Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 876 ggr
jenmjao
0

Namnbyte på valp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är riktigt missnöjd med min valps namn Nemo, men han lyssnar superbra på det och reagerar på det, kan jag byta namn ändå? Han är 15veckor snart 16, Jag tänkte det kanske går att byta till något liknande?
Neo? Några tips på något som har samma klang som Nemo?
Eller borde han ha kvar sitt namn för att han lyssnar?

Fridaaaa
1

Ja du kan absolut byta namn.
Går att träna in nya namnet så han lyssnar lika bra på det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jenmjao
0

#1 Om jag nu byter namn, hur ska jag göra? Ska jag klicka in namnet? att han eller ska jag låta det komma naturligt?

ifoundnemo
0

När vi fick hem vår hund som vi döpte till Nemo så var han 16 v och svarade på namnet Jum-Jum som uppfödaren (hennes barn) gett honom. Vi gjorde inget speciellt utan vi började kalla honom för Nemo och blev glada/berömde genom gos när han reagerade :)

jenmjao
0

#3 Min hund Nemo hette tydligen Izor (hans kullbror var han som hette Nemo). Men han lyssnade på Nemo direkt när han kom, utan träning, så är därför jag är lite orolig.

Fridaaaa
0

#2 Gör som du hade gjort som om den hade kommit hem som 8 veckors och fått nytt hem :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

panini
2

Jag tror inte att det spelar någon roll, speciellt inte om du hade tänkt något som redan liknar namnet. Våra hundar reagerar på nästan alla deras smeknamn även om de flesta inte alls är lika deras namn 🙂

jenmjao
0

Nu funderar jag på Chappie (efter filmen) eller Loke/loki (efter guden) hahaha

Changrila
1

Namnet är ju egentligen bara ett kommando. Tror du att din hund kommer kunna lära sig några nya kommandon framöver i livet? ja då kommer den även kunna lära sig ett nytt namn :)

Sedan hur det går till, det varierar såklart. Själv gör jag ingen stor sak av namnbyten utan ser bara till att använda namnet ofta, tex hälsar genom "hej xxx" istället för ett kort "Hej!", använder det när vi myser, när jag ger mat osv. Min valp råkade jag pga sådant döpa till "valpen" först. När hon var kanske 4-5 månader insåg jag att hon lyssnade bättre på "valpen" än sitt namn… Bara att börja använda namnet istället och det lyssnar hon på utmärkt nu :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm