Isländsk fårhund
Är lite nyfiken på isländsk fårhund. Det jag funderar över hur den skulle fungera att ha med i stallet, skulle den börja valla hästarna tro? Samt hur den skulle fungera i en lägenhet med så mycket vaktinstinkt, är det bara andra djur den föser bort eller skulle den reagera mycket på folk som går i trappan etc?
Vet att det är träningssaker, men undrar vad som skulle "falla sig naturligt" för den allmäna isländska fårhunden.
Bomba gärna med annan info också om ni har lust!
Klarar hästarna av en hund som antagligen kommer skälla 99% av tiden? 😃
#1 Haha man har ju förstått att det är en ras som skäller, så de är verkligen så illa med skällandet? x'D
#2 Absolut inte!
#2 Har en bekant med två Isländska fårhundar, de skäller verkligen konstant. Inte när det verkligen inte händer något, men så fort det är minsta tecken på aktivitet så skäller dem. Vad jag hört är de flesta Isländska fårhundar väldigt skälliga.
Dock tar jag skallet från en Isländsk fårhund över ett Pumiskall vilken dag som helst.
Jag har en isländsk fårhund!
Han är en väldigt snäll, lugn och mysig liten kille. Han skäller inte alls lika mycket som andra islänningar, dock när jag lämnar han ensam då blir han orolig o stressad då skäller han en stund, sen när han insett att jag är borta så är han tyst. Han skäller inte när de ringer på dörren hemma så han är världens sämsta vakthund :p han sitter bara framför dörren och viftar på svansen o väntar på att man ska öppna så han kan hälsa, Han älskar människor, andra hundar bryr han sig inte så jättemycket om, dock går han inte så jättebra ihop med andra okastrerade hanar. Han hänger med mig på jobbet varje dag (jobbar på hunddagis) och där…där skäller han som en (förlåt) idiot..inga hundar får leka (typiskt vallhund, små poliser :p) Han skäller så fort de ringer på dörren på jobbet och om jag ska gå ifrån honom då skäller han tills jag kommer tillbaka. Så där är han som en typisk islänning, fruktansvärt irriterade.
Men de är underbara och roliga hundar. De är verkligen allroundhundar, passar bra som agilityhund, rallylydnad, lydnad, spår, freestyle och som gårdshund såklart! Min dock, han gillar inte att träna alls, han vill bara ta de lugnt. Men han är "sjuk" han har nedsatt funktion på sköldkörteln och spondylos så han är inte så hyper som andra islänningar är. Många islänningar är hyper, så jag tycker de är viktigt att träna passivitet med dom :) Men alla är ju olika helt klart! Min hund kan jag ha med mig överallt han är van vid stora folkmassor och tar de med lugn o ro.
Fråga på om du vill veta något!
#5 Åh följer er på instagram, han är så fin verkar super trevlig!
Skulle du säga att han inte är rastypisk då, är de flesta islänningar skälliga hyperaktiva minipoliser? ;) Undrar också över "will to please", är de envisa med egna åsikter som man behöver motivera? Har de någon jaktinstinkt? Och så var det ju det här med hästar och andra djur, skulle det bli som #1 fisherling sa, konstant skällande?
Och varför valde du just att skaffa en isländsk fårhund?
Tack på förhand :D
Min moster har en isländsk fårhund. Hon gör inte mycket med den, mer än sällskap, vad jag vet. Han skäller som besatt på fåglar och flygplan. Det är den enda input jag har att komma med. ^^
"På natten är alla katter svarta"
Hej! Jag är också intresserad av att skaffa islänning så hoppas det är ok om jag ställer lite frågor jag med! Både jag och min man tycker det är kul att träna allt vi testat (tricks, agility, lydnad,spår, rally) men vi tröttnar båda väldigt fort så vi tränar en "gren" i några veckor sen byter vi. Våra nuvarande hundar trivs bra med all denna variation (självklart tränar vi klart ett moment innan vi börjar på något nytt). Hade detta passat en islänning? Hur pass kan man räkna med att kunna dämpa skällandet? Vi har en keeshond som är extremt skällig i grunden, när vi fick hem honom skällde han på allt eller om han var uttråkad, glad, rädd…ja ni fattar. Nu skäller han när det knackar på dörren och vid hundmöten (vill så gärna leka) så funkar bra i lägenhet!
#6 #8 Alla islänningar är ju olika såklart! Men kan nog tänka mig att nästan alla är små poliser som ska hålla ordning o reda! De kräver ju mycket motion och mentalstimulans, så t.ex spår passar ju jättebra för då får de ju använda hjärnan! Jag skulle säga att de är nog bra att variera lite mellan olika sporter då många islänningar inte tycket de är kul med för mkt upprepningar av samma sak. Jag har ju lite svårt och säga hur "Will to please" dom är då jag inte har en sån hund själv. Men dom är väldigt lättlärda och vissa här ju vad som helst för en godisbit eller leksak. Som många andra spetsar så är dom ju väldigt envisa, om dom inte har lust att träna just nu så vill de inte (sån är min iaf) men min gillar ju inte leksaker eller godis så han är ju svår på de viset..vet många som rider med sina hästar och har inga problem med smällandet, man måste ju träna dom en hel del de gjorde ju jag o nu skäller han inte så mkt :) Min har 0 jaktinstinkt, visst om de springer förbi en kanin så springer han ju efter men han har aldrig spårat upp och stuckit. ( han är ingen sån som gillar p springa) :p De jag har märkt är att om man har en annan skällig hund hemma då börjar min islänning också stt skälla mer…och dom är ganska svåra att få tyst på. Men träna redan från valp att de inte får skälla hela tiden! Sen är de ju en skällande vallhund, då de försvinner ju inte helt. De vill ju gärna valla allt möjligt, bilar, cyklar, människor, andra hundar osv så de får man träna på att de inte ska göra. Dom passar verkligen till allt, vet många som kommit långt i både agility, rally, lydnad och spår! Jag kör mest tricks och parkour med min då de är de enda han gillar :p sen åker vi på lite utställningar med! Sen på sommaren har iaf min stora problem med värmen, så de är en fördel om de gillar o bada ;) Jag valde en islänning för jag ville ha en arbetshund, nån och träna med och som kunde hänga med på allt. Men nu är han tyvärr dålig så han orksr inte gå för långt eller träna. Hoppas medicinen hjälper honom!
Råkade skicka iväg det utan att läsa igenom men ni förstår nog! De ska stå skällandet och inte smällandet xD
Haha jo förstod det!:). Tack för ditt utförliga svar:). Vi är ju vana vid soetsbeteendet för vår keeshond är en typisk spets, men vi är helt förälskade i det så :) så som han skäller nu stör inte direkt, lite jobbigt vid hundmöten eftersom många tror att han är aggressiv :p sen skäller han vid lek men det vill vi inte ta bort :). Men eftersom vi bor i lägenhet så måste det gå att dämpa en del. Våra hundar får ca 2h motion per dag, oftast till stor del i skog, räcker det för en islänning? Hur bra klarar dem vilodagar när man är sjuk eller så? Våra nuvarande verkar helt oberörda av vila, keesen kan bli lite extra skällig om det är flera dagar i sträck men det överlever man ju! Träffade fem islänningar på en utställning och fick hälsat ordentligt på fyra och snackat en massa med deras ägare. Både jag och maken föll pladaskat, så härliga!
De är verkligen underbara hundar men mycket humor och de ger mycket kärlek! Men de kan ju vara lite bittra med, iaf min. Han kan nafsas lite om han vet att han gjort fel o man tar tag i honom lite :p lite typiskt hanar! Jag tror absolut det räcker, så länge de får utlopp för den mentala biten med! Jag brukar gå rätt mycket med min, men de blir självklart mindre vissa dagar då han inte alltid orkar. Så vilodagar har dom inga problem med, de brukar ligga nära en när man är sjuk. När min blir understimulerad märker man de då han gör utfall o skäller på sllt ute, vilket han inte gör annars! Många som träffar min tror inte han är en islänning för att han är så lugn :p på utställningar ligger han helt tyst och rör sig knappt medans andra islänningar skuttar, hoppar och skäller av glädje när någon hälsar på dom :) Vart bor ni?
Han låter ju helt underbar!:D humor och stor personlighet är något vi måste ha i en hund :p vi älskar den envisheten och självständigheten hos spetsar samtidigt som dem är väldigt tillgivna och sociala :). Härligt att det vi kan erbjuda verkar passa en islänning! Det som oroar lite är ju skällandet eftersom vi bor i lägenhet, vi vill till hus men det blir inte än på flera år tyvärr. Vi bor en bit utanför Malmö så det var utställningen i Malmö nu i mars vi var på :)
Jag bor i lägenhet med min, och de funkar jättebra :) Men om ni skaffar en så träna valpen tidigt att inte skälla på allt, så ska de nog bli bra! Dom är verkligen underbara men de är ju skällandet som gör att många inte vill ha en islänning..Och jag personligen gillar inte skälliga hundar så jättemycket heller men de går ju att träna hunden, men visst när han väl sätter igång o skälla får man knappt tyst på honom :p
Åh jag var på utställningen i Malmö då, vet inte om vi kanske sågs då?
Skällandet är enda nackdelen med spetsar :p men islänningen väger lätt upp för det med alla sina positiva egenskaper :) med keesen har vi tränat från dag ett att inte skälla i tid och otid, snart tre år senare så tränar vi fortfarande vid hundmöten x). Så att träna är vi beredda på :). Såg inte er! Eller rättare sagt din hund :p men min kompis som jag var där med fick massa huvudvärk så vi åkte hem precis när islänningarna skulle ställas. Men fick hälsa ordentligt på fyra från Ängelholm (Team SveaHestar stod det på enas jacka) som var helt underbara sen lite snabbt på en annan precis innan vi skulle hem :) tänkte gå på den i Eslöv nu i september och förhoppningsvis få träffa ännu fler :)
En så vacker hund glömmer man inte i första taget ;) är däremot kass på att komma ihåg människor :p haha
Aha de var ju synd! Men vi ska antagligen gå på den i Eslöv, så då kanske vi ses! ;D
Han är väldigt fin o mysig min vovve, älskar verkligen rasen men nästa hund blir inte en islännig iaf. Men kanske nån gång i framtiden sen :)
Va kul!:) jag hälsar gärna på både dig och vovven :)! Vill gärna träffa så många individer som möjligt för att få en så bra uppfattning om rasen som möjligt :) Vad blir det för ras och varför?:) du behöver inte svara, bara jag som är nyfiken :p även om jag fallit för islänningen finns det många andra raser jag är intresserad av :)
Jag ville ha en arbetande hund som älskar o träna, och som kan hänga med på allt. Sen har jag alltid varit extra förtjust i spetsar så jag satt och läste igenom olika raser sen såg jag isländsk fårhund, hade aldrig sett rasen innan så blev extra nyfiken! Så vi åkte till en kennel o de klickade direkt, förutom att dom skällde extreeeemt mkt dom hundarna! Dom är helgalna som valpar, verkligen galna xD de var min iaf, överallt o ingenstans! Sen ju äldre han blev ju segare blev han o nu fick vi veta att han är dålig. Så hoppas medicinen hjälper honom att bli piggare!
Spetsar är min favorit grupp utan tvekan :) klickandet känner jag igen! Så vi kände när vi träffade på utställningen :) dem var inte så farligt skälliga enligt ägaren, visst skällde dem men verkligen inte hela tiden eller så. Vilda valpar är ju roligast! Vår keeshond var ett litet yrväder men vi vill ha lite aktivare hund som nästa och då passar ju islänningen! Håller tummarna att medicinen hjälper!!!
Känner bara till grannarnas och dom skäller väldigt mycket men tror att dom är mest understimulerade. Verkar vara fina hundar annars.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf