valp biter vid lek
Hej! Min valp på fyra månader älskar att leka med mig och tycker det är jättekul men han bits vid lek, aldrig annars. Ska man låta han göra det eller hur motverkar man detta beteende?
Det beror väl på, skulle jag säga. Jag har inget emot lite lektuggande eller -bitande i min vuxna hund - men det får inte vara hårt. Alltså säger jag lugnt "ajaj" när han biter för hårt, och avslutar all lek och går och gör något annat utan hunden.
Det har funkat för oss, även om det tog tid :)
Lär honom att när han bits är leken slut. Res dig upp och gå därifrån utan att säga nåt, din kontakt med honom är över för den gången. När han lugnat sig märkbart kan leken fortsätta - om DU vill.
Finns ett superbra avsnitt om "hundlek" på Hundpodden! Den är toppen och Eva bodfäldt förklarar fantastiskt pedagogiskt! Här är länken! http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/608968?programid=4834
Jag brukar ta leksaker och försöka ge istället, och biter han mig istället för leksaken går jag där ifrån och gör något annat. Jag har det dock ganska lätt då han leker med min tik och dom "biter" på varandra istället, så hon kan distrahera honom också ifall jag börjar leka.
Jag gör som #1 och #2 men belönar alltid om hunden självmant slutar bita när jag säger "aj". Jag belönar också när han byter ut bitandet mot slickande. Så på mig biter han typ aldrig, men min pojkvän som inte är lika noga kan han fortfarande bita en del.
Jasa nej saja!