Hund och katt?
Ska förmodligen köpa en hund inom ett par månader men har valt att ha honom på prov någon vecka eller två så att allt funkar med våra två katter. Katterna är vana men fräser om dom kommer för nära och håller sig lite undan. Hunden är en okastrerad hane (kan tillägga att rasen är framavlad för bland annat vildsvinsjakt) och nuvarande ägaren beskriver honom som väldigt lugn och snäll. Tror ni att det skulle funka att ha honom boende tillsammans med katterna? Han har aldrig varken träffat eller sett någon katt men funkar utan problem med små hundar.
Gör en vettig introduktion, så ökar du chanserna markant. Dvs, låt djuren lukta på filtar el. dyl. med det andra djurets doft. Byt rum på djuren. Lär djuren att slappna av, även om det luktar av det andra. Låt dem se varann, lugnt, med kompostgaller emellan. När djuren kan vara helt lugna, alldeles intill varann med kompostgaller emellan så provar du att ha dem i samma rum. Jag skulle ha kopplat den som du tror kan vara ett problem (t.ex. jag hade kopplat min hund eftersom att han skulle kunna få för sig att jaga den, medan min kompis hade kopplat sin katt eftersom att katten är enormt högenergisk och "provokativ"), och se till att katterna har bra tillfällen att fly. Se till att alla håller sig lugna. Inga lekar eller dyl. förrän alla djuren är helt inne på att ta det lugnt runt varann.
Vet inte riktigt ett vettigt sätt att introducera. Vi har haft väldigt lugna och snälla katter så de har varit lösa medans hundarna har hållits kopplade. Trots att vi har hetsjägare är det ingen som brytt sig nämnvärt om katterna och katterna har oftast nosat lite på, och sedan ignorerat den nya familjemedlemmen. Så att det är en hund avlad för jakt gör oftast ingenting, de lär sig att katterna är flockmedlemmar rätt fort (om man inte skulle ha väldig otur vill säga). Skulle mina däremot få syn på en katt utomhus och de var lösa så skulle de absolut jaga den om de fick chansen.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Tack för svar! 😊