Hund med separationsångest
Hejsan.
Jag har en hund som i början kissade inne (slutade fort med det) och skällde mycket när vi inte var hemma. Vi har tränat på detta, har en som tar långpromenad med honom ifall jag måste jobba under dagtid (sambon jobbar endast dagtid och jag varierat). Vi har tränat och det har känts som att det går bättre. I början sa hon som går ut med honom att nu skällde han när hon gick dit. Jag har hört honom skälla när jag varit utanför vårt hus. Men sen började jag även aktivera huvudet på honom mer innan jag lämnar honom och hundvakten har då sagt att det märks när hon kommer då han är lugnare och att han inte skäller.
En granne berättade för mig först att han skällde och vi hade inte en aning, då började vi kolla av honom mer på vägen hem och jobba med honom. Sen trodde vi att han blivit tyst. Tills jag träffade min granne häromdagen och hon säger att han fortfarande skäller mycket.
Igår lämnade jag honom i 20 min och gick ut till en vän. Under tiden filmade jag hemma och då gnällde han till ett par gånger vid 8-9 minuter men annars var han lugn och stilla. Hur stor är chansen att han att han börjar skälla efter 20 min? Jag bor i ett stort lägenhetshus och när jag var ute hörde jag hundar både skälla och yla och jag funderar på om grannen kan tro att någon av de är min hund. Jag trodde nämligen att det kunde varit min men filmen visade annat.
Nu kommer han börja gå hos en dagmatte från juni så han kommer inte behöva vara ensam mer än någon timme när jag jobbar kvällspass.
Jag hade nog testat att filma ett par gånger till för att vara på säkra sidan :) Men skulle kunna tro att han väljer att gå och lägga sig efter de 10 minutrarna med små pip/gny.
Ja men det var bara 1-2 minuters pip =) Ja jag får ta och testa fler gånger.
Jag filmade lägenheten när jag åkte till jobbet igår, han var ensam i tre timmar. Han gnydde till några gånger när han varit ensam i tio min och sen vid 20 min. Sen började han skälla efter 25 min. Jag är så glad att jag håller på att skola in honom hos dagmatte. Stackars min kille och stackars mina grannars öron..
Åh okej, tråkigt att höra. Verkade det vara uppmanade skall för att han vart uttråkad eller lite ledset skall som i att han verkligen inte gillar att vara själv?
Det känns som ett ledset jag-vill-inte-vara-ensam-skall, han gnäller och nästan ylar emellan :(
Stackars liten.. Men även om han skolas in hos dagmatte tycker jag ni borde fortsätta träna med korta stunder och trött hund. Gå till tvättstugan, slänga sopor osv och öka försiktigt med tiden så kommer det förhoppningsvis lösa sig tillslut :)
Ja självklart får vi göra det, men tänker att det blir lättare om det kan ske dagligen :) Ska försöka hitta något som tröttar ut huvudet på honom med. Har du tips?
Låter bra ^^, Min blir väldigt trött av att få spåra eller ligga och titta på något han väldigt gärna vill göra utan att själv få lov att göra det :)