Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1042 ggr
Teffe
0

Vilken ras passar mig?

Funderar på att skaffa min första hund men behöver hjälp med val av ras. Har dessa önskemål: - Inte skällig. Alltså inte nån ras som allmänt är väldigt skällig/har nära till skall. - Inte fälla för mycket. - Inte kräva överdrivet mycket motion. - Snäll, stabil, lugn och tycka om att ligga i knät/soffan och bli klappad. - Vara en "frisk" ras utan massa rasbundna sjukdomar/problem. Finns det nån ras som passar in på detta?

apportbocken
0

Jag tror någon hund ur rasgrupp 9 skulle funka, kolla på bichonraserna, tror inte de fäller särskilt mycket.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Emellaya
0

Kanske Shiban, om man läser på mycket! Eftersom den är självsäker och självständig gäller det att man förstår hur den ska uppfostras. Den vill ha lite stimulans i form av hjärngympa. Men den fäller rejält två gånger om året men inget där emellan. En hund med mycket personlighet, så det blir mys på hundens villkor. Eurasier och chow chow behöver inte mycket mer än längre promenader. De är lugna till sättet. Du får läsa hur mycket de fäller. Tycker också att rasgrupp 9 låter mest passande. Sällskapshundarna är nog ofta väldigt anpassningsbara eftersom de har avlats efter dessa egenskaper. Mer jobb med de andra raserna jag nämnde ovan!

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

majhefsticar
0

#2 Shiban passar inte då den är väldigt energisk och motionskrävande.

jenmjao
0

Pudel, Vissa har lätt till skall, Vissa inte.

tiger tok
0

Tibetansk spaniel passar dig som handen i handsken!

Irmelinis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Schapendoes, tycker jag. Lagom aktiv sällskapshund, lätt att ha lösa på promenader och väldigt gosiga. Vi har vår andra schappe nu, och är på väg att skaffa en tredje. Underbara hundar :) 

Nej, pälsvården är inte så hemsk som det ser ut. En genomkamning i månaden räcker. Eller så kan man ha sin schappe nerklippt. Och de fäller inte. Har inte speciellt lätt till skall överhuvudtaget, matglada hundar som är lätta att träna.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

tetri
0

#3 och dessutom fäller som ett as och kan vara väldigt otrevliga med stor integritet ;)

feral jesus

fridarebecka
0

Bichon frise, bichon havanais, coton de tulear. Rekommenderar inte shiba eller schapendoes, de är varken särskilt lugna eller särskilt tysta. Kolla igenom rasgrupp 9 och se vilka du fastnar för 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[Tuulikki]
0

Kika på rasgrupp 9. Jag rekommenderar bichonraserna, goa roliga hundar :)

Majken!
2

Är det verkligen en hund du vill ha? För en hund gör alla av de saker som du inte vill ha så mycket av. Villa egenskaper vill du att hunden ska ha? Jag tycker att du beskriver en katt, vilket ju inte är fel alls, men jag vill veta mer vad du har för krav på hunden.