Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2288 ggr
flickjaevel
0

Försäkring, hjälp!

Hej på er!

Skaffade min collie för över en vecka sedan och ägarbytet har precis blivit registrerat så ska nu försäkra honom. Har aldrig försäkrat en hund innan så vill höra lite åsikter vad ni har för försäkringar och dylikt!

Svara gärna på alla frågor! 😉
_* Vilket försäkringsbolag använder ni?
* Vad betalar ni i månaden?
* Hur mycket ligger eran självrisk på?
* Vad ingår i eran veterinärvård? t.ex medicin, rehab osv.
* Hur mycket har ni i försäkringsbelopp?
* Hur bra har erat försäkringsbolag fungerat? Mycket strul? 

_

[AnimeV4]
0

Glöm inte att det kan skilja sig mycket mellan raserna! Intressant tråd👍

flickjaevel
0

Nej nej, det förstår jag också. Samt ålder. 
Men vill mer veta hur deras försäkringsbolag har fungerat samt vad majoriteten rekommenderar 😃

Em_
0

Högsta alltihop, all inclusive, rubbet! 😃 Går på ca 600 kr/mån för två hundar. Har inte behövt använda försäkringen men värt varenda krona om det skiter sig.

flickjaevel
0

Vilket försäkringsbolag kör du med?

Em_
0

Agria, hundarna var försäkrade från födseln hos de så jag har bara fortsatt. Kan inte svara på om de är bäst egentligen.

Zvintos
0

Har två Staffordshire bullterrier (kastrerad hane 6 år, tik snart 5 år).

* Vilket försäkringsbolag använder ni?IF* Vad betalar ni i månaden?
ca 830 kr för bägge* Hur mycket ligger eran självrisk på?
Fast självrisk på 2500 kr
Utöver det vanliga ingår även medicin och rehab för 3000 kr/försäkringsår.

50 000 kr (ena livförsäkrad, andra inte)

* Hur bra har erat försäkringsbolag fungerat? Mycket strul?Har nyttjat det ganska ofta under en period för ena och det har fungerat klockrent alla gånger, även när det gäller att få tillbaka pengar för medicin.

Catta-
1

Var inte hunden försäkrad hos förra ägaren?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

alltidnordin
0

Har en sheltiehane, 7 månader :)

* Vilket försäkringsbolag använder ni?Agria

* Vad betalar ni i månaden?
ca 350 kr i månaden

Fast självrisk på 1800 kr
Det vanliga + rehab, medicin 

50 000 kr (livförsäkrad)

* Hur bra har erat försäkringsbolag fungerat? Mycket strul? Inga problem någon av gångerna, går snabbt att få det direktreglerat dessutom!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Lord Vulcan
0

Folksam Runt 2000/år för 2 Vet ej självrisk just nu Inköpspris Rubbet (stor) Aldrig haft problem, har även häst där

lisa90
0

Jag har Folksam och är mycket nöjd, den ena hunden har tyvärr varit sjuk en del och det är aldrig något knussel. Bara att ringa så löser dem det. 

Betalar ca 275+175/månad för två hundar. 

Självrisken ligger på 1500 och därefter betalar jag 20% av kostnaderna. Jag har 50 000 på båda + livförsäkring. Vad som ingår är bl.a. rehab upp till 3000 och MR upp till 5000, övrigt minns jag ärligt talat inte riktigt.

RosaMoln
0

Engelsk springer spaniel, strax över året :) * Vilket försäkringsbolag använder ni? Folksam * Vad betalar ni i månaden? Ca 280 * Hur mycket ligger eran självrisk på? Fast självrisk på 1800 kr sedan tillkommer 20% av resterande skadekostnad. * Vad ingår i eran veterinärvård? t.ex medicin, rehab osv. Akupunktur, ersättning för MR, CT och scint, rehab, tandvård, höftprotes, medicin och cellgiftsbehandling. * Hur mycket har ni i försäkringsbelopp? 75 000 kr (livförsäkrad) * Hur bra har erat försäkringsbolag fungerat? Mycket strul? Har än så länge inte behövt använda mig av försäkringen till hunden, men dem har varit väldigt lätta att ha å göra med när vi var inne med katten :)

russin
4

Hm - lite bannor här, för aldrig vänta med att försäkra. Det gör man samma dag som man köper en hund. Är det en vuxen hund som tidigare varit försäkrad, så blir det ingen karens om man tar över eller skaffar försäkring i eget bolag om det inte blir glapp. Nu åker du på karens så om hunden blir sjuk inom 20 dagar så får du betala allt själv.

Jag använder Folksam och är nöjd, men allting beror på vad man vill ha ut av försäkringen då det skiljer en hel del i villkor mellan de olika bolagen. Agria, Sveland och Svedea (kan finns något mer) sänker inte sin veterinärvårdsersättning när hunden blir gammal. Det gör Folksam, men å andra sidan är Folksam mycket billigare för min del att det jämnar ut sig i längden.

Man måste sätta sig och lusläsa vad som ingår hos de olika bolagen i den olika försäkringsklasserna, jämföra priser kontra vad man får om något händer 🙂

russin
0

I Folksam skulle mina gå på ca 3000 kr per år vardera om jag inte haft uppfödarrabatt (jag betalar alltså mycket mindre pga min rabatt som uppfödare + rabatt för att jag har hemförsäkring hos dom). Har lancashire heeler och dom är livförsäkrade mellan 13.000 - 18.000 kr.

Högsta veterinärvård (75.000 kr) 1800 kr i självrisk + 20% efter 1:a maj (lite höjt i år alltså). Medicin 5000 kr, rehab, 5000 kr och en del annat.

Jag har inte haft några problem med dom trots att jag hade en mycket sjuk hund förra vintern. Snabba utbetalningar då.

Paxxa
0

Vilket försäkringsbolag använder ni?
Folksam

Vad betalar ni i månaden?
Vet inte, betalar årsvis. Har 4 hundar och allt som allt betalar jag nog ca 7500 kr. Vilket blir typ 635 kr/mån för alla 4 = ca 160 kr/hund i månaden.

Hur mycket ligger eran självrisk på?
1 500 kr + 20%

Vad ingår i eran veterinärvård? t.ex medicin, rehab osv.
MR/CT/Scint - 5 000 kr
Medicin - 3 000 kr
Rehab - 3 000 kr
Utökad tandvård
Användbarhetsförsäkring (Avel)

Hur mycket har ni i försäkringsbelopp?
50 000 kr/hund + livförsäkring (12 000 + 12 000 + 13 000 + 5 500)

Hur bra har erat försäkringsbolag fungerat? Mycket strul? 
Funkat mycket bra för det mest 😉

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Agda
0

Jag har en gråhundstik på 8 år. Hon är försäkrad i Folksam och hon kostar just nu 121 kr/månad. Självrisken är 1500 kr + 20%. Hon är veterinärförsäkrad till 25 000kr, plus livförsäkrad till 8 000kr (men det kommer att bli sänkt från i år).

Två somrar i rad åkte vi in akut på natten, andra sommaren blev det operation (samma symptom båda gångerna, det visade sig vara livmoderinflammation). Djursjukhuset direktreglerade kostnaden med Folksam, och det var inga problem alls. Men jag ska aldrig mer ta det lägsta beloppet på någon hund, efter operationen fanns bara ca 3 000-4 000 kr kvar av hennes försäkringsbelopp, och 10 månader av försäkringsperioden …

Mina föräldrar har också sina hundar försäkrade i Folksam, de har inte har problem med försäkringsbolaget när hundarna blivit sjuka (cushings/addisons på den ena och borttagning av knölar, godartade, på den andra).

flickjaevel
0

Han har inte varit försäkrad under hela sin livslängd.. Sen har det varit strul med ägarbytet då ägaren emellan inte hade gjort ägarbyte på honom heller.. Jag är hans andra omplaceringshem och han är bara två år 😕

Därav han inte har varit försäkrad sedan dag ett då jag hämtade honom. Tack för alla svar! 😃

russin
0

#16 - okej. Se till att veterinärbesiktiga honom, så du kan bevisa att han är frisk 🙂

Svedea kanske kan vara en bra bolag för dig, då dom försäkrar in utan karens om hunden är frisk nu - enda bolaget som gör det.

Turast
1

Tänk på att det är mycket försäkringen inte kommer täcka iom att han inte har varit försäkrad under hela sitt liv. Bland annat täcker de inte något med leder, som collies tyvärr kan råka ut för (har ett praktexempel här hemma, och där försökringen tyvärr inte täckte..). Det kan vara bra att fråga försäkringsbolaget om vad de inte täcker när hunden inte varit försäkrad sen 4 månaders ålder (det vanligaste kravet) så att man är lite beredd på det om det händer liksom :)

Vilket försäkringsbolag använder ni?
**Folksam
**_* Vad betalar ni i månaden?
_Ca 160 kr/hund, en kh collie och en australian shepherd

1500kr + 15 % tror jag, har ingen koll hehe.. 
Allt
Högsta, tror det är 75 000kr
* Hur bra har erat försäkringsbolag fungerat? Mycket strul? 
Aussien har hittills varit frisk, så har inte behövt använda den.  Collien hade jag på "Dina försäkringar" först, bytte för att det var hemskt mycket strul osv. Efter han fick byta till Folksam så har han varit frisk så har inte behövt nyttja den. 

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

flickjaevel
0

Ja, jag vill ju veta att han är frisk så ska på hälsokontroll. Tänkte göra det efter han är försäkrad, men då kanske det är bäst tvärtom 😃

Frida B
0

#18 hur kommer ni upp i bara 160 per månad? Jag kollade mellan försäkringen med liv och 50 000 i försäkringsbelopp för en sheltie och kom upp i 255…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Turast
0

#20 antagligen blir det lite rabatt iom att vi har andra saker försäkrade i Folksam också :) men aussies och collies verkar ha rätt låga priser :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Frida B
0

Aha!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

poodlelicious
0

Har ingen. Kan betala om det händer något. 

Om jag hade haft försäkring hade jag haft IF.

[AnimeV4]
0

#23 Varför har du ingen försäkring? Är det du som ska låna pengar om du behöver?😮

jenmjao
0

Jag har Agria jag har självrisk på ca 2.000kr (minns inte exakt) och betalar 320-340kr i månaden. 5årig tik schäfer labrador/blandras.

Bart
0

Har en Cavalier försäkrad i Agria .50000 i vet+livförsäkring. 1800 +15% i självrisk.

Betalar 5475 kr/år.