Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 463 ggr
Flöffo
0

Skäller när han väntar

Vår hund skäller varje gång det kommer hem någon eller när han TROR att någon har kommit (fast det inte har det). Han skäller alltså när han hör ljud utanför dörren eller ljud som liknar ljud utanför dörren för att han tror att någon har kommit. När en familjemedlem är borta är han extra lyhörd för att han väntar på att personen ska komma tillbaka.

Till exempel har han lärt sig ljudet av min pappas bil, så när han hör att någon kör in på uppfarten så börjar han skälla. Numera brukar min pappa ta cykeln till jobbet, så bilen står utanför och syns genom glaset i dörren. Varje gång det kör förbi en bil som låter likt vår bil så reagerar han, skäller lite, och när han ser skuggan av bilen tror han att det är pappa som kommit hem och fortsätter då att skälla.

Han skäller verkligen jättehögt, ibland tystnar han dock så fort han får syn på mig (detta om ljudet också slutat, skulle någon person komma på riktigt skulle han inte tystna även om jag var där). Jag börjar bli trött på det här, jag har inget emot lite skall, men hans vaktskall är så höga, så även om de är väldigt korta får man ont i öronen. Hur kan jag träna bort det här? Just nu har jag ingen som kan hjälpa mig så det vore bra om det finns något sätt för mig att klara det här själv. Nyss har jag börjat knacka lite då och då för att försöka avdramatisera ljudet av knackningar, det värkar fungera lite, men det är ju inget som kommer hjälpa vid t.ex. ljudet av fotsteg eller vissa bilar. Någon dörrklocka har vi inte förresten.

//Flöffo

Äppelsnäckan
0

Använd klicker och klicka och belöna så fort han tystnar. Ignorera när han skäller och klicka för tystnad. Han bör fatta grejen efter ett tag.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat