Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4049 ggr
Malin-A
0

vad för hundar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja vad för hundar har du haft? och vilken/vilka har du?

under min uppväxt har vi hunnit haft, 2 st långhåriga collies den första vi hade kommer jag inte så noga ihåg men hon hette seila och den andra hette bossy, 2 st labradorer en gul vid namn otto som vi fick ta bort pga, höftledsfel. och en svart vid namn viktor, som tuvärr blev omplacerad, nu har jag en schäfer som är min egen o heter Lucifer.. =)

kul o veta vad ni andra haft för hundar.. =)

Alex
0

Mexx är väl min första, egentligen. Vi hade en hund när jag var 8 år ungefär tror jag, en blandning mellan schäfer och labrador. Han kom till oss 4 eller 5 månader gammal och tog väl över mig och min syster mer eller mindre direkt.. Var ett par problem till med honom, så vi lämnade tillbaka honom till "uppfödaren" efter knappt ett år.. Och det visade sig sen efteråt att de inte var världens bästa direkt, då de ljög för oss och anklagade oss för att ha sparkat hunden bl.a..

Så jag räknar Mexx som första. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lena1
0

Under min uppväxt hemma hade vi en samojedspets och en boxer och en chäfer,som blev köpta till min bror, men som jag fick ta över i slyngelåldern för då tyckte inte han att det var kul längre ;-).

Sedan har jag haft en Pyreneer,3yorkshireterriers,1Gronendal,4collies+min collie Snodden som jag har i livet nu ;-).

Maja
0

En irländsk rödvit setter vid namn Paddy (såklart, är man irländare så är man ;)).. Född -95, död -06 - finare hund får man leta efter.. :) Alla som träffade honom tyckte att han var en superfin hund!! :) Han var dock mycket grövre i kroppsbyggnaden än vanliga settrar.."Vanliga" röda och rödvita settrar är ganska smala i ansiktet, men Paddy hade en bredare form.. :P

Nu har jag då Nero, som de allra flesta vet.. ;)

Zebben
0

Har bara haft shäfer i min ägo, faktiskt. Liksom, varför välja annat när man redan är nöjd. SkrattandeOskyldig

Men sen har jag mycket erfarenhet av andra raser då jag de senaste snart 8 åren jobbat på hunddagis och där har vi haft ett 50-tal olika raser genom åren. Just nu är där ca 25 olika raser på 30 hundar.

Puzzel
0

Jag är uppväxt med en korthårig Tax min bästis tills jag vart 7 år då vi fick ta bort honom av ålder o sjukdom, sedan kom en golden och 1 år senare en border terrier, mina föräldrar fortsatte med border terrier, medans jag när jag flyttade hemifrån skaffade schäfer en långhårig hanne, + en korthårig tik, sedan kom 2 JRT med, en Flatte hade vi under en period som jour hem han hade varit misshandlad och under stimulerad så han var hos oss i 1 år sedan hittade vi ett jätte bra hem åt honom, sedan hade jag och mitt ex 7 schäfrar + en rottis tjänste hundar i olika utbildningsnivåer , sedan kom en omplacering en blandis, jämte, gråhund, varg en jätte härlig tik som var väldigt stryck rädd till en början men förvandlades fort till en soffpotatis, efter henne kom de två jag har nu.

Kristina-
0

Första hunden var min Schäfer " Bonzo". Sen två stycken Cavalier King Charles Spaniels, "Charlie" o "Ceasar". Efter dom min Golden "Linus", och nu har jag två stycken Irich Soft Coated Wheaten Terrier "Nalle" och "Eddie".

SaraC
0

Min nuvarande är den första egna hunden  jag skaffat. Eros, Japansk spets.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

mandymoo
0

Uppväxt med schäfer och dvärgpudel. En valp efter vår tik blev min första egna hund - Petronella.

Sen har det varit kinesisk nakenhund, afghan hund o norfolk terrier. Idag är det malteser.

[LinneaDahlberg]
0

Vi hade två hjorthundar när jag var yngre. James var den första, så efter ett par år kom Willy. James var lite av en "extramamma" till mig som liten bebis.
James var den näst äldsta hjorthunden i Sverige när han avlivades pga hjärtfel… Min gamla gubbe!
Efter det kom en import från Wales welsh sheepdog" som hette Glynes. Willy togs bort pga ålder 1998, och Glynes fick avlivas i somras, 12 år gammal. on var fantastisk!
För 2 år sedan skaffade jag en bolognes vid namn Laika. Min första alldeles egna hund, och ett par månader senare (som tur var INNAN Glynes gick bort) skaffade mamma en border collie som fick ta över Glynes uppgift att jobba med fåren.

Laika passar mig bra nu när jag pluggar, och kanske, kanske att jag startar uppfödning. Beror lite på. Men så snart jag har pluggar klart och jobbat ett tag och har större hus och mark ska jag återigen skaffa hjorthund. I mina ögon det bästa och mest magnifika djur som finns

Real
0

När ja var en liten parvel hade vi först en golden..(omplasering) som tyvärr bet mig, så mamma tog bort honom.

Sen hade vi en shäffer (omplasering) som var super goo.. mot mig, mamma och min syster:P men inte mot min bror och pappa.. Han hade fått en dålig uppväxt hos någon man. Så han tålde inte män öht.
Jag vet faktist inte vad som hände med honom, om han med fick åka till den där fantastiska bondgården?:P eller om han vart omplaserad igen..
Sen kommer inte ja ihåg om vi haft några fler fören Lufsen!

Lufsen min kärlek.. han är 9år nu. Han är Boxer/schäffer/labrador och borde collie. Som tur va tjata ja mig till honom.. för där han var hade han inte fått de bra:(
Vi tog till oss honom och han har vart min bästa vän sen dess.
Han har jämt vart frisk men nu har han visst brist på zink och B-vitamin. För han tappar sina små klor.. han är min "pappa baloo"

Nu har jag min alldeles egna gris! Ecko är Amstaff/dogo argentino.. Världens goaste.. tyvärr har han blitt lite osäker nu, men de ska vi nog kunna fixa.. han är bara 6månader. (sådan matte sådan vovve?)

floran_pro
0

Är uppväxt med afghaner. Nu mera har jag en liten jack russel  och en stor varghunds flicka.

Cerrolyn
0

Jag är uppvuxen på brukshundklubben och med schäfrar. Men min första egna hund är Ceasar. Men nästa blir en schäfer.

**MVH Cerrolyn

dogs
0

jag har haft genom åren många fina schäfrar ,1 blandras mellan schäfer/berner sennen,pyreneerhundarmfl.

men idag har jag 2 underbara hundar som är en American Pitbull terrier (ej blandras) & en  Siberian Husky.(rasren) längr fram skaffar jag mig även en pyreneerhund igen.

Lotta
0

Jag har haft en tibetansk spaniel, schäfrar och nu en liten papillon Skrattande Nu räknade jag inte med dom hundar vi hade i min familj när jag växte upp *S*

[Jemla]
0

När jag var runt 1 år hade vi en springer spaniel som vi fick omplacera. När jag var runt 6 år skaffade vi en mellanschnauzer (som det hette då) som vi senare blev tvungna att omplacera.

Därefter skaffade vi en till springer spaniel (Linus 9 år som vi har nu). Sen blev det även en till springer som vi blev tvungna att ta bort. Då kom springern Felix, numera snart 2 år, till oss. 

Jag har alltså 2 st springer spaniels just nu. Glad

Junction
0

Jag är uppvuxen med Engelsk Bulldogg, Mastino Neapolitano, Lhasa Apso och Grand Danois.
Sen jag flyttat hemifrån har jag haft två blandrashundar. (den första var Finsk Stövare/Rhodesian Ridgeback, den andra var en Belgisk vallhund/ Schäfer.)
I dag har jag 2 Grand Danois pojkar.

sagalisa
0

under min uppväxt har vi haft två yorkshireterrier, två mindre blandraser och nu har jag min Tax. Min syster har en dvärgschnauzer, en border collie och en stor blandis…ja det var nog hela familjen hundar för tillfället=)

Miss-Me
0

Min allra första hund var en drever som hette lady och sen en drever som hette sickan och sen en drever som hette lady 2 :P och sen en drever som hette simon och sen en shabrador och sen en berner sennen som hette Bonnie hon dog för snart en vecka sen:( och nu har jag min älskade collie Ariel!

_pitbull_
0

jag har haft en doberman tik som hette sascha, hon var helsvart och världens goaste hund och sen har jag haft en liten rottweiler hane som hette rambo som var svart med brun teckning.

Pomperipossa
0

Golden, Husky, Jämte, Schnauser, Schäfer/dobber, Schäfer.

[Linsenhejhej]
0

Labrador retriever.

Misimurf
0

Rysk laika, Hamilton stövare, springer spaniel och nu har jag en Cocker spaniel. På bilden är min Springer spaniel som dog i våras 11 år gammal. Hon var världens snällaste och goaste hund.

[Vargnatt-]
0

Blandning mellan golden/labrador, 3 schäfrar,  2 andra blandraser, 1 husky och ännu en blandras. Och nu har jag en berner sennen :)

V-lang
0

Dalmatin, bordecollie, fodervärd till en amerikansk cockerspaniel, Tibetansk spaniel, sedan flyttade jag hemmifrån och då vet ni nog vad det vart hehehe…japp shaffer för hela slanten =)

[Blandiz]
0

Har alltid haft hundar omkring mig hela min uppväxt med collie och bc men fick min första egna hund när jag va 14 år gammal. Han hette Pelle och var korsning mellan Västgötaspets och Gråhund och va där 12 år gammal när han kom hem till mig. Va den perfekta hunden förutom att han hade blivit misshandlad. Han dog nu här för ca 9 månader sen. Fortfarande saknad. Sen kom Tuva som var en blandning av Siberian Husky, Schäfer och Groenendeal. Och sen kom lilla Albin som nu är blandning av Rottweiler, Schäfer, Siberian Husky och Groenendeal.

Sänder in en bild av min första egna vovve Pelle. Glad