Kött som hundgodis
Min husky tröttnar så lätt på de godiset jag har när vi tränar, har läst om fläskfilé, bacon, köttbullar osv. Ska man tilllaga det innan eller kan man ge de rått?
Bättre rått än tillagad, se till att det i köttbullar inte heller kommer i kryddar, lök och annat önödigt.
ost kan oxå va bra att ge som godis under träning, se bara till inte att ge för mycket. Torkat kött är också ofta en favorit, speciellt kyckling!
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Korv och köttbullar funkar bra att ge ostekt.
Kött brukar antingen torkas eller kokas.
Min hund är galen i kokt lammhjärta.
// Harley
Ge inte färdiggjorda köttbullar eller korv. Gör eget utan lök.
Grejen är väl att det blir lite ohygiensikt att gå omkring med rått kött i fickorna. Dels blodar det och kladdar och dels blir det dåligt snabbt.
Torka är praktiskt. Okladdigt, hållbart och gott för hunden! Du kan googla hur du gör det i ugnen, men blir det en vana så köp en billig svamptork. Mycket enklare och snabbare. Man brukar kunna få en för en 3-400 kr. Inte så effektiv som en dyrare tork, men duger gott för detta. Tänk på att torka så magert kött som möjligt. Fett härsknar. Förvara i frysen och ta fram mindre mängder vartefter du behöver, typ ha veckobehovet i en burk i kylen.
Jag gör mycket eget godis till hundarna dels är det för dom är kräsna men största delen är det för att i köpt godis är det en massa onyttiga saker i. Jag ger även kokt godis men mestadels torkat i ugnen. Jag gör hundköttbullar på färs har även gjort med hackad kyckling i den var poppis. Torka köttbitar för ge något gott att tugga på när man säger hej då men dessa funkar fint att klippa i mindre bitar med sax. Att göra eget godis ser jag som fördel det tar lite tid men man får så mycket mer godis för mindre peng dessutom vet man vad man ger hundarna. Helt sockerfritt svenskt, får en del från bönder men även av styckare så det blir en del gnaga ben genom detta. Men vill du ha enklare saker att ge så skulle jag säga koka och ge det kokt frys in ta fram dagsbehovet 😉 Koka små nötfärsbullar och ge. Här är kokt kyckling,lever,köttbullar uppskattat.
Känner igen det där så väl när de tröttnar! Min tik tröttnar på vissa godisar i perioder, och då är det bara att byta och se glad ut 😃 Jag har kokat kyckling, vilket jag tycker funkar bra. Det kladdar lite grann men jag tycker det är värt.
Att ge rått kan man visserligen göra men det är väldigt ofräscht. Dessutom håller det sig inte alls länge uppe ur frysen.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar