Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1099 ggr
[Zofiaz]
0

Destruktiv valp

Äntligen blev vi med valp, en Cockerpoo hane som är hur mysig som helst. Oftast. Självklart ska en valp ha energi och i princip tycka att hela livet är en lek i början, men när man blir tvungen att slita loss honom från händer, tröjärmar, mattor, soffor och stolsben så börjar man undra hur man egentligen ska visa honom att det där inte är okej. Vi har testat olika metoder, att ge honom en leksak framför nosen distraherade honom och han satt tänderna i den istället, men redan efter några dagar så slutade det att fungera. Så för att i alla fall rädda möblerna började vi helt enkelt lyfta bort honom från exempelvis mattan, något som fått honom till att bitas ännu mer och dessutom morra/skälla.

Bitandet kommer alltid efter att han fått beröm, gått en längre promenad eller alldeles på morgonkvisten. Han är i övrigt världens goaste valp som klättrar upp i knäet för att bli myst med och kan underhålla sig själv med leksakerna korta stunder.

Hur ska man gå tillväga? Självklart kan man inte begära hur mycket som helst av en liten valp och visst förstår jag att bitandet i många fall är hans sätt att leka.

landsbygdsbo
0

Blomspruta med en kraftig sats med citronsaft i.

Sitter ni i TV soffan och jycken börjar gnaga på soffbordet så sikta och skjut, rätt på nosen.

Det fungerar, är han inte allt för dum sätter han den otäcka duschen i samband med bordsbenet. osv osv

jenmjao
0

Ha en vattenflaska som du kan spruta vatten på, Jag körde det kort period med min valp, Endast vatten.
Om ni kört byteshandel och gett leksaker, har ni bara "gett leksaker" eller har ni verkligen intensivt försökt leka bort honom? Jag kunde kasta leksaker emot valpen och han skulle inte brytt sig, men efte rjag satt en minut och lekte bredvid honom med en leksak sket han i skor, soffan och allt anna tomkring för jag var sååå rolig med den där leksaken, Kasta ut godis och lek sök, Ha leksaker som piper så ni kan göra det riktigt intressant, fluffiga leksaker, Tuggben i varenda hörn, Jag hade 3 tuggisar i soffan, 2i sängen, och sen i varenda hörn i hela lägenheten, Jag köpte ben konstant nya ben, nya smaker, mjuka ben, hårda ben, hudben, färska ben, Alla ben var välkommna.
Finns antingen bitspray eller citron att smörja in möblerna med. Biter han er skrik till som en stucken gris, eller stucken valp helt enkelt, Funkar inte det ta bort honom ifrån platsen, en "time out". 
Min tik var en riktigt hemsk valp, hon bet mig blodig, hugg kläder, och allt som var relaterat till oss människor, aldrig möbler, aldrig skor, aldrig något annat, det var bara oss hon ville bita, skrek vi blev hon mer hetsad, vad vi än gjorde blev hon mer hetsad så jag stängde ut henne med kompostgaller i hallen, Jag satt i köket och hon såg mig, men hon fick inte vara med förns hon sov och var lugn (vilket var kanske 4timmar per 24:e timme……)

Majken!
4

Man behöver inte krångla till det så mycket. Jag säger tydligt "ge fan i det där" så hunden avbryter. Då säger jag "kom, här får du vara och det här får du bita i".

Karmatarerskanise
4

#1 Citronsaft på nosen? Verkligen inget man ska göra!

Ts träna på avslappning. Vi körde på att hålla valpen och släppte inte fören han var helt lugn och belönade då.

landsbygdsbo
0

Naturligtvis brukar det räcka med att tydligt visa sitt missnöje. Men för att det ska fungera måste valpen först ha kommit underfund med vem som bestämmer och fått fullt förtroende.

Jag kan bara säga, att om jag höjer rösten, och svär till för att jag själv burit mig dumt åt så reagerar min hund med stort obehag. Har aldrig skrikit åt henne.

En djup harkling har i alla tider betytt - ge fan i det där

majhefsticar
0

Pet Corrector är super 👍

Fialialej
0

#6 vad är det?

"På natten är alla katter svarta"

jenmjao
0

#7 Har för mig att petcorrector är en "sprayflaska" som ger ifrån sig ljud när den pyser ut luft… 
Jag hade en petcorrecter till tiken när hon var äldre, hade aldrig använt den på en valp den kan skrämma livet ut valpen..

HannaM
0

#4 Det är ett tips jag önskar fungerade här hemma. Det låter så bra i teorin i mina öron… vi testade.. efter en timme när han fortfarande bet, mer och mer hetsigt och var så stressad av situationen att han flåsade och det började knastra i senorna i mina armar när han tog nya tag så bröt jag ihop. Med andra ord i vårat fall triggar det mer att försöka vara envisast.

Till ts, i vårat fall med valp som tuggar och tuggar och tuggar, mestadels på oss och helst på bar hud så är grundproblemet att han inte själv hittar sin off-knapp.  När han blir uppjagad av vilken anledning det än är (glädje, stress, trötthet, hunger you name it) så bits han. Det är hans go-to när han inte kan hantera sig själv och han kan inte lugna ner sig själv, han behöver alltså hjälp att göra det. Vi måste aktivt jobba med att få ner honom på jorden och allra helst då börja med det innan det tokspårar. Jag kan säga nej på alla upptänkliga vis men det kommer inte gå in för han är inte i ett skede när något alls går in (jag har testat att vifta saker framför ögonen på honom utan att han ser det samt hoppa så det dunsar nära utan reaktion). Enda lösningen är att försöka få honom att lugnare och det är inget som gör sig själv, det är hårt jäkla jobb. I hysteriska nödsituationer när inget alls fungerar är det i vårat fall skademinimering som gäller, vi ska slippa bli söndertuggade, vi ska slippa bråka med valpen som då bråkar tillbaka och framförallt ska valpen slippa vara så uppvarvad. För oss blir det då in i bilburen, där är han trygg, där trivs han och där slappnar han lättare av. Den är rätt täckt och det finns inget i den utom en filt, intryckssanering helt enkelt. Vi tar bort så mycket stimulin vi bara kan för att hjälpa honom när han själv inte kan stänga ute. Det är väldigt få gånger vi varit tvugna att gå så långt och det är för oss en nödåtgärd, i första hand försöker vi få honom mer sansad på mindre drastiska sätt.

landsbygdsbo
0

Ibland kan man inte låta bli att skratta. En granne har en finnspets. På dagarna när de arbetar så får hunden gå in en hundgård(tillsammans med en gråhund. Inget fel på hundgården, stor, med gård-singel och en riktigt stor o fin hundkoja. Nu gillade inte den här jycken detta , varför hon högljutt protesterade med ylande och gläfsande varje förmiddag, då folket åkt till jobbet.

För att undvika att grannarna skulle klaga så monterade husse upp en trädgårdssprinkler som reagerade på ljud, bredvid hundgården. Nu var allt frid och fröjd….ett par dagar.

Sedan hörde jag tiken yla igen. Nu satt hon längst ut på taket på hundkojan, en fläck på ett par decimeter dit inte sprinklern nådde. Där satt hon och sjöng för grannskapet. Hennes kompis låg inne i kojan under tak, beskådande regnet som sprinklern spred.

majhefsticar
0

Pet Corrector funkar inte på alla hundar. Men på min har det varit rena miraklet. När hon bet och skällde. Har sällan behövt använda den. Det räcker att visa flaskan så går hon och lägger sig