Vara ifred för valp
Valpen är ca 3,5 månader gammal och en charmerande varelse. Nu är det så att jag behöver göra ett träningsprogram, från sjukgymnast på golvet. Valpen tycker förstås att det är jätteroligt att bita mig när jag ligger ner. Jag tycker inte det är lika roligt. Med andra ord så behöver jag vara ifred några minuter. 🙂
Några tips på hur jag kan gå tillväga för att få vara ifred en kort stund och göra övningarna. Det fungerar inte att göra det när valpen sover, eftersom den garanterat vaknar när den märker att jag gör något som den tycker verkar intressant. Andra familjemedlemmar har svårt att avleda den och hålla den sysselsatt när jag håller på med övningarna.
Finns det något smart sätt att träna den, så den lämnar mig ifred? Vi har börjat med klickerträning. Kan jag helt enkelt sätta ett kompostgaller i dörröppningen eller stänga dörren och låta den pipa tills jag är färdig? Ärligt talat så duschar jag utan att ta hänsyn till pipande valp.
Tacksam för tips!
Följer då jag har samma problem haha.
Jag skulle sätta upp kompostgaller så valpen kan se i början, innan den kan stanna och dylika ord/kommandon, sen kan man öva med att ta bort gallret efter ett tag, alltså när valpen väl fattat att du bara är där, Ge valpen ett tuggben samtidigt kanske? Ett extra gott?

Sätt kompostgaller i dörröppningen, då kan valpen se dig. Jag hade även gett valpen något att kunna sysselsätta sig med under tiden om den vill, tex ett tuggben.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Lämna valpen hos någon annan familjemedlem och gå till ett annat rum?
Gör en valphage! Ta ett gäng kompostgaller och sätt ihop. lägg i något mjukt att ligga på, någon leksak, något att tugga på osv. Sätt valpen där när du känner att du behöver lite tid ifred. Det är jättebra passivitetsträning för valpen också, och även en bra grund för ensamhetsträning :) Låt hunden vara där och ta inte ut hen när den piper, då kan den koppla att pip=uppmärksamhet, utan vänta helt lugnt tills hunden lugnat ner sig innan du släpper ut den igen :)
"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"
Säger också kompostgaller så att valpen kan se dig. Ibland sitter min valp och andra hunden i soffan medan jag är på golvet, de hoppar inte upp och ner från den. Jag brukar gå ner på nedervåningen och ha valpen på övervåningen några gånger om dagen utan problem. Bra för dem att lära sig att de inte alltid kan följa med men min valp är lite äldre än din också =)
Jag fick inte skura golvet för min valp. Han skulle bita i moppen hela tiden. Jag tränade in "vänta" Han får sätta sig ner och så lägger jag en korvbit framför honom, han får inte äta innan jag säget varsågod. Han blir så fokuserad på korven att han glömmer allt annat! Nu kan han sitta i 10min och vänta på det magiska ordet! Dock gäller det bara om jag är i samma rum! Nu är han 8mån men vi började tidigt då moppen åkte fram ofta! ;)
Använde mig väldigt mycket av kompostgallerhage när min var valp, och sedan grindar dörröppningar när han blev äldre. Du kan ge valpen något gott att tugga på under tiden så håller den sig förhoppningsvis sysselsatt ett tag.
Kompostgaller som sagts tidigare är något som funkar för de flesta.
Du skriver ju att du duschar utan att bry dig om valpen piper, då kan du nog ta dina minuter till ditt träning med valpen bakom galler.
Kanske stoppa i ett par hörlurar medan du tränar och ha hunden bakom kompostgaller som så många andra sagt. när du är färdig ger du såklart inte valpen uppmärksamhet förran den är tyst.
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Tack för tips! Kompostgallret fungerar utmärkt.