

#17 Jag fantiserar om att hitta riktiga vinterkängor med rund sula, fast gissar att det är svårt när det är halt ute. Kör med icebugs då, och måste sänka tempot rejält, pga värk i fötter och höfter.
Husky, grönländare och golden håller rejält högra fart än en mops tex. När gammelman var kvar höll vi hans tempo, ofta runt 12 min per km då, istället för 10 som nu.
MVH Elin