Positiva tråden!
Länge sedan vi hade den! Tänkte vi kunde göra en ny 
Berätta allt positivt som hände idag! Försök att hålla er til resp dag så det inte bliver för utspridd! Håll er oxå till "hundglädjer" 
Så släpp loss!
Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography
Har så mycket roligt inplanerat på tisdag!😃Det har inte hänt än, men planerade ju in det idag😎
#1 Hahaha ja det är la bra! 😃
Vad för roligt har ni inplanerat?! 😎
Instagram
Själv har jag köpt massor med hundböcker jag ska ha läst, vet inte vart jag ska börja :3
Instagram
Går helt okej med boken nu! Skriver för tillfället om aktivering och det är sjukt kul faktiskt!
Hundarna var sååååååååå awesome på träningen i fredags! jag blev både imponerad och såååå stolt över dem, och mig 😃🥳
På tisdag ska jag praktisera hos min granne som har en Rehab"klinik"! Ska bli så kul!
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Precis inkommen från promenad där vi stötte på det lilla svarta lurvet till grannhund. Grannlurvet bjäbbade halsen av sig medan Brownie bara vred konfunderat på huvudet för att sedan inte bry sig alls. Bästa, bästa Brun ❤️
Vi har kämpat i många år med hundmöten och hanhundsaggressivitet.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Gud vad roligt #5 hoppas det fortsøtter gå bra med Brownie!!
#4 spännande med boken! hoppas det blir roligt och intressant på tisdag då!
Instagram
Det börjar äntligen gå framåt i koppelträningen (efter 3 år, så det var väl på tiden), det är främst bara vid hundmöten det blir jobbigt, annars går han ofta jättebra! 😃Nu gäller det att kämpa på och försöka hitta en bra lösning för att han inte ska stressa upp sig när andra hundar är i närheten.
//Flöffo
Min 4 månaders var duktig på bilturen idag och gnydde bara lite i starten. Har inte haft bil förrän nyss så han har inte blivit van än men snart så =)
Våran lillkille fyllde 6 månader igår och hans 9 syskon :-) idag har det varit mindre skällande i hundgården, hundarna har äntligen lärt sig att det faktiskt kan vara ganska mysigt att ligga inne i den varma hundkojan och inte bara sitta ute i snön och yla/skälla :-) De fick sitta i hundgården idag då vi har städat mycket idag, men nu ligger de på golvet nöjda och belåtna :-)
#5 Grattis! 🥳
Jag är så kär i min lilla skräphund! Jag har haft världens mancold med framförallt feber, hosta och halsont. Det har för det första gjort att vi bara har legat i sängen och myst sen i onsdag-torsdags natt, och han har myst lite extra när matte har grinat. (Jag blir alltid extremt känslosam när jag har feber, grinade t.ex. över att jag inte hade någon mjölk till teet.)
Men Stresshunden AB har också tagit det hela enormt fantastiskt med tanke på att han inte har fått någon aktivering alls sen tidigare nämnda natt! Igår var bedriften att jag hade kunnat hasa mig totalt 200 meter med hunden i långlina. Idag har vi väl gjort 2-3 såna rundor i raskare tempo, men inget mer än så. Och han har inte dött! Visst har det varit lite små-"gnöl" (gnäll/pip/suck/morr) och jaktinstinkten har gått upp med 400%, men han har inte dragit i koppel, har lyssnat enormt fint på inkallning (i långlina) och har inte egentligen klagat alls.
Idag är han dyr, ska ni veta!
Hundarna som jag tränade och figgade för idag skötte sig strålande! Blev framförallt imponerad av en Boxer som har bitit så slött och oengagerat så jag vet inte vad. Idag smällde han på med sådan kraft att han fick använda tassen för att kunna montera loss käften från ärmen :D Även en Malle som är rädd för stocken. Bara en liten reaktion idag. Hon är stark som sjutton. Släpade iväg med mig i ärmen över planen ^^
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Äntligen börjar det bli lite ordning på Katlas päls. Hon håller ju på och byter päls och tro mig det är inte lite päls som ska bytas. Hon har haft enorma tovor överallt. Men nu efter många timmars borstande och att bad är hon nästan tovfri och åtskilliga liter päls fattigare.
// Nadja
Har haft en liten dipp i hundträningen pga skola och att vi lagt den mesta av våran lediga tid på att åka skidor och vara ute, det har ju varit så himla fint väder och skidföre. Men nu på onsdag ska vi äntligen iväg och träna igen, är så himla pepp!
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Felix har äntligen fattat vad "ligg" betyder :D Helt plötsligt la han sig ner helt platt när jag sa ligg.
#14: Grattis :-) Våran lillkille har lärt sig sitt, men ligg måste vi fortfarande visa med handen, men det "tar sig sa pyromanen" ;-)
#15 tack!! Igår kunde han inte, men plötsligt händer det! Sitt klarar han nu är det "stå" som ska nötas in. Det är konstigt att vissa saker fattar dom på en gång medans annat tar längre tid :) Hur gammal är din skrutt?
Att hålla fokus på oss människor har varit svinsvårt för vår hormonstinte tonåring de senaste veckorna, men i helgen hade vi ett rejält genombrott! Han har börjat lyssna mer igen på promenaderna, och börjat kunna koppla bort störningsmoment liite bättre. Så vi tog en testrunda med att gå löst i skogen, där det såklart var hur mycket blod som helst i ett spår inåt skogen. Fafner började nyfiket följa blodspåret, men när han började avvika från stigen stannade han helt upp och kollade på oss. När jag påkallade uppmärksamhet sprang han tillbaka till oss och promenerade glatt på stigen bredvid mig istället. Och så var blodet som bortglömt, för det var roligare att hänga med oss. Visst blev det gott om mutor (pannkakor i fickan) men ett enormt steg framåt! 😃
Inkallningen gick underbart bra på promenaden idag med min plutt. Stolt över honom. Höll koll på var jag och min sambo var och trots att det var andra människor en bit bort och en lekande schäfer lyssnade han på oss.
Idag tränade vi lite med en jättekanin och två getter. Skitnöjd!
10 minuters promenad ner finns det hägn med två getter, tre minigrisar, två jättekaniner och en jädrans massa exotiska fåglar. Alla djuren är väldigt vana vid alla sorters människor och djur, så jag använde mig lite försiktigt av dem. Ena geten var inte alls spännande, hur mycket han än hoppade och krängde runt. Den andra geten var däremot jättesnygg. Och kaninen… Den var ju skitfin såklart. Mumma, hade den smakat, definitivt! Men Arrak skötte sig snyggt ändå :)
På väg hem från ett riktigt bra skyddspass och på grädden på moset hade vi ett riktigt bra lydnadspass i morse :D Platsliggningen börja ta sig också :D
Tog ett lydnadspass ute på gräsmattan. Gick riktigt fint! Han var enormt följsam i fotgåendet, inte särskilt intensiv i kontakten, men var som klistrad mot benet. Skönt!
Snygg platsliggning också. Jag hade 2 tennisbollar och en pipisräv med ut, och även om han reste sig under alla tre försöken (efter relativt lång tid och mycket/hård störning) så lyssnade han enormt fint på tillsägelse, och jagade aldrig efter dem.
Jag har så mycket att se fram emot, både i hundväg och när det gäller annat. Det är nästan jobbigt att längta och se fram emot allt så här mycket! 😃
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#22 visst är det!
Instagram
Har anmält mig till HUND 360 grader hos HUNDutbildningsgruppen! Så taggad! WHOP! 🥳
Anmäld till en agilitykurs, en jaktkurs, en sökkurs, en appellstart och ett tävlingslydnadsläger nu i vår och i sommar. På detta kommer förhoppningsvis tre lydnadstävlingar också. PEPP PEPP PEPP!! 😃
Tass Josephine
Shoppat en massa hundgrejs och ska träffa en nära släkt till (förhoppningsvis) min ofödda valp nästa månad!
Igår så fick Pitcher träffa mitt företags hyresvärds hund för första gången.
Jag var lite nervig då Pitch kan…"prata" med STORA bokstäver ibland när han träffar nya hundar.
Men min skrutthund skötte sig exemplariskt och det var istället hyresvärdens hund som gastade. :)
Skönt att det gick bra då chanserna nu ser rätt så bra ut för att vi båda ska kunna ha med våra hundar på jobbet samtidigt. Nice! 👍
// Harley
Jag blev godkänd med kompisens Pudel i en nybörjarklass i Rally idag! Hans första godkända resultat efter 10 tidigare tävlingar med ägaren. J*vlar vad jag fick jobba. Så extremt störningskänslig i tävlingsmiljön. Framförallt andra skällande/stressade hundar. Han stod på bakbenen och gnällde när vi kom in i hallen, och då fick jag bara jobba jobba jobba för att få kontakt. Inte konstigt att det inte har gått bra på tävling innan, för såhär svår är han inte ens i närheten av på träning. Vi växte rejält alla 3 idag. Pudeln för att han klarade banan, med kommentaren "Jättefin kommunikation!". Ägaren för att hon såg att det var möjligt efter 4 träningspass med annan förare, och jag för att jag inte visste att jag kunde jobba så mycket, och för att jag har insett hur mycket jag uppskattar min egen hund! Rekommenderar alla som kan att tävla någon annans hund. Extremt lärorikt!
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Det var "hundspiration" i Östersund idag, en hundmässa. Hjälpte till och visade lite rallylydnad och Trassel låg så himla snällt i sin lilla nätbur medans jag engagerade mig i andra hundar, mattar och hussar. Buren var dock inte öppen som på bilden, men för ett år sen hade han tjutit i buren och hållit på och böka, men idag var han tyst och låg avslappnat 😍
Min lanthund har varit i Stockholm för första och varit sjukt duktig! !!! Helt cool på tc med en virrig matte som försökte hitta rätt. Hon lärde sig att gå upp rulltrappor blev cool på tunnelbanan. Så sjukt duktig trodde att de skulle vara omständigt att ta med henne men icke. Hon är så cool med alla tassarna på jorden
Haha, jag tänkte också skriva om de senaste dagarna, #30 😉.
Jag och Lotus har haft så sjukt kul nu från onsdags tills igår, i onsdags avslutades plugget innan lovet med ett matteprov och SEN BLEV JAG FRI! Eller ja, i praktiken på fritiden 😉. Dagen efter såg vi ipopuma och hennes riesen, körde lydnad i TC, dagen efter lydnad och spår på lidingö BK och sedan igår, den stora dagen, då träffade vi resten av SHU's rikslägergänget. Sök, lydnad och en liten prommis i Upplands Väsbys BK blev det då. Mysigaste BK:n jag varit på, sån himla fin liten stuga och sökrutan vi vallade var ju perfekt! Lagom svår terräng med en tydlig stig. Värre blev det inte över att Lotus var så jäkla duktig, han utvecklades fint under söket och i lydnaden, och hade en allmänt glad och peppig attityd. Så himla impad över att han trots 9h iväg och igång (resa kommunalt och vilopauser inkluderat) ändå fortsätter prestera! Att sällskapet sen var sjukt trevligt, det gjorde inte dagen sämre! Så, nu är vi rejält peppade inför lovet och framtida träningar!
Tass Josephine
Positivt? Löpet är över för den här gången och förhoppningsvis är det inte dags igen förrän i början av nästa år 🙂
Och så har jag tittat djupt in i mörka valpögon, blivit biten av sylvassa små tänder och rufsat i mjuk valppäls.
Detta är Theo idag när jag klippt alla klor vid samma tillfälle utan godis eller mutor. Vi har kämpat länge för han hatade kloklippning när han kom till oss. Vi har tagit det lugnt och inte bråkat med honom. Klippt en klo och sedan låtit han gå. Klippt en nästa dag osv. Vi har filat och masserat för att vänja vid beröring. Så här avslappnad låg han idag efter kloklippningen. :-)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Vet inte om jag ska skriva i den positiva eller negativa tråden. Blandade känslor!
Jag och Stresshunden AB har idag tränat lite passivitet i inomhushallen mha bästa kompisen. Kompisens förare missuppfattade vad jag bad hen om, och såg till att vara så högaktiva som bara möjligt, medan jag mest syftade på att de ska störa i allmänhet (gärna lågaktiva). Medan de studsade och höll på så låg Arrak visserligen tyst och stilla, men totalt spänd.
När de ställde om till lägre aktivitet så fick Arrak också så lov att sträcka ut och ligga i en avslappnad position. Han pep lite lågmält ibland, men inte ofta och inte väldigt länge någon av gångerna.
Kompis och förare började bli trötta och less, så när han var relativt avslappnad så släppte jag honom. Han somnade aldrig och blev aldrig 100%-igt avslappnad, men han var ändå relativt lugn.
Åh, blandade känslor.
Vi ska fortsätta gå ner och träna passivitet i inomhushallen nu när det börjar bli lite varmare är planen.
Just nu känns allt väldigt positivt med pudlarna!
Har kommit fram till vad som fungerar vid hundmöten så 8/10 möten är dom tysta, väldigt intresserade av de mötande hundarna men det får dom lov att vara, bara dom håller tyst och inte kastar sig åt alla håll.
Nyx som älskar sin egna röst i ren allmänhet räknas som tyst när hon bara ger ifrån sig ett skall 😃 ett skall när hon ser en hund är fullt godkänt från min sida, som en markering att hon ser hunden. Men en massa gapande tillåts inte.
Dafne har fått en ny kompis i form av en Schäfertikvalp och dom har träffats och nu också sprungit lösa i en inhägnad tillsammans. Valpen fullkomligt älskar Dafne och Dafne gillar valpen. Hon beter sig fint med valpen och stressar inte upp sig så mycket. Leker fint för det mesta, vilket gör mig superglad med tanke på hennes otroligt dåliga hundspråk. Hon kommunicerade också superbra med en Storpudelhane vi träffade och fler sådana positiva erfarenheter behöver hon.
Dafnes rygg har också hållt sig nu i några månader, hon har visserligen stora muskelknutor men hon uppvisar inga symtom på att ha ont som innan så peppar peppar håller det i sig länge nu!
Nyx har börjat bli mer kelig, vill vara nära och sova med huvudet på en. Sötaste lilla tjejen som snart blir hela två år, det tackar vi för, känns som om tonårsfasonerna börjar försvinna nu.
Nej pudellivet leker just nu och jag passar på att njuta till fullo innan dom hittar på nästa otyg 😎
Slänger in en bild på Pudelligan ifrån i julas.
Valpen har fått en irriterande ovana att leka polis på allt och alla. Folk som cyklar? Skäll ut dom. Andra hundar? Skäll ut som. Barn som leker? Skäll ut dom. Folk som pratar? Skäll ut dom. Vi har inte fått ordning på detta men idag så hittade jag en lösning som fungerar för stunden i alla fall, att kasta ut godis i gräset så att han är upptagen med det så att folk och hundar kan passera utan att bli utskällda för att dom vågar andas i hans närvaro utan att fråga om det först!
Min valp Geissha blev frisk efter en lång period av smärta!!
Jamie körde bra sök i lördags och kampade med annan person, hans kamp blir bättre och bättre. så det var kul.
Bara för jag grävde ner mig totalt innan, så idag vid lunch promenixen var han helt underbar. Tyst och trevlig, inte alls någon skällande odåga. Förvisso var vi typ själva ute, men men… Det gick till och med att ha honom "lös" en bit, koppel på släpdragg och det funkade alldeles utmärkt. Lyhörd och följsam. Sökte upp mig, följde med mig, kollade var jag tog vägen.
Idag är han lite dyrare iallafall. ❤️
Idag var Helix så jäkla duktig på unghundskursen! Kontaktövning med störning, inkallningstränong och omvänt lockande stod på schemat. Han var så himla duktig, finaste stjärnan :D
På promenaden idag träffade vi en liten 5 månaders valp som Satsa busade med. Hon är en osäker tjej och det värsta hon vet är när folk, speciellt män ska böja sig över henne och hälsa på henne. Självklart är ägaren till valpen en äldre man som hinner hälsa på Satsa innan jag hinner reagera, men Satsa hälsar glatt tillbaka och springer på.
Det är så skönt att se framgång i sitt arbete, framförallt att vi på rätt väg! 🙂
Så sjukt jävla stolt idag! (Ursäkta språket!)
Vi var på stan i drygt 5 timmar, och summan av kardemumman blev - passivitetsträning, hundmötesträning och lite vardagslydnadsträning.
Passiviteten blev på alla bussar och i väntan på alla bussar, även när vi väntade på mat på Donken, och när vi åt hemma hos en vän. Inte ett enda pip på sista bussväntan, eventuellt inget på näst sista heller, men lite mer orolighet då. Otroligt nöjd med honom idag! Lite pip alldeles första vändan när vi väntade på resten av sällskapet, och lite på första bussen, men annars har han varit tyst!
Vardagslydnaden var ju både på transportsträckor/promenad, men framförallt även inne i djurbutiken. I och med att han inte orkade behärska sig från att nosa på allt och bli låst så fick han så lov att lyda matte till punkt och pricka. Det betydde 4-5 steg, sedan plats och så fick matte titta, 4-5 steg, plats, nästa sak, etc, Även fotgående med mat och leksaksstörning runt hyllorna.
Hundmötesträningen då. Vi mötte 4 hundar totalt (och en på distans).
Första två stod framför oss i kön till första bussen. De väntade även i 20 minuter på samma hållplats som oss. Arrak skötte sig enormt fint! Ville ibland bli lite stirrig, men lyssnade fantastiskt fint när jag sa åt honom.
Den tredje var en storpudel inne på djurbutiken, och kombon okänd hund och vakt gjorde att han avgav 1-2 skall. 1-2 skall!
Den fjärde skällde på oss först. Den gick på andra sidan vägen, och började skälla ut oss när vi kom i höjd med varandra. Först så brydde sig Arrak knappast nämnvärt, sen bestämde han sig för att bry sig lite mer, men med en stenhård matte så var vi inom 2 minuter i lycklig glömska av hunden. SÅ FÖRBANNAT JÄVLA NÖJD! AAAAAAAAAAHHH!
BÄSTA HUNDEN NÅGONSIN! (…Idag i alla fall :D)
😮 🤤 🤗 🥳 👍 😍😍😍
#43 nämen grattis! Vad roligt! Hoppas det fortsätter på det spåret då!
Instagram
Första passet med sidosteg till vänster och hon fattade! dock var baken lite sådär men rummet är ju alldeles för trångt och liksom första passet!!!!! Liksom wow blev riktigt impad av min lilla riesen tik hon slutar aldrig att förvåna mig.
Lilla valpen Jaguar idag började att gripa. Hon börja fatta shaiping och att tänka själv och är allmänt en sådan underbar hund. Så följsam och smart.
Äntligen fattat hur jag ska göra med dvärgen pennys stående. Gick mycket framåt och gud vad kul hon tkt det var att äntligen fick hon träna lite
Samtal med granne på parkeringsplatsen:
Granne: "Det är så roligt att se er, du har bra ordning på din hund".
Jag: "Tycker du? Det var roligt att höra".
Granne:"Ni har kört med klicker va"?
Jag: "Ja, vi körde mycket med klicker när hon var yngre".
Granne: "Vad gör ni med henne? Jag ser att du har spårband i bilen."
Jag: "Ja, vi tränar viltspår och nästa vecka ska vi börja en fortsättningskurs på BK".
etc.
Skoj när nån uppmärksammar allt jobb man lagt ner på hunden! 🙂
På torsdag träffar jag en uppfödare!!!
#47 Vad spännande! Vilken ras? 😃
Instagram
#49 Är det månne samma ras som det pratades om på ett annat forum…? (Typiskt att man inte kan använda sig av smileysarna från telefonen, men tänk dig att jag skrev den smileyn med solglasögonen!)
#51 Yes! Jag ska hålla tummarna för dig på torsdag och hoppas allt går vägen!
Men va, #50 #51 nu blir man ju nyfiken! Ser fram till bilderna då! ;D
Instagram
#54 Bilder kommer!
#55 vad bra! Hoppas allt går bra på torsdag!
Instagram
#53 Det blir säkert jättebra! Själv får man vänta ett par år med att kontakta uppfödare och hela det köret, men sen så! Vet i stort sett vad jag vill ha, uppfödare är bestämt också. Får väl se om jag känner likadant om ett par år bara.
LuLeLo kommer imorgon hohohoh! 😎🥳
#58 😍😊🥳❤️
Tass Josephine
Sakta men säkert börjar inkallningen gå framåt! Igår gick vi en lååång promenad i skogen/typ havet (skärgård liksom) och herr skällman fick vara lös lite, men han kom tillbaka till mig och hans radie bort från mig är inte lika stor längre. Han söker upp mig mycket snabbare när jag "försvinner". Vid ett tillfälle ropade jag på honom när han, i full lek med lillebror, tvärnitade och kom tillbaka till mig! Just nu är han guld värd.
Idag har inte hänt så mycket än, men igår var collien världens dyraste hund. Vi bor ju mitt ute i buschen och ser typ aldrig levande varelser, haha. Koppelgåendet har vi varit dåliga på att träna och även lite dåliga på socialisering. Så igår gick vi en promenad "på byn" i det fina vårvädret och denna fantastiska hund skötte sig så himla bra. Gick lugnt och fint i koppel 98 % av tiden, blev glad av att se eller känna lukten av folk och gick snabbt att avbryta så att han tog kontakt med mig igen så att vi kunde fortsätta gå trots alla roliga gubbar.
När han var mindre gick vi på samma område några gånger och när ett par hundar i en hundgård skällde på oss blev han lite låg och osäker. Igår däremot tittade han på dem, vinkade "hejhej" och så traskade vi vidare. Vi kom även fram till en tomt där två hundar kom kutandes till staketet och vrålade. Jag tyckte att det var otrevligt då det dessutom såg ut som de skulle kunna hoppa över staketet, så jag svängde och började gå tillbaka samma väg vi kom. Collien stannade och kikade på hundarna en liten stund, sedan sade jag åt honom att "nu går vi" och då trippade han efter. Fy sjutton vad fint.
Efter 2,5 år av utfall vid möten, stress och drag i koppel med vår andra hund kan man knappast säga att jag är bortskämd med behagliga koppelpromenader. Lyckan var total igår. Tänk att vi faktiskt också kan uppfostra en fungerande hund. Man har lite svårt att tro det när man tittar på vår andra hund i vissa situationer. 🤐
Dundee har sovit länge och idag skall vi på en liten inoff utställning :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#62 Lycka till! Ser fram emot att höra ur det gick! :D
Instagram
Efter ett awesome pass i dåliga omständigheter om man kan säga så. Lilla valpen wow 9 steg i fullt fokus, attityd och postion ville inte gå mer. Men man bara wtf. Den stora konplacerade inte alls rutan. SPRANG till där belöningen ligger och bara fattade allt. Jag stod där som en fåne o bara wtf när hände detta. TRÄNING LÖNAR SIG ;)
Det blev ingen plasering på utställningen, men han var jätte duktig! :D
#65 Vad synd! Men hoppas ni hade roligt :D
Instagram
En till för mig idag. Min målbild i ff börjar komma nu :D
Helix har äntligen kopplat ordet backa med att ta 2-3 steg bakåt, yay! :D
Igår åkte vi ut i skogen och jag skulle ge Kenzo en sista chans att få vara lös, om han stack eller inte kom på min inkallning så så får han leva med att vara kopplad. Han var SÅ FIN! Kom varje gång jag kallade på honom, stack inte iväg in i skogen och höll sig nära oss hela tiden. Är så stolt över min lilla kille ❤️
Även lilla Sixten och min systers hund Ammi var lösa och skötte det lika fint, ingen av dom har dock stuckit tidigare men dom lyssnade på vad vi sa och kom varje gång vi kallade, inga "jag ska bara lukta liiite här först…" 😉
Nu får jag bara hålla tummarna och hoppas på att det alltid kommer att gå lika bra när dom är lösa, vill så gärna att dom ska få känna denna frihetskänslan, de blir till helt andra hundar 🙂
Idag var vi ute och gick 7,2km i 1 timme och 40 minuter i skogen, det var superhärligt och hundarna fick rusa av sig 😍
= rätt glada vovvar!
Idag gick fysen bra! Matte sov inte en minut i natt, så halv sju i morse så var vi på väg ut på rehabiliteringsfys. Först ner till inhägnaderna för att springa lös i kuperad terräng och träna inkallning. Gick riktigt, riktigt bra! Vi fick till en ordentligt snygg femöringsvändning och vilt sken fram till matte!
Sen har han också varit enormt lugn, inte dragit alls egentligen, inte skällt, inte pipit, inte huggit av mig handen när han får godis… Vi tränade en minimini passivitet på typ 5 minuter. Själva fysen skötte han sig fint på, behövde inte styra särskilt mycket. Oändligt nöjd med hans stadga! Att stanna honom är ett problem, definitivt, men när han väl står still… Då jäklar är han stilla! :D
Stretchingen gick också helt okej! Även vänster bak gick bra :)
Och sen… Han hetsåt inte! Verkligen finsmakade sig fram i skålen och valde ut vad som var godast. Och oxnacken som serverades var han alldeles för mätt för att äta! Iiiih! Han har fått en spärr! <3

Humla är sällan lös då hon jagar och hon gör det ordentligt. Idag var hon dock lös en stund hemma hos min mor. Ett helt gäng med fåglar flög förbi på himlen och ja, Humla drog iväg i en väldig fart rätt in i skogen. Jag tänkte väl typ att jaha, hur f'n tänkte jag som släppte henne. Ropade och började grina (på riktigt) när jag ser henne komma i minst lika hög fart rakt mot mig och upp i famnen. Så jäkla glad!
Nu har vi haft ett riktigt mystillfälle. Fast det var oavsiktligt. Jag var hos sjukgymnasten igår och fick med mig ett schema med övningar jag ska göra på golvet, för jag har långvariga ryggsmärtor. Och så fort jag lägger mig där på mattan kommer hunden och tror att nu är det lekdags. Där ligger jag och försöker göra mina rörelser, och så klättrar hunden på mig och ska slicka mig i ansiktet med svansen viftande. Det är rena sabotaget för då börjar jag bara att skratta 🙂
Tinjas träning med slalom går framåt! Nu har vi inte kört på ett tag för att jag inte kunnat få ner pinnarna i marken, men nu är det hur lätt som helst, så feber och huvudvärk till trots så tog jag med mig pinnarna ut för att köra lite slalom.
Nu har jag så smått börjat föra den andra porten mot den första så att det börjar bli ett rakt slalom. Hon tar gärna andra porten när jag skickar henne från höger sida, jag måste vara övertydlig med var jag skickar henne. Jag kan inte skicka henne rakt på, utan måste skicka henne till vänster om slalomet, då tar hon första. Ska fortsätta traggla vidare, bygga vidare på att hon ska förstå sammanhanget med när hon får en leksak kastad och inte. Kommer inte köra ett rakt slalom förrän hon är klockren på ett icke-rakt, men det är härligt att hon kom ihåg så pass mycket, trots att det säkert var tre veckor sen senaste passet med slalom.
Sen har jag nästan lärt henne att lägga tassen på nosen! Just nu klöser hon mest sig själv på sidan av nosen, men med tanke på att jag aldrig lyckast få henne att röra vid nosen tidigare så är det ett ENORMT framsteg! Kunde få till huvudsänkningen, lyftandet av tassen, och båda samtidigt.. Men det där med att röra vid nosen gick bara inte. Men nu så!
Idag har jag varit ledig hela dagen fram till 14:30 när jag hade ett prov på 45 minuter. Så vi har satsat hela dagen på hundgårdsträning!
Framförallt passivitetsträning, men även toleransträning av skällande, jobbiga grannar.
Har gått riktigt, riktigt bra! Oändligt nöjd med mitt lilla skräp. Skällde lite grann efter Storskällaren, men pep främst. Mycket spring fram och tillbaka, in och ut, men inte onödigt mycket. Avreagerade sig med lek med bästisen som också var där med oss, vilket jag tyckte var hälsosamt och uppmuntrat.
Framförallt blev jag stolt över hur han skötte sig med schäfertiken alldeles intill oss. För alltså… Kombon stresshund + "dominant" stresshund kändes ju rolig. Men, de har skött sig enormt fint! Lugn och försiktig lek genom gallret. :)
Arrak har visat sig vara allergisk mot kalkon. Det deppade jag mycket över i ett par dagar, innan jag tog mod till mig och annonserade efter kaninkött på lite olika fb-grupperna. Och första förslagen var lite deppiga - men sen!
Fyfasen vad det har löst sig bra! Jag ska få huvuden och magar gratis, och så ska jag få köpa mer för ett helt överkomligt precis (särskilt om man drygar ut med det som är gratis)! Iiiih!
Det märks att Tinja verkligen börjar förstå slalom! Så himla roligt. Drog ut på en kort men intensiv träning efter jobbet, kanske 8-10 skick, och hon missade bara två av dem. Första när jag stod på det där svåra klockan tre, och en gång när jag testade att stå bredvid slalomet på vänster sida med henne en bit bakom, efter att det fungerat från höger. Skickade om och hon tog det klockrent!
Älskar verkligen 2x2-metoden. Hon tycker slalom är hur kul som helst, hon verkligen taggar igång när jag sätter pinnarna i marken och kan inte springa fort nog! Så härlig energi, min lilla pil <3
Idag fick jag sluta tidigt på praktiken då det var så lugnt! Dock däckade jag i sängen när jag väl var hemma haha 😂 men får extra tid med voffsen idag så det är mysigt 😍

så lyckig över att hitta en helt ny hundbur XXL för 499:- ^_^ nu har min lilla skitunge ett nytt slott, och han verkar till och med gilla den :)
You can't spell Bitchy without Itchy
Duktig kille, som idag har letat föremål med tjänstetecken på, och jobbat på snyggt. 3 föremål inne, 4 utomhus. Okopplat fotgående mellan. Han har jobbat på uthålligt och bra, trots stor förvirring över vad han egentligen sökte efter. Gick riktigt fint!
Eventuellt försöker vi klämma in ett något mer planerat personsökspass på torsdag, det vore trevligt.

så stolt över mitt lilla snille som jag lärde vad "gå in i buren" betyder på 10 minuter :D
You can't spell Bitchy without Itchy
Idag har en valp varit och hälsat på hemma hos mig. I helgen ska den flytta hem till mig på prov. Ska bli riktigt spännande 🙂
Helix har knappt pipit under dagen och gjorde ett klockrent fotgående precis i slutet på dagens kurs, guldstjärna på det! :)
Igår hade vi ett enormt fint lydnadspass okopplad utomhus, och sen så körde vi lite uppletande. Inomhus gick det finfint, utomhus… nä.
Idag är tanken att vi ska miljöträna i djurhuset, med fåglar, reptiler, fiskar, gnagare… :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Film från igår! Iiih! (Ser snyggare ut än det var, men det är ju skönt iaf :P )
Miljöträningen gick enormt bra! Den självmordsbenägna iranska landsköldpaddan var lite läskig, och Tarzan, översocial kakadua var också lite spännande. Annars var det inte mycket som var överdrivet intressant. Vi klämde in lite godissök därinne också :P

Något positivt är att vi har världens finaste nyblivna ettåring. Jag är så himla glad i honom. ❤️
Idag började vi tidigt. Ja, egentligen började vi redan igår med att lägga ett spår. Det fick ligga i 14 timmar innan vi gick det. Jag har en lite annorlunda "approach" nu i spårstarten och det verkar funka bra. Det har varit lite problem tidigare med motivation och lite "yvighet" i spåret, men idag gick hon direkt till spårstarten och gick i perfekt tempo och med nosen i backen - klockrent på spåret, inga små utflykter utanför. Det är så roligt att se när hon jobbar så bra - jag vet ju att hon kan, jag måste bara lära mig att motivera henne.
Och nästa vecka är första träffen på spårkursen, jag hoppas få lite tips och råd av proffsen.
Idag har det gått sjukt mycket bättre med dogsen, speciellt koppelgåendet med le puppy..!
Vi badade i ån och hundarna hade superkul <3
Jag har anmält lillan till ett BPH efter sommaren, är jätte taggad! 😀
// Nadja
#89: Ja, det är väldigt intressant. Jag gjorde det med min hund för snart 2 år sedan. Då var hon 1 år och 3 dagar : )
Finfin känsla hos fåren idag, trots ett halvårs vila under lammning, vinter och sjukdom, men oj vad jag är kär i den här hunden <3
Annars har vi haft ett par kanonbra lydnadsträningar, och vi planerar att leva livet de kommande veckorna.
-
Spåret gick för tusan bra idag, och hunden är med ens mycket behagligare i vardagen efter dessa två dagar av mycket stimulans! Yääääääj!
Tass Josephine
Varit på forumträff idag, hunden var med och betedde sig perfekt! 😍
Helix har skött sig kanon hela påskhelgen. Gått fint i koppel, bra kontakt, varit passiv utan massor av pip/gnäll och gjort en kanon insats när vi idag tränade tasstarget för första gången sen i höstas då vi la det helt på hyllan på grund av skada. Blir så glad för framstegen som sker med honom! :D
Hemma efter ett skyddsläger som verkligen har gått bra :) ny kunskap och ett nytt sikte framåt
Var just ute på ett 3-3,5 timmars äventyr med hundarna! Springa och leka på kullar, bad och lek blev det! :D
Dundee och jag skall gå en Nose Work kurs i april! :D
#97 Spännande! Inte så insatt på NW, är det bara typ spår eller?
Instagram
Var supersur igår pga bildstöld så att jag var tvungen att göra ett watermark för att märka alla mina foton… Kändes så jobbigt att behöva fixa ett snyggt och sen märka alla bilder…
MEEEEN Jag tycker att det blev rätt fint watermark och det visade sig inte vara så jobbigt att märka bilderna iom ett "metod" som jag hittade! 😃
Sååå allt löste sig och jag blev faktiskt nöjd! Visar en bild med le watermark så ni får se 😎
Jäklar vad duktig vovven varit under påskhelgen nu! Spåret har ju utvecklats jättefint och idag visade han att han kommer kunna plocka poäng i nästan alla lydnadsbitar också! Väldigt nöjd må jag säga :D
Tass Josephine
Pssst #99: skulle vilja tipsa om att inte sätta vattenmärken mot en molnfri himmel, för då blir det superlätt att redigera bort dem. Sätt det framför mer oregelbundna "grejer" (gräs, fält, skog etc - t ex längst ner till höger i exempelbilden) så gör du det svårare för bildtjyvar. Fin bild förresten 😍
On topic: joggade med den fluffiga odågan idag och han tycker det är så sjukt lattjo! Han bjussar aldrig på så mycket ögonkontakt som när vi springer… Får man jogga ett rallylydnadsprogram tro?! 😃
#101 det tänkte jag faktiskt inte på! Men är ju superlogiskt nu när du säger det! Tack, ska tänka på det 😃 Och tack, jag gillade den bilden också! :D
Är super pepp på lydnaden just nu och det kliar i fingrarna så efter jobbet drar jag och jycken för att träna lydnad! Just nu har vi fokus på krypet och han är såååå duktig. Harvar vidare med FF och kontakten men det blir bättre och bättre. Igår körde vi dessutom ett pass med alla sorters störningar (backande, pipande lastbilar och mopeder som kör i 190, sånt som hade varit otänkbart ett par månader bak) och herr Skällman sa inget! Så lycklig matte!!
Är super pepp på lydnaden just nu och det kliar i fingrarna så efter jobbet drar jag och jycken för att träna lydnad! Just nu har vi fokus på krypet och han är såååå duktig. Harvar vidare med FF och kontakten men det blir bättre och bättre. Igår körde vi dessutom ett pass med alla sorters störningar (backande, pipande lastbilar och mopeder som kör i 190, sånt som hade varit otänkbart ett par månader bak) och herr Skällman sa inget! Så lycklig matte!!
Äntligen hemma efter 5 dagars besök hemma utan hund! Jätteskönt att äntligen få ha honom hos mig <3
Han ska ha skött sig bra hos hundvakten, som jag förstår det! Men det var en glad kille när jag klev in genom dörren.
Nu är också träningsgrejer beställda, så vi ska sätta igång med vägsöket på riktigt. Jag är ordentligt taggad! Ett rapporthalsband blev också beställt, eftersom att det var billigare än att betala frakt :D
Arrak gick lös i 1½ km! Iiiiiih! Han gick fotgående typ 95% av tiden, trots att jag uppmuntrade honom till att ta lite utrymme, och på slutet så uppmanade jag honom ganska friskt till att gå och nosa. Gick sådär, härligt när problemet är att han är för lydig :D
Vi avslutade dock lite tråkigt, han stannade för att nosa utan att jag märkte det, så jag fortsatte en 7-8 meter utan honom. När jag upptäcker det vänder jag mig om, ser honom, ska precis locka på honom… När en fågel flyger ur busken alldeles intill honom. Han blir blockad direkt, och jagar efter. Jag får ha is i magen och fortsätta gå hemåt. I princip så fort fågeln flyger för högt upptäcker han att jag är borta, och kommer tillbaka.
Jag kommenderar aktivt fotgående eftersom att han är väldigt högt i varv, och så går vi de sista metrarna hem. Tråkigt :(
MEN FORTFARANDE SÅ SJUKT NÖJD! Han klarade alla andra fåglar vi passerade med bravur, tittig men följsam och skvallrade fint på de han var osäker på. Så den sista fågeln blev helt enkelt en kombination av flera saker som gjorde att vi misslyckades. Han hanterade det ändå enormt bra. 🥳
Jag är så glad att jag hittat till Nose Work så att min lilla stress-pelle får glänsa i något. ❤️ Idag insåg jag dock hur mycket han följer min handdoft för att hitta eukalyptusen, så jag måste definitivt börja använda plasthandskar. Oops. 😃 Men huvudsaken är att han tycker att det är roligt och får känna sig duktig.
Kom just hem från den bästa promenaden ever! Jag är sjukt lycklig!
Vi gick 6.5 km (på ca 2 timmar) i tätbebyggt område, vi mötte alltså hundar, människor, cyklar, bilar osv med jämna mellanrum. Och allt gick perfekt! Vi fick ett möte med en stor labbe som kom runt ett hörn, hundarna gjorde inte ett ljud ifrån sig utan tog kontakt med mig! Vi blev även förföljda av en lös hund som en tant "försökte" ropa in.. Jamie reste ragg ner till svanstippen (ogillar hundar som springer fram) och Marcie "boffade" (småskällde) lite och verkade mest nyfiken. Hunden stannade 2-3 meter ifrån oss så den kom aldrig fram och tillslut stannade den så vi kunde gå iväg. .. Men åååh vad jag är glad på mina hundar just nu <3
De har däckat i sängen av alla intryck! Som blivande stadshundar är detta superbra för dessa lanthundar! 😍
#108 Heja heja!
Drag med cykel för första gången nu på eftermiddagen. Matte hade enorm panik, men som snabbt släppte. Arrak kom på efter typ 50 meter att det var han som drog cykeln, och tyckte att jamen dåså, då kan vi springa fortare :D
Vi hade hare med oss i form av min respektive hans bästa kompis, vilket gick bra i början. Sen hade jag två hundar och andra hundens matte ingen. Men äsch!
Arrak drog på enormt fint, riktigt stadigt och tog i så att det var helt galet. Ååååh så fin! Att vi sen avslutade med ett dopp av Arrak, matte och cykel ner i ett avfallsdike är väl en smärre detalj.
Han skötte sig också fint runt hundarna vi såg. Tittade och gnällde, men inga skall och inget block. Vi stannade en bra bit ifrån (15-20 meter), och passerade aldrig, men det värmer ändå mitt hjärta enormt att han gör såna framsteg. Han reagerade knappt ens på grannens vrålskällande hund som vaktar gården. 🥳
Jag och collien gick en promenad på byn vilket gick bra! Sist vi promenerade där kändes allt som en katastrof och jag började till och med att gråta när vi kom hem för att jag var så irriterad på folk men idag gjorde jag upp en ny plan och tog nya tag. Eftersom folk uppenbarligen inte kan låta bli hundar som tittar på dem så får lösningen helt enkelt bli att hunden får glo på mig i möten istället. Inte så som jag egentligen vill ha det men så får det bli.
Jag och blandisen gick en trevlig promenad i skogen. Jag önskar att fler av våra promenader kändes som den vi gick idag. Imorse när jag vaknade bredvid denna myspropp kände jag att jag alldeles för ofta är irriterad på honom. Jag måste sluta vara det för det hjälper oss ingenting. Han gör ju sitt bästa med de förutsättningarna han har. Matte ska lugna ner sig och vara mer tydlig, så blir det bättre för honom i fortsättningen.
Något mer positivt är att blandisen lugnat ner sig lite med löp-stress-beteendet han haft i några veckor när han betett sig som om collien vore en löptik… Bara det lugnar ju ner vardagen med cirka 300 % och gör våra liv trevligare.
Träningspeppen är tillbaka! 😃
#112 säg inte två år 😭jag är redan less på alla hormoner och hjärnspöken som far omkring.
Nu till det positiva!
Felix kom på inkallning trots att han hade hittat en hög med rävbajs! Oftast brukar han börja hetsäta och springa åt ett annat håll.
Falukorv är det bästa som finns just nu!
#112 Hejaheja! Arrak börjar också faktiskt komma ur sin slyngelfas, prisa gud :D
Han har dagar när han VISST är en liten bebis som inte ALLS kan/förstår vad jag menar! Men, de blir allt färre och med längre mellanrum, så vi går mest runt och myser just nu <3
Idag gick jag och Tinja ut på morgonpromenaden med hennes frukost. Vilken tur vi hade, det var skolbarn på lekplatsen! Först gick vi en runda runt lekplatsen. Hon är ju väldigt alert på barnen, kollar vad de gör, när någon unge sprang ville hon springa med dem en gång, men inte mer än så. Vilka framsteg för en hund som var helt skräckslagen i närheten av barn som liten! Vi satte oss på en bänk en bit bort och körde lite enkel trickträning och sedan parkour. Lekte lite, gick in. Så härligt, Inte det minsta brydde hon sig om barnens tjoande i lekparken!
Miljöträning är verkligen så sjukt viktigt, hon skulle aldrig kommit så här långt utan det.
Börjar äntligen klarna lite med rasvalet, känner mig väldigt fast på kelpie och har gjort et tag nu! Förut kunde jag gå mellan tre raserna från dag till dag beroende…. Skönt! Nu skal det bara mötas flera individer och ringas till uppfödare! 😍
Instagram
Alltså vilken underbar jäkla hund!
Idag var det en bc-ägare som skulle träna rally nere på plan, vilket lät lagom stillsamt, så vi bjöd in oss själva på lite hundträning.
Efter ett tag kom det en tollare med tillhörande ägare, och sist en schäfer och ägare.
Arrak skötte sig hur bra som helst! Mest reagerade han på "tränaren" som tjoade och pep ganska mycket, och när tollaren satt och pep i närheten och bcn sprang runt med en trasa så gav han ifrån 2 skall. 2!!!
Så förbannat lycklig. I morgon ska vi försöka göra om bravaden, fast då ska bc'n + ägare träna agility, och troligtvis kommer det mer folk :D
Jag är så glad idag på på min lilla stressråtta för att han har lyckats visa vilken fin kille han är åt en (f.d) skeptisk hundvakt, så nu är de kompisar. Han brukar alltid vara uppstressad när han varit hos hundvakter vilket han visat genom att typ hälsa ihjäl en, pipa större delen av resan hem och bli alldeles uppjagad och ha svårt att varva ner när vi väl är hemma. Det har synts på honom att det varit jobbigt. Men inte idag! Visserligen blev han väldigt glad när jag kom men lugnade ner sig snabbt, sade inte ett knyst i bilen på väg hem och när vi väl var hemma gick han och lade sig i soffan och sov. Inget spring och gnäll eller stress-lek med andra hunden. Hur fint som helst. Det går framåt!
Felix tog sats och rusade iväg efter okänt mål. Jag ropade och han vände i farten. Riktigt tog ett skutt och vände i luften. Har aldrig varit så stolt någonsin!
Han går från klarhet till klarhet! 3 hundar, de 2 från igår, en ny, och så Arraks bästa kompis. Skötte sig så förbannat bra att både jag och extramatte var lite blöta i ögat!
Alltså fyfaaaasen, jag håller på att smälla av! Nu är det bara inkallningen som är kvar, och sen så ska vi gå kurser, vi ska göra MH, vi ska tävla, vi ska…. :D
Skrev igår i negativa tråden och var lite orolig för hus kvällens kurs skulle gå eftersom han inte ville samarbeta under dagen. Kursen gick så jäkla bra :D Fin kontakt och tog till och med i apportbocken, bästa hunden <3
Har anmält oss till hundläger igen 😃
//Flöffo
Bästa Virrvarret har blivit så duktig, ikväll var det störningsträning på klubben och han skötte sig som om vi hade gjort sånt här varje dag :D Låg även still i hela 2minuter under en plats där jag stod kvar med koppel framför honom, lydnadsklass 1 here we come :P
Inte sådär jättemycket med hund att göre MEN! är bara så taggad så får skriva av mig lite!
Går just nu på gym i Sverige, 3 året, och ska flytta tillbaka till danmark när jag slutar nu till sommar. Har alltså växt upp i Danmark och är bara i Sverige för Gymnasiet. Jag är halv svensk/dansk och har bott hos min mormor och morfar under denna perioden. Hade alltid gärna velat stanna i Sverige då jag mår bättre här och känner mig mer hemma! Men det blev krångligt och jag behövde därför flytta tillbaks till Danmark några år före det kunde bli möjligt att flytta hit permanent pg.a. flera orsaker… MEN mamma som har suttit och småkollat lite på hus här i Sverige, då hon oxå vill flytta tillbaka hit, blev totaltförälskat i ett jättesnyggt hus som ligger precis bredvid en sjö, ute i skogen! Allt det mamma och jag hade drömt om så att säga! och kanske, bara kanske! ska vi flytta dit! 😍 Jag är så glad! Inte nog med att jag får stanna i Sverige, jag slipper att flytta in till stan igen, kan bo i HUS igen istället för lägenhet och vi bor i skogen med sjö bredvid, nära stan och nära mormor och morfar, inte långt till buss heller! Nu till det som gör det extra läckert! Jag behöver inte ha min lilla framtidiga valp i tråkiga stan varje dag! Vi kan springa runt i skogen och trädgården på dagarna och jag får ev också möjlighet för vallning! Kan det bli bättre, alla mina drömmar liksom! Eftersom jag stannar i Sverige får jag oxå lättare att hålla på med bruks och kan gå på brukshundsklubb utan att behöva ta tog minst 1,5 från Köpenhamn till Malmö!
Så mycket att skriva! Försökte korta ner det, men det är väldigt svårt! Vill inte säga detta till för många bekanta då inget är säkert än som sagt! Men vi håller alla tummar och tår!😂
Instagram
Jag och familjens gemensamma hund Bella, taxtik på 2 år, var ute och promenerade idag. Vädret här är underbart! Tre barn i åldrarna mellan 4-6 passerade förbi och den lilla tjejen utbrast "vilken söööt hund!! det är en taxi!!" Haha då sa den äldste av dem och rättade henne att det faktiskt heter Tax! Det bara gjorde mig så glad :--)
https://morrharochmustasch.wordpress.com/
Tjohoo! Ska möta Kelpie + ägare imorgon 😊🥳
Instagram
Debuterade i Rallylydnad idag. Trots en disk i andra starten så fick jag och Micke 87 poäng i första starten! Så sjukt stolt! Idag är han dyr! ❤️
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Idag vad vi på minisläktträff hos Marcies uppfödare! Fick träffa Marcies bror för första gången sen de var små pluttisar! Superkul och Marcie är jättetrött nu 😂
3 generationer av aussiegos blev det 😍
Idag har Nikka varit MIN i tre år! Hon har bott här lite längre, jag skulle ha henne på prov en månad först men den blev kort :-) . Bästa Pickeluren, vilken tur att jag åkte och tittade på "den där labradoren" när jag mest tänkte på schnauzer!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Idag blev det äntligen en längre morgonpromenad! Är så trött på att vara sjuk, men idag kände jag mig bättre, och då drog vi ut.
Tinja är så duktig. Jag körde lite boll-sök längs stigen vi gick på. Började med att ha den helt synlig, och sedan gömde jag den mer och mer så att hon var tvungen att sätta på nosen :) Hon fattade galoppen rätt snabbt.
Sen ställde jag henne, gick in och gömde bollen, och skickade sen in henne i skogen för att söka. Hon jobbar på så självständigt! Ingen hjälp ber hon om och hon ger inte upp. Visst, hon är inte snabbast på att hitta bollen, men det faktum att hon fortsätter söka på självständigt med lika mycket krut i första minuten som i tionde, det tycker jag är guld värt :D
Träningen gick så jäkla bra igår, vilken underbar liten hund jag har!
Min hund har lärt sig att skaka på kommando vilket är till ypperlig hjälp i vattenapporteringen. Jag har sagt "skaka" varje gång hon skakat i två år nu men det har inte känts som att hon kopplat förrän igår. Hon kubbade upp med apport i munnen och skakade innan avlämning (big no-no) varpå jag korrigerade henne och efter det var det som att någonting föll på plats. Nu kommer hon in, lämnar av och väntar på mitt skaka-kommando. Undrar hur det här gick till…🤔
Så jäkla skönt med semester för både mig och Arrak. Ingen stress, ingen press, inga krav… Men det kliar i hela mig efter att få träna hund (jag var tvungen att åka och gymma igår för att bli av med rastlösheten. Efter 2 dagars semester…) och Arrak bjöd på ett något så enormt fint fotgående i går 😃
Ska bli roligt att få sätta igång igen!
Idag är jag så glad och nöjd. Jag var och handlade med min boendestödjare, och eftersom det var alldeles för varmt ute för att lämna Tinja i bilen så bad jag henne att vänta med Tinja utanför affären medan jag handlade.
När jag kommer ut berättar Monique att en kvinna kommit fram och fullkomligt överröst Tinja med komplimanger för hur vacker, lugn och väluppfostrad hon var, vilket bara blivit ännu mer lovord när hon fick reda på att Tinja bara är 13 månader. Så härligt att höra! Lugn och fin utanför en vältrafikerad affär, utan mig. Hon hade bara suttit vid Monique, lutat sig mot henne och väntat.
Min finaste pil med päls ❤️
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dundee var så duktig, tränade för första gången runt och ringen! :D Imorgon blir det nose work kurs! :D
Så stolt! Åkte ner till brukshundsklubben för att öva lite på olika agilityhinder. Tunnel, hopp, däck, och så slalom!
Var säkert en månad sedan vi körde slalom, och då hade vi precis börjat köra rakt. Blev så stolt när hon kom ihåg!
https://www.facebook.com/frida.rendert/videos/10205742432188106/
Besökte Jägares kennel här om dagen som föder upp kooiker och måste säga att jag är sjukt nöjd! Känns väldigt bra att ha en så pass seriös kennel i närheten. Särskilt då de uppfattade mig som genomtänkt, då fick mitt ego en liten boost, hehe. Att jag äntligen har landat i rasvalet är förövrigt helt underbart!! 🌟
Cyklade med båda pudlarna samtidigt idag. Gick bättre än jag förväntade mig! Dafne travade på bra och Nyx behöver bara sänka farten lite så blir det ännu bättre! Kommer bli en rolig sommar med massa cykling! :) Och för att fira det fina vädret fick hundarna alla varsitt rått ben att gnaga på. Pudlarna med uppsatta öron så det inte kommer köttslamsor i öronpälsen haha.
Negativt: Unghunden har dragit på sig två muskelskador, en i vardera bakben, vilket medfört att han nu har ont på ganska många ställen i kroppen. 30 % rörlighet på ena bakbenet och inte värst mycket mer i det andra.
POSITIVT: Inget som inte går att åtgärda. Hunden är ett år och har gått med äldsta skadan i ca ett halvår - han är inte fem och har gått med skadan i 4,5 år, tack och lov. Bara att spotta i nävarna och köra igång.
#142 Konstigt, det SKA var offentligt. Kolla upp det och japp, alla mina inlägg ska vara offentliga. Vad konstigt.
I övrigt så har jag varit på en jättebra föreläsning om foder, Calle från Vom og Hundemat kom till klubben och snackade i två timmar. Inte alls säljsnack, bara matnyttig information som verkligen gör det glasklart hur mycket bättre färskfoder är. Det var roligt också att lära sig hur man ska läsa innehållsförteckningar; till exempel vill man ju se animalisk först, men vissa delar upp majs i mindre beståndsdelar (majsglukos, majsgluten ect) för att det annars skulle hamna först, vilket betyder att det är huvudingrediensen i fodret.
Och så fick man gratisprov! En tub av Vom och en tub av fett som man kan ge en matsked innan hård träning eller tävling som en booster, plus bajspåsar. Man kan aldrig ha för många bajspåsar.

Min hund har på senare tid fått bli stallhund och hon sköter det så himla fint. Hon håller sig i stallet, även fast dörren till stallplan står vidöppen, hon springer inte fram och hälsar på var och varannan som kommer in och med hästarna är hon jättebra. När jag rider ut eller går promenader så håller hon avstånd och håller koll samtidigt som hon är avslappnad och glad och hästen och hunden verkar ha fått någon märklig connection. När hunden stannar för att kissa så stannar hästen också, och väntar till hunden har kissat klart innan hon vill gå vidare. 😃 Hunden ligger även tålmodigt och väntar i boxen när jag behöver ha henne ur vägen. Jag är positivt överraskad av hur fint och moget hon sköter uppgiften.

Gjorde ett halsband :D
Idag gick jag och Tinja en morgonpromenad runt hela Rönningesjön i rask takt. Två gånger fick vi kommentarer i förbifarten. Först ett äldre par som gav komplimangen "vilken välfostrad hund!" och sen en kvinna som utbrast "men gud vad söt!" när hon gick förbi med sin egen fluffboll 😃❤️
Och så vitsippor!
ÄNTLIGEN ÄR SEMESTERN ÖVER! Idag ska vi träna fotgående, ögonkontakt och eventuellt lite agility. Äntligeeen! 🥳
Hundarna har skött sig bra under dygnet de varit hos hundvakt. Stressråttan kändes inte speciellt stressad, bara trött och glad.
Positivt nr 2 är att jag lyckades googla fram någon 8 mil härifrån som behandlar med elektroterapi! Hoppas att hon kan behandla vår trasiga hund så slipper vi åka så fruktansvärt många mil för behandlingen(/behandlingarna). 8 mil känns som rena gångavståndet i jämfört mot 34 mil. 😃
Kom in på patrullhundslägret! Tjohooo!
Pudlarna har senaste dagarna gått så fint i koppel och betett sig riktigt bra vid hundmöten! Så glad att träningen äntligen visar resultat! Nyx behöver fortfarande tränas mer men har inte lika stora krav där då hon fortfarande är ung och behöver landa mer. Dafne märkte man en otroligt stor utveckling psykiskt när hon var runt 3 år, så någon gång nästa år kanske Nyx och börjar bete sig vuxet haha :d
Nu ikväll cyklade jag och Kenzo för första gången och han var så galet duktig! Några gånger försökte han gå bakom cykeln till andra sidan och en gång stannade han helt och ville inte gå alls, men att han resten av rundan var så fin gör att det negativa skjuts undan 😉
Efteråt gick vi en liten bensträckare i den lilla skogen bakom oss och det var sååå skönt att bara få gå med Kenzo för en gång skull! När man går med båda hundarna så stissar Sixten upp Kenzo hela tiden, men utan Sixten tog han det så himla lugnt och gick fint bredvid eller bakom mig och han kunde till och med vara lös (!!!). Han hittade lite bajs inne i skogen och istället för att säga till honom (vilket inte fungerar, då sväljer han bara allt i ett nafs) så fortsatte jag bara att gå. Efter ungefär 15m kommer han springande efter mig istället för att sticka iväg 😍
Det jag ska ta till mig från idag är att börja gå promenader med Kenzo ensam då och då, det verkar fungera bättre än när jag går med båda hundarna 👍
Idag fyller Åke 7 månader och vi har lagt vårt första viltspår i skogen, och det gick så otroligt bra! Han var så duktigt och han tyckte att det var SÅ roligt. Trots regn och snårig skog kämpade lilla lurvbollen på, allra finaste killen. Efteråt var han inte lika glad, när det var dags för ordentlig borstning och bad… 😉😂
I helgen gick C ett riktigt svårt spår med massvis med svårigheter. Det var inte så jättelångt, ca 500 meter, men det var 24h liggtid, över två diken och bloduppehåll. Och dessutom hade hon en 2,5 timme lång promenad över stock och sten i benen sedan innan. Hon löste uppgiften galant och bekräftade mina misstankar: längre liggtid och svårare förhållanden så sänker hon farten och blir mer spårnoga. Vi lägger ett liknande spår med samma liggtid nästa gång och sedan övar vi startruta och skott ett par gånger till innan vi anmäler till öppen klass.
Riktigt, riktigt snygg träning idag! Uppletande av föremål i undervisningssalen, 1 släpp med 5 föremål, och 3 släpp med 1. Klippte allihop (förutom sista på stora släppet som låg extremt välgömt) och väntade fint på att bli avklädd innan han lekte, kampade med "brorsan" som belöning… Ah, snyggt!
Klarade sig också bra när vi skulle gå. Vi blev omringade av tre hundar, en vid varje flyktväg. Arg golden som står och vaktskäller, sheltie som tränar agility med matte, och bc (som Arrak visserligen älskar) som tränade rally med sin matte. Vi tog tjuren vid hornen, Arrak fick ha koppeländen som halsband och så höll jag en godis framför munnen hela tiden och så passerade vi både golden och sheltien (förvånansvärt nog smidigaste vägen). Lite pip i början, men inte mer än så!
Hundarna gick lösa under HELA tiden vi var i skogen och de tog det galant! Ingen av dom stack iväg en enda gång fast än att vi stötte på både rådjur och ekorrar och såklart massvis med goda dofter. Känner mig nästan bortskämd av dom idag 😇
Vi pysslar på med våra 5-minuterspass ute i korridoren, och det går hur bra som helst! Han har lärt sig en snygg ingång på kommandot "fot", och idag provade jag att hålla godisarna i vänsterhanden (alltså över/bakom hans huvud) och efter att jag fått neja ett par gånger för att han inte ska äta upp handen så höll han helt plötsligt en enorm fin ögonkontakt! Helt sjukt!
Halvhunden har vi påbörjat träningen med "skall" vs. "speak" för att få ett renare skall. Skallet är alltså ett riktigt skall, medan speak är mer ett morr/gnöl/pip/suck-pratande. Det går också väldigt bra, även om han gärna vill byta plats på de två.
Helix var en klippa idag på kursen i tävlingslydnad, tyckte det mesta satt något sånär ^^, Om två veckor hae vi vår första träningstävling och endast en månad kvar till första riktiga starten :D
#161 Åh, så härligt! Jag vill också ha en sån hund! 😍
#160 Iih, heja heja! Jag drömmer lite om att tävla 5e augusti, men vi får se :D
Själv knallade vi ner till veterinärkliniken idag och fick recept utskrivet (på noskvalster, morr). Han skötte sig fint, speciellt på hemvägen, men även helt okej inne i veterinärkliniken. Lyssnade fint på när jag sa åt honom att inte nosa, även om han ville. Pep inte överdrivet.
Vi fick beröm av veterinär för hur snygg han var, matte tackar och bockar 🥳 Trevligt att ha hittat två veterinärkliniker som uppskattar barf-smala och välmusklade hundar 😍
Är SÅ nöjd med träningen nere på hundklubben idag! Slalom gick hur fint som helst, 6 hela pinnar och hon verkar till och med smått börja utveckla en teknik!
Sen tränade vi lite hoppteknik och handling. Får fortsätta med handlingen, aningen svänger hon för tvärt eller så är hon för vid i svängarna 😂Men motivationen är det inget fel på!
Är så himla stolt och nöjd.
Är SÅÅÅÅ glad på det lilla trynet idag!!
Vi har haft problem med apporten sedan dag 1 och ÄNTLIGEN har det börjat släppa och hon är hur duktig som helst.
Just nu plockar hon upp den både när jag är nära och från utskick och på utskicken är hon tom påväg tillbaka med den.
så glad!!!
Stolt över mina små idag. Unghunden var lös med långlina, haft lite dålig kontakt utomhus och inkallningen har inte suttit helt hundra. Dofter och annat som stört samt bomull i öronen. Men idag så höll han koll på mig hela tiden, sökte ögonkontakt och sprang i högsta fart mot mig vid inkallning. Ville inte alls rusa iväg och hitta på hyss utan hålla sig nära. Så skönt med framsteg!
Idag drog vi (faktisk sträcka) 5,7 km! 2+ km promenad också. Han höll riktigt fint tempo, och kämpade på hela vägen. Vi tog många pauser, och han badade flera gånger om, men jag är fantastiskt stolt! Nu ska vi börja jobba på det här, jag vill snart kunna ta milen-rundan :D

Skillnaden på min hund från förra torsdagen till idag efter sex gånger stretching. Det händer saker!
Årets födelsedagspresent till mig själv blir en Julius K9 IDC sele i rosa! Jag är så sjukt taggad på att få beställa den!
Naturligtvis vill jag också köpa lite skyltar till, är sugen på "Search Dog", "In training", "Explosive search" och så ett par specialanpassade skyltar där det står "Bomber" på den ena sidan och "Granater" på andra. (Eftersom att han är person- och specialsökshund :D) Skulle behöva plocka bort någon skylt, eventuellt. Tips om vilken? :P
Det positiva idag är att Nikka har börjat vänja sig vid nya familjemedlemmen Charlie. Hon gjorde till och med lekinviter till honom på kvällspromenaden innan hon kom på att hon gillade ju honom inte egentligen 😃…
Och Charlie, ja, han går från klarhet till klarhet 👍.
Fick hänga med till stallet idag, han hade uppenbarligen aldrig sett en häst på nära håll men fem minuter och några godisar senare så var han hur cool som helst och uppförde sig som han aldrig gjort annat än varit stallhund.
Åh, vad härligt det är med en cairn i huset igen 😍. De har en alldeles egen, kavat charm som jag älskar ❤️.
Måtte han nu bara trivas här så han vill stanna men det ser ljust ut.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag är så jävla glad över hur snygg min hund faktiskt är just nu. Glädjen fyller hela mig. Han har haft väldigt lätt att gå upp i vikt (kastrerad) och under Augusti-December så blev han sjuk, i samma veva höll jag på att byta foder pga att han visade allergi. Nu testar jag för att se exakt vilket spannmål han inte tål och då började han få allergi reaktion så då blev det bara att raka av honom pälsen då och shit vilken skillnad. Aldrig sett min hund i så här bra form förut! Och pälsen, jag den dolde ju verkligen hur han såg ut.
Jag har såklart alltid vetat att Arrak älskar kuddar, jag menar ärligt talat, jag äger 3 kuddar - han äger minst 6 st.
Men på något sätt har jag lyckats glömma det. Så nu när en av mina kuddar föll ner på golvet, och jag vaknar till och hittar hunden utsträckt på mattan med huvudet precis på kudden, såsom en människa gör… Nä, jag blev lite rörd och var tvungen att stryka lite på honom. Då vaknar han till, slickar mig mjukt en gång på handen innan han med ett förnöjt brummande borrar ner huvudet igen, och lägger tassarna runt hörnet på kudden.
Det är lite underligt vilka saker som tar en med storm, och det där var tydligen det som krävdes ❤️
(Bild från i somras, nyhemkommen Arrak. Lite mer avslappnat den här gången :D Stökigt rum bjuder jag på :D)
Sjukt stolt matte idag!
Först så blev jag klar med mitt prov 1 timme tidigare än väntat, så fick mig en härlig extratimme med hunden, varav en halvtimme var en avslappnad promenad. (Älska att bo på internat.)
10 minuter efter att jag lämnat honom för förmiddagsfikat så får jag veta att det ska vara brandövning, och med tanke på alla ljudkänsliga djur så tillåts de tillfälligt under den timmen i alla lektionssalar. Vill egentligen inte ta med honom på fysiken eftersom att hans passivitetsträning är katastrofal, men kan inte lämna honom på rummet heller på grund av allt tjutande.
Så… Hunden hämtas, tillsammans med ett råhudsben och en filt. Lektionen är bara en timme, men jag är där en halvtimme innan med hunden. Han får lägga sig på filten, blir tildelad sitt ben… Och sköter sig så förbannat jäkla bra så det är inte sant. Ignorerar att klassrummet fylls på med glada elever, att matte pratar med folk, att läraren (en man) kikar på honom, pratar med mig…
Han piper totalt 5 gånger, och då är det pyttesmå under-rösten-pip som knappt hörs. 5! Ligger annars utsträckt på golvet på både mina och bänkgrannarnas fötter.
Otroligt stolt!
Och så nu ikväll. Jag kom fram till att både jag och hunden behövde komma ut ur rummet, så jag ringde upp fritidspersonalen som lovade att släppa in mig i skolans hundlektionssal (teoretiskt). Jag och mannen från "fritid" går ner tillsammans, och Arrak sköter sig hur bra som helst. Visst, han drar, men inte omöjligt. Han lyssnar fint. Vi blir insläppta, och jag sätter igång med att plugga. Arrak får gå lös i hopp om att han ska finna egen ro. Det tar 1,5-2 timmar, men till slut lägger han sig och somnar under tystnad.
Jag klipper klor, han är sönderstressad, men ligger fortfarande snällt kvar. Mattehjärtat blöder. Han får göra sitt och ligg-tricks i tio minuter under godisregn, och så är oron borta i honom, och labbesvansen går som den ska.
Vi avrundar den 4 timmar långa pluggsessionen med att han får springa lös i inhägnad. Hur jäkla underbar som helst! Drar inte i kopplet när vi gör vår standardkoll av grindar, söker kontakt, kommer som ett skott på varenda inkallning utom en…
På vägen upp möter vi skolans enda schäfer med sin matte, min klasskompis. Vägen är smal, max 1,5 meter med staket på båda sidor. Jag ber dem stanna, tar på Arrak koppeländen som ett halsband, och tar upp en näve godis. De står stilla, och Arrak och jag passerar. Han tittar inte ens på dem, spänner sig inte ens. Helt fokuserad på mig och mina godisar.
Vi har klarat av så sjukt många mål idag så det är inte sant. Tårarna rinner av lycka nu, jag vet inte var jag ska ta vägen! Underbara, underbara Skräphund. ❤️❤️❤️
följer tråden, har ingen hund..
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
Kommer förhoppningsvis imorgon få låna hem en tik som stannar till lördag kväll. Vi ska träna lite allt möjligt, mest allmänlydnad.
Min hund är äntligen frisk igen efter en veckas magsjuka och väldigt diffusa symptom som tyvärr avslutades med att hon blev inlagd. Men nu har det vänt!
Min hund är äntligen frisk igen efter en veckas magsjuka och väldigt diffusa symptom som tyvärr avslutades med att hon blev inlagd. Men nu har det vänt!
Iih, Helix gick två meter med en apportbock i munnen. Sjukt kul! :D Imorgon ska vi på träningstävling i lydnadsklass ett, kommer dock hoppa över apporteringen för att inte förstöra träningen som just nu går sakta framåt ^^,
Han går framåt som ett ånglok, och matte har svårt att inte bli högmodig. Klarade av att passera skolans bc på samma ställe som schäfern, sedd från längre håll och med högre energi. Valde att sätta honom ner 1,5 meter innan själva mötet och ställa mig ivägen eftersom att jag tyckte att han var liite väl stirrig.
Kom fint på inkallning.
Idag har han morrat ihållande och konsekvent vid lek med matte, så jag har börjat lägga in småskall i mitt ljudande tillbaka, så ska vi se vad som händer. Hans självförtroende ökar verkligen, idag låg jag på golvet och brottades med fötterna medan jag drog med händerna och morrade. Han morrar, drar, småskuttar och försöker brottas tillbaka med framtassarna.
10 sekunder senare ligger han i princip i mitt knä och myser i sängen, innan han rullar över på rygg lutad mot mitt ben.
(Bild från lunchen när vi chillade i sängen <3)
Idag är jag återigen medlem i brukshundsklubben efter rätt exakt 2 års uppehåll. Varit gravid 2 gånger och fött 3 barn på dessa 2 år så nu ska jag komma igång igen med nya valpen! :) Gammelgubben har fått gå i pension ;)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Tackar gudarna för att korv uppfanns! Kenzo har varit låg i över en månad och inte velat göra någonting annat än att sova och Sixten har varit en mardröm när vi stött på människor, cyklar, hundar mm. Så jag köpte hem korv i förgår och tog med det på promenaden igår och wow! Sixten skällde säkert 70% mindre än vad han gör i vanliga fall och Kenzo kunde gå LÖS i tätbebyggt område bland hundar och människor och utan att sticka in i folks trädgårdar. Han kunde även gå fint bredvid min sida hur långt som helst och sökte aktivt upp min vänstra sida, komma på inkallning kunde han också 🥳🎈
Kommer aldrig att gå korvlös längre 😂
Alltså AAAAAAH!!!
Idag tränade vi hundmöten och platsliggning och allmän acceptans av annan hund med schäfern nämnd ovan - och fy*** vad bra det gick! Inga skall, inga pip, knappt något stirrande… En gång sträckte han sig för att hälsa på henne i all välmening, men det var också typ allt!
Vad är det här!? Underbara, underbara hund! Vi har kommit fram till att de ska få leka någon gång, så nu är det bara att planera det. Och jag har bestämt mig för att vi ska börja gå på öppen träning på tisdagar för att träna mer runt hundar. Tävlingsdebut kryper allt närmre!
WHOP WHOP min dvärg är hemma o den stora låg med hakan i backen fast jag kampade med valpen WHOP WHOP
Träning ger resultat!
Sigge som tidigare skällt på människor man hälsat på har slutat med detta och tar nu kontakt istället. Så jäkla glad 😍 Skvallerträning är ju så givande.
Hundmöten jobbar vi fortfarande på, men inte så lätt då man nästan aldrig möter hundar i detta lilla samhälle.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
VAD ÄR DET HÄR FÖR HÄXERI!?
Idag var Arrak med på min "Träning av hund"-lektion, och på grund av det fina vädret så skulle vi gå en promenad med hundarna. Så det blev 5 hundar, min labbe, en lärares flatte, en annan lärares golden, en mexikansk nakenhund och Arraks bästa kompis, en whippet. Okastrerade hanar allihop.
Skötte sig så förbenat bra så det är inte sant! Inte ett enda skall! Pip och drag i början, men sen lugnade han ner sig. Han stängde av ett tag, överslag av stress, men var fortfarande trevlig, och han kom tillbaka rätt fort och skötte sig fantastiskt bra så att jag höll på att grina. ❤️
Vi ska börja på en kurs med Katla idag! Ska bli jätte roligt, vi kan verkligen behöva lite egentid. Är ju dessutom fantastiskt väder för en utomhuskurs. 😊
// Nadja
Onlinekursen i Lugn och fokuserad hund började idag och vi har just gjort första träningstillfället på filten. Det gick förvånadsvärt bra faktiskt! Det här kommer nog att bli jättebra. 🙂 Väldigt nyttigt att se sig själv på film när man tränar också.
#187 Får man lov att fråga vem som håller i onlinekursen? 🙂
Valpkursen startar denna veckan, så pepp!
#188 Åsa Jakobsson! 🙂
#190 Bra val då 😉 Hon är min hund-lärare och hon är verkligen superduktig när det kommer till hundar och hennes egna hundar är fantastiska! Kände mest igen namnet på kursen då hennes ena bok heter så som du säkert redan vet om🙂
Fyndat ett halsband :D. Och imorgon skall vi och se på en inoff utställning och kanske delta :)
#191 Hon verkar helt suverän! Jag har fått ett mycket gott intryck av henne. 👍Nu ska här bli ordning och reda och lugn och ro. 😃
Vi gick en kortare promenad idag, med 3 andra hundar den här gången! Goldenhanen från förra gången, en 9-årig flufftik, och så bästaste kompisen. Så ordentligt duktig! Ingen block den här gången, och han fick gå i bara selen efter typ 20 meter. Vi gick som mest extremt typ 1 meter bakom tiken, och så fort jag sa åt honom att låta bli henne så gjorde han det, och tittade på den hundlösa föraren istället! Iiih!
Så har vi tävlingstränat två kortare pass. Fotgående och läggande under gång var fokus på båda. Träning krävs helt enkelt :D
Har idag varit iväg och kört spår + uppletande med min visp. Missade en pinne i spåret för att matte är slarvig, han tar spåren så fint :D Uppletande har vi inte gjort sen han var bebis men han kom allt ihåg hur det går till ;)
Vi har kämpat som galningar med klossträningen sedan… Ja. Nu ska vi inte vara såna. (Nästan ett år.)
Och idag så verkar han ha kommit över blocken. Han trampar nu självsäkert så fort han kommer upp på klossen, och börjar kunna dubbeltrampa, om inte flertramp. Och inte nog med det, efter någon minut ställde han sig intill mig (ej på klossen) och trampade bakdelen mot mig - ett steg till och han hade varit hela vägen in!
Och, som avslutning så fick han dubbeltrampa, och så uppmuntrade jag honom till ett tramp till - och med det trampet klev han hela vägen in till position! AAAAAAAH!! 🥳 🤗 😍 😮
Åh varit på valpträff med valpen och några av hans syskon idag. Superroligt att se alla små. Han skötte sig helt perfekt, kom på inkallning och lyssnade hela tiden samt sa inte ett ljud trots att vissa av de andra skällde massor. Stolt över honom.
En vän till oss har en tung period och blir väldigt nere av att sitta hemma ensam så igår drog vi honom med oss ut till skogen för en långpromenad och lite träning. C kände nog av att någonting inte var som det skulle för hon var världens finaste och fjäskigaste mot honom. Sedan fick han prova lite apportering med henne. C har aldrig apporterat med någon annan än husse och matte, och hon var lite konfunderad när han (som älskar hundar, men inte är speciellt hundvan) gav fotkommando men hon var sååå fin mot honom. Det var som att hon tog kommandot över hela situationen och visade vännen hur det ska gå till. Hon satt lugnt och lydigt vid hans sida och gick inte på hans kommandon när han sade fel eller var otydlig i kroppspråket, utan väntade till han gjorde rätt innan hon agerade. När han försökte skicka henne mitt i en dubbelmarkering så tog hon ett språng ut innan hon vände sig om, som om hon sade "men du, såhär går det ju inte till. Vi måste vänta på den andra markeringen innan vi hämtar den första". Det här är alltså hunden som aktivt försöker misstolka varje lite för ljudligt andetag som en utsignal och jag ska tillägga att hon inte har några problem med att det faller dummys omkring henne medan hon hämtar en apport i vanliga fall. Det var så fint att se. Som att hon förstod att vännen inte kunde det här och att hon var tvungen att visa honom hur det skulle gå till. Jag vill inte tolka in för mycket i hennes beteende, men det var så det kändes. 
Min fiiina fiina Ace alskar Agility! Han ar sa duktig. Det enda vi behover jobba pa ar 2x2's. Han borjar forsta ord och foljer min hand.,.. eeeek 😃
Ny tråd finns här: http://hundar.ifokus.se/discussions/573b1d708e0e7413df002908-positiva-traden-2?discussions-1 Låser denna tråd.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se