Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3137 ggr
mabrigawilly
0

Självständiga raser?

Vilka är de mest självständiga raserna? - (hundar med bra självförtroende som inte "klänger" på matte/husse för stöd)

Lizelda
1

Förtydliga gärna, menar du stabila raser med alla tassar på jorden som inte stressar upp sig för något eller raser som faktiskt är självständiga och inte bryr sig särskilt mycket om folk?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mabrigawilly
0

En hund som känner att han kan klara sig själv, och lösa egna problem utan att förlita sig på någon annan.. Svårt att förklara men "självständig" förklarar bra, så får ni tolka ordet själva. Självständiga raser (enligt mitt tycke) - Tax (jakt), Akita, Am. Akita, Chow chow, schnauzer (alla storlekar). Tycker ni att det stämmer in?

Lizelda
0

Ah, du menar självsäker och stabil :) Kan inte uttala mig om raserna dock

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

crins
0

Afganhund! Är mera som en katt! 😀så om du ska ha hundarnas katt är det en Afganhund!

Herveaux
0

Jag tänker på flera av urhundarna, en del polarspetsar och kanske några av vinthundarna.

Edit: Glömde ju alldeles att ta med de stora lurviga boskapsvaktarna som tex Ovtjarka.

// Harley

jenmjao
0

Shiba Inu, skulle jag säga, är bekant med en sådan och det är allt hon pratar om att hennes hund är som en katt. Kaukasisk Ovrtjarka (hoppas jag stavade rätt) skulle jag också säga är sådana. jackrussels jag träffat har varit ganska självständiga men ändå kunna kontakta ägaren (beror och på hur dom är tränade och vad dom gör).

tetri
1

Alla raser som i grunden är gjorda för att arbeta självständigt är det ju med eller mindre, beroende på åt vilket håll aveln har gått. Urhundar och vinthundar användes ofta till självständigt jakt och ev vakt, herdehundar ska såklart vakta självständigt och draghundar, som iofs snuddar lite på urhundar, ska också dra själva och ledarhunden ska delvis fatta egna beslut. Min ena akita kan uppfattas som väldigt förarbunden men bakom det ligger en jäkla massa timmar av träning eftersom det inte fungerar att en sån hund fattar en massa egna beslut i dagens samhälle. Det märktes när vi gjorde bph att hon är lite för beroende av mig, å andra sidan sa de också att hon var den mest kontaktsökande (gentemot mig, testledarna tittade hon inte ens på) akitan de sett. Det jag vill ha sagt är bara att man som ägare kan påverka hunden väldigt mycket oavsett ras, hade jag inte jobbat så mycket med min tik hade hon också varit väldigt annorlunda (hon har varit ett helvete till och från) och ignorerar man en i grunden mindre självständig hund tillräckligt mycket så lär den också tröttna på dig och börja fatta egna beslut.

feral jesus

Changrila
1

Vinthundar, urhundar och vissa spetsar är väl det mest självständiga som går att hitta.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

ipopuma
0

Dvärgschnauzer höhö. Särskilt min förra tror aldrig att jag kommer träffa en mer självständigare hund X) Finns flera men är en ras som jag kan försäkra (finns såklart undantag o individer) riesenschnauzern är inte alls likadan men är en enmanshund o är med en människa eller flocken.

Kallaterrier
0

Förutom de hundraser/typer som nämnts så är det flesta terriers avlade för att agera självständigt och ta egna beslut.

mejamylove
1

Bullterrier, sharpei, Shiba Inu, raser av urhundstyp osv. Små robusta raser som vissa terriers, typ cairn tror jag :)

Underbarn
0

Hört och läst att chinese crested är självständig och det tycker jag stämmer på min iaf. Bortsett från att han vill ha sällskap (i huset, inte nödvändigtvis fastklistrad) men han trivs tex med allt och alla och inte mammig. Men samtidigt ointresserad i folk på gatan som vill hälsa eller när man kommer på besök. Märks inte av hemma och ja sköter sig själv på ett smidigt sätt.

mejamylove
3

#12 skulle själv säga raka motsatsen, känner kanske runt 15-20 stycken då min morbrors fru och min handledare på jobbet båda två är uppfödare av rasen. Dom känner inte varandra och har aldrig lånat avelshundar till varann men fortfarande är hundarna likadana i sättet. Mammiga, hariga och osäkra på nya människor. 3/20 är väl helt okej och hälsar när man kommer fram men majoriteten vänjer sig inte att vi är välkomna gäster där :P

[tk1971]
0

Då skulle jag säga många av terrierraserna, särskilt de som avlats fram för användning i grytjakt. När en hund ställs öga mot öga med en grävling kan den inte vända sig till husse eller matte och fråga hur vi ska göra nu. Den måste vara självständig och kunna ta egna beslut, vilket visar sig i det typiska "terriertemperamentet" som man antingen gillar eller också gör man det inte.

Underbarn
0

#13 jasså kanske bara min som är motsatsen då, hehe men han är dock 50% shih-tzu också så kanske inte räknas :)

mejamylove
0

#15 jamen dåså haha, där har du svaret ;)

Underbarn
0

#16 det kanske är shih-tzun som är självständig 😂

[AnimeV4]
0

Ja, shih-tzun är självständig. Läste det i rasstandarden för ett tag sedan och där dog tyvärr mitt intresse för den som andrahund🙂

Allumania
0

Stövare när dom är fria. Annors är dom famn hundar. :P

Tokryck
1

Urhundarna, lapsk vallhund speciellt av lapphundarna.

Marr
0

Ja urhundar säger jag med.

Shiban är väl något av de mest självständiga & stoltaste raser jag vet.

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*