Valpsäkra hemmet, sladdar
Hej! Om mindre än en månad så hämtar jag och min flickvän vår efterlängtade valp och nu sitter vi och funderar på hur vi lättast kan säkra hemmet. Hur har ni gjort med sladdar? Ni får gärna visa bild på hur ni har löst det så vi får några idéer på hur vi ska göra. :)
Passar på att slänga in en bild på sötnosen!
Jag tejpade fast dem i golvet med silvertejp 😂
Jag gömde alla sladdarna eller hängde dom högt. Undvek att ha saker ikopplade där jag inte kunde blockera uttagen. Fick istället en valp som åt och slickade på eluttag så allting blockerades med möbler, lådor och allt som jag kom på
Jag plockar aldrig bort sladdar, jag säger istället åt valpen att låta bli dom.
Jag har inte gömt sladdar eller eluttag, Min valp har fåttlukta på allt, men inte slicka eller bita. Det värsta han gjort är att bita sönder min telefon laddare när jag vände mig bort i 5sekunder för att ge han…ett ben….. Jag vart inte så glad, men var bara att beställa en ny. Nuförtiden rör han inte sladdar, jag har sladdar framme överallt och förut när han bara tog dom i munnen för att dra sa jag till, Samma när han tuggade eller höll på, Gav alltid ben istället eller hutta med fingret medans han fick sig sitt "ajaj, fyyy". Har funkat hittills.
Jag köpte kabel kanaler till några sladdar som låg direkt på golvet och såg smaskiga ut :P Förutom det gjorde jag inget speciellt. När jag skulle flytta upptäckte jag att en antennkabel var tuggad på, längst in under sängen i ett hörn bakom sängbenet . Fattar inte hur han lyckades.
Annars verkar det var just laddsladdar som råkar illa ut, kanske för att är framme och rör sig på ett annat sätt än andra sladdar. Min kompis laddade allt i köket eftersom det finns eluttag som sitter högt där.
Skoskåp är en annan grej jag är glad att jag hade. Ställde undan fina/dyra skor och lät några jag inte var så rädd om stå framme i träningssyfte. Är dessutom mycket snyggare än en vanlig skohylla om du frågar mig 😊
Vi plockar bort allt. Kläder, skor, you name it, och gömmer alla sladdar så gott det går. Sedan ber vi till gud och hoppas på det bästa..
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Tack så mycket för svaren! :)
#6 haha det var roligt skrivet!
Jag minns inte att vi gjorde något speciellt. Vi hade aldrig problem med det. Finns det inget problem behöver man ju inte göra något.
Just sladdar tycker jag också är svårt. De finns ju överallt! Grejen är ju att ett misstag kan sluta väldigt illa. Med min förra valp gjorde jag ingenting. Han försökte aldrig bita i sladdar, så inget problem. Trodde jag. Tills jag en dag kom hem och hittade en svartbränd hårfön på hallgolvet. Hade väl lämnat den inkopplad på byrån. Valpen mådde utmärkt och välkomnade mig glatt och obekymrat. Inte ett svett hårstrå på honom, ändå måste han ju ha fått en redig kyss rakt i käften. Men det hade kunnat vara annorlunda. Nåja, han rörde aldrig elprylar mera. Det är väl ett sätt att lära, men det måste finnas bättre. 😉
Nu har jag visserligen inte en valp utan en 2-årig omplaceringshund som jag köpte får nån vecka sedan och eftersom förra ägaren sa att hunden endast varit utehund så körde jag det säkra över det osäkra. Jag har en massa sladdar överallt (spelkonsoller, laddare, frysbox, mikro, fläkt osv) så jag lyfte upp allt jag kunde på bord, höga stolar, sängen osv och det jag inte kunde lyfta undan från golvet täckte jag över med en filt eller liknande. Som tur var så visade det sig att min hund gav blanka fan i sladdar och brydde sig inte ett dugg. 😃 Det kan hänga en sladd framför näsan på honom och han slickar hellre sig själv än biter på den…
♥Cosplay-blogg ♥ https://valkoinensamurai.blogspot.com/ ♥
Vi gömde inga sladdar.
Vi måla upp livet med valp som tugga på allt som hon kunde komma åt. Mattor togs bort,större blomm som hade giftiga blad fick flytta. Dessutom valpsäkra vi trappan så hon inte skulle ramla ner vare sig trappan eller mellan spaljen. Det vart inköp av kompostgaller även för hindra alla kablar bakom tv/förstärkare. Kabelgömmor köptes hem och även låda-kabelgömma på ikea för dölja kontakterna. Det var tufft o valpsäkra hemmet info om avleda valpen på bästa smidigaste sättet tränades in med uppfödaren. Väl hemma så var valpen med än där man var, tugga inte på annat än sina saker. Har aldrig bitit sönder leksaker ännu efter mer än 5 år finns valpleksaker kvar hela men lite skruttigare 😉 Vi hade fördel med ha en äldre hund som var lugn tror hon var till stor del i att valpen inte hitta på en massa bus. Det var inte jätte snyggt med ha kompostgaller inne men det var bara en tid men hade det. Valpsäkra så mycket ni kan , är ni rädda om mattor ta bort dom ett tag tills valpen är mer rumsren.
Vi har inte tagit bort något eller gjort något speciellt, satt kompostgaller runt stora växter som står på golvet bara.
Missa skriva grattis till bli med valp hon var verkligen supersöt 😃
Tack alla! Intressant att läsa era historier, har suttit och fnissat åt en del ;)
#14 - Visst är hon underbar!! Vi ser jättemycket fram emot att få hem henne. Vi gissar dock på att damen vi redan har kommer bli lagom sur på oss 😛
Vi satte för kompostgaller för allt som skor, sladdar, väskor, osv. Sen la vi fram leksaker tills de att han tappade tänderna och kom förbi piraya-fasen. Sen så har han aldrig haft intresse för slabbar och han har ALDRIG bitit sönder någon sko. Han har väll insett att de inte är nå roligt då de finns så mycket annat roligt. Ibland kan han nosa (ibland men väldigt sällan så kan han slicka) vid sladdar och eluttag men då säger jag bara till så slutar han och så hittar jag någonting roligare som han kan hålla på med!