Morgontrött hund?
Hej! Vår goa 15-månaders finska lapphundstik har börjat med en del olater på sistone och då på morgonkvisten. Hon är helt enkelt 'hopplös' på morgonpromenaden till hunddagiset. Det är oftast jag som går med henne dit då min man har lång åkväg, men nu har även han lämnat henne och det är samma sak där, så det verkar inte vara personberoende. När vi hämtar henne är hon alltid glad med mycket energi, och hon verkar trivas bra på dagiset så hon alltid skuttar in utan problem.
Men så till problemet. Jag går hemifrån vanligtvis kring 8, inte supertidigt alltså (även om jag egentligen vill gå lite tidigare). Sträckan vi går skulle ta mig 10-15 minuter om jag gick själv, men på morgonen med vovven tar det kring 30! Och då får jag ändå pocka, locka och faktiskt dra en hel del.
Hon vill alltså inte gå - till att börja med är det svårt att ens få ut henne ur lägenheten, och under promenaden vill hon bara sätta sig (och sätta sig på tvären), på sistone har hon till och med börjat lägga sig ner under promenaden.. Hon erbjuds godis, lek, ta godis på olika ställen, en del variation i var vi går.. men inget passar på morgonen. Ska tilläggas att hon sover bra om nätterna och lägger sig ganska tidigt, får bra motion på dagarna och så mycket aktivering som hinns med (med tanke på att hon även behöver vila). Vi hittar regelbundet på 'roligare' aktiviteter också med henne.
Vad kan det röra sig om? Tonårshormoner? Trötthet? Dålig motivation? Hon har också för kanske 2 månader sedan avslutat sitt första löp, och det är nog strax innan löpet och efter som problemet uppstått. Innan har hon alltid varit ganska lätt att gå med på morgonen, om än inte varit supermorgonpigg.
Hjälp!
Jag har också en morrontrött lappe, det verkar vara rätt vanligt för rasen. Han var morronpigg som liten men blev lite bekväm av sig när han va 1,5 år ungefär. Han piggnar dock till när man skramlar lite med kopplet. Om det var en äldre hund kanske man hade börjat fundera på lederna, men hon är så pass ung. Hon borde ju få sina "valpar" ungefär nu, om det kan påverka?
Med min kille funkar sluta tramsa attityd bäst när vi ska någonstans han inte vill.
Min 6 åriga blandis är det mest morgontrötta jag haft. Han går inte ur sängen förrän jag öppnar ytterdörren. Och då går det inte fort. Väl ute är han pigg och glad 😄
@Em, aha, hur ser din sluta-tramsa-attityd ut? Det brukar funka att helt enkelt vara mer bestämd och gå med raska steg, men på morgonen funkar ingenting.. Jag tänker att hon är trött i kombination med bristande motivation - häromdagen sprang en hundkompis mot henne på morgonpromenaden (lös utan husse i närheten..) och då började hon såklart leka direkt. Men så rolig kan man inte riktigt vara varje morgon på väg till jobbet :) Vi har också tänkt att skendräktighet kanske vore en anledning, men hon har ju inte börjat 'bädda' eller nåt, så vi vet inte om det är så troligt.
@ Lord Vulcan, vad skönt att han ändå är pigg när ni kommer ut, så brukade vara fallet med vår lilla dam också :)
Haha, Lappetik ( tikar generellt) brukar vara så och divatendenser. Gäller inte alla , men en hel del 😅Hanar tycker jag är lättare och ta hand om.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Hon är inte skendräktig? Vår tik brukade vägra lämna huset och sin korg under skendräktigheterna.
Vi vet inte, det är vår första hund och hennes första löp var som sagt några veckor sen. Men hon bäddar inte osv, som man läser att skendräktiga hundar gör. Och det är bara på morgonen hon är seg, när vi hämtar henne på dagis är hon som vanligt (fast har allmänt lättare för att bli trött än innan löpet).
Min hund är extremt morgontrött. En perfekt dag enligt honom är att gå ut och kissa fort vid tio, för att sedan gå in och slappa till klockan ett, sen kan kan vakna!
Men många gånger måste man ju tvinga upp honom ändå och det är inte populärt.
Han är dock även trött på kvällen, han visar tydligt varje kväll att vid tio är det minsann läggdags. Tar jag ut honom på promenad efter tio på kvällen så blir han fruktansvärt tjurskallig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund